دنیای کسب و کار در طول دو سال گذشته تغییرات بسیار سریع و غیرقابل پیش بینی زیادی را پشت سر گذاشته است. همین امر شرایط فعالیت برای کارآفرینان و برندهای تازه تاسیس را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده است. امروزه شمار بالایی از برندها و کسب و کارهای کوچک برای ادامه حضور در بازار نیازمند توصیه های دقیق و کارشناسی هستند. این امر به آنها برای راضی نگه داشتن مشتریان و همچنین سرمایه گذاری بیشتر بر روی توسعه کسب و کارشان کمک می کند.
گاهی اوقات کسب و کارها برای تعامل مناسب با مشتریان دردسرهای زیادی را پشت سر می گذارند. این امر شامل استفاده از ترندهای نادرست و پیش بینی های غلط از تحولات بازار است. شاید این امر در نگاه نخست چندان مهم نباشد، اما در صورت ادامه پیدا کردن مشکلات زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. درست به همین خاطر دسترسی به ترندها و ایده های تازه در دنیای کسب و کار امر بسیار مهمی خواهد بود.
خوشبختانه امروزه مشاورها و آژانس های مدیریتی بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. نکته اساسی در این میان ضرورت استفاده از توصیه های حرفه ای و معتبر است، در غیر این صورت آینده کسب و کار شما با چالش های زیادی همراه خواهد شد. این امر باید برای شما انگیزه بسیار خوبی به منظور تقویت روابطتان با افراد حرفه ای در شرکت به منظور پیش بینی و استفاده درست از ترندها باشد. متاسفانه این امر برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک به دلیل مشکلات مالی امکان پذیر نیست. یک راهکار دیگر در این میان شامل استفاده از ترندهای معرفی شده از سوی منابع معتبر است. این امر نه تنها هزینه ای برای شما به همراه ندارد، بلکه فرصت استفاده از بهترین ترندها در دنیای کسب و کار را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: تحول دنیای کسب و کارهای کوچک با فناوری ها و ترندهای جدید
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ترندهای مهم برای کسب و کارهای کوچک در طول سال جاری است. اگر شما هم برای مدیریت کسب و کارتان به دنبال ترندها و اهداف کاربردی هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان کاربردی خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این امر به شما کمک شایانی برای سرمایه گذاری درست در حوزه کسب و کار می کند.
تقویت تجربه مشتریان از برند
تجربه مشتریان از برند در طول دو سال اخیر تحولات زیادی داشته است. اگرچه در طول سال های اخیر همه گیری کرونا تجربه ای منفی برای تمام مردم در سراسر دنیا بوده و فعالیت برندها را تحت تاثیر قابل ملاحظه ای قرار داده، اما شما باید در این میان به فکر انتظارات و بهبود تجربه مشتریان باشید. واقعیت ماجرا در بازارهای بین المللی از افزایش مداوم انتظارات مشتریان در برابر برندها حکایت دارد. با این حساب اگر شما به فکر مدیریت انتظارات مشتریان تان نباشید، خیلی زود از دامنه برندهای محبوب آنها خارج خواهید شد. این امر شرایط بسیار دشواری پیش روی شما برای فعالیت کاری و همچنین بازاریابی مناسب قرار می دهد.
براساس گزارش همکاران ما در بخش بازاریابی شاپیفای، کسب و کارهایی که در طول دو سال اخیر بر روی بهبود تجربه مشتریان از برندشان سرمایه گذاری کرده اند، نزدیک به 27 درصد رضایت بالاتر مشتریان را در مقایسه با دیگر رقبای شان کسب نموده اند. این امر به خوبی اهمیت سرمایه گذاری در این بخش را نشان می دهد.
بدون تردید بخش مهمی از تجربه مشتریان در طول دوران کرونا در فضای آنلاین شکل می گیرد. این امر شامل تعامل میان برندها و مشتریان نیز می شود. بنابراین اگر برند شما حضور مناسبی در شبکه های اجتماعی و فروشگاه های آنلاین داشته باشد، امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را پیدا خواهد کرد. این امر در بلندمدت شرایط همکاری میان برندها و مشتریان شان را به طور قابل ملاحظه ای توسعه می دهد.
