آیا شما با نحوه مدیریت یک استارت آپ به طور کاربردی آشنایی دارید؟ پاسخ به این پرسش چندان ساده نیست. بسیاری از کارآفرینان در پاسخ به این پرسش بر روی توانایی های بسیار زیادشان تاکید دارند، با این حال در عمل با مشکلات زیادی برای مدیریت کسب و کارشان مواجه می شوند.
یکی از بخش های مهم برای مدیریت کسب و کار مربوط به بازاریابی است. طراحی استراتژی بازاریابی حتی برای کسب و کارهای بزرگ نیز دردسرساز است بنابراین استارت آپ ها باید به فکر یافتن راهکارهایی برای غلبه بر چنین مشکلاتی باشند.
بازاریابی برای استارت آپ ها بیشتر شبیه به یادگیری قایق سواری است. بسیاری از مردم توانایی قایق سواری ندارند. در این میان برخی برای نخستین بار به سراغ این تجربه هیجان انگیز می روند. تجربه شما هر طور که باشد، باید نسبت به اجرای درستش توجه نشان دهید. استفاده از ابزارهای مناسب در این میان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین توصیه ها برای طراحی استراتژی بازاریابی در استارت آپ هاست. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استفاده از اهداف هوشمندانه (SMART)
یکی از الگوهای رایج در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی استفاده از مدل SMART است. این عبارت مخفف مفاهیم منحصر به فرد (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، مرتبط با حوزه کسب و کار (Relevant) و زمان بندی شده (Timely) است. شاید در نگاه نخست استفاده از مدل موردنظر برای بازاریابی بسیار دشوار به نظر برسد، با این حال ما در اینجا به بررسی دقیق تاثیر این مدل و کمک به شما برای ارزیابی اش خواهیم پرداخت.
براساس گزارش تیم بازاریابی موسسه هاب اسپات، استفاده از الگوی SMART در زمینه بازاریابی موجب 50 درصد افزایش خروجی محتوای تولیدی می شود. همچنین میزان فروش را نیز به طور میانگین 10 درصد افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک
وقتی استراتژی بازاریابی یک برند دارای معیارهای دقیقی برای اندازه گیری باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت افزایش خواهد یافت. یکی از ایرادات استارت آپ ها در زمینه بازاریابی و طراحی استراتژی عدم توجه به وضعیت کنونی و اهدافشان است. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بلندمدت می شود.
بسیاری از برندها از برنامه های شخصی سازی شده برای پیگیری امور کسب و کارشان استفاده می کنند. شاید استارت آپ شما نیز در ابتدای مسیرش تمایل به استفاده از چنین برنامه هایی داشته باشد. نکته مهم در این میان توجه به فقدان تجربه کسب و کارتان است. این امر استفاده از مدل های آماده برای طراحی اهداف استراتژی بازاریابی را منطقی تر جلوه می دهد.
تعریف دقیق مخاطب هدف
استارت آپ ها باید به طور دقیق مشتریان شان را مشخص نمایند. وقتی یک برند به دنبال مشتریانش بدون توجه به ویژگی های آنهاست، بخش قابل ملاحظه ای از بودجه اش صرف مخاطب نامناسب خواهد شد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد.
اگر برای تعریف مخاطب هدف از معیارهای قابل اندازه گیری استفاده نمایید، در هر مرحله از طراحی استراتژی امکان تجدیدنظر و اصلاح ایرادات را خواهید داشت. متاسفانه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجهی نشان نمی دهند. درست به همین خاطر استراتژی بازاریابی شان به طور مداوم همراه با مشکلات قابل ملاحظه ای است.
تعریف مخاطب هدف در عرصه بازاریابی باید براساس استفاده از داده های معتبر صورت گیرد. اگر در این میان براساس تجربه یا حتی پیش بینی های غیرمعتبر اقدام نمایید، به احتمال زیادی با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. بسیاری از برندها برای تعریف دقیق مخاطب هدف اقدام به راه اندازی بخش ویژه ای برای گردآوری داده ها درباره مشتریان می کنند. بدون تردید استارت آپ ها امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از چنین طرح هایی را ندارند. بنابراین باید به دنبال راهکاری ساده تر بود.
