کسب و کارها در شرایط کنونی نیاز بسیار زیادی به حضور در فضای آنلاین دارند. امروزه بخش قابل ملاحظه ای از فروش کسب و کارها در این فضا روی می دهد بنابراین توجه روزافزون به بازاریابی در شبکه های اجتماعی و توسعه برند در این فضا ضروری خواهد بود. اینستاگرام در میان شبکه های اجتماعی مختلف دارای مزیت های قابل ملاحظه ای است. بسیاری از برندها به دلیل حضور دامنه وسیعی از کاربران از مناطق مختلف در این پلتفرم اقدام به بازاریابی و تعامل با مشتریان در اینستاگرام می کنند. اینستاگرام به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های اجتماعی در طول سال های اخیر امکانات بسیار زیادی برای برندها رونمایی کرده است. این امر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و فروش را ساده تر از هر زمان دیگری می کند. اگرچه این نکات برای بازاریاب ها و کارآفرینان امیدوارکننده است، اما همچنان نیاز به استفاده از تکنیک ها و توصیه های کاربردی وجود دارد. در ادامه برخی از این نکات را مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.
توصیه هایی برای توسعه کسب و کار آنلاین در اینستاگرام
فرصت های تعامل با مشتریان ثابت و جدید در فضای آنلاین بسیار زیاد است. امروزه کاربران اینستاگرام تمایل بالایی برای تعامل با برندها نشان می دهند. این امر در مورد سایر شبکه های اجتماعی بسیار کمتر است. یکی از چالش های اصلی بازاریاب ها در هر فضایی مربوط به تمایل اندک کاربران برای تعامل است. این امر اغلب اوقات موجب بروز مشکلاتی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. امروزه شمار بالایی از برندها برای تعامل با مخاطب هدف به دنبال بازاریابی در اینستاگرام هستند، با این حال تمام کسب و کارها توانایی جلب نظر مخاطب هدف را ندارند.
باتوجه به حضور دامنه وسیعی از کاربران در اینستاگرام هرگونه فعالیت برندها زیر ذره بین قرار دارد بنابراین اگر یک برند اشتباه عجیبی در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان انجام دهد، تا مدت ها از شهرت منفی برخوردار خواهد شد. همین امر بازاریابی در اینستاگرام و به طور کلی فضای آنلاین را بدل به گزینه ای حساس کرده است.
ایجاد حساب کاربری تجاری
کسب و کارها باید همیشه از حساب کاربری تجاری استفاده کنند. مزیت این امر امکان بهره مندی از برخی از ابزارها و آمارهای جانبی تیم اینستاگرام است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال راهکارهای ساده و همچنین اطلاعات دقیق هستند. سادگی راهکارهای بازاریابی تا حد زیادی به ابزارهای در دسترس برندها بستگی دارد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه های گزاف استفاده از پلتفرم های بازاریابی را ندارند. بنابراین باید از گزینه های رایگان استفاده کنند. اینستاگرام در این میان امکان تبدیل اکانت های معمولی به اکانت تجاری را فراهم کرده است.
مطلب مرتبط: نبایدهای عرصه توسعه کسب و کار در اینستاگرام
اکانت های تجاری دارای دسترسی به گزینه هایی نظیر آمارهای تخصصی هستند. این امر در مورد هر کدام از پست های برند فعال می شود. همچنین فرصت بازاریابی و نمایش محتوای تبلیغاتی در اینستاگرام نیز برای چنین اکانت هایی فعال خواهد بود. یکی از گزینه های جذاب برای بازاریابی و فروش بهتر مربوط به امکان فروش مستقیم است. این امکان به طور انحصاری برای اکانت های تجاری در دسترس قرار دارد. با توجه به این نکته تبدیل اکانت معمولی برندها به اکانت تجاری برای هر کسب و کاری نوعی ضرورت خواهد بود.
