بازاریاب ها و کارشناس های حوزه روابط عمومی از هر فرصتی برای بهبود وضعیت کسب و کارشان استفاده می کنند. امروزه یکی از نکات مهم در مدیریت بهینه برند و بازاریابی تاثیرگذار شناخت به موقع تغییرات احتمالی است. دنیای بازاریابی پر از تغییرات ریز و درشت است. این امر بسیاری از کارشناس ها را به سوی تعبیر تغییرات به موج های بازاریابی سوق داده است. به این ترتیب در طول یک سال کاری ما با موج های متعددی در زمینه بازاریابی مواجه خواهیم بود. نکته مهم در این میان توانایی برندها برای استفاده بهینه از این موج هاست. در این مقاله من به عنوان یک کارشناس حرفه ای در زمینه کسب و کار در تلاش برای شناسایی 4 موج اصلی بازاریابی در سال جدید خواهم بود.
شبکه های اجتماعی در طول یک دهه گذشته تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم و فعالیت برندها داشته است. امروزه بسیاری از برندها برای فعالیت بازاریابی بر روی شبکه های اجتماعی حساب ویژه ای باز می کنند. جالب اینکه فعالیت برخی از برندها بدون شبکه های اجتماعی به طور کلی فلج خواهد شد بنابراین اهمیت فزاینده پلتفرم های اجتماعی باید مدنظر هر بازاریاب و برندی باشد.
شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و لینکدین برای اغلب برندها به یک اندازه اهمیت دارد. جالب اینکه هر 3 آنها به طور همزمان در تلاش برای افزایش ابزارهای کاربردی شان برای برندها هستند. این امر توانایی تعامل برندها با شبکه های اجتماعی در زمینه های مختلف و به ویژه بازاریابی را افزایش داده است. مهم ترین توسعه شبکه های اجتماعی افزایش سختگیری برای کاهش انتشار اخبار جعلی و شایعه های مختلف است. این امر برای ادامه فعالیت برندها در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد.
اگرچه شبکه های اجتماعی در میان مهم ترین موج های موجود در سال جاری برای استفاده بازاریاب ها قرار دارد، اما تنها نکته در این میان نیست. در ادامه 4 موج مهم برای سواری برندها در عرصه بازاریابی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
1. افزایش فروش در شبکه های اجتماعی
تا همین چند وقت پیش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی علاقه ای برای خرید محصولات مختلف به صورت آنلاین و تحت تاثیر صفحه های موجود در این پلتفرم ها نداشتند. این امر با معرفی انواع امکانات کاربردی برای خرید درون برنامه ای از شبکه های اجتماعی به طور کامل تغییر کرد بنابراین امروزه معرفی محصولات مختلف و راه اندازی بخش فروش در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
در سال جاری شمار هرچه بیشتری از فروشگاه های آنلاین به سوی حضور در شبکه های اجتماعی و فروش از این طریق خواهند آمد. این امر در مورد برندها نیز صدق می کند. اغلب برندها به جای پرداخت هزینه فروش به خرده فروشی ها تمایل به ارتباط مستقیم با خریداران خواهند داشت.
یکی از نکات مهم در پی افزایش تمایل برندها برای حضور در بخش فروش شبکه های اجتماعی توانایی جلب نظر مخاطب هدف است. بدون تردید هنوز هم شک و تردیدهای بسیار زیادی میان مشتریان برای خرید آنلاین، به ویژه در زمینه هایی نظیر پوشاک وجود دارد. این امر برای اغلب برندها دشواری های خاصی به همراه دارد. در این زمینه هرچه توانایی برند ما برای جلب توجه و تعامل نزدیک با مخاطب هدف بیشتر باشد، شانس فروش اش افزایش خواهد یافت.
خبر خوش برای برندها فعالیت اینستاگرام و پینترست در زمینه فروش مستقیم و سهولت هرچه بیشتر فروش محصولات است. پلتفرم هایی نظیر توییتر هنوز راه زیادی برای هماهنگی کامل با فروش مستقیم دارند، اما اینستاگرام و پینترست از مدت ها قبل برنامه جذابی را به اجرا در آورده اند.
2. اهمیت بیشتر استوری ها
امروزه اغلب شبکه های اجتماعی از بخش استوری حمایت می کنند. استوری نخستین بار از سوی اسنپ چت رونمایی شد. از آن زمان تا به حال تقریبا تمام شبکه های اجتماعی اقدام به افزودن این بخش به خدمات شان کرده اند. نکته مهم در این میان تمایل بیشتر کاربران به مشاهده محتوای استوری در مقایسه با پست های عادی است. این امر موجب سرمایه گذاری بیشتر برندها بر روی خلق استوری های جذاب شده است. بسیاری از شبکه های اجتماعی نیز در این زمینه خدمات بسیار زیادی ارائه می کنند.
