بدترین حس دنیا مربوط به انجام دادن یک کار تا مراحل پایانی و سپس مواجهه با نوعی حالت ناکامی است. بسیاری از بازاریاب ها در طول زندگی شان بارها و بارها با چنین احساسی رو به رو می شوند. در این وضعیت بسیاری از افراد برای شناسایی المان گمشده در فرآیند کارشان سختی های زیادی را به جان می خرند. این امر به سادگی در فرآیندهایی نظیر بازاریابی ایمیلی نیز روی می دهد.
آنچه در اینجا درباره اش صحبت می کنیم، صفحه موسوم به تشکر از مشتریان است. وقتی مشتریان به دعوت به عمل (CTA) برند شما روی خوش نشان می دهند، شما باید در پاسخ از آنها قدردانی نمایید، در غیر این صورت شاید از دفعه بعد هیچ مشتری به برندتان روی خوش نشان ندهد. این امر وضعیت برندها در دنیای بازاریابی را به شدت پیچیده خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای طراحی صفحه موسوم به تشکر از مشتریان به صورت حرفه ای است. اگر شما تا به حال درباره این صفحه چیزی به گوش تان نخورده است، این مقاله نکات زیادی برای تان آماده کرده است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با این حال پیش از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم، اندکی صحبت درباره ویژگی های کلی یک صفحه قدردانی از مشتریان ضروری است. شما برای اینکه به خوبی از مشتریان تان برای اقدامات شان تشکر کنید، باید دست کم چهار نکته ذیل را مدنظر قرار دهید:
مطلب مرتبط: چگونه یک صفحه فرود خوب طراحی کنیم؟
• شفافیت پیام قدردانی تان
• اشاره به مرحله بعدی که مایل هستید مشتریان انجام دهند
• خلاقیت و نوآوری در قدردانی از مشتریان
• نمایش حسن نیت برندتان و اشاره به میزان ارزش عملکرد مشتریان برای برند
اکنون که با اصول اساسی در زمینه طراحی صفحه قدردانی از مشتریان آشنا شدید، باید به سراغ بخش اصلی کارمان برویم. این بخش شامل بررسی نحوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان با طراحی یک صفحه جذاب است. در ادامه برخی از نکات اساسی در این راستا را با هم مرور خواهیم کرد.
چگونه صفحه تشکر حرفه ای طراحی کنیم؟
توجه به کوتاهی و شفافیت پیام
شما برای تشکر از مشتریان نباید ایده های عجیب یا راهکارهای غیرمستقیم را مدنظر قرار دهید. این امر اغلب اوقات موجب سردرگمی مشتریان شده و شما را در شرایط بسیار ناگواری قرار می دهد. بهترین راهکار در این میان تلاش برای هدف گذاری بر روی ایده های ساده است. استفاده از عبارت «قدردانی» یا «تشکر» در متن موردنظر اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک خواهد کرد. در هر صورت شما این بخش را برای قدردانی از مشتریان طراحی کرده اید. پس اشاره مستقیم به این نکته ایده بدی نخواهد بود.
یکی دیگر از نکات مهم برای جلب توجه مشتریان در مسیر قدردانی و طراحی صفحه در این زمینه مربوط به استفاده از شفافیت کافی در زمینه انتقال پیام است. برخی از برندها در این راستا مسیر طولانی و غیرمستقیمی را مورد توجه قرار می دهند. این امر شرایط بسیار دشواری برای هر برندی ایجاد می کند. اگر مشتریان امکان درک پیام اصلی شما در مدت زمانی کوتاه را نداشته باشند، خیلی زود از ادامه همکاری با برندتان صرف نظر خواهند کرد. این امر مشکلات بازاریابی و تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش خواهد داد.