تعامل با مشتریان
امروزه تعامل با مشتریان به دلیل بروز بحران کرونا و محدودیت های گسترده برای تعامل میان افراد به شدت کاهش پیدا کرده است، با این حساب برندها نیاز بسیار بیشتری به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف به شیوه های آنلاین دارند. کسب و کارهای موفق همیشه تعامل با مشتریان را به مثابه گزینه برندهشان ارزیابی می کنند بنابراین همیشه ایده های جذابی برای تعامل با مشتریان دارند. مهمترین مسئله در مورد بازاریابی در اینستاگرام مربوط به توجه به مشتریان است. برخی از برندها فقط به دنبال تولید محتوای بازاریابی و فروش به هر قیمتی هستند. این امر موجب ناامیدی مشتریان از تعامل با برندها می شود.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، کاربران اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دارای تمایل بسیار بیشتری برای ارتباط با برندها هستند. کسب و کارها باید به این علاقه کاربران توجه ویژه ای نشان دهند بنابراین تلاش برای ایجاد گفت وگوهای صمیمانه باید بخشی از برنامه بازاریابی هر برندی را شامل شود. بی توجهی به این نکته در نهایت موجب ریزش شدید مشتریان و ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد شد.
انتشار مداوم محتوای مرتبط با حوزه فعالیت برند
هر برند دارای زمینه ای مشخص برای فعالیت است. اگر کاربران با مشاهده محتوای اکانت رسمی برند امکان پیش بینی زمینه فعالیت مان را ندارند، باید در استراتژی بازاریابی مان تجدیدنظر نماییم. بسیاری از برندها در عمل فقط به انتشار محتوای سرگرم کننده برای مخاطب هدف مشغول هستند. اگرچه این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد، اما اختصاص تمام برنامه بازاریابی برند به این امر نامناسب خواهد بود. کسب و کارها باید زمینه فعالیت و محصولات شان را نیز به مشتریان نشان دهند. در غیر این صورت به طور مداوم درگیر ناتوانی برای ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید یا تعامل بیشتر با برند خواهند بود. امروزه این امر موجب صرف هزینه های گزاف در حوزه بازاریابی و ناتوانی برای دریافت نتیجه مناسب از سوی برندها می شود.
انتشار محتوای تبلیغاتی
اینستاگرام در آپدیت های اخیرش امکان نمایش محتوای تبلیغاتی را به شدت افزایش داده است. شاید مهمترین نکته برای بازاریاب ها در این فضا نمایش هوشمند محتوای تبلیغاتی به کاربران باشد. اینستاگرام بر این اساس محتوای تبلیغاتی را براساس سلیقه هر کاربر شخصی سازی می کند. امروزه دیگر خبری از نمایش یک محتوای تبلیغاتی برای تمام کاربران اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری نیست، بلکه کاربران براساس رفتارشان در اینستاگرام و پست هایی که لایک می کنند، محتوای تبلیغاتی مرتبط با سلیقه شان را مشاهده خواهند کرد. این امر تاثیرگذاری محتوای تبلیغاتی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. همچنین میزان نارضایتی کاربران از مشاهده محتوای نامرتبط با سلیقه شان نیز کاهش یافته است.
همکاری با اینفلوئنسرها
همکاری با اینفلوئنسرها راهکار مهمی برای بهبود وضعیت بازاریابی محسوب می شود. امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی توجه ویژه ای به محتوای تولیدی اینفلوئنسرها دارند. چنین امری در کنار تمایل اینفلوئنسرها برای همکاری با برندها شرایط حضور بازاریاب ها را به شدت ساده کرده است. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ دارای همکاری نزدیک با اینفلوئنسرهای برجسته در شبکه های اجتماعی هستند. شاید این امر در نگاه نخست هزینه اضافی برای کسب و کارها محسوب شود، اما در بلندمدت تاثیر بسیار مطلوبی بر روی تمایل مشتریان برای تعامل با برند خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 7 اشتباه بزرگ در استفاده تجاری از اینستاگرام
برخی از اینفلوئنسرها به دلیل تخصص فراوان در حوزه هایی خاص دارای همکاری با شمار محدودی از برندها هستند. اگر کسب و کار شما توانایی همکاری انحصاری با چنین افرادی را پیدا کند، شرایط بازاریابی اش به طور قابل ملاحظه ای دستخوش تغییر خواهد شد.
متاسفانه بسیاری از برندها برای بازاریابی در اینستاگرام به دنبال رابطه ای کوتاه مدت در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها هستند. همین امر جلوه اصلی کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین برخی دیگر از بازاریاب ها با طراحی معیارهای بیش از اندازه سختگیرانه امکان هرگونه همکاری را از بین می برند. انتظارات کسب و کارها از هر اینفلوئنسر باید براساس واقعیت های عرصه کسب و کار باشد. در غیر این صورت هرگز امکان ایجاد همکاری پایدار فراهم نخواهد شد.
