با ظهور و رشد اينترنت و بهكارگيري آن در فعاليتهاي روزمره و گسترش آن در شركتهاي تجاري، سازمانها آن را در كسبوكار خود به منظور كسب برتري و مزيت رقابتي نسبت به رقبا و كسب افزايش سهم بازار و بهرهوري به كار گرفتند. بازاريابي به عنوان يكي از زمينههاي مهم كسبوكار از اين مورد بيتاثير نمانده و تغييراتي در جنبههاي مختلف آن ايجاد شده است. براي انجام اين هدف، بايد يک توافق کلي ميان تيم بازاريابيتان وجود داشته باشد که اکنون زمان تغيير بزرگ در استراتژي و منابع بازاريابي است.
مرحله اول
پايهريزي: به مشتريان هدف توجه کنيد. هيچ استراتژياي بهتر از سرمايهگذاري در بازاريابي ديجيتالي و پايهريزي طرحهاي رسانهاي وجود ندارد. اين به آن معناست که منابع اولين اولويت را در ميان مولفهها دارد.
جستوجوي پولي: چرا در خدمتي که نيازمند پرداخت پول در ازاي جستجويشان است، سرمايهگذاري نميکنيد؟ جستوجوي پولي ميتواند به دستيابي به طيف بيشتري از مخاطبان هدف مثمرثمر باشد، زیرا در قبال خدمت به آنها هزينه کمي را ميپردازند.
بازاريابي مجدد: بازاريابي مجدد ابزار قدرتمندي براي افزايش آگاهي، اطمينانبخشي به کسبوکارهاي جديد و کشش و جذب مجدد مشترياني است که سالها به آن محصول وفادار بودهاند. بازاريابي مجدد فرآيندي کاراست که ميتواند نظر مثبت افرادي را که تمايل به استفاده از محصول يا خدمات شما دارند نيز جلب کند. بعضي از مردم تنها نياز به اندکي انگيزه براي اعتماد کردن دارند. اين يک رفتار خريد منطقي است.
تبليغات موبايلي هدفمند: شايد پيدا کردن مکانهاي خاص و ايجاد تبليغ روي بيلبوردهاي مختلف يا ايجاد و پخش نوشته چاپي کار سختي باشد، اما تبليغ توسط تلفن همراه چطور؟ اين تبليغ تنها به کليک با انگشت احتياج دارد! اگر شما حقيقتا بخواهيد در حيطهاي زنده بازاريابي کنيد، از تبليغات موبايلي استفاده کنيد. تنها مطمئن شويد که تبليغات شما مشتريان مورد نظرتان را هدف قرار ميدهد.
مرحله دوم
هنگامي که بر اصول پايهاي برنامهريزي کرديد و يک مبناي قدرتمند براي بازاريابيتان ساختيد، ميتوانيد به مرحله دوم برويد و با استفاده از اين مرحله براي محصولات و خدماتي که شايستگي دارند، فشار بازاريابي وارد کنيد. استراتژيهاي بازاريابي محتوايي، رسانههاي اجتماعي و روابط عمومي در اين سطح قرار ميگيرند.
بازاريابي محتوايي: داستانتان را از طريق راههايي که به روي شما باز است بگوييد؛ وبلاگ، پادکست، ويدئو، کتاب الکترونيکي، نشريات، رسانههاي اجتماعي، سمینار و وبينار. در روزنامههايي با برند مشهور سرمايهگذاري کنيد که هم براي شرکت شما و هم براي آن نشريه يک منبع مطمئن اطلاعات هستند.
روابط عمومي: روابط عمومي يکي از وظايفي است که هيچگاه نبايد دستکم گرفته شود، ميتواند منتقلکننده داستان کسبوکار و اطلاعات درست به خارج از سازمان باشد. منتقل کردن داستانتان از طريق رسانههاي جذاب، يک سرمايهگذاري بازاريابي خوب است که هيچگاه از بين نميرود. با وجود شک و ترديدهايي که در تبليغات چاپي وجود دارد، تبليغات در روزنامه يکي از روشهايي است که همچنان طرفداران خاص خود را دارد. به همين جهت تقويت ارتباط با نشريات چاپي از مواردي است که داراي اهميت است و نقش روابط عمومي در اين ميان پررنگتر است.
رسانههاي اجتماعي: مطمئن شويد که پستهاي شما در رسانههاي اجتماعي داراي هدف و مرتبط به استراتژي کلي بازاريابيتان باشد. بهترين روش براي اطمينان از اين مطلب ايجاد استراتژيهاي قابل جايگزيني براي همه تلاشهاي بازاريابي محتواييتان است.
مرحله سوم
براي محصولات، خدمات و وقايعي که حقيقتا شايسته سرمايهگذاري است، به رسانههاي انبوه توجه کنيد. همچنين اين يک سرمايهگذاري بزرگ است، بهگونهاي که اگر ميخواهيد پيامتان را از طريق رسانههاي انبوه و بزرگ مانند بيلبورد يا آگهيهاي تلويزيوني به مخاطب برسانيد، مطمئن شويد که بايد هزينههاي انجام اين کار را داشته باشيد. همچنين به جايگزينهايي براي رسانههاي انبوه سنتي که اثرگذاري بيشتر دارند نيز توجه کنيد.
بيلبورد: به مکانهايي که در آنجا تجمع مشتري زياد است برويد. به بيلبوردهاي موجود در اين مکانها مانند پارک، فرودگاه، مترو، فروشگاهها و هرجايي که مستعد قرارگيري بيلبورد و گذاشتن تبليغتان است توجه کنيد. اين روش ميتواند توسط تعداد زيادي از مشتريان حتي در بازه زماني کم ديده شود. بيلبوردها و بنرهاي تبليغاتي، جايگاه خاصي در بين تمامي ابزارهاي تبليغاتي دارند. بديع بودن آن نسبت به ساير ابزارها سبب جذابيت بيشتر آن در دنياي تبليغات شده است.
چاپ فراتر از روزنامههاي اصلي: آخرين باري که شما با ديدن يک تبليغات تمامصفحه در يک روزنامه به وجد آمديد چه زماني بود؟ اگر جوابتان مثبت است، شما تنها نيستيد. اما بايد بدانيد روزنامههاي آنلاين پنج سال پيش بهطور رسمي از روزنامههاي چاپي پيشي گرفتند. اگر از روزنامه چاپي استفاده ميکنيد مطمئن شويد که آمار فروش مناسبي دارد.
رسانههاي پخش تيزرهاي ويدئويي: نميتوان منکر شد که آگهيهاي تلويزيوني همچنان پرطرفدارتر هستند اما چيزي که در اين ميان بايد به آن توجه کنيد اين است که آگهي شما بايد خوب و مناسب توليد شده باشد تا آن اثربخشي که ميخواهيد را داشته باشد، حتي اگر بخواهد در شبکههاي محدود استاني پخش شود.
قبل از اينکه وارد حوزه تبليغات در تلويزيون شويد از خود بپرسيد که آيا خريد برايتان از پول مهمتر است؟ آيا روشهاي جايگزين از طريق کانال رسانههاي اجتماعي وجود دارد که بتواند همانند ويدئو قدرت جلب نگاههاي مخاطبان مشتاق را داشته باشد؟ براي بسياري از سازمانها که به دنبال پرستيژ و رسانههاي پرهزينه هستند، اين تغيير از بازاريابي سنتي به مدرن و سرمايهگذاري براي آن ممکن است متقاعدکننده باشد. اگرچه مزيت عمده استفاده از اين روشها در مقابل هزينه زياد آن، ثروت بادآورده ای است که براي تيم بازاريابي شما باقي ميماند. از اين معيارها براي تحليل نتايج تغيير استراتژيتان استفاده کنيد و آن را با تيم اجراييتان به اشتراک بگذاريد. اجازه دهيد آنها روشي که اتخاذ کرديد را دريابند و شک و ترديدها