اگر کسب و کار شما از نظر کسب موفقیت در بازار وضعیت بسیار خوبی داشته باشد، شاید طراحی و راه اندازی یک سایت رسمی برای تان چندان ضرورتی نداشته باشد. بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند داشتن یک برند موفق دیگر نیاز برای مدیریت سایت رسمی را به طور کامل از بین می برد. این امر شاید در نگاه نخست جالب به نظر برسد، اما نیازمند بررسی بیشتر در عمل است.
بدون تردید امروزه راه اندازی یک سایت در همان نگاه نخست امری ضروری به نظر می رسد. در دنیایی که اغلب مردم با استفاده از اینترنت به رفع نیازهای مختلف شان می پردازند، فقدان یک سایت کاربردی می تواند حسابی شما را به دردسر اندازد. بنابراین شما باید همیشه یک سایت مناسب در کنار برندتان داشته باشید. البته مگر اینکه آنقدر برندتان بزرگ و موفق باشد که داشتن سایت در عمل هیچ تاثیری بر روی روند فعالیت تان نداشته باشد.
با توجه به مقدمه ای که درباره داشتن سایت برای برند مطرح کردیم، بسیاری از کارآفرینان نسبت به مدیریت سایت شک و تردید دارند. پاسخگویی به این سوال امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر شمار بالایی از کارآفرینان در تلاش برای راه اندازی سایت به طور مداوم با شک و تردیدهای اساسی رو به رو می شوند. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
برخی از کارآفرینان فکر می کنند حضور در شبکه های اجتماعی دیگر نیازشان برای داشتن یک سایت رسمی را به طور کامل از بین می برد. با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند، بررسی دقیق این موضوع امر مهمی خواهد بود. در ادامه سعی خواهیم کرد پیش از پرداختن به اصل ماجرا برخی از نکات اساسی در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دهیم.
مطلب مرتبط: راهکارهای توسعه سایت برای کسب و کارها
آیا داشتن سایت رسمی در صورت عضویت در فیس بوک ضروری است؟
فیس بوک یکی از شناخته شده ترین شبکه های اجتماعی در دنیا محسوب می شود. بسیاری از افراد برای عضویت در فیس بوک انگیزه بسیار زیادی دارند. در این میان برندها نیز به طور قابل ملاحظه ای در فیس بوک حضور پیدا می کنند. این امر باید به طور قابل ملاحظه ای برای شما انگیزه بخش باشد، در غیر این صورت امکان تعامل مناسب با مشتریان را از دست خواهید داد.
عضویت در فیس بوک می تواند بسیاری از نیازهای هر برند در زمینه تعامل با مشتریان یا انتشار محتوای بازاریابی را رفع کند. نکته اساسی در این میان تلاش برای درک اهمیت سایت رسمی برند، حتی در صورت داشتن صفحه فیس بوک رسمی است. در این رابطه چند نکته مهم باید مدنظر قرار گیرد.
ایجاد
اگر یک روز فیس بوک به طور کامل از دنیای آنلاین ناپدید شود، چه اتفاقی برای برند شما خواهد افتاد؟ شاید فکر کنید چنین امری خیلی غیرممکن به نظر می رسد، اما با توجه به باگ های متعدد فیس بوک و در طول سال های اخیر و از دسترس خارج شدن های ناگهانی اش طرح این سوال هرگز بدبینانه نیست. اگر برند شما پس از محو کامل فیس بوک از بازار دیگر توانایی تعامل با مشتریان را نداشته باشد، به احتمال زیاد باید در نتیجه فعالیت های تان تجدیدنظر نمایید.
سرمایه گذاری صرف بر روی فیس بوک شاید در نگاه نخست ایده جذابی به نظر برسد، اما در طول مدت زمانی اندک شما را حسابی به دردسر خواهد انداخت. بنابراین توصیه ما در این بخش تلاش برای عضویت در فیس بوک یا دیگر شبکه های اجتماعی در کنار مدیریت سایت رسمی برند است. سایت رسمی شما اغلب اوقات به سادگی در دسترس خواهد بود. این امر به شما فرصت بسیار خوبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد.
