چند ماهی میشود که اختلافات میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات جنجالهای زیادی را به پا کرده و پای نمایندگان مجلس را نیز به این مناقشات باز کرده است. ماجرا از آنجا شروع شد که شرکت مخابرات درخواست خود را برای تغییر و افزایش تعرفهها به وزارت ارتباطات ارسال کرد و قرار برآن شد تا مخابراتیها طرح توسعه و چگونگی تغییر در تعرفهها را به رگولاتوری اعلام کنند تا بعد از بررسی مجوز آن صادر شود. اما به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «شرکت مخابرات ایران براساس آنچه قبلا توافق شده بود تا بسته پیشنهادات خود را به رگولاتوری ارائه دهد، هیچ پیشنهادی ارائه نداد».
از طرف دیگر شرکت مخابرات این ادعا را رد کرد و اعلام داشت: «مدارک مورد نیاز را به سازمان مربوطه ارسال کرده است» و این سرآغازی بود برای کشمکشهای اخیر دو نهاد مهم ارتباطی کشور که به گفته کارشناسان قربانی این دعوا تنها مردم خواهند بود. بعداز این ماجرا مسئولان مخابرات چوب حراج به این شرکت زدند و شرکت «توسعه اعتماد مبین» که مالک 1+50 درصد سهام مخابرات است آگهی فروش تمام سهم خود را در روزنامهها درج کرد که طبق گفته مسئولان این شرکت، در مدت تعیین شده خریداری برای سهام تعیین شده پیدا نشد. البته مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین فروش سهام مخابرات را بیربط با دعواهای اخیر دانسته و اعلام کرد: «فروش سهام مخابرات یک تصمیم قبلی بوده و این سیاست سهامدار عمده مخابرات است که به یک پروژه وارد میشود، آن را پردازش کرده و پس از اینکه آماده شد، فروخته و به سراغ پروژه بعدی میرود.»
مهدی صفری افزود: «مدتهاست تعرفه تلفن ثابت افزایش نیافته و از سوی دیگر همکدی تلفن ثابت و کاهش تعرفه تلفن همراه، درآمدهای مخابرات را کاهش داده است؛ در تمام دنیا وقتی فناوری نو مانند 3G و 4G عرضه میشود دارای قیمت بیشتری است و به مرور قیمت کاهش پیدا میکند. علاوه بر این، در سالهای اخیر هزینهها در تمام بخشها افزایش یافته است، حتی تعرفههای پستی که از نوع خدمات ارتباطی و متعلق به وزارت ارتباطات است نیز هر سال افزایش مییابد. وی تاکید کرد: «اما تعرفهها و درآمد علت اصلی فروش توسعه اعتماد مبین و خروج از سهام مخابرات نیست.»
اختلالاتی که بیشتر شد
در این مدت که اختلافات بین وزارت ارتباطات و مخابرات افزایش یافته اختلالات زیادی در اینترنت پرسرعت مشترکان شرکت مخابرات ایجاد شده است که کارشناسان آن را با مناقشات صورت گرفته بیربط نمیدانند. فرزاد سیدصالحی، یکی از مشترکان اینترنت پرسرعت مخابرات به «فرصتامروز» میگوید: چند هفتهای میشد که در بعضی ساعات شبانهروز سرعت اینترنت بسیار کند میشد اما در چند روز گذشته دسترسی به اینترنت عملا قطع شده است و با تماس با پشتیبانی، جواب منطقی از آنها شنیده نمیشود. وی افزود: اشتراک اینترنت من یک ساله است و هزینه زیادی برای آن پرداخت کردهام و الان دستم به جایی بند نیست و نمیدانم برای حل این معضل به کجا باید مراجعه کنم.
اما براساس گزارشات صورت گرفته این اختلالات تنها به تهران ختم نمیشود استانهای دیگر نیز کم و بیش با این مشکل دستوپنجه نرم میکنند. دوروز پیش نیز معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام خبر توقف فروش اینترنت مخابرات در شش استان همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و کرمان گفت: «مطابق بازرسیها و ارزیابیهای بهعمل آمده از وضعیت پهنای باند تامین و عرضه شده از سوی شرکتهای مخابرات استانی، وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت در این استانها، باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است.»
غلامرضا داداشزاده با اشاره به اینکه جذب مشترک جدید در این وضعیت باعث کمفروشی میشود تصریح کرد: «ادارات کل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مناطق نهگانه بر فرآیند توقف فروش در این شش استان نظارت داشته و درصورت عدم توقف فروش از سوی شرکتهای مخابرات استانی، ضمن اعمال مقررات مطابق با پروانه اعطایی، پرونده کمفروشی تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع میشود.»
داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران درباره این ابلاغیه به «فرصتامروز» گفت: شبکه مخابرات در سه استان همدان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی مشکل خاصی ندارد و میتوانند به مشترکان جدید خدمترسانی کنند و به نظر میرسد اطلاعات از مخابرات این سه استان یا به اشتباه یا دیر به دست مسئولان رگولاتوری رسیده است. وی افزود: براساس جلساتی که با رگولاتوری داشتیم قرار شد که این سه استان از این لیست خارج شوند چون خدماترسانی در آنها بدون هیچ مشکلی در حال ارائه است.
زارعیان درباره اختلالات اخیر اینترنت مشترکان مخابرات گفت: درحال برطرف کردن این مشکل هستیم و امیدوارم این مسئله هرچه سریعتر برطرف شود. سخنگوی مخابرات درپاسخ به این سوال که آیا شرکت مخابرات در اختلالات ایجاد شده در پیامرسان تلگرام نقشی دارد؟ اظهار کرد: نه مخابرات و نه وزارت ارتباطات در این میان نقشی ندارند و فکر نمیکنم این اختلالات مربوط به زیرساختها باشد و به نظر میرسد این مشکل نرمافزاری است. وی درباره مصوبهای که مخابرات را مجاب میکند ظرف 72 ساعت خطوط اینترنت پرسرعت متقاضیان را تخلیه کند گفت: این مصوبه جدید نیست و مربوط به چند سال گذشته است که ما براساس آن عمل میکنیم اما در بعضی مناطق چون خطوط تلفن فیبری است امکان اینکه اپراتورهای دیگر سرویسدهی کنند وجود ندارد اما تا جایی که این امکان وجود داشته باشد به این مصوبه عمل میشود و در نهایت ظرف مدت 72 ساعت خطوط درخواستی تخلیه میشوند.