طراحی تبلیغات یکی از راهکارهای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف و دستیابی به اهداف کسب و کارهاست. در این میان استفاده از ایده های مناسب برای افزایش بازدید محتوای تبلیغاتی تفاوت میان کمپین های موفق و شکست خورده را ایجاد می کند. برخی از برندها به طور مداوم از ایده های تازه و خلاقانه برای جلب نظر مخاطب شان استفاده می کنند. اگر شما هم در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به طور حرفه ای و متفاوت از رقبای تان هستید، به احتمال زیاد تکنیک های کاربردی روانشناسی کمک زیادی به شما خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهم ترین تکنیک های روانشناسی برای افزایش جذابیت محتوای تبلیغاتی برندهاست. در ادامه این تکنیک ها را در قالب دسته بندی های دقیق مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
اثر پرات فال
اثر پرات فال یکی از تکنیک های کاربردی در روانشناسی محسوب می شود. براساس این تکنیک انسان ها در صورت مشاهده شخصی که دچار اشتباه شده است، ارتباط نزدیک تری با وی برقرار می کنند. این امر در دنیای تبلیغات بر روی پرهیز از نمایش جلوه ای بی عیب و نقص از برندها تاکید دارد. بنابراین اگر برند شما احساس خوبی در میان مشتریان ایجاد کرده و به آنها نشان دهد که عاری از ایراد نیستید، به طور قابل ملاحظه ای توانایی جلب نظر مخاطب هدف را خواهد داشت. برخی از راهکارهای مناسب برای استفاده از این تکنیک در عرصه تبلیغات به شرح ذیل است.
مطلب مرتبط: راهنمای طراحی تبلیغات پرفروش
درس هایی از اشتباهات تان را بیان کنید
همه مرم دوست دارند از اشتباهات دیگران درس بگیرند. این امر بسیار کاربردی تر از بیان اشتباهات خودشان است. اگر شما در دنیای تبلیغات به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، یکی از ساده ترین کارهای ممکن استفاده از تجربه های ناموفق گذشته تان و بیان درس هایی کاربردی از دل آنهاست. شاید این امر برای شما اندکی سخت باشد، اما مخاطب هدف تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
وقتی یک برند شجاعت لازم برای بیان اشتباهاتش و درس گرفتن از آنها را دارد، بسیاری از مردم به آن جلب خواهند شد. این امر در بلندمدت محبوبیت برندتان در میان مشتریان را افزایش خواهد داد. نکته مهم اینکه شما باید درس های کاربردی و اساسی درباره اشتباهات تان را بیان کنید. همچنین هر اشتباهی را نباید بیان کرد. اگر شما شمار بالایی از اشتباهات تان را با مشتریان به اشتراک بگذارید، دیگر برندی محبوب نخواهید بود. به هر حال کمتر کسی در دنیا به برندی که به طور مداوم اشتباه می کند، اعتماد خواهد کرد.
عذرخواهی پس از اشتباهات
هیچ برندی در دنیا بی اشتباه نیست. مشتریان خیلی راحت اشتباهات برندها را متوجه می شوند. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به پذیرش اشتباهات تان اقدام نمایید. البته این امر به تنهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی نیست، بلکه شما باید پس از قبول اشتباهات تان یک عذرخواهی را هم چاشنی کار کنید. این امر مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای نسبت به برند شما خوش بین خواهد کرد.
برخی از برندها پس از یک اشتباه در زمینه کسب و کار به طور مداوم در تلاش برای توجیه کردن آن هستند. شاید این امر یک راهکار کوتاه مدت برای فرار از مسئولیت اشتباهات باشد، اما در نهایت مشتریان همه چیز را متوجه خواهند شد. نتیجه این امر کاهش اعتبار و شهرت شما در بازار خواهد بود.
عذرخواهی از مشتریان پس از هر اشتباه نه تنها یک تکنیک عالی برای حفظ مشتری محسوب می شود، بلکه از نظر تبلیغاتی نیز جذابیت زیادی دارد. شما با طراحی تبلیغاتی برای عذرخواهی از مشتریان به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را خواهید داشت. این امر در بلندمدت شما را بدل به برندی مطمئن برای مشتریان خواهد کرد.
