مهمترین ویترین یک برند در دنیای دیجیتال سایت رسمی اش است. خب در سایت رسمی کسب و کارها نه تنها امکان مخابره انواع اخبار مربوط به برندشان را دارند، بلکه فضایی مناسب برای تعامل با مخاطب هدف نیز فراهم خواهد بود. درست به همین خاطر برندهایی که توانایی بهتری برای استفاده از این کانال ارتباطی داشته باشند، همیشه در میان کسب و کارهای موفق دنیا جای خواهند داشت. توسعه مفهوم شخصی سازی وب سایت نیز دقیقا از همین نکته شروع شده است. خب وقتی قرار است تعاملی با مخاطب بر بستر سایت شکل گیرد، چه بهتر که تا حد امکان شخصی سازی شده باشد. اینطوری انگیزه مقاومت ناپذیری در مخاطب برای تعامل با برند ایجاد خواهد شد.
بی شک صحبت درباره شخصی سازی از اجرای آن در عمل بی نهایت ساده تر است درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان و حتی کارشناس ها ادعاهای زیادی در این حوزه دارند، اما وقتی نوبت به اجرای ماجرا می رسد، یکی پس از دیگری میدان را خالی خواهند کرد. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و حتی اعتبارتان را نیز زیر سوال ببرد. خب اینطوری مثل مجری خواهید بود که علی رغم کلی ادعا حتی از حضور جلوی دوربین نیز وحشت دارد.
ما در این مقاله قصد نداریم برخی از نکات مربوط به شخصی سازی سایت برند را به طور خشک و بی روح در اختیارتان قرار دهیم. در عوض ابتدا سراغ تعریف دقیق این مفهوم رفته و آن را بررسی خواهیم کرد. سپس مزایای آن برای کسب و کارها را زیر ذره بین خواهیم برد.
خب هر استراتژی در این دنیا باید مزایای خاص خودش را داشته باشد، وگرنه کارآفرینان اصلا به سوی آن تمایل نشان نخواهند داد. در نهایت نیز انواع مدل های شخصی سازی سایت را بررسی خواهیم کرد. خب اجازه دهید تا دیر نشده برخی از نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.
وقتی درباره شخصی سازی سایت حرف می زنیم، حوزه ای خاص از آن را مد نظر نداریم. این یعنی از محتوا گرفته تا قالب یا حتی المان های بصری سایت شامل این فرآیند می شود. متاسفانه خیلی از کارآفرینان شخصی سازی را صرفا در اضافه کردن اسم کوچک مخاطب به محتوای ایمیل یا حتی تبلیغات شناور ارزیابی می کنند. این در حالی است که در عصر هوش مصنوعی انتظار کاربران از کسب و کارها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر شما نمی توانید بدون بررسی دقیق و اصولی ماجرا موفقیتی در این میان داشته باشد.
مطلب مرتبط: رویکرد برندها به سوی شخصی سازی و واکنش مشتریان
کسب و کار شما وقتی در آستانه تعامل پایدار با مخاطب قرار دارد، باید نشان دهد شناخت خوبی از آنها پیدا کرده است. این مسئله ای است که تکلیف خریدهای آتی را روشن می کند. خب مشتریان دوست ندارند از برندی که هیچ توجهی به سلیقه یا خواسته شان ندارد، خرید کنند. بنابراین شما باید نشان دهید نه تنها سلیقه مشتریان را خوب بلد شده اید، بلکه تفاوت میان سلیقه انواع مشتری را نیز درک می کنید. همین امر شخصی سازی را بدل به شاه کلید توسعه کسب و کار کرده است.
امروزه بسیاری از کارآفرینان برای اینکه فضای بهتری در دنیای کسب و کار ایجاد کنند، سراغ شخصی سازی می روند. با این حال وقتی این مفهوم با سایت رسمی برند پیوند پیدا می کند، کمی کار پیچیده می شود؛ چراکه کارآفرینان انتظار درست و حسابی از آن ندارند. به همین خاطر با انواع مشکلات در این رابطه رو به رو خواهند شد. ما در این میان قصد داریم به شما کمک کنیم تا شناخت بهتری از این مفهوم به دست آورده و تا حد امکان با مخاطب تان رابطه ای بهتر داشته باشید.
