دورکاری در میان کارمندان حوزه های دیجیتال امری رایج محسوب می شود. بروز بحران کرونا در طول یک سال اخیر این پدیده را در میان دیگر حوزه های کسب و کار نیز رونق داده است. اگرچه برخی از کسب و کارها نگران تاثیر منفی دورکاری بر روی کیفیت نهایی فعالیت تیم های شان هستند، اما در شرایط بجرانی کنونی گزینه های دیگری در دسترس نیست. تحلیل ها در مورد امکان بازشت دوباره عرصه کسب و کار به وضعیت فعالیت حضوری مختلف است. با این حال نکته اساسی و مورد اجماع ماندگاری طولانی مدت ترند دورکاری در عرصه کسب و کار است. بنابراین برندها باید آماده سازگاری هرچه بیشتر با این ترند مهم شوند.
دورکاری به چه معناست؟
اگرچه فرانید دورکاری در طول سال های اخیر به طور مداوم مد نظر برندها قرار داشته است، اما تعریف دقیقی از آن در دسترس نیست. بسیاری از برندها نسبت به تعریف این مفهوم با مشکل مواجه می شوند. ما در اینجا یک تعریف ساده و گسترده را مد نظر قرار می دهیم. بر این اساس تععریف مد نظر ما در این مقاله بر روی توسعه کسب و کارهای مختلف و افزایش رقابت به عنوان عامل اصلی تقویت دورکاری تاکید دارد. دورکاری به هرگونه فعالیت کاری خارج از دفتر رسمی شرکت، شامل خانه یا هر مکان دیگری، گفته می شود. بنابراین دانه وسیعی از کارها در این تعریف قرار می گیرند.
آیا دورکاری کاربردی است؟
پاسخ به چنین پرسش هایی امر دشواری است. بسیاری از حوزه های فعالیت در دنیای کسب و کار بدون کارآیی معنایی ندارند. عرصه دورکری نیز همین وضعیت را دارد. بدون شک اگر دورکاری خالی از هرگونه مزیتی بود، کمتر برندی به سوی آن کشیده می شد. شاید در این میان وضعیت کرونایی را به عنوان یک بحران فلج کننده مد نظر قرار دهیم. این امر بیانگر ضرورت استفاده از دورکاری از سوی برندهاست. با این حساب برخی از کسب و کارها به اجبار و با آگاهی از معایب این امر تن به آن داده اند. این امر بدون تردید مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین کسب و کارها باید بازنگری اساسی در زمینه فعالیت دورکاری انجام دهند.
مطلب مرتبط: دورکاری و نکاتی که باید به آن توجه نمود
یکی از ایرادات انتقاد به دورکاری بر اساس ارزیابی شرایط به صورت نامساعد و اجباری مربوط به رواج این ترند حتی قبل تر از شیوع کروناست. بر این اساس دورکاری امری رایج در عرصه کسب وکار محسوب می شود. این امر ارتباطی با شیوع کرونا نیز ندارد. مهم ترین مسئله در این میان تاثیر کرونا بر روی ارزیابی کسب و کارها نسبت به نیاز هرچه بیشترشان به دورکاری است. بنابراین در عمل بحران کرونا جهت گیری به سوی استفاده از این ترند را سرعت بخشیده است.
دورکاری امکان صرفه جویی در هزینه ها مدیریت کسب و کار را به همراه دارد. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای هر برندی است. با این حساب در طول سال های آتی شاهد افزایش دورکاری در میان کسب و کارها خواهیم بود.