اکنون دو دهه از ظهور فناوری اینترنت می گذرد. بسیاری از افراد از همان ابتدا نیز موفقیت بازاریاب ها در زمینه استفاده مناسب از فضای اینترنت را باور نداشتند، با این حال اکنون تصور دنیای بازاریابی بدون استفاده از اینترنت و سایر فناوری های دیجیتال غیرممکن است. بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغاتی برندهای بزرگ صرف فعالیت در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و اینستاگرام می شود. به این ترتیب الگوی سنتی تبلیغات چاپی به دست فراموشی سپرده شده است.
برند گوگل یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در زمینه نمایش تبلیغات آنلاین است. سود خالص این شرکت در سال 2017 از طریق نمایش تبلیغات به عدد شگفت انگیز 95میلیارد دلار رسید. این امر به خوبی بیانگر میزان توجه بالای برندها به تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. در این میان سهم پلتفرم فیس بوک از درآمد تبلیغاتی معادل 39 میلیارد دلار اعلام شده است. گوگل و فیس بوک در کنار هم 25درصد از کل دنیای تبلیغات را زیر سلطه دارند. این امر درآمد بسیار بالایی برای هر دو آنها رقم زده است.
شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر با معرفی امکانات تازه برای بازاریاب ها و برندها توجه بسیار زیادی به خود جلب کرده اند. به عنوان مثال، اینستاگرام با ارائه سرویس خرید مستقیم برای برندهای بزرگ امکان افزایش درآمد ناشی از فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی را فراهم کرده است.
مطلب مرتبط: آینده تبلیغات چگونه خواهد بود؟
بی تردید میزان درآمد برندهایی نظیر گوگل و فیس بوک از حوزه تبلیغات بسیار زیاد است. براساس گزارش موسسه «صنعت جهانی تبلیغات» میزان هزینه برندها برای تبلیغات در دنیای آنلاین بالغ بر 550 میلیارد دلار در سال 2018 عنوان شده است. نکته جالب اینکه این رقم در طول سال های اخیر به طور مداوم رشد داشته است.
نکته مهم درخصوص دنیای تبلیغات تغییرات سریع این حوزه در طول چند سال اخیر است. امروزه ما شاهد استفاده از فناوری های مختلفی به عنوان ابزار کمکی در حوزه تبلیغات هستیم. این امر موجب ضرورت یادگیری مداوم نکات تازه در دنیای تبلیغات شده است. در غیر این صورت ما به سرعت از عرصه تبلیغات جا خواهیم ماند.
یکی از ترندهای مهم در حوزه تبلیغات شخصی سازی بهینه محتوای کمپین هاست. این امر نیاز به توجه ویژه برندها و بازاریاب ها دارد. مهم ترین ضرورت های پیش روی برندها برای موفقیت در دنیای تبلیغات مدرن استفاده از فناوری های جدید برای شخصی سازی محتوای تبلیغاتی و حضور فعال در شبکه های اجتماعی است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل دشواری های خاص خود را دارد. بدون تردید آشنایی با تغییرات احتمالی دنیای تبلیغات برای هر بازاریاب و برندی اهمیت دارد. این آگاهی ما را نسبت به دیگر برندها جلو خواهد انداخت بنابراین در ادامه مقاله کنونی به بررسی آینده دنیای تبلیغات در 10 تا 12 سال پیش رو خواهیم پرداخت.
تبلیغات در دنیای مجازی معاصر
اکنون بسیاری از شرکت های ارتباطی و زیرساخت در تلاش برای رونمایی از نسل پنجم اینترنت همراه هستند. این نسل با افزایش سرعت تبادل اطلاعات آنلاین امکانات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار خواهد داد. همچنین هدست های واقعیت مجازی و افزوده نیز در طول چند سال اخیر توسعه بسیار زیادی یافته است. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای استفاده از فناوری واقعیت مجازی و افزوده در کمپین های تبلیغاتی شده است. در کنار این توسعه ها باید به نقش فناوری هوش مصنوعی نیز اشاره کرد. این فناوری در طول سال های اخیر به طور مداوم توسعه پیدا کرده است. نقش اصلی این فناوری در دنیای بازاریابی و تبلیغات امکان گردآوری و تحلیل حجم وسیعی از داده ها به صورت خودکار است. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی و اختصاص وقت زیاد به این ماجرا نخواهد بود.