خب حالا باید کمی هم که شده درباره مزایای شخصی سازی وب سایت برند حرف بزنیم. اصلا این استراتژی چه مزایایی برای کسب و کارها داشته و چطور به آنها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک می کند؟ این سوالی است که اگر جواب درست و حسابی برای آن پیدا نکنیم، احتمالا بقیه مقاله هیچ ارزشی نخواهد داشت.
اجازه دهید به جای توصیه های خشک و خالی، یک راست برویم سراغ بررسی مزایایی که واقعا به درد کسب و کارها می خورد. این شما و این هم مزایای شخصی سازی سایت برند.
بهبود تجربه کاربر
کاربران وقتی وارد سایت شما می شوند، انتظارات زیادی از آن دارند. خب این روزها هر کسب و کاری با دست پر به سراغ مشتریان رفته و در این میان همیشه عناصر غافلگیری را تقویت می کند. با این حساب مشاهده یک سایت معمولی می تواند دردسرهای زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته باشد.
بهبود تجربه کاربر یکی از مزایای اساسی در زمینه شخصی سازی سایت است. این امر کمک می کند شما یک سایت و هویت آنلاین متمایز برای مخاطب ترسیم کنید. خب در دنیایی که هزینه طراحی سایت سر به فلک می کشد، بسیاری از کارآفرینان سراغ قالب های پیش فرض یا حتی ابزارهای رایگان برای طراحی سایت می روند. شاید نتیجه این کارها از نظر مالی بی نهایت جذاب باشد، اما کیفیت لازم را تولید نمی کند. به همین خاطر فرآیند تعامل میان مخاطب هدف و برند با چالش های اساسی رو به رو می شود. در چنین شرایطی شخصی سازی سایت حتی در ابعاد کوچک نیز کمک شایانی به کسب و کارها خواهد کرد.
یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان نیاز به استفاده از شرایط متنوع تری دارید. این مسئله ای است که می تواند از نظر میزان رفتار حرفه ای شما را از رقبا متمایز سازد. دوست داشته باشید یا نه، مشتریان دائما شما را با دیگر رقبای تان مقایسه خواهند کرد. بنابراین در این میان باید همیشه دست برتر را داشته باشید. وگرنه کارتان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند شرایط را برای تان حسابی سخت کند.
مطلب مرتبط: چگونه تجربه خرید مشتریان در مناسبت ها را شخصی سازی کنیم؟
افزایش نرخ تعامل
سایت های شخصی سازی شده که مخاطب را میخکوب می کند، معمولا انگیزه بیشتری برای تعامل ایجاد می کند. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما را تغییر داده و مخاطب را بدل به مشتری پر و پاقرص برندتان سازد.
این روزها پیدا کردن مشتری کار ساده ای نیست. افزایش تعداد کسب و کارها، به ویژه در دنیای آنلاین، دردسرهای این حوزه را بیشتر نیز می کند. به همین خاطر شما در عرصه کسب و کار باید حسابی حواس تان را جمع کنید؛ چراکه در وهله نخست کلی رقیب برای خودتان دارید و از طرف دیگر برندهای بسیاری پس ذهن مشتریان قرار دارند. با این حساب یک اشتباه کوچک از سوی شما حسابی شرایط تان را دشوار خواهد کرد. این مسئله می تواند اثرات بلندمدتی بر روی کسب و کارتان داشته باشد.
افزایش نرخ تعامل نه تنها از نقطه نظر فروش دارای اهمیت است، بلکه سئو سایت را نیز متحول خواهد کرد. خب یکی از معیارهای اساسی در مدیریت سایت مربوط به میانگین زمان حضور کاربران در آن است. این مسئله به طور ویژه ای از سوی گوگل دارای اهمیت است. به همین خاطر اگر آن را جدی نگیرید، کارتان با چالش های بی نهایت بزرگی رو به رو خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ باید همین حالا فکری به حال این مسئله کلیدی کنید.
