عرصه تبلیغات یکی از مهمترین گام ها در راستای فروش بیشتر است. امروزه مشتریان پیش از خرید یک محصول اقدام به مقایسه المان های بسیار زیادی می کنند. وقتی محصولات بسیار زیادی در دسترس مشتریان قرار دارد، تمام گزینه ها از کیفیت به نسبت یکسانی برخوردار خواهند بود. همین امر انتخاب محصولات از سوی مشتریان را بسته به نکاتی فراتر خواهد ساخت. عرصه تبلیغات یکی از بخش های مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. کمپین های تبلیغاتی جذاب امکان جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان را دارد. خوشبختانه امروزه اغلب برندها نسبت به اهمیت عرصه تبلیغات آگاهی دارند. این امر به معنای اختصاص بودجه های قابل توجه برای بازاریابی و طراحی کمپین های تبلیغاتی است.
اگرچه امروزه بسیاری از برندها نسبت به اهمیت عرصه تبلیغات برای فروش بیشتر تاکید دارند، اما تمام آنها توانایی یکسانی در زمینه کاربست شیوه های مختلف ندارند. این امر موجب بروز مشکلات متعددی برای برندها می شود. وقتی شما مهارت لازم برای طراحی کمپین های بازاریابی و تبلیغات متفاوت را نداشته باشید، محتوایتان برای مخاطب هدف تکراری خواهد بود. متاسفانه بسیاری از برندها در زمینه تبلیغات از کلیشه های رایج و سنتی استفاده می کنند. به این ترتیب در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند.
مقاله کنونی براساس اهمیت بازاریابی و تبلیغات متمایز نگاشته شده است. در ادامه برخی از مهم ترین توصیه ها و تکنیک های طراحی تبلیغات متمایز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر به برندها در راستای ایجاد تمایز در کمپین های بازاریابی شان کمک خواهد کرد.
تکنیک های تبلیغات متمایز
دنیای تبلیغات تنوع بسیار زیادی نسبت به چند دهه قبل پیدا کرده است. این حوزه به تناسب ایجاد تغییرات در زندگی روزمره و معرفی فناوری های نوین پیشرفت کرده است. بر همین اساس اکنون بسیاری از کمپین های بازاریابی با استفاده از فناوری های نوینی مانند واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی طراحی و روانه بازار می شود. شما برای تبدیل تبلیغات ساده تان به گزینه هایی جذاب برای مخاطب هدف مسیر طولانی را در پیش دارید. در ادامه برخی از نکات پایه ای برای شروع این مسیر طولانی و در عین حال جذاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
ایجاد تفاوت با رقبا
امروزه در سراسر دنیا شمار بسیار زیادی از برندها مشغول فعالیت هستند. استفاده تمام آنها از ابزار تبلیغات به معنای تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان ناتوانی تمام برندها برای تاثیرگذاری یکسان بر روی مشتریان است بنابراین برخی از برندها در این مسیر موفق و دیگران شکست خواهند خورد.
نقطه تمایز برندهای موفق در حوزه تبلیغات با دیگر رقبای شکست خورده در چیست؟ شاید پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی جوانب بسیار زیادی باشد، اما پاسخ ابتدایی ما در این مقاله مبتنی بر اهمیت عنصر تفاوت است. وقتی شما عملکرد متفاوتی در زمینه طراحی تبلیغات داشته باشید، مخاطب هدف تمایل بسیار بیشتری برای مشاهده کمپین های شما خواهد داشت. این نکته در مورد عملکرد برندهای بزرگی نظیر نایک یا آمازون به خوبی قابل مشاهده است. چنین برندهایی با همکاری برخی از کارکشته ترین بازاریاب های دنیا اقدام به طراحی کمپین های منحصر به فرد می کنند.
اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی و تبلیغات تاکید بر روی المان های تکراری است. اگر رقبای شما قبلا به دنبال بازاریابی با همکاری با اینفلوئنسرهای مشخصی بوده اند، شما دیگر نباید به سراغ همان افراد بروید. این امر تاثیرگذاری فرآیند تبلیغات شما را به شدت کاهش خواهد داد. امروزه خلاقیت و ایجاد تنوع در فرآیند تبلیغات مهمترین ابزار در دسترس برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شما باید به خوبی از این ابزار برای بهبود شرایط برندتان استفاده نمایید.
