سازمان های بسیاری در سراسر دنیا مشغول ارائه خدمات خیریه و عام المنفعه هستند. چنین سازمان هایی برای تامین مالی به کمک های مردمی نیاز دارند. امروزه اغلب سازمان های خیریه به طور مستقیم با کمک های خیریه مردم در نقاط مختلف جهان اداره می شوند. این امر از نظر اخلاقی و کمک به افراد نیازمند در جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون شک یکی از راهکارهای مناسب برای گردآوری کمک های مردمی مربوط به فضای دیجیتال است. امروزه مردم ارتباط بسیار بیشتری با فضای آنلاین دارند. این امر گزین های بسیار زیادی پیش روی موسسه های خیریه برای جلب نظر کاربران و گردآوری مبالغ قابل توجه برای سرمایه گذاری بر روی پروژه های خیریه قرار داده است.
نکته جالب در مورد جمع آوری کمک های مردمی مربوط به حضور شرکت های تجاری در این عرصه است. بسیاری از برندها برای بهبود جایگاه شان در بازار و همچنین جلب توجه مشتریان اقدام به مشارکت در پروژه های مربوط به موسسه های خیریه می کنند. گاهی اوقات نیز این امر به صورت مستقل از سوی برندها دنبال می شود. بدون شک کسب و کارها در مسیر جلب نظر کاربران آنلاین برای کمک های مردمی دردسرهای بسیار بیشتری دارند. این امر به دلیل عدم آگاهی برندها از نحوه تعامل با کاربران و همچنین اختصاص بودجه های گردآوری شده به کارهای مختلف است.
فضای آنلاین در طول سال های اخیر اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف پیدا کرده است. بسیاری از افراد برای پرداخت هزینه به سازمان های خیریه از سایت های اینترنتی موسسه ها استفاده می کنند بنابراین طراحی سایت معتبر برای موسسه های خیریه نیز ضرورت دارد. در ادامه برخی از نکات مهم در مورد طراحی صفحه مربط به کمک های خیریه در سایت موسسه های عام المنفعه یا برندهای تجاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: بازاریابی خیریه
چرا طراحی صفحه کمک های خیریه مهم است؟
طراحی سایت به صورت چشم نواز همیشه دارای اهمیت بالایی بوده است. بسیاری از برندها در طول بازه های زمانی طولانی اقدام به طراحی سایت های جذاب می کنند. هرچه یک سایت رابط کاربری جذاب و ساده تری داشته باشد، تمایل کاربران برای وقت گذرانی در آن بیشتر خواهد شد. این امر در مورد وضعیت سایت های خرده فروشی نیز به همین شکل است. برخی از خرده فروشی ها با طراحی سایت های بیش از اندازه پیچیده در عمل فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد. تعامل با مخاطب هدف در مورد موسسه های خیریه یا کمپین های عام المنفعه برندهای گوناگون نیز همین وضعیت را دارد. هرچه توانایی یک کسب و کار برای بهبود وضعیت برندش در زمینه طراحی سایت رسمی یا دست کم بخش مربوط به کمک های عام المنفعه بیشتر باشد، کمک های بیشتری را گردآوری خواهد کرد.
خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای طراحی منحصر به فرد یک صفحه برای سایت برندها وجود دارد. برخی از نکات مهم در این زمینه به شرح ذیل است:
• اطمینان از هماهنگی سایت با کاربران موبایلی
• دسترسی ساده به راهنمای مربوط به چگونگی پرداخت هزینه برای مشارکت در کار موسسه خیریه
• ایجاد هماهنگی میان فضای کلی برند و ماهیت فعالیت خیریه
• ایجاد گزینه هایی پیش فرض برای تعیین مبلغ کمک خیریه
• ایجاد آزمایشهای A/B برای تعیین بهترین گزینه های ممکن
• تعیین گزینه های امنیتی برای پرداخت امن کاربران
• ترغیب کاربران برای تبدیل شیوه پرداخت شان به حالت سالانه
امروزه بسیاری از پروژه های بزرگ در زمینه خدمات عمومی و عام المنفعه از سوی سازمان های خیریه و برندها با پشتوانه پرداختی های مردمی صورت می گیرد بنابراین دست کم طراحی سایتی جذاب برای تعامل با مخاطب هدف ضروری خواهد بود. در ادامه برخی از توصیه های ضروری در زمینه طراحی حرفه ای صفحه مربوط به جمع آوری کمک های مردمی مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.