نکته مهم دیگر در این میان تصور شرایطی است که فیس بوک به هر دلیلی از ارائه خدمات به برند شما سر باز زند. در این صورت شما شرایط بسیار دشواری را تجربه خواهید کرد. این امر می تواند وضعیت برندتان را تا حد قابل ملاحظه ای پیچیده کند. با این حساب شما باید همیشه یک سایت رسمی داشته باشید تا به خوبی از پس مشکلات این حوزه بربیایید.
محدودیت های سئو فیس بوک
شما برای اینکه همیشه در فهرست برندهای محبوب مشتریان باشید، باید به طور حرفه ای فعالیت در زمینه سئو را مدنظر قرار دهید. این امر به شما امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را می دهد. اگر برند شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهد، خیلی زود برندتان در میان کسب و کارهای کلیشه ای قرار خواهد گرفت.
تمرکز صرف بر روی فیس بوک یا دیگر شبکه های اجتماعی شاید در نگاه نخست همراه با مشکل بزرگی نباشد، اما محدودیت های سئوی آن خیلی زود شرایطتان را دشوار می کند. این امر در عمل توانایی برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش داده و شما را در شرایط بسیار بدی قرار می دهد.
وقتی از مدیریت سئو صحبت می کنیم، اول از همه سایت ها مدنظر قرار می گیرند. دلیل این امر نیز محوریت اصول سئو برای موتورهای جست و جو مثل گوگل است. اگر شما در این رابطه وضعیت تان را به طور چشمگیری مدنظر قرار ندهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
سایت و اعتبار بالاتر آن
یک سایت به طور رسمی اعتبار بسیار بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. با این حساب تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به امری به شدت ساده تر خواهد شد. امروزه بسیاری از مشتریان در صورت تمایل برای تعامل با برندها اول از همه به سایت شان توجه نشان می دهند. اگر در این میان شما سایت رسمی نداشته باشید، خیلی زود از نظر مشتریان یک برند کلیشه ای خواهید شد.
سایت رسمی به شما امکان تاثیرگذاری انحصاری بر روی مشتریان را می دهد. با این حساب هیچ نکته ای نباید مانع فعالیت شما در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شود. شما علاوه بر نکات سئو در سایت امکان تعامل اختصاصی با مشتریان تان را نیز خواهید داشت. به هر حال هر کاربری که به سایت شما سر بزند، در واقع علاقه بالایی به فعالیت برندتان خواهد داشت. این امر نقطه مناسبی برای شروع فعالیت برندتان خواهد بود.
ماهیت زودگذر توجه مشتریان به برندها در فیس بوک
فیس بوک شاید پرطرفدارترین پلتفرم اجتماعی در سراسر دنیا باشد، اما جای مناسبی برای برندها به منظور بازاریابی نیست. امروزه بسیاری از برندها به طور مداوم از توجه اندک مشتریان به فعالیت های شان در این شبکه اجتماعی شکایت دارند. دلیل این امر نیز ماهیت زودگذر توجه کاربران به برندها در فیس بوک است. در این میان داشتن یک سایت اهمیت زیادی برای هر برندی خواهد داشت.
شما با مدیریت سایت رسمی تان به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنید. این امر در صورت همراه شدن سایت با وبلاگ رسمی برند تاثیرگذاری ویژه ای به همراه خواهد داشت. بنابراین همیشه راه اندازی یک سایت در کنار وبلاگ رسمی را مدنظر قرار دهید. این امر به شما امکان بسیار خوبی برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف خواهد داد.
مطلب مرتبط: اشتباهات طراحی سایت و راهکارهای پرهیز از آنها
چرا داشتن یک سایت رسمی برای برند مهم است؟
شما به عنوان یک بازاریاب برای داشتن یک سایت رسمی باید همیشه به جزییات توجه نشان دهید. این امر شما را در مسیر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف راهنمایی خواهد کرد. نکته مهم در این میان آگاهی دقیق از مزایای داشتن یک سایت است. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. ما در ادامه برای ساده سازی فرآیند انتخاب راه اندازی سایت از سوی شما برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
ارائه ظاهری حرفه ای از برند
امروزه هر برندی که خودش را کسب و کاری حرفه ای می داند، یک سایت رسمی دارد. شما در سایت رسمی می توانید داستان برند و همچنین کانال های ارتباطی مشتریان با خود را به طور دقیق ذکر نمایید. همچنین در صورت نیاز مشتریان برای راهنمایی در زمینه خرید یا اطلاع از نکات جانبی سایت تان اولین گزینه برای آنها خواهد بود. این امر شاید برای شما بسیار عجیب باشد، اما کاربردهای زیادی برای مشتریان دارد.
