پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
چگونه در فرصت‌های فضای پساتحریم به برند شرکت‌مان اعتبار بین‌المللی ببخشیم

در رسانه‌های جهانی دیده شویم

8 سال پیش ( 1394/11/28 )
پدیدآورنده : هدی رضایی  

توافقات صورت‌گرفته بین ایران و کشورهای 1+5، رفع تحریم‌ها و گام اول اجرای برجام، فرصت‌ها‌ و ظرفیت‌های بالقوه‌ای را برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی فراهم کرده است تا تعاملات خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهند. بنابراین ضروری است که این شرکت‌ها ظرفیت‌های خود را در تعاملات بین‌المللی بروز دهند. به همین دلیل است که اطلاع‌رسانی شرکت‌های ایرانی از ظرفیت‌های خود و به عبارتی روابط عمومی بین‌المللی، چه برای همکاری مشترک، چه برای صادرات و چه جذب سرمایه اهمیت بسیاری یافته است. در همین رابطه «فرصت امروز» با مجید کثیری، کارشناس روابط عمومی و مدیر عامل آژانس رسانه اخبار رسمی به گفت‌وگو پرداخته است.

فرصت‌ها و تهدیدهای پساتحریم برای شرکت‌های ایرانی

کثیری در همین رابطه به «فرصت امروز» می‌گوید: برجام را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ سیاسی و اقتصادی ایران در ابعاد داخلی و بین‌المللی دانست؛ رویدادی که با اجرای آن موجی از شادی و امید در لایه‌های مختلف جامعه ایجاد شد، چراکه تاثیرات شگرفی در عرصه‌های مختلف کشور دارد. در این شرایط موضوعی که باید به آن توجه شود، برقراری ارتباطی سازنده و بر پایه بازی برد - برد برای طرفین است. به این ترتیب که نباید این ارتباط به سمت و سویی برود که ایران تبدیل به بازار مصرفی محصولات شرکت‌های خارجی و تامین‌کننده مواد خام مورد نیاز آنها شود.

به همین منظور نیاز است که شرکت‌های فعال برنامه‌ریزی‌هایی برای این دوران که می‌توان آن را دوران طلایی در اقتصاد ایران نامید داشته باشند. صنایع و حوزه‌هایی مانند نفت و انرژی و خودروسازی برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت زیادی دارد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصاد ایران در بخش خصوصی است.

رشد صادرات و برندسازی جهانی

او در مورد جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد بین‌المللی ادامه می‌دهد: تحریم‌ها و محدودیت‌های چندین‌ساله در زمینه ارتباطات بین‌المللی برای شرکت‌های ایرانی باعث شده که کشورهای خارجی شناخت و درک درستی از ظرفیت‌های موجود و پیشرفت‌های بخش خصوصی در ایران نداشته باشند.

از طرفی بخش قابل‌توجهی از اقتصاد ایران مبتنی بر بخش خصوصی است که متاسفانه این گنج غنی از دید رسانه‌های جهانی مغفول مانده است و شرکت‌های این بخش نتوانسته‌اند صدای رسای خود را به گوش مخاطبان‌شان در سایر کشورها برسانند. درواقع اکنون فرصتی جدید برای شرکت‌های ایرانی ایجاد شده تا در این فضا برای رشد صادرات و برندسازی جهانی نام ایران و محصولات ایرانی از طریق اطلاع‌رسانی و روابط عمومی همت ورزند.

برنامه‌ریزی درست برای معرفی ظرفیت‌ها

اینکه انتشار اخبار و محتوای شرکت در رسانه‌های بین‌المللی چه میزان اهمیت دارد پرسشی است که کثیری در مورد آن چنین توضیح می‌دهد: خبر لغو تحریم‌ها علیه ایران، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. رسانه‌هایی مانند «وال‌استریت ژورنال»، «رویترز»، «بلومبرگ» و... هر کدام مطالبی را درخصوص چشـــم‌اندازهــای اقتصادی ایران، بحث صـــادرات و واردات، معاملات تجاری و موضوعات مرتبط منتشر کردند.