اثر ناولتی
تکنیک دومی که قصد بررسی اش در این مقاله را داریم، اثر ناولتی است. این اثر بر روی نتیجه یک تغییر هرچند اندک بر روی تفاوت رفتار افراد تاکید دارد. بر این اساس اگر شما در یک رستوران همیشه از ظرف هایی مشابه برای ارائه سفارشات مشتریان استفاده می کنید، با تغییر ظاهری ظروف، بدون اینکه تغییری در کیفیت غذا صورت دهید، امکان جلب نظر مساعد مشتریان تان را خواهید داشت. این امر نتیجه بزرگ تغییرات کوچک را نشان می دهد. اکنون باید به شیوه های استفاده از این تکنیک در حوزه تبلیغات پرداخت.
مطلب مرتبط: طراحی تبلیغات برای تلویزیون های هوشمند
به روز رسانی تبلیغات قدیمی
شما لازم نیست همیشه تبلیغات تازه و جذابی برای مشتریان خلق کنید. گاهی اوقات بازآفرینی تبلیغات قدیمی یک ایده مناسب و کاربردی خواهد بود. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به همراه دارد. اگر شما هم در این میان به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید و کلی هم محتوای تبلیغاتی قدیمی دارید، فقط باید آنها را با اندکی به روز رسانی و ظاهری جدید پیش روی مشتریان قرار دهید.
امروزه کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان از تکنیک های بسیار زیادی سود می برند. این امر شامل طراحی ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه، استفاده از انواع بیلبوردها و همچنین نگارش محتوای وبلاگی است. در هر کدام از این موارد شما به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را دارید. نکته مهم در این بین تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب بدون اعمال تغییرات اساسی و پرهزینه است. اینطوری شما صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تبلیغاتی تان صورت خواهید داد.
توجه به آزمون A/B
اجرای آزمون A/B برای بسیاری از برندها امر مهمی محسوب می شود. شما برای اینکه چنین آزمونی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید، باید تغییراتی محسوس برای کاربران در محتوای تان ایجاد کرده و سپس واکنش آنها را ارزیابی نمایید. بدون تردید این امر سختی های خاص خودش را دارد. با این حال اگر به طور قابل ملاحظه ای مخاطب تان را بشناسید، استفاده از ایده های تازه نوعی به روز رسانی کم هزینه و بی ضرر محتوا خواهد بود. به این ترتیب شما در فرآیند اجرای آزمون مورد نظر در عمل امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را هم پیدا خواهید کرد.
آزمون A/B اغلب اوقات از سوی برندها با سختی های بسیار زیادی انجام می شود. نکته مهم اینکه شما به سادگی هرچه تمام تر امکان پیشبرد این آزمون و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. تنها امر اساسی در این میان توجه به تغییر محتوا با استفاده از ایده های مناسب و مورد پسند کاربران است. اینطوری از تکنیک روانشناسی اثر ناولتی هم به خوبی استفاده کرده اید.
اثر جلوه اولیه
تکنیک روانشناسی اثر اولیه بر روی تاثیر برخورد نخست و تعامل اولیه ای که شما با یک فرد دارید اشاره دارد. این امر تاثیر در دنیای کسب و کار و به طور خاص در مورد تبلیغات شامل هرگونه آشنایی قبلی مشتریان با شماست. به عنوان مثال، اگر مشتریان قبل از اینکه با شما تعامل نزدیکی داشته باشند، یک یا چند محتوای وبلاگی تان را به طور گذرا خوانده باشند، به احتمال زیاد محتوای تبلیغاتی تان بیش از سایر رقبا برای آنها جذاب خواهد بود. این امر به خوبی اثر جلوه اولیه را نشان می دهد.
امروزه تعامل بسیاری از برندها با مشتریان در مورد جلوه اولیه به طور غیرمستقیم صورت می گیرد. بنابراین شما باید هر نوع محتوای تبلیغاتی که تولید می کنید، با نیم نگاهی به تکنیک جلوه اولیه ویرایش نمایید. اینطوری بسیاری از کاربران به طور غیرارادی و غیرمستقیم محتوای شما را ارزیابی کرده و در تلاش های بعدی برای تاثیرگذاری بر روی آنها موفقیت بسیار بیشتری کسب خواهید کرد. برخی از مهم ترین ایده ها برای اجرای این تکنیک در حوزه تبلیغات به شرح زیر است.
