توسعه مداوم فناوری صوتی در عرصه کسب و کار و تولید محصولات مختلف براساس آن تغییرات بسیار زیادی در صنعت بازاریابی ایجاد کرده است. این امر نیاز به اتخاذ رویکردی سازگار با چنین فناوری را افزایش داده است. نزدیک به 60 میلیون (24 درصد) از شهروندان آمریکایی در فرآیند جست وجوی محتوا از فناوری صوتی استفاده می کنند. این امر سیگنال روشنی برای برندها به منظور کاربست هرچه بهتر الگوی بازاریابی صوتی است.
گوشی های هوشمند تا مدت ها تنها دستگاه های مهم برای جست وجوی صوتی محسوب می شدند. نکته مهم در این میان ضرورت کاربست شیوه های تازه برای جلب نظر سایر کاربران با دستگاه های دیگر است. امروزه کاربران رایانه های شخصی، تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند امکان استفاده از فرآیند جست وجوی صوتی را دارند. به این فهرست باید انواع دستیارهای صوتی را نیز اضافه کرد. با این حساب آینده بازاریابی به طرز انکارناپذیری با جست وجوی صوتی گره خورده است.
فناوری صوتی در عرصه کسب و کار شامل حوزه های بسیار زیادی می شود. به عنوان مثال به نمون های ذیل توجه نمایید:
مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید
• جست وجوی صوتی: رایج ترین شیوه استفاده از فناوری صوتی در کسب و کارها مربوط به استفاده از کلیدواژه های صوتی برای نمایش بهتر محتوا در نتایج جست وجوی گوگل است.
• محصولات صوتی: استفاده از فناوری صوتی برای تولید محتوا ایده تازه ای محسوب نمی شود. تولید پادکست به دلیل افزایش علاقه کاربران به محتوای صوتی در طول دهه اخیر مدنظر بسیاری از برندها قرار گرفته است. این امر عرصه تازه ای از کسب و کار را برای برندها ایجاد کرده است.
• دستیارهای صوتی: مدیریت بسیاری از امور روزمره نیاز به توجه مداوم ما ندارد. همین امر دستیارهای صوتی را بدل به گزینه ای جذاب برای کسب و کارها کرده است. امروزه شمار بالایی از مردم دارای دستیارهای صوتی هستند. دلیل گسترش استفاده از این محصولات توسعه فناوری صوتی در زمینه تشخیص صحبت های کاربران و انجام وظایف مختلف است.
بازاریابی با استفاده از فناوری صوتی نیاز روز برندها محسوب می شود شاید بسیاری از برندها در طول سال های اخیر نسبت به کاربست این شیوه تردید داشتند، اما اکنون باید به طور کامل از آن حمایت نمایند. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استفاده همه جانبه از فناوری صوتی
استفاده از فناوری صوتی فقط محدود به جست وجوی صوتی نیست. شما امکان صوتی ساختن فرآیند پشتیبانی از مشتریان را نیز دارید. این امر نیازمند استفاده از سیستم های صوتی پشتیبانی از مشتریان است. مزیت اصلی این سیستم ها بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی و ارتقای توانایی پاسخگویی به مشتریان است بنابراین شما در عمل مسیر چندان دشواری برای ارائه خدمات مشتریان نخواهید داشت.
تولید پادکست یکی از گزینه های جذاب برای استفاده از فناوری صوتی در زمینه تولید محتواست. بسیاری از مردم در سراسر دنیا به پادکست ها واکنش مثبتی نشان می دهند. دلیل این امر امکان گوشی دادن به آنها در هر شرایطی است. شاید شما همیشه امکان مشاهده محتوای ویدئویی را نداشته باشید، اما با استفاده از یک هندزفری برای ساعت ها با پادکست های مختلف سرگرم خواهید شد.
بدون تردید ورود به عرصه بازاریابی در شرایط کنونی دشواری های بسیار زیادی دارد. بهترین راهکار برای برندها در شرایط شیوع کرونا امتحان فرمت صوتی برای بازاریابی است. شما در این زمان امکان استفاده از فرمت موردنظر برای بهبود مهارت تان در آینده را دارید. سپس در زمان مناسب پس از پایان بحران کنونی به خوبی با مهارت های بازاریابی صوتی آشنا شده اید.
تولید محتوا با توجه به فرمت صوتی
بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی بر روی تولید ویدئو یا نگارش متن تاکید دارند. نکته مهم در این میان ظهور فرمت صوتی به عنوان رقیب جدی بازاریابی ویدئویی است. بهترین توصیه برای بازاریاب ها تلاش برای استفاده همزمان از فرمت ویدئویی و صوتی است. نتیجه این امر امکان تاثیرگذاری مداوم بر روی مشتریان با سلیقه های مختلف خواهد بود. اگر شما در این زمینه یکی از فرمت های صوتی یا ویدئویی را انتخاب نمایید، در عمل شمار بالایی از مشتریان تان را از دست خواهید داد.
مطلب مرتبط: انواع مدل های بازاریابی
بازاریابی صوتی نیازمند برنامه ریزی مناسبی است. هیچ برندی در زمینه بازاریابی بدون برنامه ریزی توانایی کسب موفقیت ندارد بنابراین تولید محتوای صوتی بدون توجه به شرایط بازار و سلیقه مخاطب هدف راه به جایی نخواهد برد. امروزه اغلب برندها در فرآیند بازاریابی اقدام به گردآوری اطلاعات مشتریان و سپس تولید محتوا براساس آن می کنند. مزیت این امر امکان آگاهی از علاقه مندی های مشتریان و تاکید بر روی آن موارد در فرآیند تولید محتواست.