مزیت رقابتی
دنیای کسب و کار رقابت بسیار زیادی را در دل خودش دارد. درست به همین خاطر شما نمی توانید به این سادگی در بازار فعالیت تان را شروع کرده و انتظار موفقیت های بزرگ را داشته باشید. این مسئله گاهی اوقات برای کسب و کارهای نوپا دردسرهای زیادی نیز به همراه دارد؛ چراکه توان رقابت مناسب با دیگر برندها در بازار را ندارند. به همین خاطر دائما با مشکلاتی در بازار رو به رو می شوند.
شاید خیلی عجیب به نظر برسد، اما شخصی سازی سایت یکی از گام های کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی است. قبول دارم این اقدام بی نهایت ساده و دم دستی به نظر می رسد، اما به هر حال موقعیت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب ایجاد می کند. اصلا همین نکات ساده و ابتدایی در بسیاری از مواقع تفاوت ها را رقم می زند. پس اصلا نباید آنها را دست کم گرفت.
افزایش نرخ تبدیل
نرخ تبدیل یکی دیگر از کارویژه های اساسی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. این نرخ در واقع به میزان موفقیت شما در تبدیل مخاطب هدف به مشتری اشاره دارد. بی شک این امر در دنیای آنلاین سختی های خاص خودش را دارد، اما وقتی سایت شما اطلاعات شخصی سازی شده ای را در چنته داشته باشد، می تواند پیشنهادهای فروش حیرت انگیزی به مخاطب دهد. آن وقت مقاومت مخاطب برای خرید هرچه شکننده تر خواهد شد.
نرخ تبدیل خیلی وقت ها به سختی تغییر می کند؛ چراکه مشتریان در بازار و به طور ویژه دنیای آنلاین دلایل بسیار زیادی برای بی توجهی به برندها یا مسئله خرید دارند. با این حال شخصی سازی به شما کمک خواهد کرد تا دلایل محکم تری برای ترغیب مخاطب به خرید دم دست داشته باشید. این مسئله به شما کمک می کند تا وضعیت تان در تعامل با مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. خب وقتی دلایل مطمئنی برای تعامل با مخاطب تان داشته باشید، دیگر مشکلاتی مثل مواجهه با سختی های فراوان چندان به چشم نخواهد آمد.
مطلب مرتبط: 4 تکنیک کارآمد در شخصی سازی بازاریابی
یادتان نرود، نرخ تبدیل به مرور زمان تغییر می کند. این یعنی انتظار تغییر ناگهانی آن در طول زمان خیلی غیرواقعی خواهد بود. به همین خاطر نباید فشار زیادی روی خود یا تیم کاری تان از این بابت ایجاد کنید.
حالا که درباره مزایای شخصی سازی سایت حرف زدیم، باید کمی هم درباره شیوه انجام این کار صحبت کنیم. خب ما در طول بحث از مزایای این استراتژی تا حدی چالش های پیش رو را نیز بررسی کردیم. بنابراین باید مسیر راه جذابی برای کارآفرینان ترسیم کنیم تا در هزارتوی دنیای دیجیتال گم نشوند.
شما در این بخش یاد می گیرید چطور از عهده شخصی سازی سایت به ساده ترین شکل ممکن برآمده و حوزه های مختلفی از سایت تان را با این اقدام کلیدی جذاب تر سازید. خب اجازه دهید کم کم برویم سراغ اصل ماجرا.
محتوای شناور: غافلگیری برای مخاطب
آیا تا حالا شده در سایتی مثل آمازون وقتی مشغول جست وجو درباره انواع لپ تاپ یا گوشی هوشمند هستید، یکهو مطلبی به شما پیشنهاد شود که دقیقا درباره شیوه های شناخت درست لپ تاپ موردنیازتان باشد؟ خب این نوعی محتوای شناور است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک ویژه ای می کند.
