اگرچه اکثر ایدههایی که تاکنون مطرح شده، ایدههایی در خصوص بازاریابی مجانی بوده است؛ بنابراین شما باید همچنان به دنبال زمان و حتی سرمایهگذاری مالی اندک که از عملی کردن این نوع ایدهها به دست میآید، باشید. شما نیز مسلما مانند دیگران به این نکته دست مییابید که 80 درصد از دستاوردهای شما حاصل 20 درصد تلاشهایتان است، اما مجبورید برای این کار زمان صرف کنید.
ارتباطات نیازمند زمان است
همگی ما این نظریه قدیمی را شنیدهایم: «من میدانم که 50 درصد از تبلیغات من بازدهی دارد، اما نمیدانم کدام 50 درصد.» پیگیری نتایج امور بازاریابی و تبلیغات همواره دشوار بوده است. هرچند اینترنت موجب شده است که این کار در پارهای موارد آسانتر شود (مانند زمانی که از بازاریابی «پرداخت هزینه تبلیغاتی برای هر کلیک» استفاده میکنیم)، اما همچنان ارزیابی دقیق تاثیر واقعی اکثر امور بازاریابی و تبلیغات که انجام میدهید، به راحتی انجام نمیپذیرد. این موضوع بهویژه هنگامی که اقدام به درک قدرت برقراری ارتباطات با استفاده از اینترنت میکنید، مصداق دارد. ارزیابی چگونگی پیشرفت ارتباطات (از نظر بازدهی سرمایهگذاری) تقریبا غیرممکن است. مسلما در پایان این موضوع آشکار خواهد شد، اما پیگیری نتایج و یافتن علل و منابع آن، دشوار خواهد بود.
من در بحث حاضر تلاش میکنم تا شما را متقاعد کنم که بهترین ایدهها برای بسط و گسترش برند خود و افزایش مشتریانتان بیشتر مربوط به برقراری ارتباط و صداقت با مشتریان است تا سرمایهگذاری روی تبلیغات یا سیستم بازاریابی. بهترین ایدهها، ایدههای مجانی است. دوباره این مطلب را یادآوری میکنم که «بازاریابی و تبلیغات با ظهور اینترنت رایگان شده است.»
کارکرد این موضوع بهطور عملی چگونه است؟
ملکم گلدول در کتاب خود «نقاط عطف» روشی نوین را برای درک دلیل سرعت زیاد تغییرات مثبت و منفی را در برخی موارد ارائه داده است. وی تلاش میکند تا چگونگی نشر افکار مثبت را در کسبوکار و ایدهها به ما بیاموزد. به نظر من هدف دیگری وجود دارد که والاتر از سیاست بازدهی سرمایهگذاری است و من آن را سیاست ارتباطات، رهبری و خلاقیت مینامم. شما باید این سیاست را همواره مدنظر قرار دهید تا به نقاط عطف پیوسته مثبتی در مورد خود و برندتان دست یابید. در اینجا چگونگی کارکرد نظریه «ارتباطات، رهبری و خلاقیت» را بررسی میکنیم:
با تمرکز و توجه به سیاست «ارتباطات، رهبری و خلاقیت» نقاط عطف مثبت خود را خلق کنید. هنگامی که یکی از امور تبلیغات و بازاریابی را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهید، تلاش کنید تا تاثیر احتمالی را روی این سیاست مورد ارزیابی قرار دهید. اگر یک رویداد، فعالیت، وبسایت، محصول، تبلیغ یا حتی یک کارمند جدید با اهداف سیاست «ارتباطات، رهبری و خلاقیت» شما هماهنگی نداشته باشد، پس دلیل اعمال این سیاست چیست؟ مشتریان تمامی جوانب کسبوکار شما را در فضای مجازی مشاهده و در مورد آن صحبت میکنند؛ حتی اگر تا بهحال با آنها مکالمه نکرده باشید. چه مسائل و موضوعاتی را در معرض آنها قرار میدهید تا در مورد آنها صحبت کنند؟
شما میدانید زمانی که مردم بخش اعظمی از کارتان را برای شما انجام میدهند به نقطه اوجی دست یافتهاید. در این جایگاه پیگیری سیاست بازدهی سرمایهگذاری کاملا بیمعنا و غیرممکن است، اما نتایج آن غیرقابل انکار خواهد بود.