بی تردید حضور در فضای تازه تعامل با مشتریان و ایجاد تجربه برای آنها چندان ساده نیست. با این حال اگر شما همین امروز کارتان را در این بخش شروع نکنید، شانس زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. این نکته به طور ویژه ای برای کسب و کارهای کوچک که آسیب پذیری بالاتری در حوزه کسب و کار دارند، مصداق پیدا می کند.
تمرکز بر روی درآمدزایی آنلاین
دنیای کسب و کار دیگر بر مدار فروش حضوری جریان ندارد. این امر حتی پیش از ظهور بحران کرونا نیز به طور قابل ملاحظه ای با چالش رو به رو شده بود. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید برنامه ای به کلی متفاوت در سر داشته باشید.
امروزه مشتریان دیگر تمایل زیادی برای خرید به صورت حضوری ندارند. این امر نکته بسیار مهمی برای برندها در زمینه ساماندهی فعالیت های شان محسوب می شود. اگر شما در این میان همچنان بر روی فعالیت آنلاین برندتان تمرکز کنید، خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست داده و شانس تان در بازار به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای دیجیتال در دنیای کسب و کار
موفقیت کسب و کارهای کوچک در بازار همیشه در گرو فرصت طلبی شان به منظور استفاده از ترندهای تازه است. این امر شانس شما در برابر دیگر برندها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. با این حساب اگر شما هم به دنبال موفقیت در بازار و ایجاد شهرت و اعتبار برای خودتان در دنیای آنلاین هستید، باید همین حالا دست به کار شوید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید.
براساس گزارش موسسه هاب اسپات، 49 درصد از کسب و کارهای کوچک در طول یک سال اخیر نسبت به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بر روی درآمدزایی آنلاین اظهار آمادگی کرده اند. معنای این امر درک عمومی کسب و کارهای کوچک مبنی بر ضرورت انتقال عرصه رقابتشان با برنده ای بزرگ به دنیای آنلاین است. چنین امری هزینه های بسیار کمتری برای کارآفرینان به همراه داشته و امکان سرمایه گذاری بالاتر بر روی حوزه های دیگر را فراهم می سازد.
بدون تردید بهره برداری از فرصت ها در دنیای آنلاین برای برندهایی که تازه وارد این فضا می شوند، بسیار سخت خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تمام تلاش تان را انجام دهید. در این میان استفاده از راهنمایی و مشاوره کارشناس های حرفه ای نیز راهگشا خواهد بود. بنابراین در صورت نیاز باید به چنین توصیه هایی توجه ویژه ای نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای کسب موفقیت های پردامنه در عرصه کسب و کار پیدا نکنید. این امر توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
درآمدزایی آنلاین در طول ماه های اوج کرونا که همراه با تعطیلی سراسری کسب و کارها بود، میزان سود قابل ملاحظه ای برای برندها به همراه داشت. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید به طور مشخص بر روی این عرصه سرمایه گذاری نمایید. تغییر رفتار مشتریان در طول دوران کرونا حتی پس از پایان آن نیز ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین شما باید آمادگی کامل برای رویارویی با این وضعیت را داشته باشید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای رقابت مناسب با دیگر برندها پیدا نخواهید کرد.
بهینه سازی برند در راستای عملکرد منحصر به فرد
وقتی صحبت از عملکرد منحصر به فرد می شود، فقط برخی از ترندها و اقدامات کلیشه ای مدنظر نیست. شما در این زمینه باید به طور دقیق در راستای فعالیت های متمایز با رقبا سرمایه گذاری کنید. بر این اساس فرآیندهایی نظیر تولید محصولات متفاوت، بازاریابی خلاقانه و همچنین تعامل با مشتریان به شیوه های تازه باید در دستور کارتان قرار گیرد. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظرشان به بهترین شکل ممکن را می دهد. بنابراین شما مشکلات زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این شرایط پیش رو نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به طور مداوم با مشکلاتی رو به رو هستند. درست به همین خاطر استفاده از شیوه های خلاقانه می تواند کمک مناسبی برای شما و برندتان باشد.
