به قلم : دارا فونتین
همه ما برندها را می شناسیم. آنها جالب و خنده دار هستند. مهم تر از همه به نظر می رسد برندها هیچگاه با کمبود ایده برای تولید محتوا در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مواجه نمی شوند. با این حال واقعیت برای تمام برندها مطابق تصور ما نیست. برخی از شرکت ها محصولاتی دارند که به سختی در اینستاگرام قابل به اشتراک گذاری و تبدیل شان به محتوای جذاب هستند.
به عنوان مثال شرکتی مانند Airbnb (فعال در زمینه صنعت هواپیمایی) با تصاویر بی نهایت زیبا و تمام ناشدنی مسافرانش به هیج وجه با یک بانک یا شرکتی که در زمینه های امنیتی فعالیت دارد، قابل قیاس نیست. دسته دوم بدون شک در تولید محتوایی جذاب و مطابق سلیقه عمومی کاربران با مشکلات عمده ای مواجه خواهند بود.
من اخیرا زمان نسبتا قابل توجهی را برای یافتن اکانت های جذاب در اینستاگرام صرف و چند نمونه بسیار حیرت انگیز پیدا کردم. در این جست وجو نکات زیر را مدنظر قرار دادم و به دنبال شان بودم:
• استراتژی های کاربری و واقعی از برندهایی با بودجه هایی مختلف
• گونه هایی از محتوا که هر کسب و کاری توان اشتراک گذاری شان را داشته باشد
• شیوه هایی ساده برای شرکت ها به منظور دستیابی به فالوورهای هرچه بیشتر
در ادامه به بررسی 6 اکانت با محتوایی مطابق با انچه بیان شد، می پردازیم.
1. King Arthur Flour
به طور معمول هیچ فردی انتظار مشاهده صفحه رسمی یک شرکت تولید آرد در اینستاگرام با 190 هزار فالوور را ندارد. با این حال تیم مدیریت اکانت های King Arthur در شبکه های اجتماعی کار خود را به خوبی بلد هستند.
در این صفحه نه تنها تصاویری از شیرینی ها و نان های تهیه شده از سوی شرکت به اشتراک گذاشته می شود، بلکه تصاویر متعددی از سوی مشتریان شرکت نیز بر روی اکانت قرار می گیرد. بخش بیوگرافی اکانت شرکت کاربران را به ارسال تصاویر نان و شیرینی شان که با آرد King Arthur تهیه شده است، تشویق می کند. شیوه ارسال تصاویر برای شرکت بسیار راحت است. تنها باید تصویر یا فیلم مدنظر را با هشتگ Kingarthurflour در اینستاگرام پست کنیم. به این ترتیب شانس ما برای نمایش تصاویرمان در اکانت شرکت افزایش خواهد یافت.
استفاده از هشتگ برای ترقیب کاربران به ارسال محتوای مختلف راهکاری هوشمندان محسوب می شود. این امر در زمینه برندسازی نیز تاثیر مثبتی بر روی جلوه برندمان دارد. به منظور پیروی از الگوی King Arthur باید به نکات زیر توجه کنیم:
• ساخت هشتگی که به خوبی بیانگر برندمان باشد (هماهنگی هشتگ با نام شرکت مان ضرورتی ندارد).
• افزودن نوشته ای در بخش بیوگرافی اکانت مان و تشویق کاربران به استافده از هشتگ برای اشتراک گذاری مطالب شان.
• بازنشر بهترین تصاویر دریافتی از طریق هشتگ ها و ذکر گردآوری آن از طریق هشتگ شرکت.
• استفاده از هشتگ اعلام شده در پست های رسمی به منظور اگاهی بخشی هرچه بیشتر به کاربران.
