هدف اصلی هر کسب و کار جلب توجه دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هاست. به طور معمول چنین امری موجب افزایش شهرت و فروش برندها قلمداد می شود. وقتی صحبت از افزایش شهرت برندمان در فضای اینترنت می شود، مدیریت سئو اهمیت ویژه ای خواهد یافت. امروزه گوگل مهم ترین موتور جست وجوی دنیا محسوب است. به همین خاطر کسب رتبه های مطلوب در نتایج جست وجوی این موتور برای هر برندی اهمیت دارد. چالش اصلی پیش روی بسیاری از برندها در این راستا تلاش برای ساماندهی امور مربوط به مدیریت سئو بدون صرف هزینه های گزاف است.
اگر شما با مفهوم مدیریت سئو آشنایی ندارید، در اینجا اندکی به توضیح این مفهوم خواهیم پرداخت. از نقطه نظر تخصصی مدیریت سئو در پی بهبود وضعیت مطالب یک سایت در رتبه بندی موتورهای جست وجو با استفاده از کلیدواژه های کاربردی است. الگوریتم هوشمند گوگل مقالات و به طور کلی صفحات سایت های مختلف را براساس ارتباط شان با کلیدواژه های برتر طبقه بندی می کند. به این ترتیب با استفاده مناسب از کلیدواژه های کاربردی امکان کسب موفقیت از سوی سایت ما افزایش چشمگیری خواهد یافت.
گوگل در زمینه رتبه بندی سایت ها فقط به میزان ارتباط و استفاده از کلیدواژه ها نگاه نمی کند. یکی از معیارهای مهم دیگر مدت زمان حضور کاربران در سایت برندهاست. به این ترتیب هر سایت با میانگین زمان حضور بیشتر کاربران موفق به کسب رتبه های بهتر خواهد شد.
بی تردید در دنیای مدرن و وابسته به اینترنت امروز مدیریت سئو تاثیر انکارناپذیری بر روی فعالیت برندها دارد. خوشبختانه توسعه اینترنت و بالطبع شبکه های اجتماعی فرآیند به اشتراک گذاری اطلاعات را بسیار ساده کرده است. اکنون به سادگی امکان دسترسی به تازه ترین اطلاعات در هر حوزه تخصصی وجود دارد. من در ادامه این مقاله به بررسی 10 تکنیک و راهکار تاثیرگذار برای مدیریت سئو بهینه از سوی کسب و کارها خواهم پرداخت. امیدوارم این راهکارها در عمل به سود شرکت شما نیز باشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین
1. جست وجوی دقیق کلیدواژه های کاربردی
شروع کار در زمینه مدیریت سئو با جست وجوی کلیدواژه های کاربردی صورت می-گیرد. امروزه در سایت های راهنمایی و مشاوره در حوزه کسب و کار تاکید زیادی بر روی کلیدواژه ها می شود، با این حال کمتر کسی از ماهیت درست این مفهوم اطلاع دارد. ریشه کلیدواژه ها در سلیقه مشتریان نهفته است. منظور من از مشتریان در اینجا آن دسته از خریدارهای تخصصی حوزه کسب و کار هر شرکت است. به این ترتیب با بررسی نحوه فعالیت این مشتریان امکان دستیابی به اطلاعات دقیق پیرامون سلیقه آنها وجود خواهد داشت. خوشبختانه شناخت مخاطب هدف برندها کار چندان دشواری نیست. به این ترتیب کار خود را با بررسی وضعیت مشتریان سایر رقبا شروع کنید. این امر شناخت ساده، سریع و دقیقی از مشتریان هدف برند ما فراهم می سازد.
توصیه من در اینجا استفاده از ترکیب کلیدواژه های کوتاه و بلند است. کلیدواژ ه های کوتاه به طور معمول به جست وجوهای عمومی تر کاربران اشاره دارد. این امر در مورد کلیدواژه های بلند کاملا متفاوت است. به این ترتیب کلیدواژه های بلند مخصوص جست وجوی تخصصی تر کاربران خواهد بود. تفاوت میان کلیدواژه های کوتاه و بلند در تعداد کلمات آنها نهفته است. به این ترتیب کلیدواژه های بلند دارای بیش از سه جزء هستند.
امروزه سایت های بسیار زیادی برای بررسی وضعیت کلیدواژه های برتر در زمینه های مختلف کسب و کار وجود دارد. سایت هایی نظیر SEMrush در ازای دریافت مبالغ نسبتا منطقی اقدام به ارائه گزارش های طبقه بندی شده پیرامون کلیدواژه های پرکاربرد در حوزه تخصصی می نمایند.
2. بهینه سازی محتوا
ماهیت محتوای ما در دنیای آنلاین تاثیر انکارناپذیری بر روی سرنوشت برندمان خواهد داشت. مدیریت سئو شرکت ما باید بر روی ایجاد محتوا با ساختار منسجم و روشن تمرکز کند. مشکل اصلی بسیاری از برندها عدم توجه به تدوین یک چارچوب اولیه و سپس حفظ آن است. در نتیجه محتواهای گوناگون این برندها ماهیت یکسانی ندارد. چنین امری مخاطب را دچار سرگیجه خواهد کرد. به علاوه، الگوریتم گوگل نیز در شناسایی مطالب ما با دشواری های فزاینده مواجه می شود.
خوشبختانه برخی از توصیه های نگارش محتوای متنی برای مدیریت سئو بسیار ساده-اند. از نظر من در نگارش محتوای متنی باید ساختار روشن، طراحی جملات کمتر از 20 کلمه و رعایت اختصار به طور کلی باید مدنظر قرار داشته باشد. بهترین معیار برای رعایت اختصار جملات پایبندی به محدوده حداکثر 150 کلمه برای هر پاراگراف است. یک متن استاندارد به طور معمول دارای 3 تا 5 پاراگراف خواهد بود.
3. اطمینان از دسترس پذیری سایت مان
یکی از نکات مهم به هنگام مدیریت سئو برای سایت ها اطمینان از دسترسی آسان کاربران است. مشکل بسیاری از سایت ها کیفیت پایین محتوای شان نیست، بلکه ناتوانی در جذب مخاطب و نمایش محتوای شان بدل به دردسر اصلی می شود. توصیه من در اینجا تلاش برای ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با برندهای دیگر است. به علاوه، حضور در همایش ها و کنفرانس های مربوط به کسب و کارمان نیز راهگشا خواهد بود. بسیاری از برندهای بزرگ و موفق امروزی از همین جا کار خود را شروع کرده اند. بدون معرفی سایت مان به مخاطب انتظار دریافت ترافیک بالا کاملا بی جا خواهد بود.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر
4. افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت مان
سرعت بارگذاری صفحات یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت سئو است. براساس گزارش رسمی گوگل مدت زمان مناسب برای بارگذاری هر صفحه حداکثر سه ثانیه است. سرعت بارگذاری صفحات براساس نوع محتوای موجود در هر صفحه متفاوت خواهد بود. دیرترین زمان بارگذاری متعلق به صفحات دارای محتوای ویدئویی است. نکته مهم در اینجا توجه به حداکثر زمان سه ثانیه ای است. وقتی از این محدودیت زمانی صحبت می کنیم، باید در بدترین حالت سرعت بارگذاری صفحات دارای ویدئو را مدنظر داشته باشیم.
یکی از نکات مهم در زمینه افزایش سرعت سایت برند مربوط به هاست مورد استفاده مان است. هاست های قدیمی سرعت بارگذاری بسیار کمتری دارند. این امر در مورد هاست های نسل جدید با فناوری نوین کاملا متفاوت است. همچنین استفاده از تصاویر و ویدئوهای دارای حجم متوسط نیز تاثیر انکارناپذیری بر روی سرعت بارگذاری خواهد داشت. به منظور کاهش حجم تصاویر و ویدئوها استفاده از نرم افزارهای کاهش حجم ضروری خواهد بود. خوشبختانه اغلب این نرم افزارها به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.
5. طراحی تیتر و توضیحات فرعی با توجه به کلیدواژه ها
تمرکز بر روی گوگل به عنوان محور اصلی توسعه فرآیند مدیریت سئو نیازمند برخی شخصی سازی های خاص نیز هست. به این ترتیب ما باید توجه ویژه ای به تیتر جانبی و توضیحات فرعی صفحات سایت مان داشته باشیم. وقتی در گوگل کلیدواژه ای را جست وجو می کنیم، نتایج همراه با یک تیتر اصلی و توضیحات فرعی (در پایین لینک اصلی) ظاهر می شود. اغلب کاربران با مطالعه این دو المان در مورد بارگذاری صفحه مورد نظر تصمیم نهایی خود را می گیرند. خبر خوش برای صاحبان برندها سادگی بی نهایت طراحی تیتر اصلی و توضیحات فرعی است. در اینجا نیز برخی از سایت ها در زمینه طراحی خودکار و بهینه تیتر و توضیحات به کمک ما خواهند آمد. اگرچه طراحی دستی این امر نیز چنان زمان بر نخواهد بود. نکته مهم در اینجا تمرکز بر روی استفاده از کلیدواژه هاست. به این ترتیب نظر مخاطب به بهترین شکل جلب می شود. اشتباه اغلب برندها تلاش صرف برای طراحی تیترهای جذاب است. این امر بدون توجه به کلیدواژه ها بی نتیجه خواهد بود. به علاوه، در این صورت الگوریتم گوگل نیز مطلب ما را در رتبه های مناسب قرار نمی دهد، با این حساب موفقیت در این بخش در گرو عمل به توصیه نخست مبنی بر یافتن کلیدواژه هاست.
6. استفاده بهینه از تصاویر و ویدئوها
فرمت تصویر تاثیر بسیار بیشتری از متن دارد. امروزه کاربران حتی در زمین مطالعه متن نیز به وجود تصاویر در آن توجه دارند. از نقطه نظر فن طراحی گرافیک تدوین صفحات متنی بدون استفاده از تصویر موجب خستگی سریع خواننده می شود. به این ترتیب ما به سرعت مخاطب هدف مان را از دست خواهیم داد. ماجرا در مورد فرمت ویدئو نیز به همین شکل است. برخی از سایت ها در مقالات شان از ویدئوهای آنلاین نیز استفاده می کنند. به این ترتیب مخاطب در میانه مسیر مطالعه مقاله با ویدئویی نسبتا کوتاه و جذاب نیز مواجه خواهد شد.
در مورد محتوای ویدئویی باید به کاربرد انحصاری آنها نیز توجه داشت. در اینجا متن به کمک ویدئو خواهد آمد. امروزه بسیاری از افراد در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی حوصله مشاهده ویدئوها همراه با صدا را ندارند. به همین خاطر در عمل اغلب ویدئوها به صورت بی صدا مشاهده می شود. در چنین وضعیتی استفاده از زیرنویس مناسب انتقال پیام موردنظر برند ما را تسهیل خواهد کرد.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
توصیه پایانی من در این بخش استفاده از توضیحات جانبی برای تصاویر و ویدئوهاست. به این ترتیب مخاطب فرصت کافی برای مطالعه دقیق موضوع تصاویر و ویدئوها پیش از بررسی دقیق شان (به ویژه ویدئوها) را خواهد داشت. بی شک نکات مورد بحث در این بخش بسیار ساده به نظر می رسد. جالب اینکه همین نکات ساده در اغلب موارد مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد.
7. ارتقای طراحی و قالب سایت مان
جلوه های بصری نقش مهمی در جلب نظر مخاطب بازی می کند. در فرهنگ عامیانه نیز اهمیت ظاهر افراد و امور مورد تاکید فراوانی قرار گرفته است. به همین خاطر در زمینه مدیریت سئو نیز باید از این امر پیروی کرد. بی تردید یک سایت ساده و دارای قالبی ابتدایی امکان جلب نظر مخاطب به صورت حرفه ای را نخواهد داشت. به همین خاطر ما باید به دنبال شیوه های بهتری برای افزایش ترافیک سایت مان باشیم.
یک نکته مشترک در مورد سایت برندهای بزرگ زیبایی چشم نوازشان است. بی شک هیچ کس امکان یافتن حتی یک برند مشهور با طراحی و قالب سایت ضعیف را نخواهد داشت. این امر به دلیل فهم عمیق برندهای بزرگ از اهمیت جلوه های بصری شان در دنیای آنلاین است. نکته جالب در اینجا تسری اهمیت قالب سایت از حوزه واقعی به مجازی است. در ابتدا برندها برای افزایش فروش شان اقدام به استفاده از طراحی دکورهای زیبا در شعبه های رسمی شان کردند. به این ترتیب مخاطب انگیزه بیشتری برای خرید محصولات برند موردنظر پیدا می کرد. به تدریج و با ورود فناوری اینترنت این امر از دنیای واقعی به حوزه دیجیتال نیز تسری یافت. امروزه بدون طراحی سایت و قالب آن به صورت جذاب و هیجان انگیز امکان جلب نظر مخاطب وجود نخواهد داشت.
8. اهمیت سازگاری سایت با گوشی همراه
در طول یک دهه اخیر نرخ استفاده از گوشی های هوشمند به شدت افزایش پیدا کرده است. این امر ریشه در امکانات گسترده این دستگاه دیجیتال دارد. اگرچه هنوز امکان انجام تمام کارهای رایانه ای با گوشی های هوشمند وجود ندارد، اما بسیاری از کارهای ضروری مانند چک کردن مداوم ایمیل از طریق این دستگاه های کوچک قابل پیگیری است. یک برنامه منسجم مدیریت سئو باید هدف گذاری دقیقی بر روی ارتقای کیفیت تجربه کاربران گوشی های همراه از سایت برندمان داشته باشد. شاید شما به عنوان یک کارآفرین تا به حال به اهمیت کاربران گوشی همراه توجه نکرده باشید. در این صورت شما تنها نیستید. بسیاری از مدیران در سراسر دنیا تنها شیوه مشاهده سایت شان از سوی مخاطب را سیستم های رایانه ای می دانند. همین اشتباه مهلک اغلب موجب از دست رفتن کاربران گوشی های همراه می شود. با توجه به نرخ رو به رشد استفاده از گوشی های هوشمند بی توجهی به سازگاری سایت با این دستگاه ها مشکل آفرین خواهد شد.
9. افزودن بخش اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
امروزه اغلب مردم در شبکه های اجتماعی مختلف عضویت دارند. همین امر بسیاری از برندها را نیز به سوی حضور فعال در شبکه های اجتماعی کشانده است. مشهورترین پلتفرم های اجتماعی شامل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و اسنپ چت است. به جز اسنپ چت با شرایط منحصر به فردش در زمینه استفاده کاربران، افزودن بخش به اشتراک گذاری محتوای سایت مان در سایر پلتفرم های اجتماعی گزینه منطقی خواهد بود. به این ترتیب افراد امکان به اشتراک گذاری محتوای سایت ما را خواهند داشت. نتیجه این امر مشاهده محتوای ما از سوی دامنه وسیع تری از مخاطب ها خواهد بود. بی تردید هیچ برندی از افزایش دامنه مخاطبش احساس نارضایتی نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
10. توجه به بک لینک ها و لینک های داخلی
در معنایی ساده، بک لینک ها شامل لینک های ارجاعی سایر سایت ها به صفحات مختلف سایت برندمان است. این امر در زمینه نگارش مقاله امری طبیعی است. در صورت تمایل به استفاده از اطلاعات موجود در یک مقاله یا در متن مان به آن صفحه ارجاع دهیم. در دنیای آنلاین این امر از طریق کلیک پذیر ساختن بخش مربوط به اطلاعات مورد استفاده صورت می گیرد. به این ترتیب کاربران با کلیک بر روی بخش موردنظر امکان مشاهده لینک مقاله منبع را خواهند داشت. در نقطه مقابل، لینک های داخلی شامل ارجاع های داخلی ما به مطالب مختلف سایت مان است. این امر ظاهر زیبا و حرفه ای تری به کار ما در فضای آنلاین خواهد داد.