خیلی ها فکر می کنند راه اندازی رستوران فقط نیازمند یافتن یک سرآشپر حرفه ای یا نهایتا تهیه برخی از لوازم مورد نیاز است. خب این نکات برای راه اندازی یک رستوران خوب کاملا ضروری به نظر می رسد، اما به تنهایی اصلا کافی نیست. خب این روزها کلی سرآشپز بزرگ در دنیا مشغول رقابت با هم هستند. به علاوه، بازار رستورانداری آنقدر داغ شده که تقریبا جای سوزن انداختن در آن نیست. به همین خاطر کارآفرینان در این حوزه باید ایده های درجه یکی برای پروموت کردن رستوران شان داشته باشند، وگرنه کسی سراغ شان را نخواهد گرفت.
بی شک در دنیایی که کلی اسم بزرگ در صنعت رستورانداری به چشم می خورد، کمتر کسی ریسک خرید از یک برند تازه تاسیس را قبول می کند. البته گاهی اوقات روزنه های امید هم به چشم می خورد. مثلا اگر شما بتوانید قبل از اینکه اوضاع به هم بریزد، با ایده های متفاوت به استقبال مشتریان بروید، احتمالا برای مدت زمانی طولانی اعتماد آنها را جلب خواهید کرد. آن وقت دیگر هیچ مانعی پیش روی تان برای فروش بالا نخواهد بود.
رستورانداری فقط معطوف به تهیه غذاهای درجه یک نیست. خب در دنیای کسب و کار همیشه تکنیک هایی هست که مرز میان برندهای موفق و شکست خورده را تعیین می کند. این نکته ای است که ما در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره اش حرف بزنیم. اگر شما هم دوست دارید در این زمینه کمی بیشتر نکات کاربردی یاد بگیرید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری نسبت به صنعت رستورانداری و راهکارهای موفقیت در آن پیدا کنید.
هر کسب و کاری در بازار باید به فکر ایجاد تمایز با رقبا باشد. خب در بازاری که همه برندها شبیه به هم هستند، تصمیم گیری برای مشتریان سخت ترین کار دنیاست. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ با همین دست فرمان حساب خودشان را از دیگران جدا کرده اند. مثلا وقتی کسی قصد خرید موبایل دارد، معمولا از بین اپل یا سامسونگ دست به انتخاب می زند. در این میان جایی برای برندهای کوچک تر نخواهد بود. چنین ماجرایی در صنعت خودروسازی نیز به چشم می خورد. جایی که همه عاشق کمپانی های بزرگ آلمانی یا ژاپنی هستند. نکته جالب اینکه در همین دو کشور شرکت های کوچک تر خودروسازی نیز به چشم می خورد، اما هرگز رنگ موفقیت رقبای بزرگتر را ندیده اند.
مطلب مرتبط: بازاریابی برای رستوران ها با ایده های طلایی
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات برای تجربه یک پروموت ساده و بی دردسر را با شما در میان بگذاریم. اگر شما بارها و بارها به دلیل منابع مالی اندک یا هر ترس دیگری از این کار صرف نظر کرده اید، حالا نوبتی هم باشد، باید سراغ بررسی هرچه دقیق تر ماجرا برویم. پس بد نیست با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.
افزودن غذای تازه به منو
یکی از ساده ترین راهکارها برای پروموت رستوران دست بردن در منوی اصلی است. البته منظور ما در این بخش پشت کردن به تمام دستاوردهای قبلی تان نیست. در عوض باید کمی واقع بینانه اوضاع را نگاه کرده و جایی برای فعالیت بهینه خودتان ایجاد کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا سرنوشت بهتری در بازار برای خودتان رقم بزنید.
باور کنید یا نه، صنعت غذا روز به روز در حال تغییر و تحول است. به همین خاطر شما نمی توانید به یک منوی ساده برای مدت زمانی طولانی اعتماد کنید. این اشتباهی است که بسیاری از کارآفرینان یا صاحبان رستوران به سادگی مرتکب می شوند. همانطور که برندهای بزرگ در دنیای تلویزیون یا لوازم خانگی هر سال محصولات تازه ای روانه بازار می کنند، شما هم باید از هر فرصتی برای عرضه یک غذای تازه به بازار سود ببرید. اینطوری مسیر بی نهایت ساده تری برای جلب نظر مشتریان خواهید داشت.
کسانی که سراغ رستوران ها می روند، معمولا آپدیت های سریع و اضافه شدن به فهرست غذاها را دوست دارند. بنابراین اگر شما بتوانید چنین تجربه لذت بخشی برای آنها ایجاد کنید، حساب تان از بقیه سوا خواهد شد. این امر در بلندمدت به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک می کند.
