هماهنگ سازی صفحات سایت برندها برای موتورهای جستوجوگر، به طور معمول گوگل، دارای اهمیت بسیار زیادی است. این امر در بسیای از اوقات تفاوت میان برندهای موفق و شکستخورده را نشان می دهد. فرآیند مدیریت سئو ترکیبی از هنر، علاقه و استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه فناوری است. بنابراین برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می رسد، برندها برای موفقیت در این عرصه باید توانایی های گوناگونی را با هم ترکیب کنند.
گوگل در طول سال های اخیر آپدیت های متعددی در زمینه خدماتش داشته است. این امر توجه مداوم برندها به تغییرات گوگل را ضروری می سازد. بسیاری از مشتریان برای یافتن برندها در دنیای آنلاین از گوگل استفاده می کنند. این امر موجب تاثیرگذاری بالای گوگل بر روی سرنوشت برندها شده است. اگر برند ما در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف است، باید برنامه ای منسجم به منظور هماهنگی هرچه بهتر با تغییرات الگوریتم گوگل داشته باشد. یکی از نکات مهم در این میان نحوه طبقهبندی سایت ها و لینک های مختلف از سوی گوگل است. این امر در طول سال های گذشته دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. برندهای مختلف به دلیل تغییرات الگوریتم طبقه بندی لینک ها در گوگل تا حدودی نسبت به مدیریت سئوی کارآمد ناامید شده اند، با این حال آگاهی از نحوه فعالیت گوگل و تکنیک های بهبود وضعیت مدیریت سئو وضعیت را تغییر خواهد داد.
هدف اصلی مقاله کنونی بررسی نکات مهم و ترندهای تاثیرگذار در حوزه مدیریت سئو است. به این ترتیب کار برای برندها، به ویژه کسب و کارهای تازه تاسیس، راحت تر خواهد شد. در ادامه هشت مورد از مهم ترین نکات در زمینه مدیریت سئو کارآمد را مورد بررسی قرار می دهیم.
1. جستوجوی صوتی
اگرچه فناوری جستوجوی صوتی از سال 2012 در دسترس کاربران قرار داشته است، اما تا همین سال گذشته بیشتر به عنوان یک فناوری شکستخورده قلمداد می شد. این امر به دلیل تجربه منفی کاربران از عاملی با فناوری جستوجوی صوتی بود. نکته مهم تغییر اساسی در الگوریتم جستوجوی صوتی است. این امر نخست به دلیل پیشرفت چشمگیر گوشیهای هوشمند روی داده است. اوجگیری فناوری جستوجوی صوتی از سال گذشته و همزمان با افزایش استفاده کاربران از دستیارهای هوشمند صورت گرفت. یکی از مهم ترین راهکارهای ارتباط با دستیارهای هوشمند استفاده از قابلیت جستوجوی صوتی است بنابراین دستگاه های هوشمند، از قبیل گوشی های هوشمند، در زمینه استفاده از تجهیزات بهتر برای ارتقای تجربه کاربران در زمینه جستوجوی صوتی پیشرفت قابل توجهی داشته اند.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
موسسه گارتنر در سال 2016 پیشبینی دقیقی درباره افزایش 30درصدی استفاده از جستوجوی صوتی در سال 2020 انجام داد. پیشبینی موردنظر تا حد زیادی صحیح محسوب می شود. نکته جالب اینکه ما هنوز در ابتدای سال جاری هستیم. این امر به معنای امکان بهبود این آمار در ماه های پیش روی است. به این ترتیب شاید شاهد نوعی رکوردشکنی در زمینه توسعه فناوری های جدید نیز باشیم.
