پیش از این به کارکرد ارزشمند وبینارها برای بازاریابی اشاره شد. در ادامه نکاتی را عنوان میکنم که به بهینهسازی این ابزار قدرتمند کمک میکند.
* اگر بخواهید محصولی را در انتهای وبینار بفروشید، باید شماره تماسی داشته باشید که مردم بتوانند از طریق آن قبل از اتخاذ هر گونه تصمیمی با آن تماس بگیرند و اطلاعات لازم را دریافت کنند. این کار موجب میشود ارزش وبینار افزایش یابد. اگر مجری یا سخنگوی اصلی در دسترس باشد تا برخی از پرسش و پاسخهای زنده را انجام دهد، نتیجه بهتری حاصل خواهد داشت.
* هر اندازه وبینار منفعل باشد، بینندگان شما بیشتر درگیر موضوع خواهند شد. این موضوع همواره ایدهآل است.
* اگر مخاطبان گستردهای در وبینار حضور داشته باشند، نمایش تعداد شرکتکنندگان روی صفحه نمایش گاهیاوقات ایده بسیار خوبی است. اینکه به آنها اجازه دهید بهصورت آنلاین گفتوگو کرده و پرسشهای یکدیگر را مشاهده کنند، بسته به نوع مخاطبان همواره ایده مناسبی نخواهد بود. ممکن است یک نفر با نیت سوء برنامه را تعریف کند. اگر کسی در برنامه شما اختلال ایجاد کرد، آماده باشید تا خط او را قطع کنید. با کنترلها آشنایی داشته باشید و شخصی را در کنار مجری برنامه قرار دهید تا بهعنوان دستیار چنین اتفاقاتی را مدیریت کند.
* بسیاری از سرویسهای وبینار این امکان را برای شما فراهم میآورند که صدای خطوط میهمانان خود را بهصورت تکتک یا کلی قطع و وصل کنید. این ویژگی برای پاسخ دادن به پرسشهای مطرح شده از سوی مخاطبان در زمان مناسب کاربرد بسیاری دارد.
* مسلما برخی از افراد که در وبینارهای فروش شما شرکت میکنند در زیرمجموعه «محتمل» قرار میگیرند. این افراد کسانی هستند که به پیشنهاد شما نه جواب مثبت دادهاند و نه جواب منفی. همواره این آمادگی را داشته باشید که پیشنهادهای جایگزینی را به آنها ارائه دهید تا احساس رضایت شان را در مورد محتوا یا محصول عرضه شده جلب کنید. با دقت و پیگیری leadهای گروه «محتمل» میتوانید روزانه یا هفتگی در یک وبینار خوب حجم بالایی از فروش را داشته باشید.
* اگر قصد داشته باشید یک وبینار را ضبط کنید و محتوای آن را بهطور مداوم یا مکرر استفاده کنید، باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که تاریخ دقیق و رویدادهای آن را ذکر نکنید، زیرا باعث میشود کسانی که بعدها وبینار را بازدید میکنند تصور کنند که وبینار قدیمی و بلااستفاده است، حتی اگر تمام محتوای موجود در وبینار بهروز و مرتبط باشد. اگر یک مجری به طور اتفاقی نام دوتیمی را که در یک رویداد ورزشی بزرگ رقابت میکنند ذکر کند، موجب میشود که مخاطبان سرنخی در مورد تاریخ ضبط وبینار به دست آورند. ذکر تاریخ در فایلهایی که تولید میکنید سبب میشود مخاطبان قبل از هرگونه دقت و تاملی تمایل خود را نسبت به آن از دست بدهند.
من تابهحال از تاثیر و نیروی بازاریابی از طریق ایمیل و نیز وبینارها بهطور همزمان بهره بردهام. هر زمان در یک وبینار قدرتمند شرکت میکردم، همواره محتوای آن را جمعآوری و در جایی از فضای مجازی ذخیره میکردم که بعدها نیز قابل بازدید باشد. پس از آن یک یک پیغام در آن قرار میدادم تا افرادی که مایلند به کمپین ایمیل ملحق شوند. به این ترتیب محتوای ارزشمندی در اختیار تمامی مشترکان آتی قرار میگیرد.
یک استراتژی موثر برای وبینارها این است که آنها را طبق یک برنامه زمانی مشخص با فاصلههای ثابت و مکررا پخش کنید تا اینکه محتوای شما برای گروههای جدیدی از مشتریان احتمالی همواره تازه و بهروز باشد. البته این موضوع تا زمانی موثر است که محتوای شما جدید باشد و آمادگی داشته باشید به پرسشها و تماسهای تلفنی اجتنابناپذیر در زمان پخش وبینار پاسخ دهید. اینجا جایی است که وبینارهای ارزشمند و ابزار قدرتمند جذب مشتریان ظهور مییابد.