خیلی وقت ها بازاریاب ها هزینه های زیادی برای جلب توجه مشتریان انجام می دهند. خب راستش را بخواهید، اضافه کردن غذاهای محبوب یا تازه به منو بهتر از هر فعالیت تبلیغاتی به شما برای تعامل با مخاطب تان کمک خواهد کرد. پس بهتر است قبل از اینکه خودتان را حسابی به دردسر بیندازید، خوب درباره این نکته ساده فکر کنید وگرنه اصلا بعید نیست کلی هزینه تبلیغاتی روی دست تان بماند.
رونمایی از فرمول تازه
همه غذاهای دنیا با فرمول های یکسان پخته نمی شوند. گاهی اوقات حتی یک غذا کلی فرمول گوناگون دارد. درست به همین دلیل برخی از مردم دست پخت بعضی رستوران ها را اصلا دوست ندارند. خب این امر بستگی به سلیقه شخصی افراد داشته و کاری از دست شما برنمی آید.
اگر مدت هاست مشتریان از منوی شما رضایت نداشته یا تعداد آنها تغییری نمی کند، شاید مشکل از دستور پخت تان باشد. خب در این صورت شما دودستی مشغول پراندن تمام مشتریان از اطراف خود هستید. سرآشپزها معمولا بر روی دستور پخت خودشان تعصب بسیار زیادی دارند. خب راستش را بخواهید، دنیای کسب و کار جای چنین یک دندگی هایی نیست. در عوض باید همیشه خودتان را آماده تغییر براساس نیاز یا خواسته مشتریان نگه دارید. این نکته به شما برای موفقیت در بازار کمک خواهد کرد.
ماموریت شما در این بخش تلاش برای رونمایی از فرمول های تازه تهیه غذا یا ایجاد تنوع در آنهاست. مثلا اگر مشتری تان فسنجان سفارش می دهد، می توانید درباره شیوه طبخ این غذا از او سوالاتی کنید. اینطوری سفارش مورد نظر به بهترین شکل ممکن شخصی سازی خواهد شد.
یادتان باشد، شخصی سازی از آن دست تجربه هایی است که در رابطه با غذا برای همه مردم خوشایند محسوب می شود. درست به همین دلیل شما باید نهایت تلاش تان در این حوزه را انجام دهید. وگرنه همیشه یک جای کارتان ایراد خواهد داشت. این در حالی است که برخی از کارآفرینان اصلا به این نکته کلیدی توجه نمی کنند. پس اگر شما کارتان در این رابطه را خوب انجام دهید، یک سر و گردن از بقیه جلو می افتید.
مطلب مرتبط: بازاریابی نوین و ارزان برای رستوران ها
ارائه تخفیف های جذاب
تخفیف های جذاب برای همه مردم وسوسه کننده به نظر می رسد. این نکته وقتی پای رستوران ها در میان باشد، تقریبا هر مقاومتی را در هم می شکند. خب چه کسی از صرف یک وعده غذایی در رستوران، آن هم با تخفیف خوب، بدش می آید؟
خطر جدی که در این میان کسب و کار شما را تهدید می کند، عادت کردن مشتریان به تخفیف های دائمی است. اگر این سناریو برای شما پیش بیاید، دیگر نمی توانید بدون تخفیف مشتریان را جذب کنید. این اتفاق گاهی روی می دهد، اما فرار از آن بسیار مشکل است. پس بهتر است قبل از اینکه چالش اصلی بروز کند، خودتان را از شرش خلاص کنید.
ماموریت شما در این بخش تلاش برای انتخاب تخفیف ها در سطحی است که فقط محرک باشد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی راحت تر دنبال کنید. دست کم در این سناریو دیگر قرار نیست مشتریان به تخفیف های کلان شما عادت کنند. در عوض این تخفیف ها صرفا تلنگری برای مشتریان خواهد بود؛ همین و بس!
یک ایده خوب در این میان تلاش برای استفاده از تخفیف های ترکیبی است. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و مطمئن شوید مشتریان به تخفیف های کلان عادت نمی کنند. مثلا فقط در صورتی که مشتریان تعداد مشخصی خرید کرده باشند، تخفیف خوبی به آنها دهید. این امر ذهن مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای درگیر کرده و دیگر تمرکزشان را از روی صرف تخفیف برمی دارد.
تغییر دکور رستوران برای مناسبت ها
اگر نیم نگاهی به تقویم داشته باشید، هر سال پر از مناسبت هایی است که فرصت خوبی به کارآفرینان برای تعامل با مخاطب هدف می دهد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را بدون هیچ حواسپرتی پیش ببرید. البته به شرط اینکه برای این اوضاع برنامه مشخصی داشته باشید.
ماجرا از این قرار است که شما باید همیشه دکور رستوران تان را با مناسبت های مختلف هماهنگ سازید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا در مسیر تعامل با مخاطب تان چالش خاصی برای جلب نظر آنها نداشته باشید.
آیا تا حالا در اولین نگاه متوجه دکور قدیمی یا حتی از مد افتاده یک رستوران شده اید؟ این نکته ای است که خیلی وقت ها ذوق آدم را کاملا کور می کند. درست به همین خاطر باید همیشه خودتان را آماده تغییرات تازه نگه دارید. شاید پیش خودتان فکر کنید تغییر دکور در این دوره و زمانه حسابی هزینه بر است. خب در این صورت باید بگوییم کاملا در اشتباهید؛ چراکه لازم نیست حتما کل دکور را با هزینه فراوان تغییر دهید. در عوض گاهی اوقات ایده هایی مثل تغییر تابلو یا حتی فرم منوی اصلی برند کافی خواهد بود. اینطوری حال و هوای مشتریان عوض شده و راحت تر فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت.
یادتان باشد، همیشه تغییرات بزرگ موجب موفقیت های حیرت انگیز نمی شود. گاهی اوقات لازم است کارتان را در سطح خُرد دنبال کرده و از دل همان ایده ها اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کارآفرینان حوزه رستوران داری
همکاری با دیگران
همکاری میان رستوران ها ایده ای نیست که هر روز به پُست مان بخورد. خیلی وقت ها رستوران ها خودشان را درگیر رقابت های اساسی می کنند. به طوری که فضایی برای هیچ همکاری باقی نمی ماند. در این شرایط اگر شما بتوانید به طور مقطعی هم که شده اسم تان را با یکی از رستوران های بزرگ گره بزنید، برد کرده اید. نکته کلیدی دیگر در این میان تلاش برای همکاری با برندهای مختلف است.
شما به عنوان یک رستوران لازم نیست همیشه با کسب و کارهای حوزه خودتان همکاری داشته باشید. اجازه دهید با یک مثال جذاب ماجرا را روشن کنیم. رستورانی را در نظر بگیرید که در طول سال های اخیر به طور مداوم بر تعداد مشتریانش افزوده شده است. حالا اگر رستوران قصه ما قصد تبلیغات گسترده را داشته باشد، احتمالا باید حسابی دست به جیب شود. یک ایده خوب در این میان تامین غذای موردنیاز برای همایش های بزرگ است. خب این همایش ها نیازمند پذیرایی از مهمان ها و شرکت کنندگان است. به همین خاطر شما می توانید با استفاده از مختصات مختلف در این راستا کارتان را به خوبی مدیریت کنید. این امر به شما چشم انداز خوبی برای تعامل با مخاطب تان خواهد داد.
وقتی شما در یک مراسم بزرگ نقشی ایفا می کنید، مشتریان به مرور با اسم شما نیز به خوبی آشنا می شوند. شاید از دل همایش مورد نظر سود مالی عاید شما نشود، اما آشنایی مردم با رستوران شما فرصت بی نظیری است. این نکته در بلندمدت خودش را نشان خواهد داد، بنابراین باید آن را به چشم یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی بهتر مخاطب تان را شناسایی کرده و آنها را با برندتان آشنا سازید.
استفاده از عنصر غافلگیری
چه کسی گفته تمام فعالیت های یک رستوران باید قابل پیش بینی باشد. امروزه بسیاری از مشتریان وقتی قصد خرید از مک دونالد یا برگرکینگ را دارند، با هیچ المان غیرعادی یا حتی غافلگیری رو به رو نمی شوند. این در حالی است که یکی از نکات کلیدی در دنیای امروز استفاده از المان غافلگیری است. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر ذهن مخاطب تان را برای تعامل آماده سازید. نکته دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار دهید، مسئله مربوط به ماندگاری بیشتر اسم برندها در پی استفاده از غافلگیری است. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
یادتان باشد، شما قرار نیست مشتریان را بترسانید یا اوضاع را خیلی عجیب جلوه دهید. در عوض باید طوری رفتار کنید که برای مشتریان تازگی داشته باشد. این امر به شما کمک می کند تا خیلی ساده تر بر روی مخاطب تان اثر گذاشته و کارتان را پیش ببرید. یادتان نرود، شما نمیتوانید در دنیای کسب و کار همیشه مثل دیگران رفتار کرده و انتظار موفقیت های بی نظیر را نیز داشته باشید.
نکته ای که در این میان باید همیشه مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای استفاده از ظرفیت های برندتان برای غافلگیری است. مثلا اگر شما یک رستوران معمولی در محله ای پر از ایتالیایی ها هستید، بد نیست برای سال نو برخی از غذاهای سنتی ایتالیا را نیز به منوی خود اضافه کنید. اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
امروزه مشتریان دنبال هیجان هستند، بنابراین اگر نتوانید هیجان موردنیاز را به مخاطب تان تزریق کنید، آنها فورا سراغ یک برند دیگر خواهند رفت. اگر کمی با دقت ماجرا را بررسی کنید، در دنیای کسب و کلی رستوران می بینید که منتظر لغزش رقبا هستند، بنابراین اصلا نباید چنین فرصتی به دیگران بدهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: ترندهای جدید صنعت رستوران داری
همکاری با اینفلوئنسرهای محلی
دوره و زمانه اینفلوئنسرهایی که میلیون ها فالوور در شبکه های اجتماعی دارند، دیگر کم کم به پایان رسیده است. امروزه بسیاری از مردم به آنهایی اعتماد دارند که اتفاقا تعداد فالوورهای شان خیلی زیاد نباشند. آنچه امروزه به عنوان اینفلوئنسر محلی یا خُرد شناخته می شود، حاصل دلسردی کاربران از اینفلوئنسرهای چند میلیونی است. خب این دسته از افراد وقتی تبلیغی را انجام می دهند، تقریبا درباره ماهیت آن هیچ شناخت دقیقی ندارند. این در حالی است که اینفلوئنسرهای خُرد معمولا مهارت و تخصص لازم را دارند. به همین خاطر همکاری میان آنها با رستوران ها تاثیرگذاری بیشتری به همراه خواهد داشت.
یادتان نرود، شما قرار نیست روی تمام کاربران در شبکه های اجتماعی اثرگذاری داشته باشید. در عوض مخاطب هدف شما کاملا روشن است. پس سعی کنید همین دسته از مخاطب را به خوبی مدیریت کرده و با آنها تعامل داشته باشید. این کار از طریق همکاری با اینفلوئنسرهای محلی به بهترین شکل ممکن امکان پذیر می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و مقدمات همکاری با این دسته از افراد را فراهم سازید. شاید در ابتدا مسیرتان کمی سخت به نظر برسد، اما کمی که جلو بروید تمام تکنیک ها دست تان می آید.
طراحی برنامه وفاداری
برنامه وفاداری این روزها در بسیاری از برندها به چشم می خورد. ماجرا از این قرار است که برندها معمولا به مشتریانی که خریدشان را تکرار می کنند، امکانات خاصی می دهند. این امر نه یک نوع تبعیض، بلکه برنامه ای برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر است. نکته موردنظر درباره رستوران ها در قالب برنامه ای برای تخفیف پلکانی به مشتریان بعد از افزایش خریدهای شان نمودار می گردد.
فراموش نکنید، شما قرار نیست فقط روی فاکتور نهایی مشتریان تخفیف بگذارید. گاهی اوقات می توانید ارسال رایگان با سرعت بالا برای این دسته از مشتریان طراحی کنید. به علاوه، رونمایی از یک منوی مخفی برای مشتریان وفادار نیز ایده خوبی خواهد بود. این امر آنها را به خرید هرچه بیشتر تشویق کرده و مشکلات شما برای تعامل با مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
باور کنید یا نه، وقتی شما برنامه وفاداری داشته باشید، مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید پیدا می کنند. به علاوه، آنها برندتان را به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد. نتیجه نهایی تمام این نکات توانایی بیشتر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان است. این نکته به شما کمک می کند تا برنامه وفاداری بهتری در حوزه کسب و کارتان داشته باشید. خب اگر رستورانی را می شناسید که میانه خوبی با مشتریان وفادار نداشته باشد، ما را هم بی خبر نگذارید.
شما باید برنامه تان را طوری طراحی کنید که به طور مداوم برای مشتریان جذابیت داشته باشد. پس بد نیست هرچند وقت یکبار به فکر آپدیت این برنامه باشید. اینطوری همیشه حرفی برای گفتن خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر تعامل تان با مخاطب هدف را سر و سامان داده و آن را در بلندمدت ادامه دهید.
مطلب مرتبط: 7 تکنیک جدید رستوران داری
سخن پایانی
پروموت کردن رستوران بدون صرف هزینه های هنگفت کاری است که خیلی از بازاریاب ها بدان اعتقادی ندارند. این نکته برای بسیاری از رستوران دارها نیز نوعی معما محسوب می شود. ما در این مقاله سعی کردیم این مسئله را با برخی ایده های جذاب و صدالبته قابل اجرا مدیریت کنیم. شما الان توصیه های لازم برای شروع به کار در این حوزه را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای پروموت رستوران تان بستگی دارد. پس آستین ها را بالا زده و از همین امروز وارد گود شوید. مثل همیشه اگر سوالی برای تان در این مسیر پیش آمد، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل با شما هستند، پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: