فرصت امروز: در عصر جدید استفاده از ابزارهای مدرن هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف در هر کسب و کاری، امری ضروری است. بدون تردید صاحبان کسب و کار اگر بتوانند از فناوری هوش مصنوعی به شکل درست برای پیشبرد اهداف مالی و کاری خود استفاده کنند نتایج درخشانی کسب خواهند کرد.
در ایران هنوز استفاده از فضای مجازی و اینترنت به یک ضرورت اصلی برای موفقیت در کسب و کار به شمار نمی آید،گرچه افراد از این ابزارهای مدرن ارتباطی به شکل های مختلف برای سرگرمی و تفریح استفاده می کنند، اما درصد استفاده حرفه ای از فناوری هوش مصنوعی در ایران بسیار اندک است.
یکی از کسب و کارهایی که می تواند با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و هوش مصنوعی قدم های بزرگی برای رسیدن به اهداف کسب و کاری خود بردارد بنگاه های خرید و فروش املاک است.
همه ما می دانیم سرمایه گذاری در بخش مسکن یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال زایی است. سرمایه گذاران مسکن با ساختاری علمی، میزان اشتغال و سطح کل تقاضا را در کشور تغییر می دهند و زمینه را برای رشد و توسعه اقتصاد داخلی فراهم می کنند بنابراین استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف عالی در این زمینه بسیار مهم است.
مطلب مرتبط: آنچه مشاور املاک قبل از نوشتن مبایعه نامه باید بداند
طبق گزارش بانک جهانی حدود 40 درصد سرمایه گذاری کشور در هر سال به بازار مسکن اختصاص می یابد و سرمایه گذاری در بخش مسکن 8 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران راشامل می شود بنابراین تردیدی نیست که رشد و توسعه بازار مسکن ارتباط مستقیمی با رشد و توسعه اقتصاد کشور دارد. با این وصف چرا ما هنوز در استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بازار املاک در ابتدای راه هستیم؟
بی شک مسکن که پویاترین و فعال ترین بخش اقتصادی کشور است، موجب رشد تولید و اشتغال در کشور می شود. امروزه بیش از ده ها صنعت بزرگ کشور وابستگی مستقیم به صنعت ساختمان دارند و رشد و پویایی این بخش می تواند تاثیر مستقیمی بر آن بخش بگذارد به شکلی که نوسانات اقتصاد کشور را سامان بخشد و تعامل مناسبی با متغیرهای کلان اقتصادی برقرار کند.
بنابراین افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن موجب افزایش رشد اقتصادی می شود. طبق تحقیقات انجام شده سرمایه گذاری در بخش مسکن به طور متوسط 19 درصد منبع تامین رشد اقتصادی بوده است و سرمایه گذاری غیرمسکونی به میزان 33 درصد از منبع ایجاد رشد اقتصادی ایران شناخته می شود. نیروی کار و مخارج دولت به میزان 13 درصد و 14 درصد از منبع ایجاد رشد اقتصادی را به خود اختصاص می دهند. با این آمار و ارقام آیا به راستی باید همچنان به شیوه های سنتی وارد بازار مسکن شویم یا اینکه از ابزارهای مهم فناوری و از هوش مصنوعی باید استفاده شود؟
آیا با توجه به نقش مهم مسکن در اقتصاد و محوریت جایگاه بنگاه های املاک در نقل و انتقال های مالی نباید به صورت حرفه ای از فناوری هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم؟
اگر بگوییم تعداد وب سایت های حرفه ای کاربردی در حوزه املاک در ایران کنونی از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی رود سخن بیراهی نیست. چرا با وجود بیش از 100 هزار بنگاه ملکی در ایران هنوز افراد نتوانستند به شکل حرفه ای از این ابزار برای بازاریابی و فروش املاک استفاده کنند؟
در این میان تعدادی از افراد با نگاهی فراگیر قصد کردند تا با راه اندازی وب سایت های اختصاصی زمینه های بازاریابی و فروش املاک را به شکل گسترده در ایران فراهم کنند، اما کارکرد آنها نشان می دهد که علی رغم گذشت حدود یک دهه و شاید بیشتر موفق نبودند و مردم برای خرید و فروش املاک از پلتفرم های ساده ای مثل دیوار و شیپور استفاده می کنند.
مهمترین مشکل صاحبان کسب و کار املاک در استفاده از فناوری های نوین هوش مصنوعی، ضعف شناختی است. در این میان دو گروه وجود دارند. گروه اول مشاوران و فروشندگان املاک قرار دارند و در سوی دیگر طراحان وب سایت های حرفه ای. یک خطای استراتژیک در نحوه رویکرد این دو گروه وجود دارد که علی رغم وفاقی که بین آنها برای رسیدن به هدف شکل می گیرد در نهایت نتیجه درستی به دست نمی آید.
تعداد وب سایت های هوشمند املاک در ایران که از هوش مصنوعی برای شناسایی نیازهای مشتری و اعتبارسنجی خرید استفاده می کنند بسیار اندک است و این مشکل مربوط به ضعف شناختی است.
ضعف شناختی منجر به خطای استراتژیک شده است. کمتر مشاور املاکی به شکل تحقیقی در این زمینه مطالعاتی انجام داده است. در سوی دیگر این معادله، طراحان وب سایت ها قرار دارند که چون هیچ پیش فرض علمی و تحقیقاتی برای رسیدن به طراحی اختصاصی ندارند نمی توانند به مقصد برسند.
طراح وب سایت املاک باید کاملا بر همه اجزای حوزه املاک اشراف تام داشته باشد تا بتواند از هوش مصنوعی در بخش های مختلف به صورت کاربردی استفاده کند. ماهیت و هویت کسب و کار املاک با بقیه کسب و کارها کاملا متفاوت است. ضعف شناختی در همین جا خودش را نشان می دهد. آیا طراحان سایت دارای پیشینه مطالعاتی در زمینه نقش و کارکرد املاک بودند و یا اینکه گروه مطالعاتی نتیجه فعالیت خود را در اختیار آنها قرار دادند؟ شاید این ضعف شناختی سبب شده تا افراد شبیه هم کار کنند و یک مدل از پیش تعیین شده را برای همه گروه های املاک اجرا کنند.
تعیین اهداف استراتژیک سازمانی یک ضرورت است. همه کسب و کارها باید اهداف خود را کاملا بر پایه مطالعات و تحقیقات تدوین کنند و سپس براساس آن اهداف برنامه ریزی ها برای اجرایی شدن شکل بگیرد. این شیوه از فعالیت تقریبا در گروه املاک دیده نمی شود.
کسانی که وب سایت هایی در حوزه املاک طراحی و راه اندازی کردند دو گروهند:
گروه اول: مشاوران املاکی هستند که ظرفیت های فناوری های نوین هوش مصنوعی را نمی شناسند.
گروه دوم: طراحانی هستند که شناخت کاملی از کسب و کار املاک به صورت حرفه ای ندارد.
به همین خاطر وب سایت هایی که تاکنون طراحی و اجرا شدهاند به نتیجه مطلوب نرسیدند. یادآوری این مسئله اهمیت دارد که هر بنگاه املاکی برای اینکه بتواند حضوری بهتر در دنیای کسب و کار داشته باشد ناگزیر است از ابزارهای نوین هوش مصنوعی برای بازاریابی و فروش کالا یا محصول خود، استفاده کنند. با توجه به تحقیقات میدانی بیش از ۹۵ درصد صاحبان کسب و کار املاک در ایران هنوز به شیوه های سنتی فعالیت می کنند و حداکثر استفاده آنها از ابزارهای نوین ارتباطی استفاده از دو وب سایت دیوار و شیپور برای آگهی فایل ها و جذب مشتری است که برخی حتی از این ظرفیت هم استفاده نمی کنند.
مطلب مرتبط: 8 ایده خلاقانه بازاریابی املاک
در صورتی که هوش مصنوعی می تواند به هر مشاوری کمک کند تا زودتر به نتیجه برسد. یک وب سایت حرفه ای با استفاده از هوش مصنوعی می تواند در اعتبارسنجی مشتریان، نیازسنجی مشتریان، تخمین قیمت و حتی در زمینه واقعیت افزوده کمک شایانی بکند.
این روزها در وب سایت های حرفه ای دنیا استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی و فروش املاک یک کار تعریف شده است . Zillow یکی از معروف ترین شرکت های فعال در بازار جست وجوی املاک دارای CRM ویژه ای است که هزاران ویژگی را تجزیه و تحلیل می کند تا مشتریانی را که قصد واقعی خرید یک ملک را از کسانی که از روی کنجکاوی در حال مرور هستند، متمایز کند. علاوه بر این، الگوریتم این شرکت می تواند تشخیص بدهد که مشتری به دنبال چه نوع ملکی است. این امر به مشاوران املاک این امکان رو می دهد تا فقط با مشتریانی که مطابق با ویژگی های مشاوران هستند، مذاکره کنند و در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنند.
