پیش بینی عرصه کسب و کار همیشه امر دشواری بوده است. کمتر کارآفرینی توانایی پیش بینی درست رویدادهای احتمالی در عرصه کسب و کار را دارد. یکی از بارزترین نمونه ها در این میان وضعیت سال 2020 بود. کمتر کارآفرینی پیش بینی تا این اندازه تاریک و ناگوار از سال گذشته میلادی داشت، با این حال شرایط سال گذشته تمام کسب و کارها را متأثر ساخت. مهمترین نتیجه بحران کرونا برای کسب و کارها در بعد دیجیتال روی داد. کسب و کارهای دیجیتال به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا تغییرات بسیار سریعی را تجربه کردند. این تغییرات در زمینه افزایش تمایل مشتریان برای تعامل با آنها نیز روی داد. بنابراین تغییر رفتار مشتریان در بلندمدت براساس رویکرد به سوی کسب و کارهای دیجیتال صورت خواهد گرفت. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. ترندهای حوزه کسب و کار در این زمینه تاثیر بسیار زیادی از ماهیت کسب و کارهای دیجیتال پذیرفته اند. در ادامه برخی از تازه ترین ترندهای دیجیتال در عرصه کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نسل پنجم اینترنت همراه
مردم در مورد نسل پنجم اینترنت همراه با مدت های طولانی صحبت کرده اند. سال 2020 پس از مدت ها انتظار مردم برای اینترنت سریع تر پایان یافت. اینترنت سریع تر به معنای اتکای هرچه بیشتر مردم و همچنین کسب و کارها بر روی فناوری های اینترنت پایه خواهد بود.
مطلب مرتبط: پدیده دورکاری، ترند ماندکار دنیای کسب و کار
بدون تردید بحران کرونا بخش های مختلفی از زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. این امر استفاده از اینترنت به عنوان فناوری برای رفع نیازها در شرایط موردنظر را ترویج کرده است. سال 2020 آخرین افراد مقاوم در برابر موج فناوری آنلاین را نیز وادار به تسلیم کرد. برخی از برندهای بزرگ و باسابقه نیز حضورشان در فضای آنلاین را اعلام کرده اند بنابراین در آینده دیگر خبری از دوگانه میان کسب و کارهای حضوری و آنلاین نخواهد بود.
امروزه کسب و کارها امکان صرف نظر از سرعت گردش اطلاعات را ندارند. تمام گوشی های هوشمند جدید به فناوری اینترنت نسل پنجم مجهز خواهند بود. این امر به معنای تغییر کلی زمینه کسب و کارهای دیجیتال است. یکی از مهمترین نتایج این امر گردش سریع اطلاعات پیرامون برندهاست. اشتباهات حوزه بازاریابی یا تعامل با مشتریان حتی سریع تر از گذشته میان مردم دست به دست خواهد شد بنابراین عرصه برای خطای کسب و کارها به شدت تنگ شده است.
استفاده از سرعت اینترنت برای بهبود خدمات به مشتریان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. مشتریان به موازات بهبود سرعت اینترنت و دسترسی همگانی به آن در نقاط مختلف جهان انتظارات فزاینده ای نیز خواهند داشت. عدم واکنش مناسب به این ماجرا برای کسب و کارها گران تمام خواهد شد.
فضای ابری هیبرید
شرکت های بزرگی نظیر گوگل، IBM، اوراکل و AZUR سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای بر روی فناوری فضای ابری هیبریدی کرده اند. فناوری فضای ابری هیبریدی حلقه اتصال میان فضای ابری شخصی و عمومی است. بر این اساس کارآفرینان و به طور کلی تمام کاربران امکان به اشتراک گذاری اطلاعات شان در فضای ابری شخصی برای کاربران منتخب را خواهند داشت. نکته مهم در این میان عدم نمایش عمومی اطلاعات بارگذاری شده در فضای ابری هیبریدی است. همین امر مهمترین مزیت این فناوری محسوب می شود.