توصیه ما در این بخش استفاده از یک پیام جانبی برای اشاره به عملکرد مناسب مشتریان و انجام درست کاری است که از آنها خواسته بودید. این امر اعتماد به نفس خوبی در مشتریان ایجاد کرده و در کنار قدردانی شما از آنها سطح بالایی از تاثیرگذاری را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای طراحی صفحه «درباره ما» در سایت برند
اشاره به مرحله بعدی
اشاره به مرحله بعدی اغلب اوقات مورد بی توجهی مشتریان قرار می گیرد. اگر خواسته اولیه شما از مشتریان بازدید از اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی است، گام بعدی دعوت از آنها برای دنبال کردن برندتان خواهد بود. این امر به کسب و کار شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی شان پیدا می کنید.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امکان استفاده از یک دعوت به عمل را ندارند. این امر دعوت به عمل های متمایز را پیش پای مشتریان قرار می دهد. نکته مهم ایجاد پیوند معنادار میان دعوت به عمل های متمایز برند به منظور ترغیب مشتریان برای تعامل ادامه دار با برندتان است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان تان نخواهید داشت. این امر در بلندمدت کسب و کارتان را به برندی کلیشه ای در بازار تبدیل خواهد کرد.
محتوای کمتر همیشه بیشتر به نظر می رسد
در زمینه بازاریابی همیشه محتوای کم تاثیرگذاری بالاتری به همراه دارد. اگر شما با کمترین میزان محتوای بازاریابی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشید، بازخورد بسیار بالایی دریافت خواهید کرد. این امر تاثیرگذاری ویژه ای بر روی مشتریان به همراه دارد. برخی از مشتریان در این میان حتی حوصله مشاهده محتوای بازاریابی بسیار کوتاه را هم ندارند. با این حساب تکلیف برند شما از قبل مشخص است. توصیه ما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از طراحی ساده و کوتاه صفحه قدردانی است. این امر وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.
براساس مطالعه همکاران ما در موسسه Word Stream، استفاده از محتوای کوتاه برای قدردانی از مشتریان در قالب یک صفحه سایت میزان تاثیرگذاری آن را تا 266 درصد افزایش خواهد داد. این امر به معنای امکان تاثیرگذاری بالاتر بر روی مخاطب هدف با محتوای کمتر است. بنابراین شما باید همیشه این توصیه حرفه ای را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای موفقیت در دنیای بازاریابی نخواهید داشت.
حفظ چشم نواز محتوا
شما قرار نیست به هر قیمتی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشید. حفظ کیفیت در زمینه بازاریابی همیشه اصل مهمی است. متاسفانه برخی از برندها در مسیر تعامل با مشتریان همیشه کیفیت را مورد بی توجهی قرار می دهند. این امر شانس کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به شدت کاهش داده و تردیدهای زیادی در میان کاربران آنلاین به منظور بازدید از سایت برندها ایجاد می کند.
اگر شما در مسیر طراحی صفحه تشکر از مشتریان نیازمند زمان زیادی هستید، باید این زمان را به خودتان اختصاص دهید. چنین امری ارزش مشتریان در برندتان را نشان می دهد. البته در این میان باید همیشه طولانی تر کردن مسیر بازاریابی و طراحی محتوا برای احترام به نظر و سلیقه مشتریان را به طور شفاف بیان کنید. شما با این کار نظر مشتریان را به بهترین شکل ممکن به محتوای برندتان جلب خواهید کرد.
یادتان باشد تولید محتوای متعدد با کیفیت بسیار پایین هرگز برندی را موفق نکرده است. شما در این میان برای ایجاد تغییرات اساسی در برندتان باید همیشه کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید، در غیر این صورت وضعیت برندتان در طول زمان هرگز تغییری نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: چالش طراحی صفحه کمک های خیریه در سایت برند
ایجاد پیوند میان پیام تشکر با ماهیت برند
پیام تشکر شما از مشتریان باید کاملا واضح و مرتبط با برندتان باشد. اگر شما در حوزه بازاریابی همیشه لحن خاصی دارید، باید از این لحن در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید.
آنچه در این بخش باید مدنظر شما قرار گیرد، استفاده از لوگو، ترکیب رنگ اصلی و همچنین لحن منحصر به فرد برندتان است. اگر این نکات را مدنظر قرار دهید، شانس تان برای جلب نظر مشتریان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. این امر حتی در عملکرد برندهای بزرگ نیز به خوبی قابل مشاهده است. درست به همین خاطر در حوزه هایی مثل بازاریابی و تبلیغات حتی بدون مشاهده لوگوی یک برند بزرگ نیز می توان از حال و هوای محتوا به فعالیت برند موردنظر در زمینه توسعه آن محتوا پی برد.