این انعکاس رسانه‌ای گسترده از یک‌سو نشان از اهمیت این توافقات و از سوی دیگر نشان از اهمیت این موضوع برای شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و چندملیتی دارد که در پی ارتباطی موثر با شرکت‌های ایرانی هستند. در این شرایط یکی از نخستین اقدامات شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، برنامه‌ریزی درست و هدفمند برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایشان درسطح بین‌المللی است. عملکرد بخش خصوصی به‌ویژه روابط عمومی‌های آنها، نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده و موفقیت شرکت‌شان دارد.

اهدافی مانند برندسازی بین‌المللی، جذب سرمایه‌های خارجی و افزایش فرصت‌های صادرات از جمله اقدامات اولیه‌ای است که از طریق حضور در رسانه‌های بین‌المللی و انعکاس صدای شرکت‌های ایرانی باید محقق شود. یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین این اقدامات، نگارش و سپس توزیع خبر رسمی است. منظور از خبر رسمی یا همان Press Release، خبری است که شرکت شما آن را با هدف اطلاع‌رسانی به مخاطبان منتشر می‌کند و در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار می‌دهد.

درواقع برای درک آن بهتر است ببینیم «خبر رسمی» چه چیزی نیست؟ خبری که یک رسانه یا خبرنگار در مورد شما نوشته و آن را منتشر کرده است، خبر رسمی نیست و در واقع الزاما ممکن است مورد تایید شرکت شما هم نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید خبری را در مورد خود به رسانه‌ها و مخاطبان اعلام کنید باید از ابزار خبر رسمی استفاده کنید.

توزیع هدفمند محتوای خبری

او می‌افزاید: برای دیده شدن اخبار شرکت در رسانه‌های بین‌المللی باید چک‌لیستی از موارد زیر تهیه کرد: خبر رسمی یا به طور کلی محتوایی که دارای استانداردهای رسانه‌ای کشور هدف است نگارش کنید.اطلاعات تماس دقیقی از شرکت خود و فردی که بتواند پاسخگوی سوالات احتمالی باشد در انتهای آن قرار دهید. حوزه‌های جغرافیایی رسانه‌های هدف را انتخاب کنید، به این معنی که می‌خواهید رسانه‌های چه کشوری دریافت‌کننده خبر شما باشند.

حوزه خبری مناسب را انتخاب کنید، به این معنا که می‌خواهید چه حوزه از رسانه‌ها دریافت‌کننده خبر شما باشند. زمان توزیع مناسب را انتخاب کنید، به این معنا که با توجه به اختلاف زمانی ایران با سایر کشورها، خبر در چه ساعتی در هر کشوری باید توزیع شود. پس از نگارش یک خبر رسمی یا به طور کلی محتوایی از شرکت خود، حال نوبت توزیع آن در رسانه‌هاست.

انعکاس موفق یک خبر در رسانه‌های خارجی علاوه بر توجه به مولفه‌هایی مانند دارا بودن ارزش خبری، زمان انتشار، رسانه و مخاطب هدف و حوزه‌های خبری و جغرافیایی، نیازمند شناختی دقیق از نظام رسانه‌ای کشورهای مختلف و برقراری ارتباطی سازنده و مستقیم با اصحاب رسانه‌ است. در این زمینه پلتفرم توزیع محتوای «اخبار رسمی» به آدرس AkhbarRasmi.com، یک آژانس رسانه‌ای ایرانی است که تخصص آن در توزیع محتوا در داخل و خارج کشور است.

سیستم اخبار رسمی این قابلیت را دارد که اخبار شرکت‌های ایرانی را با توجه به حوزه جغرافیایی موردنظرشان به تفکیک قاره، منطقه و کشور و به 12 زبان زنده دنیا ترجمه و در بین رسانه‌های آنها توزیع کند و سپس گزارش کاملی از بازخورد آن در رسانه‌های جهانی ارائه دهد.