بسیاری از شرکت های بزرگ برای به اشتراک گذاری ابرداده های شان با تیم های مختلف دچار چالش امنیت اطلاعات هستند. وقتی تمام فعالیت های کاری به صورت دیجیتال و از راه دور مدیریت می شود، باید به فکر راهکارهایی برای حل مشکلات نیز بود. فضای هیبرید یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش مشکلات امنیتی در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات است. اگر این نکته مهم مدنظر برندها قرار نداشته باشد، بخش قابل ملاحظه ای از اطلاعات شان در معرض دستبرد سایبری قرار می گیرد. همچنین مشکلات بسیار زیادی در مسیر به اشتراک گذاری اطلاعات مهم و اساسی در میان تیم های مختلف شرکت ایجاد خواهد شد.
امنیت سایبری
سال گذشته شرکت مایکروسافت اطلاعات تازه ای در مورد افزایش میزان حملات سایبری در سراسر دنیا منتشر کرد. امروز دیگر سرقت فقط به صورت سنتی روی نمی دهد. بسیاری از تیم های سرقت به صورت آنلاین اقدام به کلاهبرداری حتی هک کردن سرورهای دیگر موسسه ها می کنند. امروزه کسب و کارهای بسیار زیادی در عرصه امنیت اطلاعات مشغول به فعالیت هستند. این امر به معنای تبدیل حوزه امنیت سایبری به یکی از ترندهای اساسی حوزه کسب و کار است. اگر این نکته مدنظر کارآفرینان و توسعهدهندگان نرم افزارهای امنیتی قرار نگیرد، به زودی توانایی پاسخگویی به نیازهای متعدد مشتریان را از دست خواهند داد.
امنیت سایبری فقط در زمینه پیشگیری از سرعت اطلاعات کسب و کارها دارای اهمیت نیست. یکی از حوزه های مهم امنیت سایبری مربوط به شبکه های اجتماعی است. کاربران شبکه های اجتماعی واکنش های بسیار منفی و شدید در برابر درز اطلاعات شان نشان می دهند. این امر در طول سال های اخیر برای فیس بوک به طور مداوم روی داده است بنابراین سایر شبکه های اجتماعی برای پرهیز از دچار شدن به سرنوشتی مشابه با فیس بوک باید نسبت به تامین امنیت داده ها و اطلاعات کاربران اقدام نمایند. در غیر این صورت اعتبار برندشان به خطر خواهد افتاد.
نرم افزارهای فضای ابری
استفاده از نرم افزارهای مختلف در طول دوران همه گیری کرونا افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. سادهترین نمود این حوزه در مورد شبکه های اجتماعی و ارتباط میان کاربران روی داده است. بسیاری از مردم در سراسر دنیا به طور ناگهانی نیازمند نرم افزارهای مختلف برای ارتباط با یکدیگر شدند. بسیاری از برندها هنوز هم از شیوه دورکاری برای مدیریت شرایط استفاده می کنند، با این حساب میزان نیازها به فناوری های کاربردی در زمینه ارتباطات افزایش پیدا کرده است.
کسب و کارهای بسیار زیادی در زمینه توسعه اپ های پیام رسان و دیگر فناوری های ارتباطی فعالیت دارند. یکی از نکات مهم در این رابطه افزایش میزان رقابت است بنابراین شرکت های فعال در این حوزه باید بازاندیشی اساسی در مورد نحوه رقابت با هم انجام دهند. در غیر این صورت شانسی برای بقا در این بازار نخواهند داشت.
مطلب مرتبط: تغییرات دنیای کسب و کار پس از بحران کرونا
امروزه کسب و کارهای دیجیتال تحولات بسیار زیادی را پشت سر می گذارند. بحران کرونا انتظارات از کسب و کارهای دیجیتال را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. این امر در کنار تحولات طبیعی حوزه های کسب و کار نیاز به آگاهی از ترندهای تازه و کاربستشان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. با این حساب کسب و کارها باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به استفاده از ترندهای دیجیتال توجه نشان دهند.