اطمینان از سازگاری با تجربه گوشی های هوشمند
امروزه اغلب مردم از گوشی های هوشمند برای جست وجو در اینترنت استفاده می کنند. این امر به معنای ضرورت برنامه ریزی دقیق برندها برای تعامل با مخاطب هدف در این فضاست. اگر یک برند دارای برنامه ای دقیق برای تعامل با مخاطب هدف براساس تجربه کاربری گوشی هوشمند نباشد، به سرعت با مشکلات عمیقی مواجه خواهد شد. یکی از نگرانی های مداوم برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف مربوط به افزایش مداوم ترافیک سایت است. این امر در صورت عدم هماهنگی سایت رسمی با تجربه کاربری گوشی های هوشمند موجب پایین ماندن سطح بازدید کاربران می شود.
برخی از نکات مهم در زمینه طراحی صفحه خیریه سازگار با تجربه کاربران گوشی های هوشمند به شرح ذیل است:
• پرهیز از فرمت های نامناسب: برخی از فرمت های طراحی صفحه سایت دارای کیفیت پایینی است. این امر فرآیند ایجاد هماهنگی میان سایت رسمی و نحوه فعالیت برند را دشوار خواهد کرد بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای انتخاب فرمت های جدید و مناسب بود.
• تعامل ساده مخاطب هدف با سایت: کاربران گوشی های هوشمند نیز تمایل به تعامل با سایت های خیریه دارند بنابراین صفحه مربوط به گردآوری پرداخت های مردمی باید گزینه هایی برای کاربران گوشی های هوشمند به منظور تعامل مناسب با برند داشته باشد.
امروزه بسیاری از موسسه های خیریه و برندها برای جلب نظر مخاطب هدف موبایلی اقدام به همکاری با آژانس های طرح سایت می کنند. این امر سطح کیفیت سایت رسمی برند را تا حد زیادی افزایش می دهد. نکته مهم در این میان استفاده از برخی معیارهای پایه ای برای افزایش کیفیت صفحه سایت برای کاربران گوشی های هوشمند است. یکی از معیارهای مهم در این میان مربوط به سرعت بارگذاری صفحات سایت است. امروزه به طور معمول برندها صفحه مربوط به پرداخت کمک های مردمی را در قالب لینک مجزا در اختیار کاربران قرار میدهند بنابراین برندها باید به دنبال راهکاری برای افزایش سرعت ویژه صفحه موردنظر باشند. ارزیابی وضعیت کلی سایت برند براساس معیار موردنظر بسیار ساده و سریع تر صورت می گیرد.
مشکل اصلی برخی از برندها ناتوانی برای ارزیابی سرعت دقیق سایت برندشان است. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد می کند بنابراین از همین حالا باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود سرعت سایت در قالبی وسیع داشته باشیم. کمترین اقدام یک برند در این میان سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت کاربری و سرعت صفحه پرداخت مردمی برای کاربران گوشی های هوشمند خواهد بود.
ایجاد راهنمای ساده و در دسترس برای کاربران
نحوه همکاری کاربران با موسسه های خیریه یا کمپین های عام المنفعه برندها همیشه ساده نیست. بدون تردید بهترین گزینه برای برندها طراحی ساده این بخش است، اما برخی از فرآیندهای خیریه دارای پیچیدگی های اجتناب ناپذیر است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند. مهمترین مسئله در این میان طراحی بخش منحصر به فرد برای تعامل میان کاربران با موسسه خیریه است. برخی از موسسه های خیریه اقدام به طراحی ویدئو به منظور توضیح نحوه پرداخت هزینه از سوی کاربران و سپس واکاوی نحوه سرمایه گذاری مبلغ موردنظر می کنند. این امر تاثیر روانی بسیار مطلوبی بر روی مخاطب هدف دارد. بنابراین باید در دستور کار برندها قرار گیرد. در غیر این صورت شرایط برای فعالیت برندها به شدت دشوار خواهد شد. این امر در بلندمدت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف را ساده خواهد کرد.
مطلب مرتبط: همکاری با خیریه ها
استفاده از فایل های ویدئویی برای بیان شیوه همکاری کاربران با موسسه های خیریه ایده جذابی است. نکته مهم در این میان نحوه طراحی ویدئوی موردنظر است. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه ویژه ای ندارند. همین امر میزان تمایل کاربران برای همکاری با موسسه موردنظر را کاهش می دهد. اگر یک برند در زمینه گردآوری کمک های مردمی با استقبال اندک کاربران مواجه شود، اعتبارش به خطر خواهد افتاد. بسیاری از برندها در طول زمان اقدام به طراحی ویدئوهای مختلف و بهروز رسانی کیفیت ویدئوهای نهایی شان می کنند. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری به شدت قابل توجهی بر روی وضعیت برند برجای خواهد گذاشت. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف از همین شیوه استفاده می کنند.