استفاده از جملات احساسی پیش از بیان درخواست اصلی
شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تاثیرگذاری براساس جملات احساسی بر روی آنها باشید. این امر شامل توجه به دغدغه ها و نیازهای اساسی مشتریان پیش از معرفی محصول یا درخواست خرید از آنهاست. هرچه توانایی شما برای استفاده از جملات صمیمانه بیشتر باشد، مخاطب هدف انگیزه بالاتری برای توجه به شما در مواجهه های بعدی خواهد داشت. این امر برخورد اولیه بسیار عالی از سوی برند شما ایجاد خواهد کرد.
انتظار مخاطب از محتوای تان را مشخص کنید
مخاطب هدف باید انتظارات مشخصی از محتوای شما داشته باشد، در غیر این صورت هر کاری هم که انجام دهید، باز هم از نظر آنها کم و ناکافی خواهد بود. بسیاری از برندها به دلیل عدم مشخص ساختن انتظارات مشتریان از محتوای شان به طور مداوم با توجه اندک و همچنین بی تفاوتی مشتریان مواجه می شوند. اگر شما در همان برخورد اولیه سطح انتظارات مشتریان را به طور دقیق مشخص سازید، دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای نسبت به تعامل بهینه با مشتریان در تلاش های بعدی مطمئن خواهد ساخت.
مطلب مرتبط: چالش طراحی تبلیغات متمایز و خلاقانه
تکنیک اثر تمرکز
تکنیک روانشناسی اثر تمرکز به طور ساده بیان می دارد که انسان ها به هنگام تصمیم گیری از اطلاعات و نکاتی که در حافظه کاری شان ثبت شده باشد، استفاده می کنند. شاید فردی دارای اطلاعات زیاد در حافظه بلندمدتش باشد، اما در صورت مواجهه با شرایطی که تصمیم گیری سریع را ایجاب می کند، براساس آنچه اخیرا مطالعه کرده و اطلاعات تازه ای که در دسترس دارد، تصمیم گیری خواهد کرد. این امر اهمیت ماندگاری برندها در ذهن مشتریان را نشان می دهد. همچنین شما باید به طور مداوم نزدیک به مشتریان باشید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. اگر مایل به استفاده از این تکنیک در طراحی محتوای تبلیغاتی هستید، ایده های ذیل به شما کمک خواهد کرد.
قرار دادن اطلاعات کاربردی پش از CTA
هر محتوای تبلیغاتی در نهایت یک CTA یا همان دعوت به عمل را در خودش دارد. این بخش مخاطب را به بهترین شکل ممکن تبدیل به مشتری برند خواهد کرد. البته همه کسب و کارها توانایی طراحی بخش CTA به طور جذاب و کاربردی را ندارند. درست به همین خاطر شما باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ارائه اطلاعات درست قبل از بیان درخواست اصلی تان باشید.
وقتی مخاطب هدف شما اطلاعات مفیدی درباره پیشنهادتان داشته باشد به هنگام تصمیم گیری اول از همه یاد اطلاعات موردنظر خواهد افتاد. به این ترتیب پذیرش درخواست شما و خرید از برندتان امری اجتناب ناپذیر برای وی محسوب خواهد شد. بسیاری از برندها در عمل با همین تکنیک اقدام به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می کنند.
پیشنهاد اصلی تان را برجسته کنید
وقتی شما می خواهید ماندگاری بالایی در ذهن مشتریان داشته باشید، باید پیشنهاد اصلی برندتان را به طور قابل ملاحظه ای بزرگ و برجسته نمایید. این امر شاید در تلاش اول خرید مشتریان را به همراه نداشته باشد، اما دست کم پیشنهادتان برای مدتی در ذهن آنها باقی خواهد ماند. به این ترتیب توانایی تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.
وقتی پیشنهاد شما اولین نکته ای باشد که به چشم مشتریان می آید، برای مدت زمانی طولانی آن را به خاطر خواهند داشت. البته این امر باید پس از اندکی آشنایی مشتریان با برند شما صورت گیرد، در غیر این صورت مشتریان به سرعت پیشنهاد شما را فراموش خواهند کرد. به این ترتیب شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد.