استانداردهایی برای توزیع خبر در سطح بین‌المللی

او در ادامه درخصوص استانداردهای توزیع بین‌المللی خبر رسمی می‌گوید: این استانداردها عبارتند از 1- زمان مناسب انتشار: اختلاف ساعت در کشورهای مختلف نیازمند آن است که اخبار متناسب با وقت محلی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. بهترین زمان برای انتشار اخبار بهنگام یا سروقت (timely)، روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعت 9 تا 9:30 صبح به وقت محلی و در نهایت 10 صبح است، چراکه خبرگزاری‌های محلی، فرصت لازم جهت برقراری تماس‌های پیگیری و کسب اطلاعات تکمیلی را دارند و خبرنگاران نیز در پی جمع‌آوری مطالب موردنیازشان هستند.

البته این موضوع بیشتر در مورد نشریاتی که به‌صورت چاپی منتشر می‌شوند، مصداق پیدا می‌کند. 2- نوع رسانه مورد نیاز: لازم است که اخبار مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف با توجه به فیلد کاری آنها در رسانه‌های تخصصی و متناسب با صنعت آنها انتشار یابد. 3- مخاطبان هدف: انتشار خبر زمانی که هدف از توزیع، عموم مردم و افراد جامعه هستند، با زمانی که مخاطب یک خبر، افراد یا اقشار خاصی از جامعه یا مسئولانند، متفاوت است.

مثلا رویدادهای جهانی که به پوشش خبری همزمان و عمومی نیاز دارند، از این دست محتواهای خبری هستند. در این شرایط باید به این نکته که خبر در کدام روز هفته منتشر ‌شود، توجه داشت. بعضی از سایت‌های خبری یک خبر را مدت‌زمان بیشتری نسبت به سایت‌های دیگر در صفحه اصلی خود نمایش می‌دهند. مقدار میانگین این مدت در هر جای جهان از دو ساعت برای شلوغ‌ترین سایت‌ها تا دو هفته برای سایر سایت‌ها است. بعد از آن، خبر رسمی به آرشیوهای مختلف منتقل می‌شود.

به همین دلیل این سایت‌ها با توجه به گرایش‌ها و علایق خبری و آمار مربوط به جست‌وجوهای اینترنتی مردم یک کشور، اخبار را در بین رسانه‌های آنها توزیع می‌کنند. توجه به نیاز مخاطبان یکی از مولفه‌های حرفه‌ای‌گرایی در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای است. 4- انتشار اخبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن: در مواقع بحرانی مانند خدشه به اعتبار و برند یک شرکت، انتشار مطالب کذب و شایعه در مورد آن، ضروری است که تکذیبیه‌‌ها و اخبار موثق در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی منابع خبری معتبر مانند روابط عمومی آن شرکت در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد تا ضمن جلوگیری از نشر اکاذیب و شایعه، به برند شرکت لطمه‌ای وارد نشود.

در مواقعی نیز که یک رویداد جهانی نیازمند پوشش رسانه‌ای همزمان است، عنصر زمان اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌یابد که توسط آژانس رسانه اخبار رسمی، خبر مربوط به رویداد موردنظر در زمانی کوتاه تهیه و با استفاده از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی برای رسانه‌ها ارسال می‌شود. استفاده از عناصر بصری و مولتی‌مدیا‌ها نقش به‌سزایی در درگیر کردن مخاطب با محتوای خبر دارد.

یکی از اهداف اصلی سایت‌های روابط عمومی برای راه‌اندازی سیستم توزیع بین‌المللی اخبار، باید درک ضرورت وجود این سیستم در ایران، آگاهی از دغدغه‌ شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف ایرانی برای حضور در رسانه‌های بین‌المللی و همگام بودن با دانش روز دنیا در راستای ارتباط با رسانه‌ها باشد تا صدای رساتری برای ایران و برندهای ایرانی فراهم کند.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zI0tekYA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه