سبک و سیاق زندگی کردن در جوامع مدرن باعث شده دیگر پروسه انجام کارها مانند گذشته نباشد، مثلا در دهههای پیش برای برقرار کردن یک پیوند عروسی خانوادههای عروس و داماد چند شبانه روز ولیمه میدادند و مهمانیهای طولانی در منازل خود برگزار میکردند، در حیاط خانه دیگهای بزرگ بار میگذاشتند و شام و ناهارهای مفصل میدادند، سالها گذشت و زندگی در خانههای آپارتمانی و کوچک این اختیار را از خانوادهها گرفت و پس از آن دردسرهای برگزاری مراسم به سبک سنتی موجب شد برخی مشاغل تازه مانند تالارها و باغها برای برگزاری انواع مراسم به وجود بیایند؛ تالارهایی که اغلب فقط برگزاری مراسم، شام و موسیقی را بر عهده میگرفتند و انتخاب آرایشگاه و کارت دعوت و عکاس و فیلمبردار و سفره عقد و سایر امور بر عهده عروس و داماد بود اما این سبک برگزاری مراسم و اضطرابی که برای زوجین به جا میگذاشت موجب پدیدآمدن مشاغل خدماتی تازهای شد.
امروزه موسساتی با عنوان تشریفات مجالس شکل گرفتهاند که بسته کاملی از تمامی خدمات مراسم عروسی و تشریفات مجالس عقد و خدمات مجالس نامزدی، خدمات مراسم جشن تولد و برگزاری همایش و سمینار را ارائه میدهند.
شرکتهای خدمات مجالس تلاش میکنند تا تمام امور مربوط به برگزاری یک مراسم اعم از منوی غذایی، میوه، شیرینی، کیک، موزیک، سفره عقد، فیلمبردار و عکاس، گلآرایی، نورپردازی، کارت دعوت، ماشین عروس، آرایشگاه عروس، کترینگ عروسی، اجاره سالن اجتماعات و خلاصه صفر تا صد برگزاری یک مراسم را به عهده بگیرند و در این بین در ازای برگزاری یک مراسم تمام و کمال هزینهای بابت ارائه خدمات و هماهنگیهای صورت گرفته از مشتری اخذ کنند. در گزارش امروز قصد داریم شرایط راهاندازی یک موسسه تشریفات مجلس را از نظر بگذرانیم و وضعیت بازار و آینده آن را بررسی کنیم.
یک کسبوکار مهیج و خوشایند
پیمان افشار، یکی از مدیران تشریفات عهد آریایی در خصوص مزایایی که این شغل برای صاحبان آن دارد، میگوید: در این کار برخلاف بسیاری مشاغل خستهکننده، مهمترین مزیت این است که شما در بهترین روزهای یک زوج کنارشان هستید و تمام امور مربوط به این کار هیجانانگیز و مسرت بخش است، بعد از برگزاری مراسم که از استرستان کاسته میشود نتیجه کار را از لبخند مشتری و رضایتش به خوبی حس میکنید و میتوان گفت از نظر روانی این شغل یکی از مشاغلی است که میتواند همیشه شما را سرحال و خوشحال نگه دارد. به علاوه در مجموع شرکتهای خدماتی در تمام عرصهها اگر برخی اصول را رعایت کنند درآمدزایی خوبی دارند و بازدهی که این کار میتواند برای صاحب کسبوکار داشته باشد راضیکننده است.
قدرت مدیریت و ارتباطات
این فعال بازار میگوید: پروسه راهاندازی یک شرکت خدمات مجلس این گونه است که شما در اتحادیه تالارداران و باغداران ثبتنام کرده و برخی مراحل قانونی برای راهاندازی شرکت خود را طی میکنید سپس سراغ چند تالار، باغ، عکاس و... میروید و با آنها قرارداد میبندید و یک تیم متشکل از افراد حرفهای برای خود جمع میکنید و پکیجهایی را شامل خدمات متنوع با قیمتهای پایین، متوسط و بالا تهیه کرده و برای انتخاب مشتری در اختیار آنها قرار میدهید.
همانطور که از این پروسه پیداست مهمترین اصل در این کار هماهنگی و ارتباطات است. شما باید بتوانید همه امور را به موقع و با کیفیت بالا انجام دهید، پاسخگوی مشتری باشید و همه اتفاقات را پیشبینی کنید، بیشترین سرمایهای که در این کار میگذارید پول نیست، بلکه قدرت مدیریت و هماهنگی است. این مدیریت شامل مدیریت وسایل و اقلامی که قرار است به کار گرفته شود و مدیریت زمان و زمانبندی برای اجرای هر بخش مراسم است.
آرامش قبل از مراسم
وی درباره ملزوماتی که مدیر مجموعه باید داشته باشد، میافزاید: مدیر مجموعه همراه با تیم خود باید قبل از رسیدن زمان مراسم تمام تلاش خود را انجام دهد که عروس و داماد و خانوادهها احساس آرامش کنند، این آرامش خیلی مهم است چون معمولا قبل از برگزاری چنین مراسمهای مهمی افراد اصلی استرس دارند و نگران هستند که مشکلی پیش نیاید و مسئولیت برقراری این آرامش به عهده مجموعه شماست.
برای رسیدن به این آرامش باید به خانوادهها برنامههای دقیق با جزییات کامل بدهید تا خیال شان راحت باشد که برگزارکننده مجلس به تمام ریزهکاریها فکر کرده و چیزی از قلم نیفتاده است. اگر در مجالس حرفهای حضور داشته باشید میبینید که عروس و داماد و نزدیکانشان با آرامش و اطمینان و مثل مهمان وارد مجلس میشوند.
بازار رو به رشد این کسبوکار
افشار در ادامه در خصوص وضعیت بازار این کسبوکار میگوید: هزینه تمام شده برگزاری یک مراسم برای فرد در حالتی که از کانال شرکتهای خدماتی عبور کند کمتر از حالتی میشود که خود تمام امور را بهصورت مستقل دنبال کند. به علاوه استرسی به خانوادهها وارد نمیشود. تمایل به واگذار کردن برگزاری مراسم به موسسات خدماتی در مردم رو به افزایش است بهگونهای که در چند سال اخیر بیش از 800 موسسه فقط در تهران شروع به فعالیت کردهاند و میتوان بازار این کار را مثبت ارزیابی کرد.
همچنین به دلیل اینکه این موسسات طیف وسیعی از خدمات از جمله مراسمهای عروسی، عقد، عزا، کنفرانسها و همایشها را به عهده میگیرند میتوان گفت وسعت مراجعهکنندگان هم زیاد است و اعتماد مردم به این موسسات برای واگذار کردن مراسمات خود در حال افزایش است.
هزینههای لازم برای راهاندازی موسسه
این فعال و کارشناس بازار در خصوص سرمایههای لازم برای راهاندازی یک موسسه تشریفات مجالس میگوید: همانطور که پیشتر گفته شد مهمترین سرمایه در این کار مسائل مالی نیست، بلکه مدیریت و ارتباطات است اما پس از آن برای راهاندازی یک دفتر کار و ثبت موسسه و امور مربوط به آن حدود 100 میلیون تومان در حالت استاندارد نیاز دارید. بخشی از این مبلغ بابت تبلیغات و معرفی موسسه از طریق رسانهها صرف میشود و مابقی آن برای خرید برخی تجهیزات و وسایل اداری به علاوه طراحی پکیجها صرف خواهد شد.
سخن آخر
افشار در پایان بهعنوان پیشنهاد به سرمایهگذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند، میگوید: بازار این کار برای کسانی که بهصورت حرفهای عمل میکنند و مشتری را 100درصد راضی از خود جدا میکنند میتواند سودآوری مناسبی داشته باشد اما فراموش نکنید که همین مشتری ممکن است با عملکرد نامناسب شما اعتماد خود به این موسسات را از دست بدهد.
پس اگر کسی قصد ورود به این کسبوکار را دارد بهتر است پیش از ورود، اطلاعات کاملی از چگونگی انجام امور، برخورد با مشتری و مدیریت امور داشته باشد و با آگاهی کامل وارد شود. همچنین تبلیغات در این کار تاثیر بسیاری دارد، شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی را فراموش نکنید چرا که بسیاری مشتریها از همین طریق شرکت خدماتی خود را انتخاب میکنند.