همچنین شرکت REX، یک شرکت فعال در صنعت املاک است که از هوش مصنوعی در بازاریابی املاک لوکس در بین مشتریان بسیار محدود استفاده می کند. هوش مصنوعی می تواند خریداران بالقوه را با تجزیه و تحلیل فعالیت آنها در وب سایت های REX، به طور دقیق شناسایی کند. این فناوری همه چیز را از نوع تعامل کاربران یا رفتار خرید آنها در سایر بازارهای آنلاین در نظر گرفته تا ملک مناسب را در زمان مناسب پیشنهاد بدهد. REX دریافته است که این فناوری در یافتن مشتری های مناسب بسیار بهتر از انسان کار می کند.
وب سایت های املاک در ایران هنوز شبیه آلبوم عکس کار می کنند و تقریبا میزان استفاده آنها از ابزارهای هوش مصنوعی برای رسیدن به بازار جدید یا مشتریان با هدف خرید مستقیم بسیار اندک است. در حالی که استفاده از این نرم افزارها سال ها در دنیا رواج دارد.
تخمین قیمت، یکی از مهمترین و بارزترین مشخصه علم هوش مصنوعی است که در ایران هیچ استفاده ای نمی شود. متاسفانه حتی برخی از مشاوران املاک وجود وب سایت هایی مثل دیوار را مانعی برای فروش تلقی می کند به این دلیل ساده که با قیمت گذاری در دیوار امکان فروش بالاتر برای مشاور املاک وجود ندارد . وقتی چنین تفکری در بازار فروش املاک حاکم باشد نباید انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی در بازار املاک رواج یابد. این قابلیت در هوش مصنوعی برای ارزش گذاری ملک در فرآیند خرید و فروش قابل استفاده خواهد بود. در این زمینه هوش مصنوعی با بهره گیری از الگوریتم های خاص می تواند براساس عوامل گوناگون، ارزش یک ملک را برآورد کند. داده های تاریخی، تصاویر مربوط به ملک، سن ملک، ارزش بازار و نوع محله تعدادی از معیارهای لازم برای بررسی املاک هستند. وجود این تکنولوژی ارزیابی ملک را با اعمال تمامی پارامترهای مهم در شکلی هوشمند امکان پذیر می سازد، اما هنوز شیوه غالب فروش در ایران کاملا سنتی است.
در بازار املاک، هوش مصنوعی کارکرد بسیار بالایی دارد و می تواند زمینه های فروش را تسریع کند و حتی در زمینه نیروی انسانی کمک موثری کند. بسیاری از اطلاعات فروش املاک این روزها در بنگاه های املاک به وسیله نیروی انسانی با وقت و انرژی زیاد و درصد خطای بالا ثبت می شود در حالی که هوش مصنوعی جانشین خوبی برای نیروی انسانی است تا ضمن وارد کردن اطلاعات گزارش های مستمر ثمربخشی ارائه کند که درصد خطای آن نیز به مراتب کمتر باشد. گزارش ها، اوراق حقوقی، محدوده بندی ها و قوانین مربوطه، درخواست های پیشنهادی، تجزیه و تحلیل های مختلف یا توافق نامه ها تنها برخی از اسنادی هستند که در معاملات املاک تولید می شوند. ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می توانند این اسناد را از نظر عدم دقت و مشکلاتی مانند ناقص بودن آنها بررسی کنند. بنابراین استفاده از ابزارهای نوین هوش مصنوعی برای رسیدن به رشد و توسعه بازار فروش املاک یک امر ضروری است و بی تردید کسانی که زمینه های لازم را برای دستیابی به یک ابزار هوشمند در کار خود فراهم کنند سهم بالاتر و بیشتری در فروش خواهند داشت.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی در حوزه مشاوره املاک
آینده بازار املاک ایران وابسته به فناوری های نوین ارتباطی است. از این رو هر بنگاه املاکی که بتواند به شکل درست تری از این ابزارها برای شناسایی بازار و مشتریان و اعتبارسنجی و نیازسنجی آنها استفاده کند شانس بیشتری دارد تا سهم بیشتری از فروش املاک منطقه را به خود اختصاص دهد.