یک راهکار مناسب در این میان تلاش برای استفاده از مطالعات و داده های تهیه شده از سوی برندهای دیگر است. ساده ترین نمونه در این میان مشاهده نحوه هدف گذاری برندهای رقیب مان بر روی مشتریان و تعریف آنها از مخاطب هدف است. شاید این امر بهترین الگو برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نباشد، اما در مراحل ابتدایی توسعه استارت آپ تان به شدت کاربردی خواهد بود.
داشتن یک پیام واضح و منحصر به فرد
پیام های بازاریابی مهمترین بخش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. اگر به تجربه برندهای بزرگ نگاه کنید، اغلب آنها دارای پیام های بازاریابی بسیار جذابی بوده اند. این امر موفقیت در تعامل با مشتریان را تضمین می کند. هرچه یک برند توانایی بیشتری برای طراحی یک پیام واضح و منحصر به فرد داشته باشد، شانس بالاتری برای جذب مشتریان خواهد داشت.
پیام های بازاریابی باید به اندازه کافی واضح و روشن باشد. در غیر این صورت کاربران توجهی به آن نخواهند کرد. مشتریان به هر حال به دنبال پیام های ساده برای درک در لحظه و تصمیم گیری برای خرید هستند. پیام های پیچیده در این میان کاربردی برای آنها نخواهد داشت.
مشتریان در تعامل با برندها به دنبال راهکارهایی برای آگاهی از نحوه تاثیرگذاری محصولات بر روی زندگیشان هستند. هرچه یک برند توانایی بالاتری برای بیان این مورد داشته باشد، مشتریان بیشتر به محصولاتش جذب خواهند شد. استارت آپ ها وقتی برای نخستین مرتبه به دنبال طراحی پیام بازاریابی هستند، وسواس زیادی به خرج می دهند. این امر باید از سوی کسب و کارها به بهترین شکل ممکن مدیریت شود. در غیر این صورت مشکلات زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. یکی از مشکلات اساسی برای استارت آپ ها در این میان کسب شهرت منفی در زمینه طراحی پیام های بازاریابی است. شاید کسب و کارهای بزرگ توانایی رفع شهرت منفیشان در مدت زمانی کوتاه را داشته باشند، اما این امر برای استارت آپ ها غیرممکن به نظر می رسد، با این حساب نخستین اشتباه شما شاید بدل به آخرین اشتباه شود.
مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی صوتی، نیاز روز برندها
طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی برای ترغیب مشتریان
ترغیب مشتریان به سوی محصولات، سایت، وبلاگ یا حتی عضویت در خبرنامه برند اهداف کم اهمیتی نیستند بنابراین برندها باید نسبت به استفاده از آنها توجه نشان دهند. متاسفانه بسیاری از برندها برای بازاریابی محتوایی برنامه درستی ندارند. این امر موجب تولید محتوا بدون تمرکز بر روی هدف یا حتی پیام اصلی اش می شود. اگر وضعیت کسب و کار شما نیز این گونه است، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت تان نمایید. در غیر این صورت شانس چندانی برای موفقیت در عرصه رقابتی کسب و کار نخواهید داشت.
هر محتوای بازاریابی باید دارای الگویی به منظور ترغیب مشتریان باشد. بهترین نمونه در این میان مربوط به ترغیب مشتریان برای عضویت در خبرنامه برند است. شاید این امر بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد، اما نقطه شروع مناسبی خواهد بود. اگر محتوای بازاریابی شما به اندازه کافی برای مشتریان جذابیت داشته باشد، آنها تمایل بالایی برای دنبال کردن اخبار کسب و کارتان نشان خواهند داد. معنای ضمنی این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان برای تعامل بیشتر است.
اگر محتوای بازاریابی شما دارای هدفی برای ترغیب مشتریان به امر خاص نیست، باید در آن تجدیدنظر نمایید. بازاریاب ها اغلب اوقات از مفهوم دعوت به عمل (Call to Action) برای توصیه چنین وضعیتی سود می برند، با این حساب کسب و کارها باید در تمام محتوای بازاریابی شان به این نکته مهم توجه نشان دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهند یافت.
ارزیابی محتوای پیش از انتشار
بدون تردید هیچ کدام از ما بازاریاب های حرفه ای و بی عیبی نیستیم. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط بر روی یک شیوه یا الگوی تولید محتوا تمرکز می کنند. این امر اگرچه فرآیند بازاریابی را ساده می کند، اما موجب از دست رفتن فرصت های طلایی بسیاری می شود.
