تعامل با نظرات منفی و به طور کلی نارضایتی مشتریان در عرصه کسب و کار همیشه امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این راستا با مشکلات متعددی رو به رو هستند. همین امر شرایط تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری سخت و غیرقابل تحمل می سازد. اگر شما هم در برندتان به طور مداوم با چنین مشکلاتی رو به رو هستید، مقاله کنونی در پی ارائه پاسخی کوتاه برای این مسئله است. در ادامه این پیگیری را به طور تخصصی تر دنبال خواهیم کرد.
بی توجهی به نیاز اصلی مشتریان
یکی از دلایل اصلی نارضایتی مشتریان مربوط به بی توجهی برندها به ریشه نارضایتی اصلی مشتریان است. این امر دردسرهای زیادی برای یک برند به همراه خواهد داشت. اگر شما هم در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم با مشکلات زیادی رو به رو هستید و دست آخر هم کلی اعتراض و نظرات منفی برای برندتان باقی می ماند، دلیل اصلی می تواند بی توجهی شما به نیازهای اصلی مشتریان باشد.
بدون تردید وقتی شما به عنوان یک برند نسبت به نیاز واقعی مشتریان تان اطلاع داشته باشید، به خوبی توانایی تولید محصولی در حد و اندازه رفع نیازشان را خواهید داشت. بنابراین اگر محصول شما به خوبی مورد استقبال مشتریان قرار نمی گیرد، بی شک یک جای کارتان ایراد دارد. این بخش می تواند بی توجهی شما به نیازهای اصلی مشتریان باشد. توصیه ما در چنین شرایطی تلاش برای ایجاد تغییر در روند ارتباط شما و مشتریان است. چنین امری به شما برای درک بهتر نیازهای مشتریان کمک کرده و وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید، در غیر این صورت شما باید به طور مداوم دنبال دلیل ناکامی محصولات یا کمپین های بازاریابی تان باشید.
مطلب مرتبط: مدیریت مشتریان ناراضی در صنعت خرده فروشی آنلاین
گاهی اوقات برندها از کانال های ارتباطی خوبی برای تعامل با مشتریان سود نمی برند. این امر می تواند مشکلات بسیار زیادی برای یک برند به همراه داشته باشد. بنابراین شما باید در ابتدا نسبت به به روز رسانی کانال های ارتباطی تان با مشتریان اقدام نمایید. این امر شما را در کانون توجه مشتریان قرار داده و فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیش پای شما قرار خواهد داد.
گفت و گو با زبان های متفاوت
یکی دیگر از دلایل مربوط به نارضایتی مشتریان به دلیل استفاده از زمانی متفاوت در تعامل با آنهاست. این امر می تواند در دو حالت روی دهد. در وضعیت نخست شما به عنوان یک برند خارجی در بازار حضور دارید و به دلیل عدم آشنایی تان با زبان منطقه موردنظر دردسرهای زیادی را متحمل خواهید شد. در چنین حالتی شما باید خیلی زود نسبت به همکاری با کسی که زبان بازار مورد نظر را به خوبی بلد است، اقدام نمایید، در غیر این صورت حتی پس از سال های سال نیز فرصت تعامل و کار کردن با مردم در بازار موردنظر را پیدا نخواهید کرد. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد.
در وضعیت بعدی شما دقیقا آنچه موردنظر مشتریان است را بیان نمی کنید. این امر در مواقعی که مشتریان اعتراض یا توصیه ای به شما ارائه می کنند اما برندتان پاسخ متفاوتی می دهد، روی خواهد داد. بدون تردید مشتریان در صورت دریافت پاسخ های متفاوت از سوی شما حسابی ناامید خواهند شد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال ارائه پاسخ های مناسب به مشتریان تان باشید، در غیر این صورت وضعیت تان به طور مداوم پیچیده خواهد شد.
گوش ندادن به مشتریان
اگر شما در فعالیت برندتان هیچ جایی برای گوش دادن به مشتریان طراحی نکنید، مواجهه با واکنش های منفی آنها امری طبیعی خواهد بود. این امر در اغلب اوقات برای برندها دردسرساز شده و وضعیت شان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه در تلاش برای هماهنگی با مشتریان و گوش دادن به دغدغه های شان باشید.
مطلب مرتبط: چطور با مشتری ناراضی برخورد کنیم؟
بی شک هر برندی شناخت درستی از مشتریانش دارد، اما این امر نباید موجب بی توجهی شما به فرآیند گوش دادن به حرف آنها شود. چنین نکته ای می تواند در بلندمدت وضعیت شما در تعامل با مشتریان را به شدت پیچیده نماید. بنابراین راهکار شما در این بخش می تواند شامل گوش کردن به مشتریان و توجه به حرف های شان باشد. اگر حرف های مشتریان نمود واقعی و ملموس در فعالیت برندتان پیدا کند، وضعیت تان به شدت بهتر خواهد شد.