امروزه مشتریان نسبت به خرید از برندهایی که خاص یا خیلی خاص ارزیابی می کنند، تمایل بالاتری دارند. معنای این امر امکان موفقیت از طریق سرمایه گذاری بر روی ایجاد تمایز میان برندتان با دیگر رقباست. شاید این امر در ابتدا بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد، اما در صورت فعالیت مناسب از سوی شما همراه با نتایج بسیار خوبی خواهد بود. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را در دستور کارتان قرار دهید، در غیر این صورت به مرور زمان تبدیل به برندی کلیشه ای خواهید شد. این امر می تواند تمام فعالیت های شما در بازار را تحت تاثیر قرار داده و شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
بهینه سازی برند برای فعالیت منحصر به فرد در بازار با طراحی محصولات و ارائه خدمات مناسب شروع می شود. با این حال شما برای جلب نظر مشتریان تان همیشه باید عرصه بازاریابی را نیز مدنظر قرار دهید. این امر فرصت های بسیار خوبی پیش روی برندتان قرار می دهد. با این حساب اگر مشکلی در فرآیند بازاریابی برای برندتان پیش بیاید، تمام فرآیند متمایزسازی کسب و کارتان با چالش رو به رو خواهد شد.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
بهترین ایده برای بازاریابی متمایز با رقبا ارزیابی مداوم وضعیت بازار و همچنین تلاش برای سرمایه گذاری بر روی تحولات تازه است. این امر در صورتی که رابطه شما با مشتریان بسیار عالی باشد، ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. مشتریان همیشه مطمئن ترین منبع اطلاعاتی برای برندها محسوب می شوند. درست به همین خاطر شما باید همیشه در راستای تاثیرگذاری بر روی آنها از اطلاعات و نظرات خودشان بهره ببرید، در غیر این صورت شاید مشکلات تان برای جلب نظر مشتریان بیشتر از هر زمان دیگری شود. چنین نکته ای می تواند وضعیت فعالیت تان در بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین همیشه آمادگی اصلاح روند بازاریابی تان را نیز داشته باشید.
سرمایه گذاری بر روی زنجیره حل مشکلات مشتریان
مشتریان در طول دوران کرونایی مشکلات بسیار زیادی را تجربه کرده اند. این امر در طول ماه های اخیر اگرچه کاهش داشته، اما هنوز هم به قوت قبل باقی است. درست به همین خاطر برندهایی که به فکر مشکلات تازه مشتریان هستند، جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. بدون تردید همدردی با مشتریان ایده بسیار خوبی محسوب می شود، اما این امر برای کسب و کار شما کافی نیست. اگر شما مایل به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه در تلاش برای جلب نظر مشتریان براساس رفع نیازهای شان باشید. این امر می تواند جایگاه برند شما در میان مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
سرمایه گذاری بر روی زنجیره حل مشکلات مشتریان شامل شناسایی مهمترین مشکلات مشتریان در حوزه کاری تان و تلاش برای حل و فصل شان است. این امر شرایط شما را به عنوان برندی مورداطمینان از سوی مشتریان تقویت خواهد کرد. بدون تردید برای شناسایی مشکلات مشتریان برندها چالش مهمی پیش رو ندارند. این امر به سادگی از طریق تعامل مستقیم با مشتریان قابل حل خواهد بود. همچنین شما به ساده ترین شکل ممکن امکان تعامل نزدیک با موسسه های مشاوره ای را نیز خواهید داشت.
پس از اینکه شما مشکلات مشتریان را شناسایی کردید، به عنوان یک کسب و کار کوچک باید در تلاش برای حل و فصل شان نیز باشید. این امر تفاوت میان برندهای محبوب در میان مشتریان و کسب و کارهای کلیشه ای را شکل می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال کسب محبوبیت در میان مشتریان تان هستید، باید علاوه بر ابراز همدردی و شناسایی مشکلات شان، برنامه ای برای حل آنها نیز داشته باشید، در غیر این صورت شرایط تان به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد.