تصور آینده دنیای خرده فروشی با استفاده از المان های تبلیغات جدید همیشه جذاب است. به عنوان مثال، تجربه استفاده از اپل استور با حضور استیو جابز به عنوان فروشنده اصلی در حالت سه بعدی را در نظر بگیرید. اینکه افراد دارای گوشی های آیفون آخرین اطلاعات موجود را با حضور شخصیت سه بعدی استیو جابز دریافت کنند، ایده بسیار جذابی به نظر می رسد. همه اینها به لطف فناوری هوش مصنوعی و هدست های واقعیت مجازی امکان پذیر شده است.
یکی از مزیت های هوش مصنوعی امکان تولید عینک های دارای سنسورهای فوق هوشمند است. به این ترتیب با نگاه مداوم به یک قسمت از خانه، مانند قفسه کتابخانه، عینک هوشمند ما به دنبال اطلاعاتی درباره این کتابخانه خواهد گشت. به این ترتیب ما اطلاعات مورد علاقه مان را در مدت زمانی اندک مشاهده خواهیم کرد. این امر نقش مهمی در افزایش جذابیت دنیای تبلیغات دارد. به عنوان مثال، نمایش محتوای تبلیغاتی در عینک های هوشمند مخاطب هدف برای هر برندی جذاب خواهد بود.
نسخه ابتدایی برخی از رویاپردازی های فوق اکنون در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. اگر کاربران امروزی به دنبال جست وجوی محتوایی در موتورهای جست وجوگر باشند، امکان استفاده از دو الگوی جست وجوی متنی و صوتی را خواهند داشت. این امر در آینده با افزودن جست وجوی بصری تغییر خواهد کرد. البته جست وجوی بصری نیازمند المان های خاصی است. به این ترتیب ما در صورت استفاده از عینک یا هرگونه ابزار مشابه امکان جست وجوی بصری را خواهیم داشت. یکی از نسخه های ابتدایی این فناوری امکان جست وجوی ساده از طریق بارگذاری تصویر یک محصول در موتورهای جست وجوگر است. این امر در آینده ای نزدیک به سرعت بهبود خواهد یافت.
شبکه های اجتماعی بزرگ از همین الان مشغول فعالیت برای ارائه خدمات مطلوب در زمینه جست وجوی بصری هستند. به عنوان مثال، خرده فروشی آمازون با همکاری اسنپ چت در حال ارتقای کیفیت شیوه معرفی محصولات مختلف است. همچنین پینترست نیز به عنوان یک پلتفرم بصری در تلاش برای استفاده از هدست های واقعیت مجازی برای کمک به جست وجوی محتوا از سوی کاربران است. با این حساب به زودی در دنیای تبلیغات نیز شاهد چنین نوآوری هایی خواهیم بود.
مطلب مرتبط:آینده تبلیغات آنلاین تا سال ۲۰۲۱به کدام سمت می رود؟
استفاده از فناوری واقعیت مجازی و افزوده در دنیای تولید لوازم خانگی نیز نفوذ پیدا کرده است. برند IKEA به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در حوزه لوازم خانگی از فناوری واقعیت افزوده برای نمایش سه بعدی محصولاتش در نشریه های تخصصی استفاده می کند. این امر نمایش بهتری از محصولات در اختیار مخاطب هدف قرار می دهد.
همه برندها به طور خلاصه در حال آماده سازی خود برای استفاده بهتر از فناوری های مدرن در دنیای تبلیغات هستند. در این میان نحوه فعالیت بازاریاب ها نیز دارای اهمیت است. بسیاری از برندها در زمینه تبلیغات از آژانس های بازاریابی کمک می گیرند. حال اگر آژانس های موردنظر به خوبی با کاربرد فناوری های تازه سازگاری پیدا نکنند، امکان ارائه خدمات مناسب به مخاطب هدف را نخواهند داشت.
تبلیغات فوق شخصی سازی شده
مخاطب هدف برندها در دنیای تبلیغات تغییر بسیار زیادی کرده است. این امر گاهی در زمینه تبلیغات برای بازاریاب ها و برندها مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند. به همین خاطر برخی از کارشناس ها از عبارت سخت ترین دوره بازاریابی و تبلیغات برای توصیف وضعیت کنونی برندها استفاده می کنند.
برندها باید با واقعیت های عرصه تبلیغات کنار بیایند. امروزه دیگر تولید یک محتوای تبلیغاتی برای جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب هدف امکان پذیر نیست. این امر موجب سرخوردگی مخاطب هدف در عمل می شود. به همین خاطر استفاده از فناوری هوش مصنوعی در طول سال های اخیر توسعه بسیاری زیادی پیدا کرده است. وقتی ما نیازمند شخصی سازی محتوای تبلیغاتی برای مخاطب هدف هستیم، باید اطلاعات دقیقی درباره سلیقه آنها نیز داشته باشیم. این امر بدون استفاده از سیستم های بازاریابی دارای هوش مصنوعی دشواری های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. به همین خاطر در عمل اغلب برندها به سوی استفاده از هوش مصنوعی در عرصه تبلیغات رفته اند.
امروزه بسیاری از افراد از شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت استفاده می کنند. این امر با افزایش حضور برندها در فضای آنلاین موجب پیشرفت فناوری های مسدودسازی تبلیغات شده است. به این ترتیب اغلب کاربران آنلاین در عمل از چنین فناوری هایی برای پرهیز از مشاهده تبلیغات استفاده می کنند. برندها در چنین وضعیتی دارای راهکار مشخصی نیستند. تنها توصیه کاربردی در این میان تلاش برای بهبود رابطه مان با مخاطب هدف به منظور ترغیب وی به مشاهده تبلیغات مان است. همچنین تولید محتوای تبلیغات شخصی سازی شده بر روی نظر کاربران برای مشاهده آن تاثیر خواهد داشت.
اگر به وضعیت دنیای تبلیغات توجه کرده باشید، به عنوان یک کاربر ساده در دنیای آنلاین تبلیغات به مراتب دقیق تری با سلیقه تان مشاهده می کنید. این امر در طول سال های اخیر همزمان با معرفی نسل دوم هوش مصنوعی روی داده است. مزیت اصلی نسخه جدید هوش مصنوعی امکان یادگیری عمیق نکات تازه است. به این ترتیب دیگر نیازی به تعریف بانک اطلاعاتی گسترده برای این نرم افزارها نخواهد بود.
بدون تردید شخصی سازی محتوای تبلیغاتی در طول چند سال اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. شخصی سازی دقیق محتوای تبلیغاتی تا همین چند سال پیش بیشتر شبیه رویایی دست نیافتنی بود، با این حال اکنون به لطف فناوری های مختلف کاملا عملیاتی شده است. نکته مهم در این میان استفاده درست از این فناوری برای جلب نظر مخاطب هدف است. در غیر این صورت ما فقط هزینه های برندمان را بر باد خواهیم داد.
مطلب مرتبط: واقعیت افزوده در تبلیغات: آینده تبلیغات چیست؟
پایان عصر تبلیغات
هدف اصلی تبلیغات در دنیای کنونی مانند دهه های پیش ثابت است. یک برند در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی هنوز هم به دنبال فروش هرچه بیشتر محصولاتش است. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. به هر حال سود برندها در دنیای تبلیغات بسته به میزان فروش شان است. تمام فعالیت های جانبی در این عرصه نیز با هدف کمک به فروش بیشتر دنبال می شود.
یکی از تحولات اصلی در دنیای تبلیغات مربوط به رونمایی از دستیارهای هوشمند است. برندهایی نظیر آمازون، مایکروسافت و اپل در این زمینه پیشتاز هستند. حال اگر کاربران این دستیارهای هوشمند نیاز به خرید یک محصول داشته باشند، آیا نام برند موردنظر را نیز برای دستیارها تعریف خواهند کرد؟ تجربه کنونی خریدارها بیانگر یک نکته مهم است. اگر یک خریدار به دنبال خرید محصولی مانند خمیر دندان باشد، این امر را به این صورت با دستیار هوشمندش در میان خواهد گذاشت: «یک خمیر دندان خوب بخر». این امر توصیه نهایی مخاطب موردنظر از محصول موردنیازش است. به این ترتیب بقیه فرآیند به هوش مصنوعی دستیار سپرده خواهد شد. بدون تردید دستیارهای هوشمند توجه چندانی به تبلیغات برندها در زمینه سفارش آنلاین نخواهند داشت بنابراین سرنوشت دنیای تبلیغات چه خواهد شد؟ نکته مهم در این میان توجه به جایگزین های موجود برای بهبود رابطه فروش برندمان با دستیارهای هوشمند است.