مشاهده برخی از تبلیغات قدیمی گام مناسبی برای آگاهی از کلیشه های غیرکاربردی است. شاید شما در فرآیند طراحی تبلیغات ایده های به ظاهر جذابی داشته باشید، اما بررسی سابقه تبلیغاتی برخی از برندها شما را به نتیجه متمایزی خواهد رساند. استفاده از کلیشه ها در حوزه تبلیغات موجب کاهش توجه مخاطب هدف می شود. تبلیغات جذاب بخش کورتکس مغز انسان را درگیر می سازد. مشاهده ویدئوهای تبلیغاتی کلیشه ای کمترین تاثیر بر روی کورتکس مغز را دارد.
یکی از بهترین عملکردها در زمینه طراحی تبلیغات خلاقانه مربوط به برند استی است. این برند در دهه 60 میلادی رقابت بسیار نزدیکی با غول هایی نظیر لورئال و رولون در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی داشت. یکی از گزینه های جذاب تبلیغاتی در آن زمان استفاده از آگهی های رنگی در روزنامه ها و مجلات محبوب مردم بود. این امر به طور گسترده از سوی برندهای فعال در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد بهره برداری قرار گرفت. شاید در نگاه نخست این گزینه بسیار جذابی برای مشتریان باشد. مشاهده تبلیغات رنگی در دهه 60 نوعی انقلاب در صنعت تبلیغات محسوب می شد.
ماه های نخست نمایش تبلیغات رنگی در مجلات برای اغلب مردم جذاب بود. این امر فروش برندهای مختلف را به شدت افزایش داد، با این حال اندکی پس از همه گیری استفاده از تبلیغات رنگی تاثیرگذاری آنها کاهش پیدا کرد. آیا ماهیت تبلیغات رنگی برای مشتریان تکراری شده بود؟ پاسخ مناسب این پرسش را باید در حوزه ای دیگر جست وجو کرد. مشکل اساسی در این میان ماهیت تکراری تمام آگهی های تبلیغاتی برای مشتریان بود. وقتی شما به عنوان مشتری علاقه مند به یک حوزه به طور مداوم آگهی های تکراری، حتی در نسخه رنگی، را مشاهده نمایید، به تدریج انگیزه تان برای مشاهده نمونه های بیشتر کم خواهد شد.
برند استی پس از چند ماه ناکامی در زمینه توسعه تبلیغات رنگی اش به سراغ راهکاری برای ایجاد تمایز با دیگران رفت. راهکار استی استفاده از ایده های تازه و غیرکلیشه ای بود. بدون تردید ترک ایده های رایج در زمینه تبلیغات نیازمند جسارت زیادی است. این امر در هر برندی یافت نمی شود. استی با تاکید بر روی حضور در بازارهای تازه اقدام به استفاده از ایده های بازاریابی متفاوتی کرد. این امر به خوبی در بازار اروپا و آمریکای شمالی جواب داد. براساس گزارش موسسه فوربس برند استی در دهه 60 میلادی نزدیک به 25 درصد از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را در اختیار داشت.
توجه به مزیت ها به جای امکانات
امروزه محصولات مختلف دارای امکانات بسیار زیادی هستند. این امر دامنه انتخاب مشتریان را به شدت افزایش داده است. اغلب برندها در زمینه معرفی محصولات شان در ویدئوهای تبلیغاتی بر روی امکانات آنها تاکید دارند. چنین گرایشی در حوزه تبلیغات موجب مشاهده کمپین های مشابه از سوی برندها شده است. همانطور که در بخش قبل بحث شد، چنین کمپین هایی کمترین تاثیر بر روی مخاطب هدف را ایجاد میکند. راهکار موردنظر در این بخش برای جایگزینی با امکانات محصولات مربوط به مزیت هاست. محصول شما چه تفاوتی با نمونه های مشابه در بازار دارد. امروزه تمام کفش های ورزشی دارای راحتی و قیمت مناسب هستند. در این میان مزیت های جانبی مانند همگام سازی کفش با گوشی های هوشمند برای محاسبه میزان دویدن موجب ترغیب مشتریان خواهد شد. اگر شما در این زمینه عملکرد درخشانی نداشته باشید، هرگز توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: همه چیز درباره تبلیغات
برخی از برندها در تلاش برای پیش خرید بهترین موقعیت های تبلیغاتی مانند مسابقه سوپربال در بازار ایالات متحده هستند. نکته مهم در این میان استفاده از ایده های متمایز و مزیت محور برای جلب نظر مخاطب هدف است. شما در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهید داشت. سالانه برندهای بسیار زیادی در مسابقه سوپربال اقدام به نمایش تبلیغات برای مخاطب هدف می کنند. با این حال تعداد اندکی از آنها سال تجاری را با موفقیت به پایان خواهند رساند. این امر نکته بسیار مهمی برای برندها محسوب می شود. اگر شما نیز به دنبال کسب موفقیت در حوزه بازاریابی و تبلیغات هستید، باید نسبت به تاکید بر روی مزیت های محصولات اقدام نمایید.