تشکر عملی از مشتریان
شما برای قدردانی و تشکر از مشتریان فقط نباید به یک جمله ساده اکتفا کنید. بسیاری از برندها برای قدردانی از مشتریان در عمل وعده های بسیار زیادی را بیان می کنند. اگر شما توانایی تحقق هر کدام از وعده های تان را ندارید، نباید هرگز دست به کار شوید. این امر مشکلات زیادی برای برندتان به همراه خواهد داشت. قول دادن به مشتریان و سپس عدم تحقق آن بدترین ضربه ممکن به اعتبار برندها خواهد بود. این امر کسب و کارتان را در شرایط بسیار دشواری قرار می دهد. با این حساب توصیه ما در این بخش تلاش برای پرهیز از وعده های عجیب به مشتریان است. همین که شما از مشتریان به اندازه کافی قدردانی کرده و وعدهای مناسب با توانایی برندتان دهید، کافی خواهد بود.
اگر شما همیشه به دنبال انجام دادن کارهای عجیب و غریب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، باید ارزیابی دوباره ای در عملکردتان صورت دهید. دلیل این امر نیز امکان ایجاد فشار بالا بر روی برند در صورت اصرار به انجام دادن کارهای عجیب و غریب است. بودجه برندها در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است. با این حساب شما نباید با ایجاد فشار مالی بیشتر شرایط کسب و کارتان را از قبل نیز دشوارتر سازید. این امر در نهایت نتایج بسیار وحشتناکی برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت.
شخصی سازی پیام تشکر
هر مشتری در زمینه بازاریابی انتظار مشاهده محتوای شخصی سازی شده را دارد. این امر نوعی ترند پایدار در حوزه کسب و کار محسوب می شود. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال برخی از راهکارهای ساده هستید، باید کاملا در ارزیابی تان تجدیدنظر کنید. بدون تردید شما نباید خیلی به خودتان فشار بیاورید، اما ساده انگاری بیش از اندازه این فرآیند نیز مشکل ساز خواهد شد.
امروزه شخصی سازی محتوای بازاریابی و به طور ویژه پیام های تبریک نیازمند اختصاص زمان بالا از سوی بازاریاب ها نیست. اگر شما از اتوماسیون به عنوان یک فناوری مهم در عرصه کسب و کار سود ببرید، این ماجرا به ساده ترین شکل ممکن برای تان حل و فصل می شود. نکته اساسی در این بین تلاش برای استفاده از فناوری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. اگر شما از اتوماسیون در تمام عرصه های کسب و کارتان استفاده کنید، این امر به تدریج اعتماد مشتریان را از بین می برد. با این حساب شما باید بدانید در کدام حوزه ها این فناوری کاربرد بالاتری دارد. یکی از حوزه های مهم در این میان طراحی و شخصی سازی پیام تشکر از مشتریان در سایت رسمی است. نکته جالب اینکه چنین کاری در قالب یک ایمیل نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین همیشه در جهت جلب نظر مشتریان کارتان را پیش ببرید.
مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه طراحی صفحه نخست سایت
برندهای موفق در طراحی پیام تشکر از مشتریان
آگاهی از تکنیک های کاربردی برای طراحی صفحه تشکر از مشتریان تنها یک بخش از کار در حوزه بازاریابی محسوب می شود. بخش دیگر مربوط به مرور تجربه برخی از موفق ترین برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. این امر شما را با ایده های تازه ای آشنا خواهد کرد. البته کپی برداری از ایده دیگر برندها هرگز فعالیت مناسبی نخواهد بود، اما دست کم ذهن شما را نسبت به مسیر طی شده از سوی دیگر برندها باز خواهد کرد.
ما در ادامه این مقاله به بررسی عملکرد برخی از برندهای بزرگ در زمینه استفاده پیام تشکر از مشتریان خواهیم پرداخت. این امر کسب و کار شما را در وضعیت بسیار مطلوبی قرار خواهد داد.
موسسه Simply Measured
موسسه Simply Measured به طور تخصصی در زمینه ارائه آمارهای طبقه بندی شده و کمک به موسسه های مختلف برای اعتبارسنجی آمارهای شان فعالیت دارد. اگر شما در سایت رسمی این برند به یکی از دعوت به عمل های شان پاسخ مثبت دهید، یک صفحه ساده و خودمانی پیش روی برندتان قرار خواهد گرفت. چنین امری فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت ساده خواهد کرد.