الگوبرداری از برندهای دیگر برای حل مشکلات مشتریان همیشه ایده جذابی محسوب می شود. شما در این میان همیشه امکان هدف گذاری بر روی مشکلات عمیق مشتریان را خواهید داشت. این امر شاید در ابتدا بسیار کلیشه ای به نظر برسد، اما در موقعیت های اضطراری مانند کرونا به کمک برندتان خواهد آمد. بنابراین شما باید برای جلب نظر مشتریان تان همیشه این نکات را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود از عرصه رقابت با دیگر برندها جا بمانید.
ایجاد اعتماد در میان مشتریان با شفافیت و سرعت در ارسال مرسولات
بسیاری از برندهایی که وارد دنیای کسب و کار آنلاین می شوند، با بحران فقدان اعتماد مشتریان رو به رو هستند. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. بسیاری از مشتریان برای خرید از یک برند نیاز به تعامل مستقیم با آن دارند و این امر به دلیل شرایط کرونایی کمتر امکان پذیر است. به همین خاطر شما باید برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در دوران کرونایی داشته باشید. این امر شرایط شما را به طور قابل ملاحظه تحت تاثیر قرار می دهد. با این حساب باید از همین حالا برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان در دنیای کسب و کار برنامه ای ویژه داشته باشید.
مطلب مرتبط: پدیده دورکاری، ترند ماندکار دنیای کسب و کار
یکی از راهکارهای مناسب برای کسب و کارهای کوچک به منظور جلب اعتماد مشتریان تقویت فعالیت شفاف است. این امر درباره ثبت سفارشات و ارسال آنها از طریق نمایش فرآیند آماده سازی سفارشات و همچنین ایجاد کانال های ارتباطی برای پیگیری وضعیت هر مرسوله امکان پذیر خواهد بود. شاید چنین امری بسیار ساده به نظر برسد، اما اگر به طور مناسب و اصولی از سوی شما پیگیری شود، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
بدون تردید ارسال سفارشات برای مشتریان همیشه هزینه های مشخصی به همراه دارد. این امر اگر برعهده مشتریان قرار گیرد، یکی از دلایل اصلی عدم استقبال شان از برند شما خواهد شد. بنابراین توصیه ما در این میان تلاش برای ارسال رایگان محصولات است. چنین نکته ای بار مالی بیشتری بر روی دوش برند شما خواهد داشت، اما در عوض فرصت خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه شمار بالایی از برندها و فروشگاه های آنلاین برای جلب نظر مشتریان شان از چنین تکنیک هایی سود می برند. بنابراین شما هم به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان براساس این رویکرد را خواهید داشت. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تقویت کرده و مزیت رقابتی خوبی در برابر رقبا برای تان به همراه خواهد داشت.
عملکرد شفاف در دنیای کسب و کارهای کوچک بیشتر از هر نکته دیگری شامل ارائه گزارش های دقیق درباره گردش مالی شرکت و همچنین تلاش برای کمک به مشتریان در راستای حل و فصل مشکلات شان است. این امور در مدت زمانی کوتاه شما را بدل به برندی مطمئن و دوست داشتنی در میان مشتریان خواهد کرد. بنابراین شما باید سرمایه گذاری دقیقی بر روی حوزه های موردنظر داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود شانس ادامه حضور در بازار را از دست می دهید.
ساده سازی فرآیند خرید محلی برای مشتریان
بدون تردید بخش گسترده ای از مشتریان یک کسب و کار کوچک در بازار محلی همان شهری که برند مذکور فعال است، حضور دارند. بنابراین شما باید برای حفظ موقعیت برترتان در بازار محلی اقدام به ارائه برخی از ویژگی های حرفه ای نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. بدون تردید بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان مشکلات زیادی پیش رو دارند. در این میان شما در صورت سرمایه گذاری بر روی خرید ساده تر مشتریان محلی امکان جلب رضایت بالای مشتریان محلی را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: پرسودترین کسب و کارهای کوچک در سال 2022
بدون تردید ساده سازی فرآیند خرد برای مشتریان امر ساده ای نیست. با این حال شما در صورت بهره گیری از مشاوره افراد حرفه ای در این میان کارتان به شدت ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. بنابراین در این راستا باید همیشه به دنبال استفاده از توصیه های حرفه ای و در صورت امکان الگوبرداری از برنده ای بزرگ دنیا باشید.