برخی از محصولات دارای مزیت های مشخصی نسبت به رقبا نیستند. این امر بیانگر یکی از ایرادات اصلی در زمینه طراحی محصولات است. اگر شما در زمینه طراحی محصول دقیقا از رقبای تان کپی برداری نمایید، دیگر امکان رقابت مناسب با آنها را نخواهید داشت. یک مثال مناسب در این زمینه صنعت خودروسازی است. امروزه برندهای تولید کننده خودرو در سراسر جهان حضور دارند. هر کدام از آنها دارای مشتریان خاصی اند. این امر ناشی از تنوع محصولات آنها و توانایی شان برای تاکید بر روی مزیت های متفاوت محصولات شان است. اگر تمام برندهای خودروسازی از روی دست یکدیگر کپی برداری می کردند، دیگر تبلیغات خلاقانه و نوآوری در این زمینه معنایی نداشت.
بهترین عملکرد در زمینه تاکید بر روی مزیت های محصولات در تبلیغات مربوط به برند تاید است. برند تاید در بسیاری از کشورهای جهان نامی شناخته شده است. این شرکت در زمینه تولید مواد شوینده فعالیت دارد. نخستین حضور این برند در بازارهای بین المللی با تاکید بر روی شیوه نوین برای لکه بری بدون صدمه به بافت لباس بود. چنین تبلیغی در زمان خود بسیار نوآورانه محسوب می شد. درست به همین خاطر نیز دامنه وسیعی از مشتریان در بازارهای مختلف اقدام به خرید این محصول کردند.
امروزه نیز تاکید بر روی مزیت های محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید پیش از طراحی کمپین های تبلیغات نسبت به شناسایی مزیت های محصولات تان اقدام نمایید. در غیر این صورت کار بسیار دشواری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهید داشت.
استفاده از عنصر طنز و شوخی
طنز و شوخی یکی از مهم ترین المان ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در طول دهه های متمادی با استفاده از همین تکنیک رابطه مناسبی با مشتریان ایجاد کرده اند. بدون تردید همه ما تبلیغات خاطره انگیزی از دوران کودکی مان به یاد داریم. استفاده از عنصر طنز همیشه تاثیر مناسبی بر روی ماندگاری تبلیغات در ذهن نسل ها دارد.
برند زولا یکی از کسب و کارهای پیشرو در زمینه استفاده از عنصر طنز و شوخی در تبلیغات است. این برند در حوزه طراحی و برنامه ریزی برای مراسم های عروسی فعالیت دارد. بدون شک بسیاری از افراد آرزوی یک مراسم ازدواج رویایی را دارند. نکته مهم در این میان احتمال بروز مشکلات فراوان در فرآیند برگزاری مراسم است. همین امر موجب فعالیت آژانس ها و برندهای طراحی عروسی شده است. زولا در این میان تاکید بسیار زیادی بر روی نقش حوزه تبلیغات دارد. این امر شامل طراحی کمپین های تبلیغاتی متنوع برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شوخی های جذاب است. کمپین مورد بحث ما در این مقاله مربوط به نمایش یک مراسم ازدواج بسیار شلخته و بی نظم است. در این میان عروس و داماد برای تنظیم نکات مختلف اقدام به استفاده از بازی شیر یا خط می کنند. بی شک راهکارهای موردنظر آنها برای ساماندهی مراسم بسیار خنده دار و ساده به نظر می رسد. در نیمه دوم تبلیغات مخاطب شاهد مراسمی حرفه ای و منظم است. چنین تضادی در دل خود برتری همکاری با زولا را در پی دارد.
امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت کاملا بی روح فعالیت می کنند. این امر همیشه نتیجه بسیار منفی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. اگر شما علاقه مند به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید نقش عنصر شوخی را به خوبی درک نمایید. در غیر این صورت همیشه با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهید شد.