ارائه ظاهری حرفه ای از برند اولین گام در مسیر تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. این امر وضعیت برند شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید. به این ترتیب هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
تاثیر بر روی تجربه مشتریان از برند
تجربه مشتریان از برند تمام تعاملات آنها با یک برند را شامل می شود. بسیاری از کسب و کارها با فعالیت انحصاری در شبکه های اجتماعی یک جای خالی بسیار بزرگ در تجربه مشتریان ایجاد می کنند. دلیل این امر نیز عادت کردن مشتریان به مشاهده سایت رسمی برندها به هنگام خرید یا حتی تعامل ساده با آنهاست.
اگر شما خودتان را جای مشتریان قرار دهید، به خوبی اهمیت سایت رسمی را درک خواهید کرد. سایت رسمی به هنگام تلاش برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره یک برند اهمیت بالایی خواهد داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک کرده و اعتبار برندتان در بازار را حسابی افزایش می دهد. بدون شک مشتریان تمایل بالاتری برای آگاهی از وضعیت یک برند در قالب مقاله یا سرگذشتی کوتاه در سایت شان دارند تا اینکه با تماس تلفنی با بخش خدمات مشتریان این دست اطلاعات را به دست بیاورند. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت.
افزایش بازدید مشتریان از برند
سایت رسمی یکی از راهکارهای ساده و کاربردی برای افزایش بازدید مشتریان از برند است. امروزه هرچه یک برند بیشتر در معرض دید مشتریان قرار داشته باشد، شهرت و اعتبار بالاتری برای خودش به همراه خواهد آورد. این امر به شما برای رقابت بهینه با دیگر برندها کمک خواهد کرد. بنابراین باید همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نمی کنید.
امروزه بسیاری از کاربران برای آگاهی از برندها اول از همه به سراغ سایت رسمی شان می روند. این امر نیز بیشتر با استفاده از گوشی های هوشمند روی می دهد. اگر در این میان شما سایتی سازگار با تجربه کاربری گوشی های هوشمند داشته باشید، حسابی از رقبای تان جلو خواهید افتاد. چنین امری به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را خواهد داد. با این حساب هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهید کرد.
مطلب مرتبط: چگونه سایتی حرفه ای داشته باشیم؟
ضرورت سایت برای کسب و کارهای محلی
بسیاری از کسب و کارهای کوچک نیازی برای سرمایه گذاری بر روی سایت رسمی احساس نمی کنند. نکته مهم اینکه همین ارزیابی غلط موجب از دست رفتن منبع مهمی برای کسب درآمد از سوی چنین برندهایی می شود. اگر شما هم فکر می کنید سایت رسمی برای برندهای کوچک مهم نیست، باید این نکات را به طور قابل ملاحظه ای مد نظر قرار دهید:
• 46 درصد از جست وجوها درباره کسب و کارهای محلی از طریق گوگل صورت می گیرد.
• 97 درصد از کاربران برای پیدا کردن کسب و کارهای محلی و اطراف شان از گوگل استفاده می کنند.
• 70 درصد از مشتریان فقط در صورت پیدا کردن یک برند محلی در گوگل اقدام به مراجعه حضوری و خرید می کنند.
با توجه به نکاتی که بیان شد، سایت رسمی برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. این سایت به شما برای جلب نظر مشتریان به طور حرفه ای در بازارهای محلی کمک می کند. بنابراین اگر به دنبال بهبود وضعیت برندتان در بازارهای محلی هستید، باید دست کم از این ابزار به خوبی استفاده نمایید، در غیر این صورت به طور مداوم در رقابت با برندهای بزرگ تر دچار مشکل خواهید شد.
ارزش ماندگار سایت
سایت ها برخلاف شبکه های اجتماعی امکان جلب توجه مداوم و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را به همراه دارند. این امر برای بسیاری از برندها امر مهم و ضروری محسوب می شود. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید حسابی خودتان را آماده نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان پیدا نخواهید کرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای وضعیت برندها و نحوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داشت.
امروزه بسیاری از برندها با راه اندازی سایت رسمی به طور قابل ملاحظه ای در رقابت با دیگر برندها به موفقیت دست پیدا می کنند. این امر ارزش ماندگار سایت ها را نشان می دهد. اگر در این میان شما به طور مداوم محتوا نیز منتشر نمایید، سایت تان به تدریج بدل به مهمترین پایگاه برای مشتریان به منظور اطلاع از شرایط بازار خواهد شد. این یعنی شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان گام بسیار مهمی را برداشت هاید.
هزینه های پایین راه اندازی سایت
راه اندازی سایت دیگر امری دشوار و غیرممکن نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از سایت ها استفاده می کنند. این امر برخلاف تصور بسیاری از بازاریاب ها فرآیندی پیچیده و همچنین پرهزینه نیست. شما امروزه خودتان نیز با برخی از آموزشهای ابتدایی امکان راه اندازی سایت برای برندتان را دارید. با این حساب جای هیچ نگرانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. این امر شما را به طور چشمگیری در نگاه مشتریان حرفه ای جلوه خواهد داد.
همچنین در صورت توانایی شما برای فروش محصولات به طور مناسب نیز دیگر هیچ مشکلی از نظر تامین هزینه های سایت نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. در دنیایی که هر برندی در تلاش برای فروش آنلاین محصولاتش است، راه اندازی یک سایت همراه با فروشگاه آنلاین کمک شایانی به شما خواهد کرد.
چرا برند شما به سایت نیاز ندارد؟
وقتی دنبال توسعه کسب و کارتان نیستید
یکی از دلایل اصلی برای راه اندازی سایت توسعه کسب و کار است. اگر شما تعداد مناسبی مشتری و اعتبار بالایی در بازار دارید، شاید راه اندازی سایت چندان به دردتان نخورد. بنابراین در این صورت راه اندازی سایت هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. البته مسئله مهم در این میان دشواری پیدا کردن برندی است که نیازی به توسعه کسب و کارشان نداشته باشد. این امر اغلب اوقات درباره برندهای بسیار بزرگ مصداق پیدا می کند. بنابراین اگر دامنه فعالیت برندتان خیلی گسترده است، احتمالا نیازی به سرمایه گذاری بر روی سایت نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: طراحی سایت بهتر با نکات طلایی
فقدان برنامه برای استخدام نیروی کار تازه
برندهایی که به دنبال استخدام نیروی کار تازه هستند، اغلب اوقات از سایت رسمی به عنوان برنامه ای جذاب برای جلب نظر مشتریان استفاده می کنند. این امر به برندها برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اگر برند شما به دنبال استخدام نیروی کار یا جلب نظر مشتریان تازه نیست، راه اندازی یک سایت ایده چندان خوبی نخواهد بود. برندها باید همیشه دلیلی برای راه اندازی سایت داشته باشند، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
فقدان برنامه برای فروش برند
اگر شما هنوز برنامه های زیادی برای ایجاد تحول در برندتان دارید و فروش آن در برنامه های تان نیست، راه اندازی سایت امری ضروری و فوری نخواهد بود و شما بر این اساس امکان راه اندازی سایت در موقعیت های بعدی را خواهید داشت. این امر به شما برای توسعه کسب و کارتان در آینده کمک خواهد کرد. کسب و کارها به طور کلی هر زمان که نیاز فوری برای راه اندازی سایت احساس کردند، باید در این راستا اقدام نمایند، در غیر این صورت هیچ نیازی برای چنین کاری نخواهند داشت. این امر درباره تمام کسب و کارها مصداق دارد. بنابراین در صورتی که برنامه ای برای فروش برندتان ندارید، لازم نیست برای راه اندازی سایت خیلی عجله نمایید.