اغلب اوقات مشتریان برای تصمیم گیری ذهنیت های روشنی ندارند. این امر همراه با تردیدهای دائمی و ترس از خرید آنلاین دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت. هنر شما به عنوان کارآفرین یا حتی بازاریاب در راهنمایی آنها برای سپری کردن یک تجربه بی نظیر در حوزه خرید است. این مسئله می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان در دنیای آنلاین کمک شایانی نماید.
خب این روزها خیلی از کسب و کارها به عنوان مشاوری مطمئن از سوی مشتریان در نظر گرفته می شوند. شاید این امر ساده یا حتی کلیشه ای به نظر برسد، اما اثرگذاری بسیار خوبی بر مخاطب خواهد داشت. به همین خاطر باید آن را جدی بگیرید. وگرنه اصلا بعید نیست حسابی کار دست تان دهد. ماجرا جالب شد، نه؟
محصولات پیشنهادی: بررسی سابقه جست وجوی کاربران
وقتی کاربران در سایت شما مشغول گشت و گذار می شوند، شما می توانید صفحات یا محتوای مورد علاقه آنها در سایت تان را شناسایی کنید. این یعنی اگر یک مخاطب نسبت به فهرست محصولات ورزشی برند شما توجه نشان دهد، شما خیلی راحت از این مسئله خبردار می شوید.
به همین خاطر ضروری است برنامه ای برای تعامل با مخاطب بر مدار این مسئله داشته باشید. بهترین ایده در این میان تلاش برای استفاده از ایده های کلیدی در زمینه پیشنهاد محصولات مرتبط با سلیقه مخاطب است. اینطوری درست وقتی که مشتریان انگیزه زیادی برای خرید دارند، مسیر خرید را برای شان بی نهایت کوتاه خواهید کرد. این نکته می تواند به بهترین شکل ممکن شما را در کانون توجه قرار داده و برندتان را بدل به گزینه ای جذاب برای مشتریان سازد.
کاری که شما در این میان باید انجام دهید، تلاش برای بررسی سابقه جست وجوی کاربران در سایت تان در قالب اتوماسیون است. خب انجام چنین کاری به طور دستی بی نهایت سخت خواهد بود. بنابراین باید از راهکار دیگری برای پیشبرد اهداف تان استفاده کنید. اگر سایت تان به روز باشد، احتمالا ابزاری برای انجام خودکار این کار در اختیار دارید. وگرنه باید سایت تان را کمی هم که شده آپدیت کنید. این کاری است که نیازمند همکاری با طراح های حرفه ای سایت خواهد بود. پس الکی ادای سوپرمن را درنیاورید؛ چراکه مداخله بی حساب و کتاب شما در نهایت سایت تان را به فنا خواهد داد.
مطلب مرتبط: گام های شخصی سازی دیجیتالی موفقیت آمیز
محتوای جغرافیایی: هر منطقه یک محتوا
آیا تا حالا برای تان پیش آمده هنگام جست وجو در یک سایت خیلی زود متوجه شخصی سازی محتوا براساس موقعیت مکانی تان شوید؟ خب این ویژگی است که از چند سال قبل گوگل حسابی روی آن سرمایه گذاری کرده است. به طوری که حالا تقریبا تمام سایت های بزرگ دنیا از آن پشتیبانی می کنند.
ایده اصلی در این میان جذابیت فرآیند مشاهده محتوای مطابق با فرهنگ و عرف مورد علاقه هر کاربر است. خب این امر نقش مهمی در تعامل بهینه با مخاطب هدف خواهد داشت. به همین خاطر گوگل در سرویس ادز یا همان تبلیغات خود این نکته را رعایت کرده است. به علاوه، به سایت هایی که چنین سیستمی را پیاده کرده باشند، روی بهتری در مقایسه با بقیه نشان خواهد داد. این مسئله ای است که می تواند شرایط خوبی برای شما فراهم سازد.