2. Dictionary.com
در شبکه های اجتماعی حداقل 143 هزار نفر با بهره هوشی بالاتر از شما وجود دارند. شاید این جمله اندکی عجیب و غیرقابل باور باشد، اما این جمله روزانه مورد علاقه فالوورهای اکانت رسمی Dictionary.com در اینستاگرام بوده است. این لغت نامه مشهور تکنیک ساده و در عین حال موثری برای اکانت رسمی اش در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی دارد. هر روز سایت یک لغت با معنی اش به صورت تصویری زیبا در اینستاگرام منتشر می کند.
اگرچه این شیوه برای تمام کسب وکارها قابل استفاده نیست، اما برخی از عناصر مورد استفاده Dictionary.com را می توان در کسب و کار های مختلف به کار گرفت:
• استفاده از متن در پست ها: فرقی ندارد نقل قولی روحیه بخش از یک شخصیت مشهور منتشر می کنیم یا توصیه ای به فالوورهای مان، اگر به دنبال ایجاد تصاویری با کیفیت برای نمایش گفته های مان هستیم باید از نرم افزاری مناسب استفاده کنیم. تیم Hootsuite در این زمینه Adobe Creative Suite را پیشنهاد می کند.
• به اشتراک گذاری مطالب آموزشی: یافتن افرادی که تمایلی به افزایش دانش و هوش شان ندارند، دشوار است. مانند Dictionary.com عادتی در زمینه بارگذاری محتوای ارزشمند خلق کنید. این محتوای تولیدی باید بر آگاهی عمومی کاربران بیفزاید.
• بازی با فرمت: اینستاگرام از ابتدا به عنوان شبکه ای برای اشتراک گذاری مطالب کوتاه و معمولا تصویرمحور پا به عرصه گذاشت. برهمین اساس تلاش برای افزودن متن های طولانی یا استفاده از فیلم های بیش از 60 ثانیه ای به احتمال زیاد منجر به کاهش توجه مخاطب ها خواهد شد.
3. 3M
اگر با شنیدن نام برند 3M به سرعت یاد دیسک های نوری (CD) افتادید، به نظر زمان مشاهده اکانت رسمی این برند در اینستاگرام برای شما فرا رسیده است.
3M شرکتی چندملیتی و فعال در زمینه های مختلفی مانند خدمات بهداشتی، ایمن سازی بزرگراه ها، تولید چسب و بسیاری از صنایع دیگر است. به زبانی ساده، 3M برندی بسیار بزرگتر از یک تولیدی دیسک های نوری است. صفحه این شرکت در اینستاگرام ترکیبی از عجایب دنیای علم و تکنولوژی به همراه محتوای مرتبط با زندگی روزمره مان است.
اگر قصد پرداختن به امور تخصصی برندتان در کنار توجه به وقایع روزمره مردم را دارید، توجه به نکات زیر ضروری است:
• ارائه مطالب پژوهشی: به مخاطب های تان ترکیبی جذاب ارائه دهید. به عنوان مثال ار در زمینه تولید مبل فعال هستید، شما قادر به ترکیب دکوراسیونی زیبا با فرایند تولید مبل راحتی هستید. به این ترتیب هم به بخش تخصصی کسب وکارتان پرداخته اید و هم نیازهای روزمره مخاطب ها مدنظر قرار گرفته است.
• برجسته سازی آنچه برندتان را توضیح می دهد: برند 3M به طور تخصصی در زمینه علم و نوآوری فعالیت دارد. برهمین اساس آنها به سرعت راه های تازه ای برای تولید محصولات تازه و به تبع آن رفع نیازهای متغییر مشتریان شان پیدا می کنند. این همان نکته ای است که مزیت 3M در اینستاگرام محسوب می شود. در واقع این برند ماهیت توضیح دنده خود را به بهترین شکل در قالب پست هایی جذاب به مخاطب ارائه می کند.
4. Trader Joe’s
به نظر شما پست های یک فروشگاه زنجیره ای در اینستاگرام چقدر جذاب خواهد بود؟ تنها نگاهی به اکانت رسمی Trader Joe’s به خوبی پاسخگوی چنین پرسش هایی است.
اگرچه اغلب کارشناس های حوزه شبکه های مجازی تبلیغ مستقیم محصولات را به برندها توصیه نمی کنند، اما این دقیقا همان کاری است که Trader Joe’s انجام می دهد. به طور معمول چنین استراتژی باید مجر به اکانتی کسل آور شود. با این حال شیوه خلاقانه این سوپرمارکت زنجیره ای 234 هزار فالوور برای خود به همراه داشته است.
با استفاده از نکات زیر می توان محصولات مان را تبدیل به ستاره صفحه رسمی خود کنیم:
• توجه به سبک زندگی: نمایش نحوه تاثیرگذاری محصولات مان بر روی زندگی افراد راهکاری عالی برای جلب نظر مخاطب محسوب می شود. Trader Joe’s در این زمینه با انتخاب سوژه های گوناگون بسیار موفق عمل می کند. در واقع این برند از کلیشه های رایج پرهیز کرده و خودش نیز کلیشه سازی نمی کند.
• شناخت مخاطب: به منظور خلق محتوایی جذاب برای مخاطب ابتدا باید وی را به درستی شناخت. هنگامی که از علایق اصلی افراد آگاه باشیم، توانایی بهتری در زمینه ایجاد پست هایی سازگار با علاقه مندی های شان خواهیم داشت.
• ترکیب فرمت های مختلف: اگرچه صفحه رسمی Trade Joe’s مملو از تصاویر زیباست، اما این برند به این سطح رای نیست. برهمین اساس در صفحه این سوپرماکت زنجیره ای ویدئوهای طنز، تصاویر مفهومی و بسیاری از ایده های متنوع دیگر را نیز می توان یافت.
5. Sharpie
Sharpie برندی بزرگ با محصولاتی کوچک است. برهمین اساس اکانت اینستاگرام این شرکت نیز همین محصولات کوچک را وارد زندگی مخاطب های اش می کند. استفاده از پست های ارسالی مخاطب ها و همچنین تیم ویزه شرکت خودکارهای Sharpie را تبدیل به نوشت افزار محبوب کاربران اینستاگرام کرده است. مانند King Arthur این برند نیز با استفده از هشتگ خاص خود مطالب مخاطبان اش را دریافت می کند.
همچنین همکاری با هنرمندان خوش ذوق نیز راهکاری دیگر برای تهیه مطالب جذاب این برند محسوب می شود. به عنوام مثال اخیرا هنرمند مشهور آدام ویکارل با خودکار و ماژیک Sharpie طرحی زیبا بر روی یک ژاکت از جنس جین نقاشی کرده است. وی کار خود را به صورت Story در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و Sharpie نیز آن را در صفحه رسمی اش بازنشر کرد.
6. TSA
اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده که به طور اختصاری TSA نمایده می شود در زمینهتامین امنیت مسافران و همچنین بارهای شان فعالیت دارد. این اداره به طور معمول نباید محتوای چندانی برای ارائه به مخاطب های خود داشته باشد. با این حال علاوه بر ارائه پرسش های مختلف و درخواست پاسخگویی از کاربران TSA برنامه های متنوع تری برای جلب نظر افراد دارد. بارگذاری تجربه کارمندان اداره از روزهای کاری شان یکی از بخش های محبوب این اکانت است. در این بخش کارمندان به مرور خاطرات جالب دوران فعالیت شان در TSA می پردازند.
برای فعالیت مانند TSA باید به نکات زیر توجه داشت:
• چه چیز برندتان را ویژه می کند؟ تعامل TSA با مسافران بی شمار مزیت این اداره در تولید محتوای اش محسوب می شود. بدین ترتیب این اداره شانس برقراری ارتباط با مردم ایالت های مختلف را دارد.
• آیا بخش داخلی در کسب وکارتان هست که بخواهید به دیگران نشان دهید؟ در حالی که برای کسب وکار مانند قصابی این توصیه مناسب نیست، اما در بسیاری از فعالیت ها امکان نمایش پشت صحنه کسب و کار و جذب فالوور وجود دارد.