مصرف موادغذایی در زندگی روزمره امری طبیعی و روبهرشد است، از طرفی رشد موادغذایی بستهبندی و بهداشتی در جهان و همچنین کشور ما روزبهروز مورد توجه افراد بیشتری قرار میگیرد و نیاز است تا صنایع غذایی فعالیتهای خود را بهروز کرده و محصولات بهداشتی و بستهبندی بیشتری را تولید و به بازار عرضه کنند. آرد سوخاری یکی از محصولاتی است که در اکثر منازل و همچنین فستفودها و رستورانها مصرف میشود و پودرهای سوخاری در صنایع غذایی جایگاه ویژهای دارند و برای سوخاری کردن انواع مرغ، ماهی و گوشت از آرد سوخاری بهعنوان یک پوشش برای خوشطعم شدن، حجیم شدن و همچنین ترد شدن ماده غذایی استفاده میشود.
در سالهای گذشته اغلب در منازل خانمهای خانه از باقیمانده نانها یا خشک کردن خمیر نانهای باگت آرد سوخاری خود را به دست میآوردند اما پروسه طولانی و غیربهداشتی تولید این محصول در خانه و همچنین قیمت پایین آن در بازار به علاوه وجود سایر ادویههایی که در این نوع آردهای بستهبندی وجود دارد موجب شده در حال حاضر اکثر خانوادهها نیاز خود به این محصول را از بازار تهیه کنند.
همانطور که پیشتر از این هم گفته شد روند مصرف موادغذایی بستهبندی در کشور ما و همچنین در تمام دنیا رو به افزایش است و ایجاد صنایع تبدیلی و شركتهای صنایع بستهبندی، به منظور تولید نیازمندیهای كشور و همچنین ایجاد اشتغال ضروری است.
در گزارش امروز قصد داریم شرایط حضور در این بازار و همچنین وضعیت سرمایهگذاری در آن را بررسی کنیم از این رو سراغ علی لبیبی، مدیر شرکت ناردین تاکستان رفتهایم. این شرکت که بیش از 50درصد نیاز بازار ایران به انواع آرد سوخاری را تامین میکند نخستین تولیدکننده آرد سوخاری در بازار ایران از سال 60 است و محصولاتش با نامهای متفاوتی از جمله 222 در بازار موجود است.
سرمایه متغیر و بازدهی بالا
یکی از بهترین مزیتهای این کار توانایی راهاندازی آن با سرمایههای متغیر است. درواقع راهاندازی این کار در قالب یک کارگاه کوچک هم امکانپذیر است و نیاز به تخصص ویژه یا شرایط خاصی ندارد که همین مسئله مسیر را برای همه افراد هموار میکند. البته در این خصوص لبیبی تشریح میکند: تولید آرد سوخاری معمولی اگرچه ممکن است توسط هر کسی با سرمایه اندک امکانپذیر باشد اما برندسازی و حضور مداوم در این بازار با تولید محصولات تخصصی نیاز به خطوط تولید ویژه با ماشینهای خاص و علوم روز دنیا دارد.
همچنین مواد اولیه این کار که آرد، جوش شیرین، نمک و برخی ادویهجات است همگی در دسترس است و به راحتی میتوان این مواد را با قیمت پایین از بازار تامین کرد و با ترکیب و فرآوری آنها ارزش افزوده خوبی از آنها به دست آورد.
کارگاههای غیربهداشتی زیرزمینی
این کارشناس بازار درخصوص مجوزهای لازم برای حضور در این بازار میگوید: گرفتن مجوز برای شروع این کار از طریق وزارت صنایع، سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد انجام میشود.
اما متاسفانه برخی کارگاههای زیرزمینی و همچنین تولیدکننده نانهای سوخاری با استفاده از ضایعات نان و پیراشکی دست به تولید آرد سوخاری میزنند که تولید غیربهداشتی است و ممکن است و به دلیل وجود روغن و شکر در ضایعات نانهای فانتزی و پیراشکیها مشکلات گوارشی را برای مصرفکننده به وجود بیاورد اما به نظر سازمان غذا و دارو یارای مقابله با این کارگاههای غیرمجاز را ندارد و مخصوصا در شهرستانها با این کارگاهها کنار آمده است. اگر چه این کارگاهها توان رقابت با تولیدکنندههای صنعتی را ندارند اما هم بحث اعتماد مصرفکننده و هم سلامتی آنها در میان است که با این نوع تولیدات در درازمدت ممکن است بازار این محصول ابقا شود.
محصولات متنوع تولیدی
لبیبی درخصوص بازار مصرفی آرد سوخاری میگوید: مصرف این محصولات در سه بازار اصلی صورت میگیرد. بازار مصرفکنندگان خانگی، بازار رستورانها و فستفودها و بازار سایر تولیدکنندگان صنایع غذایی مانند تولیدکنندگان همبرگر یا ناگت و... که از آرد سوخاری استفاده میکنند سه دریچه برای مصرف محصولات آرد سوخاری هستند.
البته آرد سوخاری خود انواع متفاوتی دارد که برای پاسخگویی به نیاز مشتری با افزودن برخی مواد اولیه مانند سبزیجات، سیر و پیاز و ادویه کاری میتوانید انواع آردهای سوخاری طعمدار را هم در سبد تولید خود به بازار عرضه کنید تا طیف گستردهتری از مشتریان جذب شوند.
سرمایههای متغیر برای حضور در بازار
لبیبی درخصوص خطوط تولید مورد نیاز برای این کار میگوید: بسته به اینکه شما توان تولیدیتان چقدر است و چه نوع محصولاتی را برای چه بازاری میخواهید تولید کنید خطوط تولید و ماشینآلات مورد نیاز این کار متفاوت است اما در مجموع یک خط صنعتی با توان تولیدی 600کیلو در روز حدود 200میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد.
این سرمایه در مجموعهای که بتواند سه خط تولید با سه شیفت کاری در شبانهروز داشته باشد و نیاز سه بازار خانگی، مصرفی و صنایع غذایی را تامین کند تا چندمیلیارد هم افزایش مییابد. مهمترین تجهیزات این کار شامل انواع فر، دستگاههای پخت، ریل سوخاری، كوره حرارت، دراژهها برای خشک کردن و دستگاههای بستهبندی است.
فرصتهای بکر صادراتی
این فعال بازار درخصوص فرصتهای صادراتی این محصولات میگوید: در حال حاضر محصولات آرد سوخاری که در ایران تولید میشود به برخی کشورها مانند عراق، افغانستان و آذربایجان صادر میشود اما توان و فرصتهای بیشتری در این زمینه وجود دارد و میتوان محصولات باکیفیت تولید کرد و بازارهای صادراتی بیشتری را هدف قرار داد.درواقع بازارهای صادراتی برای محصولاتی چون انواع آرد سوخاری، انواع پودر کیک و پودر ژله به خوبی ظرفیت دارند و نیاز است تا سرمایهگذاری روی آن تمرکز و توجه ویژه شود.