ابزارهای مهم اینستاگرام برای استفاده بازاریابی
بدون تردید اینستاگرام یکی از ابزارهای کاربردی برای ایجاد ارتباط میان دامنه وسیعی از افراد است. کسب و کارها نیز در این میان برای تعامل با مشتریان، بازاریابی و برندسازی از این پلتفرم استفاده می کنند بنابراین برداشت تبلیغاتی از تمام امکانات اینستاگرام امری طبیعی در میان بازاریاب ها خواهد بود. بدون تردید هر شبکه اجتماعی دارای مزیت های خاص خودش است. هدف اصلی در این بخش بررسی برخی از مهمترین ابزارها و امکانات اینستاگرام از نقطه نظر بازاریابی است.
اینستاگرام لایو
پخش ویدئو زنده برای تعامل با مخاطب هدف در طول یک دهه اخیر مدنظر بسیاری از بازاریاب ها قرار گرفته است. این امر در میان کاربران نیز نکته مهمی را شامل می شود. استفاده از ویدئوهای لایو برای تعامل زنده و در لحظه با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از کاربران در تعامل با برندها تمایلی برای بیان نظرات شان ندارند، اما در ویدئوهای لایو انگیزه بالاتری برای تبادل نظر و تعامل با برندها پیدا می کنند.
اینستاگرام در سرویس لایو برای کاربران امکانات بسیار زیادی فراهم کرده است. هر کاربر امکان ذخیره سازی لایو برای مدت زمان 24 ساعت را دارد. این امر به معنای امکان دسترسی دیگر کاربران به محتوای موردنظر تا 24 ساعت از زمان پخش محتواست. همچنین در صورت تمایل برای ثبت همیشگی محتوا امکان تبدیلش به مجموعه IGTV نیز وجود دارد. بر این اساس محتوای ویدئویی موردنظر برای همیشه در اکانت برندها یا کاربران عادی باقی می ماند.
مزیت اصلی بخش لایو افزایش انگیزه کاربران برای تعامل با برند است. این امر در سایر بخش ها کمتر به چشم می خورد. دلیل این امر نیز امکان دریافت پاسخ پرسش ها و همچنین تعامل در کوتاه ترین زمان ممکن با مسئولان ارشد برند است. اگر در ویدئوهای لایو از مهمان های ویژه بهره بگیریم، میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. برخی از برندها به طور مداوم نسبت به استفاده درست از مهمان ها در عرصه بازاریابی مهارت نشان می دهند. این امر باید از سوی دیگر برندها نیز مورد الگوبرداری قرار گیرد.
بخش استوری اینستاگرام
بارگذاری استوری امکان پرهیز از وجهه رسمی پست ها را به همراه دارد. بسیاری از برندها برای طراحی یک پست ساده اقدام به اعمال ویرایش های سنگین و همچنین اختصاص مدت زمانی طولانی می کنند. چنین امری همیشه با مشکلاتی برای انتقال اخبار مهم در کمترین زمان ممکن همراه است. بخش استوری امکان بارگذاری محتوا بدون نیاز به رعایت شیوه های مرسوم را به همراه دارد. کسب و کارها نیازی به ویرایش طولانی محتوا در بخش استوری ندارند. بنابراین باید در کمترین زمان ممکن اقدام به بارگذاری محتوای موردنظر نمایند.
امروزه اینستاگرام حتی امکان فروش مستقیم در بخش استوری را نیز توسعه داده است بنابراین برندها امکان نمایش محصولات شان در این بخش و یافتن مشتری برای آن را پیدا می کنند. مهمترین نکته در این میان رعایت سادگی در بخش استوری است. کاربران واکنش مناسبی در قبال محتوای بیش از اندازه ویراش شده در این بخش نشان نمی دهند. همچنین باید نسبت به طراحی محتوا برای این بخش همراه با حجم اندک نیز توجه نشان دهیم. اگر حجم محتوای بخش استوری بسیار زیاد باشد، کاربران مشکلات زیادی برای مشاهده سریع آن محتوا در پیش خواهند داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در اینستاگرام با ابزارهای تحلیل حرفه ای
استیکر حمایت از کسب و کارهای کوچک
حمایت از کسب و کارهای کوچک یکی از ترندهای برتر در زمینه بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از مشتریان در بازارهای مختلف نسبت به حمایت از چنین کسب و کارهایی واکنش نشان داده اند. این امر به طور قابل ملاحظه ای با ظهور بحران کرونا شدت یافته است. دلیل این امر نیز آسیب پذیری بیشتر کسب و کارهای کوچک در مقایسه با دیگر رقبا بود. اینستاگرام نیز برای حمایت از کسب و کارهای کوچک اقدام به طراحی استیکری خاص در بخش استوری کرد. این استیکر در دسترس تمام کاربران قرار دارد. هر کاربر برای نمایش حمایت از کسب و کارهای کوچک امکان بارگذاری استوری با استفاده از استیکر موردنظر را خواهد داشت.
امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک با تاکید بر روی ماهیت خرد و جزئی فعالیت شان امکان جلب نظر مشتریان را دارند بنابراین باید در زمینه معرفی کسب و کار بر روی وجه کوچک و محلی اش بیشتر تاکید نماییم. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارمان قرار خواهد گرفت. بسیاری از مشتریان به دلیل عدم آگاهی از محدوده فعالیت خرد و محلی کسب و کارها نسبت به حمایت بیشتر از آنها اقدام نمی کنند. در این شرایط مقصر اصلی شکست بازاریابی تیم مدیریت ارشد کسب و کار خواهد بود.
هشتگ های اینستاگرام
استفاده از هشتگ های مختلف برای سهولت دسترسی کاربران به محتوای بازاریابی ایده مناسبی است. اینستاگرام با میزبانی از شمار بالایی از کاربران نیاز به راهکاری برای جست وجوی ساده تر محتوا داشت. همین امر ایده استفاده از هشتگ را پیش کشید. بدون تردید هشتگ ها نقش مهمی در سایت های اینترنتی و همچنین سایر شبکه های اجتماعی دارند. استفاده اینستاگرام از چنین محتوایی نیز باید در کنار سایر کاربردهای این پلتفرم ها ارزیابی و تحلیل شود.
جست وجوی ساده تر محتوا برای کاربران به معنای یافتن محتوای مربوط به برندها در هشتگ های محبوب نیز هست. اشتباه برخی از برندها استفاده از هشتگ های پرشمار و بی ارتباط با محتوای اصلی است. این امر محتوای بازاریابی برند را در اختیار کاربران بی علاقه قرار خواهد داد. مهمترین نکته در این میان استفاده از شمار محدودی از هشتگ ها و توجه به ارتباط مفهومی آنها با محتوای مدنظرمان است. امروزه اینستاگرام در صورت مشاهده کاربرد هشتگ های پرتعداد و بی ارتباط با ماهیت محتوا نسبت به مسدودسازی دسترسی اکانت ها به سرویس هشتگ اقدام می کند بنابراین برای تداوم تعامل با مخاطب هدف باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهیم.
بخش خرید مستقیم اینستاگرام
کاربران برای مدت های طولانی امکان خرید مستقیم در اینستاگرام را نداشتند. این امر برای برندها مشکلات زیادی از نقطه نظر فروش ایجاد می کرد. اینستاگرام در آپدیت های اخیرش نسبت به این مسئله واکنش بسیار جدی نشان داده است. اکنون برندها امکان انتشار پست های مربوط به محصولات شان و درج گزینه خرید مستقیم بر روی آن را دارند. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت فروش کسب و کارها بازی می کند. مشتریان همیشه علاقه مند به خرید همراه با ساده ترین شیوه های ممکن هستند. بنابراین بارگذاری لینک فروشگاه سایت در بخش بیوگرافی تمایل چندانی در میان آنها ایجاد نخواهد کرد. این امر برای اغلب برندها دغدغه اصلی در زمینه بازاریابی و فروش در اینستاگرام محسوب می شد. نکته جالب اینکه پلتفرم های دیگر دست کم امکان بارگذاری لینک سایت ها را فراهم می کنند، با این حال استراتژی اینستاگرام عکس این ماجرا را نشان می دهد. برندها فقط در صورت داشتن بیش از 10 هزار فالوور امکان بارگذاری لینک جانبی در بخش استوری را خواهند داشت. همچنین خبری از بارگذاری لینک در پست ها نیز نیست.
مطلب مرتبط: ۱۰ نکته مهم برای موفقیت تبلیغات اینستاگرامی
بخش IGTV
آیا شما نیز تمایل به بارگذاری ویدئوهای طولانی مدت در اینستاگرام دارید؟ این امر تا همین چند وقت پیش بیشتر شبیه به رویا بود، با این حال اکنون اینستاگرام با راه اندازی بخش IGTV این امکان را فراهم کرده است. بدون شک این اقدام برای رقابت بهتر با یوتیوب صورت گرفته است بنابراین کسب و کارها باید نسبت به استفاده از ویدئوهای دارای مدت زمانی طولانی تر از بخش استوری و پست در قالب IGTV اقدام نمایند. نکته اصلی در زمینه هدایت اینستاگرام به سوی این اقدام مربوط به رقابت فشرده با یوتیوب است بنابراین کاهش مراجعه برندها به یوتیوب برای بارگذاری ویدئوهای طولانی از مهمترین اهداف اینستاگرام در این میان محسوب می شود. شاید در نگاه نخست بسیاری از برندها هنوز هم از یوتیوب به عنوان پلتفرم مخصوص ویدئو استفاده کنند، اما اقدام اینستاگرام در این میان میزان رقابت را تا حد زیادی بیشتر کرده است.
سرویس اینستاگرام ریلز
یکی از تازه ترین امکانات اینستاگرام برای کاربران و اکانت های تجاری بخش ریلز است. شاید در نگاه نخست شباهت بالای این بخش با IGTV کاربران را گمراه سازد، اما ساختار این دو با هم متفاوت است. اینستاگرام در بخش ریلز تمایل به انتشار ویدئوهای کوتاه را مورد توجه قرار داده است بنابراین IGTV به طور مشخص برای بارگذاری ویدئوهای طولانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این امر نظم بسیار بهتری به فرآیند تولید محتوای ویدئویی در اینستاگرام خواهد بخشید.
کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط به محتوای ویدئویی طولانی نیاز ندارند بنابراین سرمایه گذاری بر روی بخش ریلز یکی از نکات مهم در این رابطه محسوب می شود. هرچه محتوای بازاریابی برندها کوتاه و تاثیرگذار باشد، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف به همراه خواهد داشت.
کسب و کارها چگونه باید از اینستاگرام برای موفقیت بازاریابی بیشتر استفاده کنند؟
اینستاگرام یکی از بهترین وبلاگ ها برای راهنمایی کسب و کارها را دارد. براساس توصیه تیم فنی اینستاگرام تولید محتوای بازاریابی در این پلتفرم براساس 3 محور اصلی تعامل، آموزش و سرگرمی بهترین نتیجه نهایی را در پی خواهد داشت. برخی دیگر از نکات مهم در رابطه با بازاریابی جذاب در اینستاگرام به شرح ذیل است:
• استفاده از کپشن های جذاب و تعاملی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از بازاریاب ها اینستاگرام را پلتفرمی بصری ارزیابی می کنند. بر این اساس نسبت به بارگذاری کپشن جذاب اقدام نمی کنند. این امر موجب کاهش انگیزه کاربران برای تعامل با برندها می شود.
• نمایش پشت صحنه کسب و کار برای هر کاربری جذاب خواهد بود. کسب و کارها باید نسبت به این نکته توجه ویژه ای نشان دهند. این امر موقعیت مناسبی برای تعامل با مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد.
• نگارش مقاله های جذاب در مورد مخاطب هدف یکی از راهکارهای انتقال کاربران از اینستاگرام به وبلاگ برند است. کسب و کارهای بزرگ از این شیوه برای تعامل حداکثری با کاربران استفاده می کنند. برندهای کوچک نیز باید این گزینه را مدنظر قرار دهند.
• اعطای هدیه های مختلف به مشتریان یکی از گزینه های جذاب برای بازاریابی در اینستاگرام است. مناسبت های مختلف برای کسب و کارها فرصتی طلایی به منظور تعامل بهتر با مشتریان است. اگر این فرصت ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، دامنه مشتریان هر برند به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: ایده های جدید در راستای استفاده تجاری از اینستاگرام
امروزه بازاریابی در اینستاگرام به دلیل توسعه قابل ملاحظه این پلتفرم جدی تر از هر زمان دیگری مدنظر بازاریاب ها قرار گرفته است. مهمترین نکته در این میان تلاش برای بازاریابی در اینستاگرام به گونه ای متفاوت از دیگر برندهاست. در غیر این صورت کسب و کارها با شرایط بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله نقطه شروع مناسبی برای بهبود وضعیت بازاریابی برندها در اینستاگرام خواهد بود.