بهترین توصیه در این بخش طراحی ویدئوی معرفی وضعیت موسسه خیریه و نحوه همکاری افراد درست مانند ویدئوهای بازاریابی است. اگر به بازاریاب های مناسب در زمینه کسب و کار دسترسی دارید، دعوت از آنها برای همکاری با موسسه ایده جذابی خواهد بود. امروزه بسیاری از بازاریاب ها در صورت دریافت درخواست همکاری از سوی موسسه های خیریه اقدام به همکاری با هزینه اندک یا به صورت رایگان خواهند کرد. این امر مزیتی برای موسسه های خیریه به منظور فعالیت بهتر در زمینه جلب کمک های مردمی محسوب می شود.
اگر کسب و کار شما در زمینه طراحی ویدئو مشکلات زیادی دارد، همکاری با برندهای حرفه ای گزینه جذابی خواهد بود. بسیاری از برندها در این زمینه به طور مداوم با مشکل طراحی ویدئوهای دارای صحنه های جذاب مواجه هستند. این امر موجب کاهش سطح تعامل میان برند و مخاطب هدف می شود. استفاده از ابزارهای مناسب برای طراحی ویدئو به صورت جذاب تر امری ضروری است. اگر این نکته مدنظر موسسه های خیریه یا برندها قرار نگیرد، مشکلات زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد.
مسئله جمع آوری کمک های مردمی از سوی موسسه های خیریه تا حد زیادی مشخص است. نکته مهم درخصوص وضعیت برندهای تجاری است. بسیاری از کاربران نسبت به هزینه درست کمک های مردمی از سوی برندها تردید دارند. بنابراین شاید در عمل نیاز به توضیح دقیق تر از سوی برندها و همچنین پرداختن به نتایج سرمایه گذاری عام المنفعه ضروری باشد.
ایجاد هماهنگی میان صفحه خیریه و ماهیت کلی برند
برندهای مختلف با اهداف گوناگون اقدام به برگزاری کمپین های خیریه می کنند. این امر براساس میزان شهرت و اعتبار برندها تاثیرات مختلفی به همراه دارد. بسیاری از مشتریان در ازای اختصاص بخشی از هزینه فروش محصولات از سوی برندها به امور خیریه انگیزه بالاتری برای خرید پیدا خواهند کرد. این امر بسیاری از برندها را به سوی فعالیت خیریه سوق می دهد.
یکی از نکات مهم برای جلب نظر مخاطب هدف به منظور همکاری با کمپین خیریه برندها طراحی مناسب صفحه مربوط به خیریه است. بسیاری از برندها در این زمینه فعالیت مناسبی ندارند. دلیل این امر پرهیز از طراحی حرفه ای صفحه سایت است بنابراین برندها به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه ایجاد هماهنگی میان کمپین خیریه با ماهیت کلی برندشان مواجه هستند.
براساس گزارش موسسه Morweb طراحی صفحه راهنمای مناسب برای موسسه های خیریه دارای اهمیت بسیار زیادی است، اما نکته مهمتر در این میان طراحی هماهنگ صفحه موردنظر با ماهیت کلی برند است. این امر دامنه بسیار وسیعی دارد. به عنوان مثال، برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به کمپین خیریه شان باید به اقداماتی مرتبط با فعالیت شان دست بزنند. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارد، باید بخشی از تولیداتش را به صورت رایگان در اختیار مردم سراسر دنیا یا شهرهای مشخصی قرار دهد. این امر وجه فرآیند خیریه برند را بهبود خواهد بخشید.
طراحی گزینه های مشخص برای کمک به کمپین
پرداخت هزینه های اندک برای کمک به کمپین هیچ مشکلی ندارد. بسیاری از کاربران در صورت مواجهه با صفحه ای خالی در بخش مقدار کمک احساس نگرانی خواهند کرد. شاید این نکته عجیب باشد، اما برخی از کاربران تمایلی به کمک هایی با مبلغ کم ندارند بنابراین به طور معمول تعداد اندکی از کاربران کمک های قابل توجهی خواهند کرد و دیگر کاربران از این امر صرف نظر می کنند. طراحی گزینه هایی برای پرداخت کمک با مبالغ اندک بهترین گزینه پیش روی برندها خواهد بود. این امر اعتماد به نفس قابل توجهی به کاربران برای کمک های هرچند اندک خواهد داد.
اشتباه برخی از برندها تصویرسازی از فرآیند کمپین های خیریه به مثابه پروژه های بسیار عظیم است. کمک به حتی یک خانواده یا فرد برای رهایی از شرایط دشوار نیز ایده مناسبی است بنابراین مقیاس کوچک کار نباید موجب دلسردی برندها و از همه مهمتر کاربران شود. طرح های بزرگ خیریه اغلب از نقاط کوچک شروع شده اند بنابراین جلب کمک های مردمی برای ساماندهی امور مختلف ایده جذابی خواهد بود.