مطلب مرتبط: تکنیک های تبلیغاتی: 14 مورد از رایج ترین تکنیک های مورد استفاده تبلیغ کنندگان
تاکید بر روی یک پیام، نه بیشتر
برخی از برندها در حوزه تبلیغات در تلاش برای انتقال چندین پیام مختلف به مخاطب هدف هستند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما در عمل شانس برندها برای تعامل مناسب با مشتریان را کاهش خواهد داد. وقتی شما پیام های متنوعی برای مخاطب هدف دارید، امکان تمرکز بر روی یک حوزه را نخواهید داشت. نتیجه این امر عدم توجه مخاطب هدف به فرآیند بازاریابی و تبلیغات شما خواهد بود.
برخی از برندها در زمینه شناسایی مزیت اصلی محصولات شان عملکرد مناسبی دارند، با این حال ترکیب مزیت اصلی محصول با شعارهای تبلیغاتی مختلف از تاثیرگذاری آن می کاهد بنابراین شما باید در کمپین تبلیغاتی تان فقط بر روی یک پیام مشخص تاکید نمایید. در غیر این صورت تاثیرگذاری کمپین موردنظر به شدت کاهش خواهد یافت.
فعالیت در حوزه بازاریابی و تبلیغات همیشه همراه با کمپین های جذاب از سوی برندهای بزرگ بوده است. ما در این بخش نیز به یکی از کمپین های موفق برای القای پیامی واحد به مخاطب هدف اشاره خواهیم کرد. برند سیتیزن در صنعت ساعت سازی اعتبار بسیار زیادی دارد. آنها علاوه بر سابقه بسیار طولانی در حوزه ساعت سازی، همیشه امکانات و مزیت های قابل ملاحظه ای در اختیار مشتریان قرار می دهند. کمپین موردنظر ما در این بخش مربوط به رونمایی از نخستین ساعت مچی بدون نیاز به باطری از سوی سیتیزن است. این ساعت با استفاده از نور خورشیدی و دیگر انرژی های محیطی به طور مداوم خودش را شارژ می کرد. بنابراین دیگر دردسر تعویض باتری برای مشتریان نداشت.
شاید برخی از ایده های تبلیغاتی، مانند ایده سیتیزن، ساده به نظر برسد. نکته مهم در این میان توجه به ایده موردنظر از چشم انداز مشتریان است. این امر به خوبی اهمیت ایده سیتیزن را بیان خواهد کرد.
استفاده از محتوای بصری
امروز مشتریان علاقه مند به مشاهده تمام امور هستند. این امر امکانات بسیار زیادی در اختیار برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار می دهد. اگر شما در زمینه بازاریابی به شیوه های سنتی مانند نگارش متن وفادار مانده اید، دیگر زمان ترک عادت فرا رسیده است.
بسیاری از بازاریاب ها و کارآفرینان نسبت به دشواری استفاده از نرم افزارهای ویرایش یا ساخت محتوای بصری اعتراض دارند. خوشبختانه امروزه بسیاری از ابزارهای بازاریابی دارای راهنمای استفاده برای کاربران هستند. چنین امری فرآیند کار با آنها را بسیار ساده می سازد. اگر شما نیز در زمینه بازاریابی نیاز به استفاده از محتوای بصری دارید، جست وجویی ساده در شبکه های اجتماعی یا فضای اینترنت راهنمای استفاده از نرمافزارهای گوناگونی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
مطلب مرتبط: تکنیک های تازه تبلیغاتی برای نفوذ بیشتر در مصرف کنندگان
وقتی صحبت از کاربست محتوای بصری در حوزه بازاریابی می شود، هیچ برندی به اندازه لگو دارای تجربه موفق نیست. این برند در طول سال کمپین های بسیار متنوعی در اختیار مخاطب هدف قرار می دهد. چنین امری فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت ساده خواهد کرد.
شاید در نگاه نخست برند لگو بیشتر مورد توجه کودکان قرار داشته باشد. نکته مهم در این میان دامنه وسیع مشتریان لگو از نظر سنی است. یکی از مشهورترین طرفداران بازی های لگو دیوید بکام است. این امر در کنار همکاری نزدیک برند لگو با چهره های مورد علاقه مشتریان موجب افزایش فروش اش در بازارهای متنوع می شود.
اگر شما در زمینه بازاریابی و تبلیغات علاقه مند به جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان هستید، باید از محتوای بصری به بهترین شکل استفاده نمایید. برخی از برندها در این مسیر بر روی الگوبرداری از کمپین های موفق دیگران تاکید دارند. نکته مهم در این میان عدم تمایل مشتریان برای مشاهده محتوای بازاریابی و تبلیغات تکراری است.