ارزیابی کیفی محتوای بازاریابی باید همیشه مدنظر قرار داشته باشد. این امر به کسب و کارها برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک خواهد کرد. اگر مشتریان شما از محتوای تان استقبال نمی کنند، مشکل اصلی در نحوه فعالیت شماست بنابراین باید نسبت به ایجاد تغییراتی هرچند اندک در وضعیت استراتژی تان اقدام نمایید.
همانطور که پیش از این نیز بیان شد، استفاده از معیارهای قابل ارزیابی برای بازاریابی بسیار مهم است. یکی از جلوه های اهمیت این موضوع در بحث ارزیابی محتوا پیش از انتشار مطرح می شود. بدون تردید تمام برندها پس از انتشار محتوا امکان استفاده از نظرات مشتریان شان برای بهبود وضعیت کمپین را دارند، اما اگر این امر پیش از انتشار محتوا و با استفاده از معیارهای برند صورت گیرد، تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مشتریان خواهد داشت.
نمایش محتوای تبلیغاتی برای نتایج کوتاه مدت
تبلیغات یکی از صنایع بسیار مهم و کاربردی محسوب می شود. سالانه شمار بالایی از برندها برای جلب نظر مشتریان به دنبال استفاده از گزینه های تبلیغاتی هستند. مهمترین مسئله در این میان توجه به نتیجه بخشی کوتاه مدت تبلیغات در مقایسه با بازاریابی است بنابراین اگر کسب و کار شما به دنبال نتایج کوتاه مدت است، باید استفاده از گزینه های تبلیغاتی را برای مدت زمانی محدود هم که شده مدنظر قرار دهید.
نمایش محتوای تبلیغاتی شیوه های بسیار زیادی دارد. برخی از برندها بسته به شرایطشان نیاز به توجه ویژه از سوی مشتریان برای مدت زمانی اندک دارند. این امر بدون توجه به تبلیغات امکان ناپذیر خواهد بود بنابراین برندها باید نسبت به استفاده از شیوه های تبلیغاتی توجه نشان دهند. بهترین گزینه در این میان نیز نمایش محتوای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. دلیل این امر کاربرد بالای شبکه های اجتماعی و محبوبیتشان در میان کاربران است.
مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی براساس همکاری با اینفلوئنسرها
انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این میان به کمک دیگر کسب و کارها و همچنین کارشناس های حرفه ای نیاز دارند. استارت آپ ها به دلیل فقدان تجربه و عدم آگاهی مشتریان وضعیت به شدت عجیبی را تجربه می کنند. ساده ترین راهکار در این میان برای تجربه ای مناسب از تبلیغات برای مخاطب هدف انتخاب پلتفرم های محبوب و پرکاربر است. دلیل این امر امکان معرفی کسب و کار به ساده ترین شیوه ممکن برای دامنه وسیعی از کاربران است.
اجرای استراتژی روابط عمومی دیجیتال در کنار بازاریابی
روابط عمومی نقش مهمی در بهبود جایگاه برندها در نگاه مشتریان دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم با مشکل مواجه هستند. یکی از دلایل اصلی این امر ضعف در بحث روابط عمومی است. اگر برند شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان به صورت مناسب را نداشته باشد، باید دلایل آن را به دقت جست وجو کرد. برندها اغلب اوقات سرمایه گذاری مطلوبی بر روی بازاریابی و انتقال پیام شان به مشتریان می کنند، اما توجهی به پیام و صحبت های مشتریان شان ندارند. این امر فقط از طریق راه اندازی بخش روابط عمومی کاربردی حل و فصل خواهد شد.
امروزه با توجه به شرایط ناشی از کرونا و بسیاری از مشکلات دیگر همکاری میان تیم های بازاریابی و روابط عمومی به شدت نزدیک شده است بنابراین برندها باید به این نکته برای مدیریت بهینه در بخش بازاریابی توجه نشان دهند. روابط عمومی استاندارد در این میان امکان ایجاد تاثیر مناسب بر روی مشتریان را به همراه دارد. این استراتژی دست کم در برخی از موارد برای جلب نظر مشتریان و کمک به آنها برای تصمیم گیری درست کاربردی خواهد بود.
اگر استارت آپ شما در زمینه روابط عمومی دسترسی به نیروی کار مناسب ندارد، باید از کارشناس های حرف ای برای تغییر شرایط استفاده نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی برندها دارد. دلیل این امر امکان ارائه تجربه ای حرفه ای از روابط عمومی به مشتریان استارت آپ تان است. شاید این امر در ابتدای مسیر فعالیت برندتان هزینه بسیار زیادی به همراه داشته باشد، اما دست کم در نخستین برخورد مشتریان با برندتان عملکرد عالی ارائه خواهید کرد.
مدیریت شهرت برند
وقتی یک کسب و کار اقدام به اجرای کمپین بازاریابی می کند، پس از مدت زمانی اندک شهرتی به دست خواهد آورد. اگر شما خوش شانس باشید، شهرت تان مثبت خواهد بود. البته گاهی اوقات نیز کسب و کارها به شهرت منفی می رسند. مدیریت شهرت برند در هر وضعیتی دارای اهمیت زیادی است. دلیل این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان برای تکرار خریدشان یا جلوگیری از توسعه شهرت منفی برند است بنابراین سرنوشت برند شما در این مرحله به توانایی مدیریت شهرت تان بستگی خواهد داشت.
یافتن دلایل رضایت یا نارضایتی مشتریان از برند مهمترین گام در مدیریت شهرت است. بدون تردید هیچ برندی قصد از دست دادن مشتریان بالقوه اش را ندارد بنابراین در صورت یافتن مشکلات باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع شان اقدام نمایید. در غیر این صورت وضعیت برندتان به شدت دشوار خواهد شد.
مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به صورت فشرده
توسعه انجمن مشتریان برند
استارت آپ ها باید از همان روز نخست اقدام به توسعه انجمن مشتریان شان نمایند. اگر شما اطلاعاتی در این زمینه ندارید، باید یادآوری کنیم که انجمن مشتریان قبل هر استراتژی بازاریابی را شکل می دهد. دلیل این امر تولید محتوای بازاریابی برای مشتریان حاضر در این انجمن در اغلب اوقات است.
انجمن مشتریان به ساده ترین معنا شامل گروهی از مشتریان وفادار به برند است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها از نقطه نظر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. اگر یک برند مشتریان وفادارش را از دست بدهد، به سرعت در بازار با شکست رو به رو خواهد شد. به یاد داشته باشید که مشتریان وفادار بخش قابل ملاحظه ای از فروش برندتان را شکل می دهند بنابراین مدیریت آنها باید در اولویت هر استارت آپی باشد.
تعامل با مشتریان و تبدیلشان به مشتریان وفادار کار بسیار سختی نیست. چالش اصلی در زمینه حفظ مشتریان وفادار طرح می شود. بسیاری از برندها توانایی حفظ مشتریان وفادار را ندارند. درست به همین خاطر به طور مداوم با شکست در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان و فروش بالا مواجه می شوند.
مدیریت مشتریان وفادار و حفظشان با استفاده از انجمن مشتریان فقط یک نام زیبا نیست. این استراتژی تاثیر عملی برای برندها نیز به همراه دارد. ارزیابی وضعیت مشتریان وفادار وقتی عضو انجمن برند باشند، بسیار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد بود بنابراین برندها باید به این نکته توجه بسیار زیادی داشته باشند.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان
کسب و کارها باید به جست وجوی مشتریان بپردازند. این فرآیند ساده و بی دردسر نیست، اما برخی نکات در این مسیر به کمک شما خواهد آمد. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از شبکه های اجتماعی برای تعامل و ارتباط با مشتریان است. این امر اغلب اوقات در قالب تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد.
استفاده از ایده های تازه و جذاب برای تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی تاثیر بالایی بر روی جذب مشتریان دارد. یکی از مهمترین نکات در این میان مربوط به نمایش پشت صحنه کسب و کار است. این امر آشنایی مشتریان با کسب و کارمان را به شدت افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: بازآفرینی استراتژی بازاریابی در دوران کرونا
امروزه بازاریابی و تعامل با مشتریان در حوزه های مختلف کسب و کار بدون استفاده از ایده های مناسب امکان پذیر نیست. اگر شما نیز برای توسعه استارت آپ تان نیاز به ایده هایی برای طراحی استراتژی بازاریابی دارید، استفاده از توصیه ها و ایده های مورد بحث در این مقاله کاربردی خواهد بود.