درس مهمی که از موسسه Simply Measured باید گرفت، طراحی ساده و در عین حال خودمانی صفحه اصلی تشکر از مشتریان است. این امر احساس مناسبی در مشتریان ایجاد کرده و میزان تاثیرگذاری پیام موردنظر را افزایش می دهد. یکی از اشتباهات رایج بازاریاب ها در این میان تلاش برای ایجاد تمایز میان صفحه موردنظر و قالب کلی سایت است. چنین کاری شاید در نگاه نخست جذاب به نظر برسد، اما مشتریان را در نوعی شوک فرو خواهد برد. شما به این ترتیب دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. پس یادتان باشد همیشه به قالب اصلی سایت وفادار بمانید.
موسسه بازاریابی محتوا
موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) یکی از مراجع اصلی برای دسترسی به محتوای آموزشی در حوزه بازاریابی محسوب می شود. سالانه شمار بسیار زیادی از بازاریاب ها و افراد علاقه مند به این حوزه از مقالات حرفه ای این سایت استفاده می کنند. با این حساب الگوبرداری شما از چنین سایتی در زمینه قدردانی از مشتریان هرگز ایده بدی نخواهد بود.
تنها پیام تشکری که سایت رسمی موسسه بازاریابی محتوا پیش روی کاربران قرار می دهد، پس از ثبت نام در خبرنامه شان است. این امر اهمیت عضویت کاربران در خبرنامه برند را نشان می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال افزایش تمایل کاربران برای عضویت در خبرنامه تان هستید، هرگز تجربه موسسه بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید.
پیام تشکر موسسه بازاریابی محتوا بسیار ساده و شامل عبارت «بابت عضویت در خبرنامه از شما متشکریم» است. این پیام به اندازه کافی ساده، کوتاه و البته محترمانه است. درست به همین خاطر تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به بهترین شکل ممکن هستید، توجه به سادگی و شفافیت این موسسه در بیان تشکرش از مشتریان ضروری است. شما با الگوبرداری از موسسه بازاریابی محتوا به سادگی هرچه تمام تر شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: آیا کسب و کار شما به سایت رسمی نیاز دارد؟
موسسه هاب اسپات
هاب اسپات نامی آشنا در حوزه بازاریابی و ابزارهای کاربردی آن است. امروزه تقریبا هر بازاریابی در این عرصه دست کم یک بار از خدمات این موسسه موفق استفاده کرده است. نکته جالب در این میان دامنه متنوع خدمات هاب اسپات است. همین امر قدردانی از مشتریان برای توجه به تقاضاهای این برند را بدل به امری ضروری کرده است.
هاب اسپات در زمینه قدردانی از مشتریانش برای اقدام براساس خواسته برند علاوه بر یک تشکر صمیمانه پیشنهادهای هماهنگ با سلیقه کاربران را نیز پیش روی شان قرار می دهد. نکته جالب اینکه اغلب اوقات پیشنهادهای مورد نظر همراه با تخفیف نیز هست. معنای این امر امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف است. بنابراین اگر شما مشکل زیادی در این حوزه دارید، باید همیشه الگوی هاب اسپات را در ذهن داشته باشید.
هاب اسپات یکی از پرفروش ترین برندهای حوزه بازاریابی محسوب می شود. اگر شما به دنبال رازهای موفق این موسسه هستید، یکی از نکات مهم توجه به پیشنهادهای شخصی سازی شده این برند است. این امر نظر هر مشتری را به خودش جلب می کند. بنابراین شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت.
بدون تردید الگوبرداری از برندهای بزرگ امری مهم در حوزه بازاریابی محسوب می شود. این امر به شما برای عملکرد بهتر کمک می کند. از آنجایی که بسیاری از بازاریاب ها هنوز با قدردانی از مشتریان و طراحی صفحه ای منحصر به فرد برای آن اطلاع زیادی ندارند، الگوبرداری از دیگر برندها گزینه مناسبی محسوب می شود.
طراحی صفحه تشکر از مشتریان یکی از اقدامات رایج سایت ها محسوب می شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید این بخش را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. توصیه های مورد بحث در این مقاله گام مناسبی برای شروع کارتان در این رابطه خواهد بود.