براساس گزارش موسسه Inc، استفاده از محتوای بصری در زمینه بازاریابی تا 50 درصد تاثیرگذاری آن را افزایش خواهد داد بنابراین شما باید در تمام کمپین های بازاریابی و تبلیغات، حتی نمونه های متن محور، نسبت به استفاده از محتوای بصری اقدام نمایید.
شناخت بازار هدف
فعالیت تبلیغات در تمام بازارهای در دسترس هرگز ایده مناسبی نیست. برخی از برندها برای بخش تبلیغات بودجه های بسیار گزافی در نظر می گیرند. اشتباه مهلک در این میان تلاش برای جلب نظر تمام مشتریان حاضر در بازار است. وقتی شما بر روی تمام مشتریان هدف گذاری می کنید، بودجه تان تا حدود زیادی از بین خواهد رفت. شناخت بازار هدف و سرمایه گذاری تبلیغاتی بر روی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه دیگر کمتر برندی به الگوی تبلیغات توده ای اعتقاد دارد. درست به همین خاطر هزینه های تبلیغاتی برندها به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر شما نیز در زمینه بازاریابی و تبلیغات علاقه مند به صرفه جویی بیشتر هستید، باید از همین الگو استفاده نمایید.
تقلید از رقبا برای طراحی کمپین های بازاریابی ایده نامناسبی است، اما همین امر در جریان شناسایی بازارهای هدف و شناخت مناسب از آنها عالی خواهد بود. بنابراین شما برای آشنایی با بازارهای تازه باید عملکرد رقبا را تحت نظر بگیرید. بسیاری از برندهای بزرگ برای کاهش هزینه هایشان در بخش توسعه و تحقیقات از همین شیوه استفاده می کنند. بدون تردید برندهای کوچک توانایی رقابت مستقیم با برندهای بزرگ و باسابقه را ندارند بنابراین استفاده از چنین ایده هایی بهترین راهکار خواهد بود.
نمایش به جای سخنرانی
نمایش یک نکته به مشتریان تاثیر به مراتب بیشتری در مقایسه با سخنرانی با صرف بیان آن دارد. این امر از مدت ها قبل مدنظر برندهای بزرگ قرار داشته است. یکی از بهترین عملکردها در این حوزه مربوط به برند سیمنز است. این برند در حوزه های مختلفی فعالیت دارید. کمپین موردنظر ما در این بخش در حوزه تولید ماشین لباسشویی است. اگر شما تا به حال اقدام به خرید ماشین لباسشویی کرده باشید، به خوبی از اهمیت سر و صدای اندک آن آگاهی دارید. برندهای مختلف در زمینه تولید ماشین لباسشویی ادعاهای مختلفی در مورد صدای اندک محصولات شان دارند. این برند در کمپینش برای نمایش صدای اندک ماشین لباسشویی های مدل جدیدش اقدام به کارگذاری برخی از آنها در کتابخانه ها کرد. فضای کتابخانه همیشه باید ساکت و بیسر و صدا باشد. همین امر موجب جلب نظر مشتریان به محصول سیمنز شد. وقتی شما شجاعت نمایش یک نکته به مشتریان را داشته باشید، ذهنیت آنها نسبت به کسب و کارتان تغییر خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات
اهمیت اصالت در تبلیغات
مفهوم اصالت در عرصه تبلیغات مورد تفسیرهای بسیار زیادی قرار گرفته است. ما در این بخش معنایی بسیار ساده از آن را مدنظر داریم. این معنا شامل استفاده از ارزش ها و اصول برند در زمینه تبلیغات است. اگر شما تعهدات خاصی در زمینه کسب و کار دارید، استفاده از آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ضروری خواهد بود. برخی از برندها پس از اعلام ارزش های برندشان دیگر توجهی به آنها ندارند. چنین عملکردی موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد.
برند پلنت فیتنس یکی از کسب و کارهای فعال در زمینه ساده سازی تمرین های ورزشی و کمک به مردم برای دستیابی به تناسب اندام است. این شرکت در یکی از کمپین های جذابش اقدام به رونمایی از برخی فرمول های لاغری و ورزش در خانه کرد. بدون تردید این فرمول ها پیشتر جزئی از محصولات شرکت بود. نکته مهم در این میان بیان جایگزینی این فرمول ها با نمونه های تازه تر بود بنابراین اگر چنین فرمول هایی برای افراد علاقهمند تاثیرگذار می شد، انگیزه آنها برای استفاده از محصولات و خدمات پلنت فیتنس به شدت افزایش می یافت.