براساس گزارش موسسه فوربس 60درصد از کاربران گوشی های هوشمند دستکم یکبار تجربه کار با سیستم جست وجوی صوتی را داشته اند. این امر بیانگر افزایش تمایل کاربران به استفاده از راهکارهای جایگزین برای دسترسی به محتوای مورد علاقه شان است. شاید در نگاه نخست این امر عجیب به نظر برسد، اما کاربران در طول یک سال اخیر به طور مداوم در تلاش برای یافتن راهکارهایی سادهتر از تایپ متن به منظور جستوجوی محتوا در اینترنت بوده اند. این امر موجب افزایش استفاده از روبات های جستوجوی صوتی در شبکه های اجتماعی و حتی گوشی های هوشمند، در قالب اپ، شده است.
وقتی کاربران علاقه بالایی به استفاده از سیستم جستوجوی صوتی نشان می دهند، معنای آن در حوزه مدیریت سئو ضرورت استفاده از کلیدواژه ها و دیگر الزامات مرتبط است. سایت ما باید رتبه های مناسبی در زمینه جستوجوی صوتی کاربران داشته باشد. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف به طور یکدست فراهم نخواهد شد. فرآیند جستوجوی محتوا در گوگل تفاوتی میان الگوی تایپی و صوتی ایجاد نمی کند. نکته مهم در این میان تفاوت شیوه جستوجوی صوتی و استفاده از کلمات با شیوه تایپی است. توجه به چنین تفاوت هایی در زمینه مدیریت سئو حیاتی خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها قدرت و توان تاثیرگذاری جستوجوی صوتی بر فرآیند مدیریت سئو را نادیده می گیرند. این امر موجب افزایش ناکامی برندها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف شده است. اگر برند ما از همین ابتدا فرآیند مدیریت سئو را جدی تلقی کند، امکان ایجاد تمایز میان کسب و کارمان و دیگر رقبا فراهم خواهد شد. در این زمینه باید به دو نکته کلی توجه داشت:
• توجه به کلیدواژه های طولانی: وقتی کاربران از جستوجوی صوتی برای دسترسی به محتوا در گوگل استفاده می کنند، عبارت های طولانی به کار می برند. این امر تفاوت عمده الگوی جستوجوی متنی و صوتی محسوب می شود بنابراین ما باید نسبت به استفاده از کلیدواژه های محاوره ای در صفحات سایت مان توجه داشته باشیم.
• ضرورت هماهنگی با گوشی های هوشمند: امروزه اغلب ما از گوشی های هوشمند برای جستوجو در اینترنت استفاده می کنیم. برندها برای افزایش نرخ بازدید سایت شان باید نسبت به سازگاری هرچه بیشتر با ساختار گوشی های هوشمند اقدام کنند. این امر شامل ایجاد قالب ویژه گوشی های همراه و کاهش حداکثری حجم قالب سایت است. به این ترتیب کاربران تجربه بسیار بهتری از مشاهده لینک های سایت ما خواهند داشت.
2. اهمیت رتبه های برتر نتایج
یکی از اهداف اصلی مدیریت سئو، صرف نظر از افزایش ترافیک سایت، دستیابی به رتبه های برتر در گوگل است. این امر نیازمند فعالیت متفاوت ما برای جلب نظر مخاطب هدف است. امروزه بسیاری از کاربران حوصله مشاهده صفحه دوم فهرست جستوجوی شان را ندارند. این امر به معنای اهمیت هرچه بیشتر رتبه های نخست صفحات اول جستوجو است. هرچه یک برند در این زمینه رتبه بهتری داشته باشد، شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطب هدف و به تبع آن دستیابی به اهداف مختلفش دارد.