بسیاری از برندها در پروژه های خیریه اقدام به اختصاص مبالغ مشخص از ذخیره مالی یا بودجه های اصلی شرکت می کنند. این امر در کنار کمک های کاربران در سطح خرد موجب فراهم سازی شرایط مساعد برای انجام پروژه های کاربردی می شود. نتیجه این امر امکان حضور برند در کنار کاربران و رونمایی از نتیجه سرمایه گذاری عام المنفعه است. این امر از نقطه نظر جایگاه برند دارای اهمیت بالایی خواهد بود.
تاکید اصلی این بخش بر روی طراحی بخش های مشخص برای تعیین مبلغ کمک از سوی کاربران است. گزینه های موردنظر باید از بسیار اندک شروع شود. همچنین امکان ایجاد کادری برای درج سایر مبالغ از سوی کاربران علاقه مند نیز وجود خواهد داشت.
استفاده از گزینه های آزمایشی A/B
برگزاری کمپین های خیریه درست مانند هر فعالیت بازاریابی همراه با ریسک های قابل ملاحظه ای است. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به طور مداوم با مشکلاتی مواجه هستند. این امر انگیزه برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. کمپین های خیریه گاهی اوقات با مشکلاتی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو می شود. اگر این امر به خوبی مدیریت نشود، وضعیت برندها به شدت دشوار خواهد شد.
بهترین توصیه در این بخش مدیریت کمپین های خیریه درست مانند کمپین ها بازاریابی معمولی است بنابراین در میانه مسیر اجرای کمپین شاید نیاز به ارزیابی دوباره درخصوص وضعیت کمپین بازاریابی باشد. این فرآیند باید در نهایت دقت صورت گیرد. در غیر این صورت وضعیت برای برندها به شدت دشوار می شود.
آزمایش های A/B به طور معمول در حوزه بازاریابی و تبلیغات کاربرد دارد. اثرگذاری این امر در حوزه کنونی مربوط به شناسایی سلیقه مخاطب هدف در مورد سایت رسمی برند و صفحه مربوط به کمک های مردمی است. بسیاری از کاربران توصیه های اساسی برای برندها به منظور بهبود کیفیت سایت شان دارند. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بهبود خواهد بخشید.
کمپین های خیریه نیز درست مانند کمپین های بازاریابی باید با کمک بازاریاب های حرفه ای دنبال شود. هدف نهایی برندها از اجرای چنین کمپین هایی افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است بنابراین برندها برای گردآوری مبالغ قابل توجه و بهبود وضعیت تعامل میان برندشان و کاربران باید توجه ویژه ای به این فرآیند داشته باشند. در غیر این صورت شرایط بسیار سختی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را تجربه خواهند کرد.
امروزه به طور معمول برندهای دارای اطمینان بالا از موفقیت در حوزه گردآوری مبالغ خیریه اقدام به برگزاری چنین کمپین هایی می کنند. اگر یک برند با ناکامی در زمینه کمپین های خیریه مواجه شود، بخش قابل توجهی از هزینه هایش بی فایده خواهد بود بنابراین باید به آزمایش های A/B یا دو مرحله ای برای شناخت سلیقه مخاطب هدف توجه زیادی نماید.
مطلب مرتبط: سودآوری هدفمند / آیا کسب وکار شما در امور خیریه مشارکت دارد؟
استفاده از گزینه های مختلف و امن برای پرداخت
امروزه برخی از برندها برای افزایش انگیزه کاربران به منظور پرداخت هزینه برای کمپین های خیریه اقدام به تعیین گزینه های پرداخت مختلف می کنند. این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف دارد.
یکی از دغدغه های همیشگی کاربران برای پرداخت هزینه خیریه به کمپین ها استفاده از درگاه های پرداختی امن است. اگر این امر مورد توجه برندها قرار نگیرد، میزان پرداخت و مشارکت کاربران به شدت کاهش خواهد یافت. ایراد اصلی بسیاری از کمپین های خیریه دقیقا در همین نقطه نهفته است. موسسه های خیریه اغلب به صورت حضوری اقدام به گردآوری هزینه های خیریه می کنند. این امر تفاوت اساسی با نحوه اجرای کمپین های خیریه در قالب آنلاین دارد بنابراین برندها باید به تفاوت های اصلی در این زمینه توجه داشته باشند.
امروزه برگزاری کمپین های خیریه بدل به گزینه ای جذاب برای برندها شده است. موسسه های خیریه نیز به طور مداوم در این حوزه فعالیت دارند. طراحی صفحه اصلی مربوط به کمپین موردنظر برای بهبود وضعیت برندها نکته بسیار مهمی محسوب می شود. اگر کیفیت این صفحه بالا باشد، نتیجه نهایی کار برندها قابل ملاحظه خواهد بود. در غیر این صورت وضعیت برندها به شدت دشوار خواهد شد.