اگر ما در تعامل با دستیارهای هوشمند به دنبال فروش بیشتر هستیم، باید به خوبی از معیارهای آنها آگاهی داشته باشیم. در غیر این صورت با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهیم شد. معیارهای اصلی هوش مصنوعی برای سفارش یک محصول مراجعه به سابقه خرید مخاطب و سپس ارزیابی قیمت و ویژگی های هر محصول است. در نهایت سفارش موردنظر براساس معیارهای مورد بررسی انجام خواهد شد. افزایش کیفیت محصولات و کسب گواهینامه های معتبر از سوی برندها در عصر افزایش استفاده از دستیارهای هوشمند برای خرید اهمیت زیادی دارد بنابراین برند ما باید به دنبال راهکارهایی ساده برای رفع نیاز مشتریانش باشد. در غیر این صورت در عمل حتی با هزینه های تبلیغاتی گزاف نیز به سادگی از یادها خواهد رفت.
آنچه در مورد تجربه دستیارهای هوشمند در مورد خرید محصولات بیان شد، پیرامون محصولات تازه اهمیت بیشتری دارد. اگر ما از نسل جدید گوشی همراه یا تبلت رونمایی کنیم، احتمالا مشاهده تبلیغات تلویزیونی مان پیرامون محصولات موردنظر از سوی دستیار هوشمند کاملا منتفی خواهد بود بنابراین ما باید شیوه ای متفاوت برای معرفی محصول مان به مخاطب در نظر داشته باشیم. این امر شامل استفاده از رویدادهای مهم برای معرفی محصولات خواهد بود. به این ترتیب حضور تبلیغاتی در رویدادهای مهم بار دیگر در درجه نخست اهمیت قرار خواهد گرفت. ما باید همزمان با تغییر دنیای تبلیغات به حضور بهتر در این فضا فکر کنیم. در غیر این صورت به سرعت از عرصه کسب و کار عقب خواهیم افتاد.
ایراد اصلی بسیاری از برندها بی توجهی به نکات تازه در حوزه تبلیغات است. ما نباید از طریق رقبا متوجه ضرورت استفاده از برخی فناوری های تازه در دنیای تبلیغات شویم. این امر به طور مشخص بر روی تجربه مخاطب از برند ما تاثیر خواهد گذاشت. وظیفه اصلی بخش توسعه و تحقیقات در چنین فضایی بهبود آگاهی بخش تبلیغات و بازاریابی از ترندها و فناوری های تازه است.
جمع بندی
دهه پیش رو از نقطه نظر تبلیغات همراه با نوآوری های بسیار زیادی خواهد بود. ضرورت شخصی سازی بهینه محتوای تبلیغات و استفاده درست از شبکه های اجتماعی در صدر اولویت برندها قرار دارد، با این حال بحث از پایان تبلیغات نیز قابل توجه است. راهکارهای مورد بحث برای این نکته در بخش اخیر مورد بررسی قرار گرفت.
مطلب مرتبط: آینده تبلیغات
آینده بسیاری از برندها، در حوزه تبلیغات، با فناوری هوش مصنوعی گره خورده است. امروزه بسیاری از خریدهای مشتریان مربوط به محصولاتی کمتر موردنیازشان است. این امر اهمیت تبلیغات برای فروش محصولات را نشان می دهد. اگر ما به صرف نیازهای واقعی مخاطب توجه داشته باشیم، بسیاری از برندها هرگز موفق به ایجاد نیز نمی شدند. بسیاری از ما در دنیای کسب و کار مشغول فروش محصولات کمتر موردنیاز مخاطب هدف هستیم بنابراین باید از تمام توان مان برای استفاده بهینه از ابزارهای تبلیغاتی مایه بگذاریم. در غیر این صورت به زودی از یاد مخاطب هدف خواهیم رفت.