شروع فعالیت در حوزه رستوران داری کار ساده ای نیست. برخی از کارآفرینان فقط اقدام به سرمایه گذاری در حوزه رستوران داری می کنند، با این حال شماری دیگر در عمل مدیریت رستوران ها را نیز قبول می کنند. مدیریت رستوران حتی از راه اندازی این کسب و کار نیز سختی های بیشتری به همراه دارد. کارآفرینان در حوزه رستوران داری باید به نکات مختلفی توجه نمایند. امروزه رستوران های بزرگ فقط به دلیل کیفیت بالای غذای شان شناخته شده نیستند. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از اشتباهات رایج در زمینه رستوران داری است. این امر کمک شایانی به کارآفرینان علاقه مند به این حوزه برای ورود بهتر به دنیای غذاها و مدیریت رستوران ها خواهد کرد.
مدیریت ضعیف کارکنان رستوران
رستوران نیز درست مانند یک شرکت تجاری نیاز به مدیریت داخلی دارد. بسیاری از کارآفرینان در حوزه رستوران داری به وضعیت کارکنان شان توجه لازم را نشان نمی دهند. این امر شامل ساعت های طولانی کار و همچنین عدم آموزش های مناسب برای برخورد درست و حرفه ای با مشتریان است.
مطلب مرتبط: ترندهای جدید صنعت رستوران داری
گاهی اوقات برخی از عادت ها در میان اعضای رستوران ها موجب کاهش بهره وری می شود بنابراین در ابتدای کار باید نسبت به آموزش تکنیک های کاری به طور عمومی اقدام نمایید. همچنین در دسترس بودن شما به عنوان مدیر رستوران امری ضروری است. در غیر این صورت حل و فصل مشکلات اعضای رستوران مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید. اگر مشکلات داخلی رستوران برای مدت زمانی طولانی به درازا بکشد، حل و فصل شان دشوار خواهد شد بنابراین مدیران باید به این نکته مهم توجه لازم را نشان دهند.
ایجاد رابطه مناسب میان مدیریت رستوران و کارکنان یکی دیگر از نکات مهم است. این امر امکان هم اندیشی و همچنین بهبود کیفیت کاری را ایجاد خواهد کرد. کارکنان در صورت علاقه به کار و رستوران همیشه انگیزه بیشتری برای همکاری شان خواهند داد بنابراین در ابتدای شروع به کار باید طرح های مدیریتی و اهداف پیش روی رستوران را به خوبی تشریح نماییم. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کارکنان نخواهیم داشت.
آموزش درست کارکنان رستوران برای تعامل با مشتریان مهمترین مسئله در حوزه مدیریت داخلی رستوران است. بسیاری از مشتریان نه به دلیل کیفیت غذا، بلکه نحوه رفتار کارکنان رستوران دیگر به آنجا بازنمی گردند. رفتار حرفه ای اعضای رستوران تعریف دقیقی دارد. اگر رستوران شما در این رابطه با مشکل مواجه است، باید نسبت به استفاده از کمک کارشناس های حرفه ای یا دست کم الگوبرداری از رستوران های بزرگ اقدام نمایید.
انتخاب موقعیت مکانی نامناسب برای رستوران
شروع کسب و کار در حوزه رستوران داری به طور معمول هزینه بسیار زیادی از کارآفرینان می گیرد بنابراین شاید آخرین سرمایه گذاری هنگفت یک کارآفرین در این حوزه را شامل شود. برخی از کارآفرینان در این زمینه هزینه های بسیار سنگینی را بر کسب و کارشان تحمیل می کنند. به عنوان مثال، اگر بودجه در دسترس شان اندک است، انتخاب موقعیت های بیش از اندازه لوکس برای ایجاد رستوران نادرست خواهد بود.
گاهی اوقات رستوران دارها بدون توجه به موقعیت مکانی اقدام به خرید یک رستوران می کنند. انتخاب اشتباه در این راستا وضعیت رستوران را دچار چالش اساسی خواهد کرد. حتی با بودجه های محدود نیز امکان انتخاب موقعیت های مناسب برای خرید رستوران وجود دارد. مسئله اساسی در این میان انتخاب درست و براساس مطالعه دقیق بازار و موقعیت های در دسترس است. در غیر این صورت دیگر هیچ راه برگشتی برای برندها باقی نخواهد ماند.
وقتی قصد خرید یک مکان مشخصی برای رستوران تان را دارید، باید به سهولت دسترسی اش برای مشتریان توجه داشته باشید. آیا موقعیت موردنظر در نقشه به راحتی قابل پیدا شدن است. همچنین توجه به محل پارک خودرو نیز ضروری خواهد بود. در غیر این صورت دسترسی به رستوران برای مشتریان سخت خواهد شد.
بی توجهی به نارضایتی مشتریان
راضی نگه داشتن مشتریان همیشه کار سختی است. این امر در عرصه رستوران داری به معنای نیاز برای اختصاص زمان به هر کدام از مشتریان است. شاید این امر در ابتدا غیرممکن به نظر برسد، اما تمام رستوران های موفق در عمل آن را مدنظر قرار می دهند. اگر مشتریان نسبت به کیفیت غذا یا هر نکته دیگری اعتراض دارند، باید در همان لحظه نسبت به شنیدن اعتراض شان اقدام کرد، در غیر این صورت نارضایتی آنها ادامه دار خواهد شد.
اغلب اوقات مدیر رستوران تمایلی برای حضور در کنار مشتریان ناراضی ندارد. این امر باید از سوی کسب و کار شما به طور کامل تغییر کند. مدیر رستوران همیشه مسئولیت کاستی ها را برعهده دارد بنابراین باید در کنار مشتریان برای پذیرش مسئولیت اشتباهات صورت گرفته و بیان پاره ای از توضیحات قرار گیرد.
اگر اعتراض مشتریان درست است، باید در کمترین زمان ممکن آن را رفع کرد. درخواست اطلاعات تماس از مشتریان ناراضی به منظور اطلاع رسانی درباره مشکل پیش آمده امری ضروری خواهد بود. این نکته تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مشتریان و سطح رضایت شان از رستوران دارد.
فقدان امکانات مناسب در رستوران
استفاده از امکانات به روز در رستوران ها امری اساسی است. امروزه مشتریان براساس سطح امکانات رستوران ها اقدام به انتخاب یکی بر دیگری می کنند. هرچه امکانات عمومی مانند فضای مناسب، قیمت گذاری مطلوب و همچنین تنوع منوی رستوران بیشتر باشد، توجه مشتریان بسیار بهتر جلب خواهد شد.
امروزه برخی از رستوران ها در ابتدای شروع به فعالیت شان اقدام به سرمایه گذاری هنگفت بر روی یک بخش، مانند استخدام سرآشپز حرفه ای، می کنند. مهمترین مسئله در این رابطه تلاش برای توسعه متوازن کسب و کار است بنابراین باید این امر را به بهترین شکل مدنظر قرار دهیم.
ضعف بازاریابی
عرصه رستوران داری همیشه همراه با رقابت است بنابراین بازاریابی مناسب برای جلب نظر مشتریان ضروری خواهد بود. امروزه بسیاری از رستوران ها نسبت به بازاریابی توجه لازم را نشان نمی دهند. ایجاد حساب کاربری برای رستوران در شبکه های اجتماعی و تلاش برای تعامل با مشتریان در این فضا یکی از الگوهای نوین بازاریابی در صنعت رستوران داری محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چرا رستوران ها شکست می خورند؟
همکاری با برخی از آشپزها و کارشناس های غذایی مشهور برای معرفی رستوران مان به مشتریان امر بسیار جالبی است بنابراین باید بودجه مناسبی برای این بخش اختصاص دهیم. متاسفانه بسیاری از مدیران رستوران ها به بازاریابی توجه نشان نمی دهند. دلیل این امر ارزیابی رستوران داری به عنوان عرصهای بینیاز از بازاریابی است. امروزه تمام کسب و کارها نیاز به بازاریابی دارند بنابراین رستوران ها نیز باید وارد این عرصه شوند.
همکاری بازاریابی میان چند رستوران دارای سطح یکسان ایده جذاب دیگری است. نکته مهم در این میان همکاری رستوران ها با فاصله مکانی است. در غیر این صورت از نظر کسب و کار به طور مستقیم رقیب یکدیگر خواهند بود.