امروزه مشکل اصلی برندها ایجاد سایتی جذاب برای مخاطب هدف و ناکامی در زمینه ارتقای رتبه صفحات شان است. به این ترتیب اغلب محتوای آنها هرگز به دست مخاطب هدف نمی رسد. این امر موجب اتلاف بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی و تبلیغات برندها می شود. مدیریت سئو نقش زیربنای لازم برای موفقیت سایر فعالیت ها را دارد بنابراین با توجه مناسب به این حوزه امکان پیشرفت در حوزه های دیگر فراهم می شود. نکات مهم در این زمینه به شرح ذیل است:
• طرح پرسش از مخاطب هدف: یکی از راهکارهای مهم برای بهبود رتبه صفحات سایت افزایش میزان تعامل مخاطب هدف است. این امر از طریق طرح پرسش های جنجالی و همچنین پاسخگویی به نظرات کاربران صورت می گیرد. هرچه کاربران احساس راحتی بیشتری با برند ما داشته باشند، تمایل شان برای بیان نکات کلیدی بیشتر خواهد شد. این امر در نهایت موجب بهبود رتبه صفحات سایت ما در گوگل می شود.
• بررسی مداوم ترندهای برتر: تولید محتوا همیشه باید براساس مشاهده ترندهای برتر صورت گیرد. در غیر این صورت همیشه احتمال بروز خطا وجود خواهد داشت. ایراد اصلی بسیاری از صفحات سایت برندها عدم هماهنگی با سلیقه مخاطب است. بهترین راهکار برای آگاهی از سلیقه مخاطب و کاربست آن در فرآیند مدیریت سئو توجه به ترندهای برتر است.
• اهمیت ساختار محتوا: هر محتوایی باید دارای ساختار مشخصی باشد. در غیر این صورت وضعیت آشفته و دلسردکننده ای خواهد داشت. نکته مهم در این میان انتخاب ساختار براساس سلیقه مخاطب هدف است بنابراین ما نباید براساس سلیقه شخصی مان اقدام به انتخاب ساختار محتوایی کنیم. این امر اغلب نتیجه ای جز شکست به همراه ندارد.
3. جستوجوی تصویری
محتوای بصری همیشه در دنیای کسب و کار دارای اهمیت است. این امر از دهه های بسیار دور تا به حال صحت دارد. اغلب کمپین های بازاریابی یا تبلیغات بدون محتوای بصری کمترین توانایی برای جلب نظر مخاطب هدف ندارد. ما در فرآیند مدیریت سئو همیشه باید به محتوای بصری توجه داشته باشیم. شاید برای شما هم تجربه جستوجو برای یافتن عکاس با موقعیت جغرافیایی یک عکس پیش آمده باشد. این امر همیشه همراه با استفاده از سیستم جستوجوی تصویری گوگل است. به این ترتیب کاربران امکان یافتن بهترین اطلاعات درباره عکس های مدنظرشان را خواهند داشت.
مطلب مرتبط: موفقیت در مدیریت سئو مطالب با 10 راهکار طلایی
کاربران اینترنت در طول چند سال اخیر به طور مداوم علاقه بیشتری برای جستوجوی محتوا به صورت تصویری نشان داده اند. این امر به طور معمول شامل آپلود یک عکس برای دریافت لینک های مرتبط است. گاهی اوقات این امر در مورد جستوجوی یک محصول صورت می گیرد. به این ترتیب برند ما باید عکس های واضح و باکیفیتی از محصولاتش داشته باشد. در غیر این صورت شاید مخاطب علاقهمند به محتوای برندمان توانایی یافتن مشخصات محصول یا برندمان را نداشته باشد.
بدون تردید رقابت بسیار شدیدی میان برندها برای ارتقای وضعیت شان در زمینه جستوجوی تصویری گوگل وجود دارد. در این میان توجه به نکات ذیل کاربردی خواهد بود:
• استفاده از تصاویر دارای کیفیت بسیار بالا
• بهینهسازی اندازه تصویر با ساختار کلی متن و تیتر صفحه
• استفاده از کپشن و توضیحات موردنیاز در بخش های مناسب عکس یا در ذیل آن به عنوان توضیحات تکمیلی
• بهره مندی از تصاویر منحصر به فرد و اختصاصی به جای تصاویر استاکو رایگان
4. ضرورت توجه به گوگل بیزینس
شاید در نگاه نخست توجه به سرویس گوگل بیزینس عجیب به نظر برسد. بسیاری از کسب و کارها هنوز اهمیت جلوه آنلاین برندشان برای بازاریابی را جدی تلقی نمی کنند. به این ترتیب آنها هیچگاه فعالیت مناسبی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف در حوزه آنلاین ندارند. یکی از نکات مهم در حوزه مدیریت سئو ارائه اطلاعات مشخص از برندمان به مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده اند، اما هنوز هم جای کار برای آنها وجود دارد.
امروزه اگر شما نیاز به یافتن فروشگاه رسمی یک برند داشته باشید، از چه ابزارهایی استفاده خواهید کرد؟ بدون تردید گوگل مپ یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه خواهد بود. ایجاد حساب رسمی برای برندمان در سرویس گوگل بیزینس امکان نمایش موقعیت ساختمان های برندمان را فراهم می سازد. این سرویس مزیت های دیگری نظیر درج اطلاعات تکمیلی از برندمان در صورت جستوجوی نام یا محصولات مان از سوی مخاطب هدف را نیز دارد.
بسیاری از اوقات کاربران از اطلاعات آفلاین مرورگرشان استفاده می کنند. این امر شامل مراجعه به اطلاعات آفلاین تاریخچه جستوجو است. اگر برند ما دارای اکانت رسمی در گوگل بیزینس باشد، مرورگر کروم اطلاعات جستوجوی برندها در آن را به نسبت بیشتری برای کوتاه مدت ذخیره خواهد کرد. این امر به معنای امکان دسترسی مجدد کاربران حتی در حالت آفلاین به اطلاعات موردنظر است.
راهاندازی اکانت رسمی در گوگل بیزینس مزیت های بسیار زیادی دارد. این امر در زمینه مدیریت سئو موجب جلب توجه الگوریتم گوگل به وضعیت برندمان خواهد شد. به این ترتیب ما نظر مخاطب هدف مان را به گونه ای تاثیرگذار جلب خواهیم کرد. برخی از نکات مهم در مورد سرویس گوگل بیزینس به شرح ذیل است:
• مزیت اصلی سرویس موردنظر امکان راهاندازی به صورت کاملا رایگان است.
• هرچه برند ما جزییات بیشتری از خود به اشتراک بگذارد، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت.
• گوگل بیزینس به طور معمول اقدام به حذف اطلاعات برندها در صورت تکمیل نبودن بخش مربوط به مشخصات برند از سوی صاحبانش خواهد کرد.
5. تقویم های ویرایشی
تقویم های ویرایشی یا تقویم های محتوایی در هر کسب و کاری دارای اهمیت است. دلیل این امر کمک آنها به تولید محتوای جذاب براساس ایده های مختلف است. بسیاری از برندها نسبت به استفاده از چنین تقویم هایی توجه کافی را ندارند. به این ترتیب محتوای تولیدی آنها در عرصه های مختلف نظیر بازاریابی به مرور ماهیت تکراری پیدا می کند.
استفاده از تقویم های محتوایی کار چندان دشواری نیست. توصیه من تلاش برای جمعآوری ایده های تولید محتوا و درج آنها در تقویم موردنظر است. سپس پیش از برنامهریزی برای تولید محتوا باید به ایده های موردنظر نگاه کنیم. تلاش برای تولید محتوا براساس تمام ایده های درجشده در تقویم موجب بهبود رتبه سایت مان از نقطه نظر مدیریت سئو خواهد داشت.
شاید استفاده از تقویم های ویرایشی در ابتدا بسیار دشوار به نظر برسد، اما در صورت استفاده از نکات کلیدی و کاربردی بدل به امری ساده خواهد شد. بهرهمندی از نکات ذیل در این زمینه ضروری خواهد بود:
• شناخت مشتریان هدف: ایدهپردازی و تولید محتوا بدون توجه به سلیقه مشتریان راه به هیچ جایی نخواهد برد بنابراین مهم ترین اصل در انتخاب ایده های تولید محتوا برای تقویم شناخت دقیق مشتریان هدف است. این امر به شیوه های مختلفی امکانپذیر است. ساده ترین تکنیک برای شناخت سلیقه مشتریان توجه به نحوه عملکرد رقباست. به این ترتیب ما اطلاعات دست اول و کاملا رایگانی در مورد مشتریان خواهیم داشت.
• آگاهی از فرمت مناسب برای تولید محتوا: ایده های مختلف در زمینه تولید محتوا نیازمند فرمت های گوناگونی هستند. توجه به این نکته به هنگام تولید محتوا ضرورت دارد. گاهی اوقات بهترین ایده ها نیز به دلیل عدم استفاده از فرمت مناسب توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارد.
6. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتقای هرچه بهتر شهرت برند امری اثبات شده است. امروزه اغلب برندهای بزرگ دارای اکانت رسمی در پلتفرم های اجتماعی مهم هستند. رقابت میان شبکه های اجتماعی موجب تلاش تیم های فنی هر کدام به منظور حفظ کاربران شده است. یکی از نتایج این امر مخالفت شدید هر شبکه اجتماعی با هر عاملی برای انتقال کاربرانش به خارج از پلتفرم اش است. این امر به طور ویژه از سوی فیسبوک دنبال می شود. این شبکه اجتماعی و اینستاگرام، به عنوان زیرشاخه اش، رابطه خوبی با بارگذاری لینک از سوی کاربران ندارد. این امر از نقطه نظر بازاریابی شبکه های اجتماعی منطقی به نظر می رسد. اعتبار فیسبوک یا اینستاگرام مبتنی بر تعداد کاربران بالای شان است. با چنین وضعیتی استفاده از تمام ابزارهای ممکن برای حفظ کاربران طبیعی خواهد بود.
رقابت شدید میان شبکه های اجتماعی اشتراکگذاری محتوای بازاریابی موجود در سایت برندها را دشوار کرده است. دستیابی به این هدف به طور مستقیم غیرممکن است بنابراین باید نسبت به تولید محتوا و بارگذاری آن در شبکه های اجتماعی اقدام کنیم. به این ترتیب ما فرصت فعالیت رسمی در شبکه های اجتماعی را خواهیم داشت.
بدون تردید فضای شبکه های اجتماعی با سایت رسمی برندها متفاوت است. نتیجه این امر ضرورت تولید محتوای مناسب با حال و هوای هر پلتفرم اجتماعی از سوی برندهاست. تاثیر این شیوه عملکرد بر روی مدیریت سئو برندها افزایش بازدید کاربران از کمپین های بازاریابی و تبلیغات برندها به طور کلی است. به این ترتیب صفحات اینترنتی مرتبط با برند ما رتبه های بسیار بهتری در گوگل دریافت خواهند کرد.
امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی یک گزینه مطلوب برای برندها نیست. این امر بدل به ضرورتی اجتنابناپذیر برای برندها شده است بنابراین اگر تا به حال نسبت به راهاندازی اکانت رسمی تان در شبکه های اجتماعی پرطرفدار اقدام نکرده اید، باید هرچه زودتر دست به کار شوید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی برای بهبود وضعیت کلی سئو برندمان نیازمند توجه به چند نکته مهم است. استفاده از کلیدواژه ها، علاوه بر سایت رسمی، در پلتفرم های اجتماعی نیز دارای اهمیت است. امروزه برخی از کاربران از طریق جستوجو در گوگل به محتوای اکانت برندها در شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنند. هرچه استفاده ما از کلیدواژه ها بهتر باشد، شانس مان برای جلب نظر مخاطب هدف بیشتر خواهد شد.
7. به روز رسانی محتوای قدیمی
انتشار پست تازه آخرین گام در حوزه بازاریابی محسوب نمی شود. تولید محتوا و سپس فراموشی آن بدترین نوع اشتباه بازاریاب هاست. ما باید همیشه نسبت به آپدیت محتوای قدیمی سایت یا وبلاگ مان اقدام کنیم. مزیت اصلی این امر امکان دسترسی به محتوای تازه بدون نیاز به صرف هزینه و اختصاص زمان قابل توجه است. چارچوب کلی اغلب محتواهای قدیمی هنوز هم کاربردی است. نکته مهم افزودن اطلاعات به روز برای افزایش انطباق شان با سلیقه مخاطب است بنابراین ما باید به جای تلاش برای تولید محتوای تازه دست به اقدام راحت تر بزنیم.
محتوای قدیمی سایت ها همیشه به عنوان اطلاعات مرده طبقهبندی می شوند. اگر ما در زمینه به روز رسانی چنین اطلاعاتی فعالیت کنیم، در بدترین حالت موفق به جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم شد. این امر هیچ هزینه قابل توجهی برای برندها نخواهد داشت، با این حال اگر موفق به جلب نظر مخاطب هدف شویم، بدون صرف هزینه ای یک محتوای به روز تولید کرده ایم. خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای دسترسی به اطلاعات تازه و تاثیرگذار وجود دارد. بنابراین ما مشکل چندانی در این زمینه نخواهیم داشت.
8. اهمیت پادکست ها
پادکست به طور معمول در زمینه بازاریابی محتوایی مورد غفلت قرار می گیرد. بسیاری از برندها هنوز نسبت به اهمیت پادکست در جلب نظر مخاطب هدف تردید دارند. نکته مهم در این میان شهرت بسیار بالای فرمت پادکست در میان کاربران است. مزیت اصلی این فرمت سازگاری با شرایط جا به جایی مداوم است. بنابراین ما در حین سفر یا فاصله میان خانه تا شرکت امکان گوش دادن به پادکست های مورد علاقه مان را خواهیم داشت. یکی از نکات جالب در این زمینه فعالیت برندها به عنوان اسپانسر پادکست های مختلف است. این امر موجب افزایش علاقه مخاطب پادکست ها برای خرید از برند موردنظر می شود.
اگر ما امکان قبول اسپانسری یک پادکست را داریم، پس چرا اقدام به تولید پادکست ویژه برندمان نکنیم؟ این امر امکان جلب نظر مخاطب هدف به گونه ای کاملا تاثیر ذار را فراهم می آورد. امروزه برندهای دارای پادکست رسمی از اعتبار بیشتری در میان مخاطب هدف برخوردار هستند. برخی از نکات مهم در زمینه تولید پادکست به شرح ذیل است:
• توجه به تیتر اصلی پادکست: هر پادکست باید یک نام رسمی و هر قسمت تیتر مشخصی داشته باشد. این امر به کاربران برای انتخاب پادکست ما براساس سلیقه شان کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
• هماهنگسازی محتوای پادکست برای یوتیوب: پادکست ها به طور معمول در قالب صوتی ارائه می شوند، با این حال گاهی اوقات امکان بهرهمندی از فرمت ویدئویی نیز وجود دارد. این امر اغلب برای بارگذاری پادکست در یوتیوب صورت می گیرد. فرمت ویدئویی پادکست ها شامل صحنه ضبط است بنابراین ما نیاز به تدارک امور عجیب و غریبی نخواهیم داشت.
بدون تردید ترندهای مورد بحث در این مقاله فقط بخشی از نکات و تکنیک های مناسب برای مدیریت سئو است. توجه به موارد مورد بحث امکان افزایش وسعت دید برندها را فراهم می کند. به این ترتیب ما توانایی مدیریت سئو کسب و کارمان به صورت متفاوت از رقبا را خواهیم داشت. امروزه تفاوت میان برندها در حوزه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین استفاده از مزیت های مدیریت سئو به صورت خاص باید مدنظر مدیران شرکت ها قرار داشته باشد.