مطلب مرتبط: چالش طراحی تبلیغات برای نسل جوان
تکنیک «اما شما آزاد هستید»
بعضی از برندها طوری بر روی مخاطب شان فشار وارد می کنند که در نهایت همه چیز به هم ریخته می شود و مشتریان حتی از آنها متنفر هم خواهند شد. تکنیک «اما شما آزاد هستید» یکی از راهکارهای مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون اعمال فشارهای بیش از اندازه بر روی آنهاست. بر این اساس شما در نهایت پس از بیان پیشنهادتان برای مشتریان بر روی آزادی آنها برای خرید یا حتی صرف نظر از آن به طور کامل تاکید می کنید. این امر تاثیرگذاری بیشتری بر روی مشتریان خواهد داشت و به احتمال زیاد موجب تمایل بالاتر آنها برای خرید می شود. به این ترتیب شما بدون دردسر اضافی امکان افزایش فروش برندتان را خواهید داشت. در ادامه برخی از ایده های جذاب برای اعمال این تکنیک در عرصه تبلیغات را مرور خواهیم کرد.
استفاده از جملات مستقیم
شما باید به طور مستقیم به مشتریان تان سیگنال هایی مبنی بر آزادی شان برای خرید یا همکاری با شما منتقل کنید، در غیر این صورت شاید مشتریان فشار زیادی را روی خودشان احساس کنند. این امر تاثیر به شدت منفی بر روی وضعیت کسب و کار شما خواهد داشت. بنابراین به جای اینکه به طور مداوم در تلاش برای بیان منظور اصلی تان به شیوه های متفاوت باشید، به طور مستقیم و بدون حاشیه رفتن آزادی مشتریان در همکاری با برندتان را بیان کنید. این امر تاثیرگذاری به شدت بالایی بر روی مخاطب هدف تان خواهد داشت.
استفاده از جملات آشنا
اغلب مردم وقتی قصد خرید یک محصول یا همکاری با برندی را ندارند، از جمله های آشنا و به نسبت کلیشه ای استفاده می کنند. اگر شما به دنبال این هستید که آزادی عمل مشتریان را به آنها نشان دهید، باید به ساده ترین شکل ممکن از چنین جملاتی استفاده نمایید. برخی از نمونه های مناسب در این رابطه به این ترتیب است:
• در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید
• شما نیازهای خودتان را بهتر از هر کس دیگری می دانید
• همه چیز در نهایت به شما بستگی دارد
• نظر شما مهم ترین بخش در فرآیند خرید است
اثر روانشناختی
اثر روانشناختی یکی از تکنیک های کاربردی و مشهور در دنیای روانشناسی محسوب می شود. بر این اساس شما هرچه ساده تر اطلاعات یا درخواست اصلی تان را پیش روی مخاطب هدف قرار دهید، احتمال پاسخ مثبت وی بیشتر می شود. بر این اساس شما باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به استفاده از راهکارهای پیچیده برای تعامل با مشتریان صرف نظر کنید. فقط در این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. در ادامه برخی از راهکارهای خلاقانه برای اجرای این تکنیک را بررسی خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: ساخت تبلیغات: چگونه تبلیغات بسازیم؟
محتوای ساده و آسان طراحی کنید
طراحی محتوای تبلیغاتی باید به طور قابل ملاحظه ای ساده و تاثیرگذار باشد. بسیاری از افراد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم محتوای پیچیده و طولانی پیش روی مخاطب هدف قرار می دهند. این امر نه تنها تاثیری بر روی مخاطب هدف به همراه ندارد، بلکه بیشتر موجب ناامیدی اش از محتوای مورد نظر می شود. بنابراین شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس محتوای ساده و قابل فهم باشید. در غیر این صورت کمتر کسی به محتوای شما جلب خواهد شد.
استفاده از لحن محاوره ای
اغلب اوقات محتوای تبلیغاتی که لحن ساده و محاوره ای دارند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. این امر باید همیشه مدنظر طراح های محتوای تبلیغاتی قرار گیرد. هرچه لحن شما ساده و تاثیرگذارتر باشد، توانایی بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهید داشت. برعکس، در صورت استفاده از لحن های رسمی و بسیار پیچیده محتوای تان کمتر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد.