گشت و گذار در فضای شبکه های اجتماعی همیشه همراه با آشنایی با کسب و کارهای مختلف است. کمتر کاربری تجربه جست وجو در شبکه های اجتماعی و عدم مشاهده دست کم یک محتوای مربوط به برندها را دارد. امروزه کسب و کارها حضور چشمگیری در شبکه های اجتماعی دارند.
دلیل حضور برندها در شبکه های اجتماعی بسیار روشن است. تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی برای برندها بسیار کم هزینه و همچنین تاثیرگذار است، با این حال آیا صرف راه اندازی یک اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی است؟
بسیاری از برندها به طور مداوم در حال سرمایه گذاری بر روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند. شاید این امر در نگاه نخست بیانگر دوراندیشی چنین کسب و کارهایی برای بهبود وضعیت برندشان باشد، اما سرمایه گذاری بدون توجه به نتیجه نهایی هیچ گاه مناسب نخواهد بود.
استفاده از المان های بصری جذاب همیشه در بازاریابی دارای اهمیت است. این امر در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز مصداق دارد. اگر کسب و کارها توانایی جلب نظر مخاطب هدف با المان های بصری را نداشته باشند، حتی در صورت ارائه بهترین محصولات ممکن نیز شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهند داشت. این امر یکی از مهمترین نکات از نقطه نظر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چرا اکانت تجاری و شخصی کارآفرینان باید جدا باشد؟
طراحی منحصر به فرد اکانت برند در شبکه های اجتماعی مفهوم به نسبت تازه ای است. این مفهوم بر روی اهمیت جلوه های بصری و همچنین رعایت نکات حرفه ای در زمینه طراحی اکانت برند تاکید دارد. باتوجه به اینکه امروزه اغلب برندها در شبکه های اجتماعی با مشتریان شان آشنا می شوند، بررسی نکات مربوط به بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از محتوای بصری ضروری خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هدف اصلی در این میان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف با ترکیب فرآیند بازاریابی و کاربرد جلوه های بصری خواهد بود.
مهمترین نکات در طراحی اکانت برند در شبکه های اجتماعی
هر برندی در پی دستیابی به اهدافی در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. این امر باید به بهترین شکل ممکن مدنظر تیم های بازاریابی قرار داشته باشد. گاهی اوقات برخی از برندها بدون هیچ هدف مشخصی اقدام به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می کنند. شاید این امر در نگاه نخست مزیت در معرض دید مشتریان بودن را به همراه داشته باشد، اما این امر به چه قیمتی صورت می گیرد؟ وقتی کاربران برای مدت زمانی طولانی محتوای بی کیفیت از سوی برندها مشاهده نمایند، به تدریج دیگر تمایلی برای تعامل با برندهای موردنظر نخواهند داشت. این امر به خوبی دلیل استفاده گسترده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات از سوی کاربران در فضای آنلاین را توضیح می دهد.
طراحی اکانت برند به صورت منحصر به فرد در ارتباط با اهداف اصلی بازاریابی است بنابراین باید نگاه زنجیره ای به حضور برندمان در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. بدون شک گاهی اوقات توصیه های مربوط به طراحی منحصر به فرد اکانت برند در شبکه های اجتماعی بیش از اندازه پیچیده می شود. به منظور پرهیز از پیچیدگی های احتمالی و پیگیری هرچه ساده تر بحث به پرسش های ذیل توجه نمایید:
• کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی به دنبال تحقق چه هدفی است؟
• ارزش های کسب و کار شما کدام است؟
• حوزه اصلی کسب و کار شما و مزیت های آن کدام است؟
• دغدغه های مشتریان در رابطه با کسب و کار شما چیست؟
• سلیقه کلی مشتریان در طول سال های اخیر چه تغییراتی داشته است؟
پاسخگویی به پرسش های فوق نیازمند تخصص بسیار زیادی نیست. اغلب کارآفرینان دارای اطلاعات مناسبی از وضعیت برندشان و سلیقه مشتریان هستند. استفاده از چنین اطلاعاتی برای طراحی هرچه بهتر استراتژی بازاریابی و شخصی سازی اکانت برندمان در شبکه های اجتماعی ضروری خواهد بود.
حضور در شبکه های اجتماعی به تنهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی نیست. امروزه برندها به امری فراتر از تولید محتوا نیاز دارند. این امر دارای پیوند نزدیکی با طراحی منحصر به فرد اکانت برند در شبکه های اجتماعی است. متاسفانه در طول سال های اخیر شمار بالایی از کسب و کارها در فرآیند بازاریابی بیش از اندازه به هم شبیه شده اند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها در مسیر بازاریابی ایجاد می کند. در ادامه برخی از توصیه های عملی در راستای طراحی منحصر به فرد اکانت برند در شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار خواهیم داد. این امر کمک شایانی به برندها برای تاثیرگذاری پایدار بر روی مشتریان خواهد کرد.
توجه به تداوم در فضای آنلاین
حضور در شبکه های اجتماعی یک اقدام مفید از سوی برندها محسوب می شود. نکته مهم در این میان نیز به حضور مداوم برای جلب نظر مشتریان است. بسیاری از برندها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. اگر در صورت کسب موفقیت مقطعی در حوزه بازاریابی به سرعت کیفیت و کمیت تولید محتوای مان تغییر کند، کاربران واکنش منفی نسبت به کسب و کارمان خواهند داشت. این نکته اغلب اوقات مورد غفلت برندها قرار می گیرد.
مطلب مرتبط: چرا برندها از اکانت خصوصی در اینستاگرام استفاده می کنند؟
حضور مداوم در عرصه بازاریابی کلید موفقیت در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بسیاری از برندهای بزرگ به دلیل حضور مداوم در شبکه های اجتماعی موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان شده اند. البه این امر به معنای تولید محتوای بیش از اندازه نیست. اگر تعداد محتوای بازاریابی برند بیش از اندازه باشد، در عمل برای مخاطب هدف آزاردهنده خواهد بود، با این حساب باید در تلاش برای ایجاد تعادل میان کیفیت محتوا و کمیتش برای جلب نظر مخاطب هدف باشیم.
تداوم در عرصه بازاریابی شبکه های اجتماعی فقط به معنای حضور مستمر نیست. حفظ المان های اصلی برند در عرصه بازاریابی نیز نکته مهمی است. اگر یک برند در بازه های زمانی کوتاه نسبت به تغییر لوگو، شعار تبلیغاتی و همچنین تصویر پروفایل اکانت رسمی اش اقدام کند، شما به عنوان مخاطب هدف چه جهت گیری نسبت به آن خواهید داشت؟ بدون تردید جهت گیری شما منفی خواهد بود. این امر یکی از جهت گیری های رایج نسبت به تغییرات مداوم در رابطه با المان های بازاریابی یک برند است. ثبات در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد.
اگر برندهای بزرگ توانایی تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارند، بخشی از این امر به دلیل تداوم شان در حوزه بازاریابی و استفاده از المان های اصلی شان است. به عنوان مثال برند نایک را در نظر بگیرید، این برند از شعار «فقط انجامش بده» برای دهه های متمادی استفاده می کند.
همچنین تغییر اساسی در لوگو و رنگ های اصلی برندش نیز اعمال نمی کند. همین امر موجب ماندگاری نایک در عرصه بازاریابی و جذابیتش برای مشتریان شده است.
استفاده از رنگ ها برای بازنمایی هویت برند
رنگ ها دارای تاثیرات متفاوتی هستند. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به استفاده از طیف های رنگی مختلف می کنند. اگر اندکی از روانشناسی رنگ ها سر در بیاوریم، شانس کسب و کارمان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دوچندان خواهد شد. تاثیر رنگ ها بر روی مشتریان به خوبی دلیل انتخاب طیف رنگ قرمز و زرد از سوی برندهای صنعت فست فود را نشان می دهد. رنگ قرمز و زرد در مخاطب ایجاد هیجان و اندکی هم احساس گرسنگی می کند بنابراین برندها باید نسبت به استفاده رنگ های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان توجه نشان دهند.
بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی باید با توجه به رنگ های اصلی هر برند صورت گیرد. رنگ های اصلی برند اغلب در لوگوی آن نمایش داده می شود. اگر لوگوی برند شما دارای سه طیف رنگی آبی، سفید و مشکی است، باید از همین سه رنگ در شبکه های اجتماعی استفاده نمایید. نکته مهم در اینجا بارگذاری تصاویری دارای این طیف از رنگ ها در اکانت برند است. این امر موجب چشم نوازی هرچه بیشتر ظاهر کلی اکانت برندمان برای مخاطب هدف خواهد شد.
بسیاری از برندها به طراحی ظاهر کلی اکانت شان در شبکه های اجتماعی براساس طیف های رنگی مناسب توجه نشان نمی دهند. این امر موجب مشاهده پست هایی با طیف های رنگی مختلف در صفحه اصلی اکانت آنها می شود. شاید این امر از نقطه نظر برخی از بازاریاب ها هیچ ایرادی نداشته باشد، اما ظاهر کلی اکانت برند را به شدت نامناسب می سازد. مهمترین مسئله در اینجا تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از یک نظم مشخص در رنگ های مورد استفاده برند است. این امر به بهترین شکل در صفحه اینستاگرام برند اوربان اسکین (Urban Skin) مشاهده می شود. این برند از طیف رنگ های آبی، نارنجی و سفید برای بارگذاری تصاویر در اکانتش استفاده می کند. این سه طیف رنگی در لوگوی اوربان اسکین به چشم می خورد. مزیت اصلی این نوع بازاریابی یادآوری نام برندمان از سوی مشتریان در هر بار مشاهده المان های بصری با رنگ های اصلی لوگوی برندمان است. این امر از نقطه نظر بازاریابی دارای ارزش زیادی است.
مطلب مرتبط: داستان جالب موفقیت 8 اکانت اینستاگرامی
استفاده از قالب های آماده طراحی صفحه اصلی
اگر کسب و کار شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ایجاد تمایز با دیگر برندهاست، نیاز به استفاده از قالب های آماده بازاریابی خواهید داشت. استفاده از چنین قالب هایی نقش مهمی در کاهش اتلاف زمان و هزینه برندها دارد. سایت هایی نظیر کانوا (Canva) چنین خدماتی را به بهترین شکل ممکن ارائه می کنند. بدون تردید تلاش برای طراحی قالب های منحصر به فرد برای برند از نقطه نظر مالی برای کمتر کسب و کاری توجیه پذیر است بنابراین باید به قالب های آماده در فضای آنلاین اتکا کنیم.
نقش اصلی قالب های آماده در فرآیند بازاریابی برندها شامل نظم بخشی به انتشار پست برندهای مختلف است. به عنوان مثال، اگر برند شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس استفاده از رنگ سفید به عنوان تم اصلی محتوای بصری اش است، با استفاده از قالب های آماده این امر را به سادگی پیگیری خواهد کرد. قالب های آماده درصد رنگ های اصلی برای هر برند در شبکه های اجتماعی را مشخص می سازد. به عنوان مثال، اگر بخش قابل ملاحظه ای از لوگوی برند شما شامل رنگ قرمز است، در بارگذاری محتوای بصری باید بیشتر به رنگ قرمز توجه نمایید. در این میان برخی از رنگ های مکمل نیز در پست های معدود برای ایجاد جذابیت بیشتر در ظاهر اصلی اکانت رسمی برندتان ضروری خواهد بود.
هماهنگ سازی طرح اکانت با هر شبکه اجتماعی
وقتی در مورد رنگ های اصلی و نحوه تولید محتوای بصری برای اکانت برندمان به جمع بندی نهایی رسیدیم، یکی از مهمترین مراحل در بازاریابی بصری شروع می شود. شخصی سازی الگوی بازاریابی برندمان برای هر پلتفرم امر بسیار مهمی است. متاسفانه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجهی نشان نمی دهند بنابرین به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلاتی مواجه هستند.
اگر طرح اولیه شما برای اکانت تان در پلتفرم اینستاگرام است، باید نسبت به تفاوت های این پلتفرم با دیگر شبکه های اجتماعی توجه نشان دهید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به انتشار محتوا در تعداد بالا می کنند. اغلب اوقات در این میان شخصی سازی محتوا برای شبکه های اجتماعی مختلف قربانی اهداف کوتاه مدت برندها می شود.
مطلب مرتبط: برترین اکانت های تاثیرگذار در اینستاگرام کدامند؟
بدون تردید هر شبکه اجتماعی دارای فضا و ترندهای خاص خودش است. توجه به این نکته برای بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف امری ضروری است. به عنوان مثال، تولید محتوای بازاریابی در بخش ریلز در اینستاگرام با تولید محتوا در توییتر دارای تفاوت چشمگیری است. بازاریاب ها در اینستاگرام باید محتوای بصری را به عنوان محتوای اولیه و متن را به عنوان مکمل در نظر بگیرند. در حالی که این امر در مورد توییتر به طور کاملا برعکس صورت خواهد گرفت.
شخصی سازی طرح کسب و کارمان برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی نباید فقط براساس سلیقه کاربران صورت گیرد. یکی از نکات مهم در این میان ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم است. اگر برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان دهند، میزان تاثیرگذاری اکانت شان بر روی مخاطب هدف به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
الگوبرداری از برندهای بزرگ
طراحی اکانت برند برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون استفاده از نمونه های موفق ایده جذابی نخواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عمل نیازمند ایده های دیگر کسب و کارها هستند. بدون تردید این امر به معنای کپی برداری از ایده های دیگر برندها نیست، بلکه مشاهده نحوه طراحی اکانت از سوی برندهای بزرگ در الگوبرداری و طراحی ایده منحصر به فرد هر برند کاربرد دارد. تمایز میان این دو امر در زمینه مشاهده نحوه عملکرد دیگر برندها ضروری است. کپی برداری صرف از عملکرد دیگر برندها هیچ گاه موفقیت لازم برای برندها را به همراه نخواهد داشت. همچنین گاهی اوقات موجب پیگیری حقوقی ماجرا از سوی کسب و کارهای موردنظر نیز می شود.
اگر کسب و کار شما به کارشناس ها یا مدیران بازنشسته دیگر برندها دسترسی دارد، در صورت امکان در مورد نحوه طراحی اکانت برندشان در شبکه های اجتماعی با آنها صحبت کنید. اغلب اوقات چنین افرادی دارای اطلاعات بسیار مفیدی برای انتقال به کارآفرینان علاقه مند هستند.
همکاری با طراح های متخصص در صورت نیاز
بدون شک بسیاری از برندها زمان کافی برای طراحی منحصر به فرد اکانت شان در شبکه های اجتماعی را ندارند. این امر گزینه همکاری با کارشناس ها و طراح های حرفه ای را پیش می کشد. توجه به بودجه در دسترس برند در این رابطه نکته بسیار مهمی محسوب می شود. اگر یک کسب و کار بدون توجه به بودجه در دسترس اش اقدام به همکاری با کارشناس ها و طراح های حرفه ای در این حوزه نماید، پس از مدت زمانی اندک از نظر مالی دچار بحران خواهد شد.
مطلب مرتبط: 6 اکانت اینستاگرام با مطالب جذابی که همه برندها نیازمندشان هستند
صرف هزینه های منطقی در زمینه طراحی اکانت برند درست مانند اختصاص بودجه برای بازاریابی است. اگر برندها در حوزه بازاریابی و تبلیغات بدون توجه به منابع مالی شان دست به عمل بزنند، نیمه کاره رها کردن کمپین ها امری طبیعی در آینده نزدیک خواهد بود. دلیل این امر کاهش سریع منابع مالی در دسترس برندهاست.
اگر کسب و کار شما به دنبال یافتن محتوای بصری و قالب های مناسب برای انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی است، باید به سراغ بهترین منابع بروید. امروزه سایت های بسیار زیادی تصاویر استاک برای استفاده رایگان برندها ارائه می کنند. نکته مهم در این میان توجه به گستردگی آرشیو هر سایت است. توصیه اصلی ما در این بخش استفاده از سایت کانوا (Canva) و لوسید پرس (LucidPress) برای دسترسی به دامنه وسیعی از محتوای بصری و قالب های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان است.