اینستاگرام شهرت بسیار زیادی در زمینه بارگذاری استوری با امکانات فراوان دارد. این پلتفرم در طور سال های اخیر به طور مداوم امکانات این بخش را توسعه داده است. تیم فنی اینستاگرام در پی اطلاع از علاقه کاربران به استفاده از استوری و مشاهده بیشتر این بخش اقدام به راه اندازی امکانات ویژه برای برندها نیز کرده است. به این ترتیب امکان فروش مستقیم از طریق بخش استوری نیز به زودی راه اندازی خواهد شد. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی سرنوشت برندها خواهد داشت. به این ترتیب فقط با ایجاد یک اکانت معتبر در فیس بوک و ایجاد فهرست محصولات امکان فروش مستقیم در اینستاگرام را خواهیم داشت.
3. اهمیت خدمات مشتریان
امروزه انتظارات مشتریان از برندها به طور فزاینده افزایش یافته است. این امر موجب تمایل برندها به ارائه خدمات جانبی فراوان شده است. امروزه اگر برندها در زمینه خدمات جانبی، به طور ویژ خدمات مشتریان، عملکرد مناسبی نداشته باشند، رقابت را به سادگی به دیگر برندها واگذار خواهند کرد.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
برخی از انتظارات اصلی مشتریان از برندها شامل پاسخگویی به پرسش های آنها در کمتر از 24 ساعت و تلاش برای رفع مشکل در کمتر از 48 ساعت است. به این ترتیب اگر هنوز بخش خدمات مشتریان برندتان را راه اندازی نکرده اید، در حال از دست دادن زمان هستید. استفاده از افراد خبره در زمینه خدمات مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از اشتباهات برندها اعتماد به کارمندان عادی و عدم آموزش نکات کاربردی به آنهاست. در نتیجه عملکرد آنها در حوزه کسب و کار با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
یکی از زمینه های مناسب برای یافتن مشکلات مشتریان شبکه های اجتماعی است. ما باید در شبکه های اجتماعی پرطرفدار در میان مشتریان ما حضور فعال داشته باشیم. در غیر این صورت توانایی کسب آخرین اطلاعات و واکنش مناسب در برابر تغییرات دنیای کسب و کار را از دست می دهیم. هدف اصلی از حضور در شبکه های اجتماعی، علاوه بر بازاریابی، کشف ویژگی های مشتریان نیز هست. این امر فروش محصولات و حتی به روزرسانی آنها مطابق با نیاز مشتریان را ساده تر خواهد کرد.
اغلب بخش خدمات مشتریان رابطه نزدیکی با حوزه روابط عمومی دارد. به همین خاطر یکی از المان های مهم در زمینه عملکرد مناسب در زمینه خدمات مشتریان داشتن بخش روابط عمومی ماهر است. برندهای بزرگ بودجه فراوانی برای حوزه روابط عمومی اختصاص می دهند. این امر بدل به یکی از ترندهای مهم در عرصه کسب و کار شده است. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از یکی دیگر از موج های مناسب در زمینه بازاریابی باید توجه ویژه ای به توسعه بخش روابط عمومی و خدمات مشتریان داشته باشید. این امر امکان تعامل بهینه برند ما با مشتریان و جلب اعتماد آنها را فراهم خواهد کرد.
4. ضرورت توجه به اپ های پیام رسان
اپ های پیام رسان در طول یک دهه گذشته بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند را به خود جلب کرده اند. امروزه تقریبا تمام برندها در پیام رسان های معتبر و محبوب حضور دارند. این نکته وضعیت بخش روابط عمومی و نحوه فعالیت آن را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده است. تا پیش از این استفاده از تماس تلفنی یا ایمیل راهکار اصلی ارتباط میان مشتریان و برندها بود. اکنون با معرفی پیام رسان ها امکان تعامل سریع و ساده تر برای اغلب کارآفرینان و مشتریان با یکدیگر فراهم شده است.
مزیت اصلی استفاده از اپ های پیام رسان امکان بهره مندی از نسل جدید هوش مصنوعی است. پیام رسان هایی نظیر واتس اپ و وی چت در این زمینه امکانات بسیار زیادی دارند. یکی از نکات مهم برای پاسخگویی سریع به مشتریان در پیام رسان ها استفاده از کارشناس های متخصص است. بدون تردید استخدام تعداد زیادی از کارشناس ها برای هر برندی دشوار خواهد بود. به این ترتیب ما باید به سوی استفاده از هوش مصنوعی در زمینه فعالیت برندمان برویم. این امر امکان پاسخگویی به تعداد قابل توجهی از مشتریان در مدت زمان اندک را می دهد.
مزیت اصلی نسل جدید هوش مصنوعی امکان یادگیری خودکار و ارائه پاسخ های کامل و جامع است. نسل قدیمی هوش مصنوعی فقط متکی به بانک اطلاعاتی قبلی اش بود، اما نسل جدید دیگر چنین محدودیتی ندارد. یادگیری ماشینی یکی از نوآوری های مهم برای برندها در دنیای کنونی محسوب می شود بنابراین ما باید نهایت استفاده از این امکان تازه را ببریم.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی و اپ های پیام رسان در کنار هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در عمل چنین نکته ای را مدنظر ندارند. به همین خاطر فقط بر روی یکی از این دو تمرکز کرده، شانس تعامل هرچه بهتر با مشتریان را از دست می دهد.