تنها کاری که در این بخش باید انجام دهید، شناخت دقیق مخاطب هدف تان است. خب اگر مخاطب شما در چند منطقه خاص حضور دارد، تعامل با آنها ایده مناسبی خواهد بود. این مسئله می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و کارتان را نیز ساده تر نماید.
فراموش نکنید، اگر مطالعه خوبی درباره بازار نداشته و بازارهای هدف تان را نشناسید، کارتان در این بخش با مشکل رو به رو خواهد شد. پس بهتر است قبل از اینکه با عجله دست به کار شوید، کمی بیشتر درباره جنبه های مختلف مسئله فکر کنید.
اغلب کاربران وقتی وارد یک سایت با فضای بین المللی می شوند، فورا استرس امان شان را می برد. خب چنین سایت هایی هیچ احساس تعامل یا حتی دوستانه ای ایجاد نمی کنند. به همین خاطر شخصی سازی به این صورت می تواند موفقیت بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. دست کم در این صورت دیگر لازم نیست دائما نگران از دست دادن مخاطب هدف در عرصه کسب و کار باشید.
دستگاه های لینک شده: پیوندی ناگسستنی!
گاهی اوقات وقتی آدم با گوشی همراهش یک سایت را بالا و پایین می کند، خیلی زود پس از مدتی که با دستگاه دیگری سراغ همان سایت می رود، با مطالب آشنا و شخصی سازی شده مواجه می شود. دلیل این امر لینک شدن اکانت شما فراسوی دستگاه های مختلف است. کافی است اکانتی برای خودتان در سایت موردنظر ایجاد کنید تا دیگر همه چیز به طور طبیعی پیش برود.
نکته کلیدی در این میان توانایی شما برای ترغیب کاربران به ثبت نام در سایت تان است. این امر می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب هدف کمک کرده و وضعیت تان را نیز بهبود بخشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک دعوت به عمل جذاب می تواند تفاوت ها در این حوزه را رقم بزند.
بی شک طراحی یک دعوت به عمل حیرت انگیز کار ساده ای نیست. به همین خاطر شما باید خودتان را برای آن حسابی آماده سازید. این مسئله می تواند به شما برای چالش بزرگی نیز محسوب شود. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع حسابی به هم بریزد، سراغ الگوبرداری از برندهای بزرگ بروید. خب چنین برندهایی با دهه ها تجربه و همچنین بودجه های کلان خیلی اشتباه نمی کنند. به همین خاطر ضروری است از این مسئله به خوبی استفاده کنید، وگرنه کارتان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.
وقتی کاربران با دستگاه های مختلف همچنان تجربه شخصی سازی شده ای از سایت تان داشته باشند، ذهنیت بهتری نسبت به کسب و کارتان پیدا خواهند کرد. این امر گاهی اوقات در زمینه ثبت نهایی سفارش نیز موثر است. خب مگر بازاریابی هم هست که نداند چقدر لغو سفارشات در دقیقه 90 دردناک است؟
مطلب مرتبط: شخصی سازی محتوا در بازاریابی: یک راهنمای کاربردی
سخن پایانی
شخصی سازی وب سایت برند ایده ای نیست که بازاریاب ها براساس سلیقه شخصی شان با آن برخورد کنند. در عوض شما باید برای تعامل بهتر با مخاطب تعارف را کنار گذاشته وارد گود شوید.
شخصی سازی سایت شاید در ابتدا ایده ای خام به نظر می رسید، با این حال اگر تا اینجا با ما همراه بوده اید، دیگر چنین وضعیتی ندارید. شما الان آمادگی لازم برای تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه ای در زمینه شخصی سازی سایت تان را دارید. تنها کاری که باید انجام دهید، غلبه بر پشت گوش انداختن کارهاست. این مسئله می تواند وضعیت شما در مقایسه با رقبای تان را حسابی بهتر کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان بهبود بخشید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مفهوم شخصی سازی سایت برند کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: