یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد. اینستاگرام از طریق همین نکته موفق به ایجاد انقلاب و تحولی عظیم در زمینه تعامل برندها با مشتریان شده است. اینستاگرام در نگاه نخست پلتفرم ساده و یکدستی به نظر می رسد. این پلتفرم با یک لوگو ساده و از همه مهم تر یک میلیارد کاربر فعال ماهانه باید در رتبه نخست فهرست هر برندی برای تعامل هرچه بهتر با مشتریانش باشد.
اگر شما هنوز از مزیت فعالیت در اینستاگرام برای توسعه فرآیند بازاریابی برندتان استفاده نکرده اید، نکات مهمی را باید مورد توجه قرار دهید. در حقیقت اغلب سایت ها و کارشناس های حوزه بازاریابی بر روی کارهای ضروری در عرصه بازاریابی و فعالیت در اینستاگرام تمرکز دارند. با این حال قصد من در این مقاله کاملا متفاوت است. بر این اساس من در ادامه قصد بررسی هشت اشتباه برندها در زمینه بازاریابی اینستاگرامی را دارم. بدون تردید با استفاده از این نکات امکان ساماندهی بهتر به وضعیت فعالیت برندمان در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام فراهم خواهد شد.
1. فقدان برنامه منسجم
گام نخست ما باید تصمیمگیری درباره دلیل اصلی فعالیت مان در اینستاگرام باشد. برخی از مهم ترین اهداف در این زمینه شامل آگاهیبخشی پیرامون برندمان، تعامل با مشتریان یا رونمایی از محصولات و خدمات مان است. توجه به یک نکته در این میان بسیار ضروری است: محتوای تولیدی برند ما باید ارزش مطلوبی برای مخاطب به همراه داشته باشد. در غیر این صورت به عنوان پیام آزاردهنده تلقی خواهد شد. نمایش نحوه فعالیت کارمندان و فرآیندهای روزمره برندمان یکی از بهترین ایده ها در زمینه تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب محسوب می شود. بدون تردید هیچ کاربری کمترین علاقه ای به محتوای تصادفی برندها ندارد. تولید محتوا بدون برنامه ای دقیق موجب رنجش مخاطب خواهد شد. وقتی مخاطب ما محتوای ناهماهنگ با سلیقه اش مشاهده کند، اعتماد خود را نسبت به ما از دست خواهد داد.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام
2. تولید محتوای ضعیف
بسیاری از مردم به سرعت مطالب مختلف در اینستاگرام را رد می کنند. در این میان فقط مطالب متفاوت با سایر محتواها توجه مخاطب را جلب خواهد کرد. با توجه به این نکته، به هنگام تولید محتوا از سوی یک برند چگونه امکان ایجاد تفاوت در آن در مقایسه با سایر محتواها وجود دارد؟ پاسخ این پرسش تهیه محتوای باکیفیت است. طراحی مطالب ما باید به گونه ای جذاب برای مخاطب باشد. به این ترتیب آنها زحمت نگاه بیشتر و سپس مطالعه آن را به خود خواهند داد. همچنین به اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهای باکیفیت نیز نقش انکارناپذیری در جلب توجه مخاطب برندمان دارد.
3. عدم تداوم در فعالیت مطلوب
کلید موفقیت در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی تداوم است. بدون تردید گاهی اوقات ما درگیر کارهای بسیاری در زمینه کسب و کار هستیم، با این حال چنین امری بهانه مطلوبی برای عدم رسیدگی به وضعیت بازاریابی برندمان در اینستاگرام نیست. در واقع با بارگذاری محتوای تازه ما در چشم مخاطب خواهیم ماند. البته این امر به معنای تولید محتوای با کیفیت پایین نیست. هر چقدر هم که سر ما شلوغ باشد، تولید محتوای کاربردی برای مخاطب هدف مان باید مورد توجه قرار گیرد. بدون تردید یک اکانت فعال در اینستاگرام به مثابه سرمایهگذاری پرسودی خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت تعامل سازنده و جلب نظر مشتریان برندمان را خواهیم داشت.
4. عدم استفاده از تمام ظرفیت هشتگ ها
بدون تردید گاهی اوقات هشتگ ها در شبکه های اجتماعی آزاردهنده هستند، با این حال این امر به معنای عدم سودمندی آنها به طور کلی نیست. اگر شما به طور محدود از هشتگ ها استفاده می کنید (یا شاید استفاده از آن را کلا فراموش کرده اید)، وقت بازنگری در استراتژی تان فرا رسیده است. انتخاب هشتگ های مرتبط با محتوای مان شانس تعامل بیشتر با مخاطب را افزایش خواهد داد. در حقیقت برای بسیاری از کاربران هشتگ ها یکی از کانال های اصلی یافتن محتوای مورد علاقه شان است. هرچه استفاده ما از هشتگ های مرتبط با برندمان بیشتر شود، میزان لایک و کامنت بالاتری دریافت خواهیم کرد. نکته مهم در این میان توجه به محدودیت استفاده از هشتگ در اینستاگرام است. به این ترتیب در هر پست امکان درج حداکثر 30 هشتگ وجود دارد.
5. خرید لایک و فالوور
اکانت ها امکان خرید فالوور را دارند. با این حال چنین روشی مورد توصیه هیچ کارشناس بازاریابی نیست. بسیاری از فالوورهای خریداری شده تقلبی هستند. همچنین اینستاگرام نیز اخیرا طرحی برای مقابله با اکانت های تقلبی را آغاز کرده است. بر این اساس آنها اکانت های فیک را از پلتفرم شان حذف می کنند. در این میان برخی از اکانت های مشهور نیز به دلیل استفاده عمدی از فالوورهای تقلبی با برخوردهای جدی مواجه شده اند. بدون تردید بهترین راهکار برای توسعه برندمان در شبکه های اجتماعی بازاریابی و دستیابی طبیعی و مخاطب بیشتر است. اگرچه این امر مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید، با این حال هیچ ضربه ای به اعتبار برندمان نمی رساند. این امر از طریق تولید محتوای باکیفیت و هماهنگ با نیاز کاربران قابل تحقق خواهد بود.
6. شکست در زمینه استفاده درست از فالوورها
نظریه های زیادی در زمینه نقش فالوورها در فرآیند بازاریابی برندها در شبکه های اجتماعی وجود دارد. به نظر من فالوورهای یک برند نقش سفیران آن را ایفا می کنند. آگاهی از این نکته مهم کمک بسیار شایانی به ما در زمینه تعامل بهتر و استفاده درست از آنها خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل نسبت به این نکته توجه چندانی ندارند. یکی از نقش های مهم فالوورهای یک برند کمک به جذب مخاطب تازه است. به این ترتیب با عدم توجه به مخاطب های فعلی برندمان شانس جلب نظر کاربران بیشتر را از دست خواهیم داد. به عنوان مثال، وقتی برند ما محتوای کاربردی تولید کند، مخاطب مان به معرفی ما به دوستان و اعضای خانواده اش علاقه نشان خواهد داد. بسیاری از برندها از مخاطب های شان درخواست بازنشر محتوای شان یا تولید محتوا با استفاده از هشتگ اختصاصی خود را می کنند. به این ترتیب شمار فالوورهای برند موردنظر به صورت کاملا طبیعی افزایش خواهد یافت. نکته مهم در این بخش نگاه به فالوورهای برندمان به عنوان سرمایه است. استفاده درست از این سرمایه فرصت توسعه هرچه بیشتر را پدید می آورد.
7. انتشار بیش از حد مطالب تبلیغاتی
اغلب کاربران شبکه های اجتماعی از دست اکانت های متعلق به برندها شاکی هستند. چراکه این برندها بیش از اندازه اقدام به بارگذاری مطالب تبلیغاتی می کنند. راهکار رفع این مشکل از سوی برندها قرار دادن خود در جایگاه مشتریان است. به این ترتیب توانایی بهتری در زمینه درک آنها پیدا خواهیم کرد. اگرچه محتوای تبلیغاتی یکی از کانال های ارتباطی ما با مشتریان است، با این حال راهکارهای بهتری نیز وجود دارد. بارگذاری تصاویری از دفتر کار شرکت مان، بازنمایی فرهنگ جاری در شرکت با استفاده از ظرفیت های اینستاگرام و نمایش میزان تلاش و زحمت کارمندان برای ارائه خدمات به مشتریان ایده های جذابی برای تولید محتوا در اینستاگرام محسوب می شود. بدون تردید هر برندی امکان نمایش وضعیت خود از چشماندازهای مختلف را دارد. همین امر فرصت مناسبی برای ما در زمینه تولید محتوای جذاب ایجاد می کند. راه حل ساده است: هر بار از یک چشماندازی کسب و کارتان را به مخاطب هدف نشان دهید.
مطلب مرتبط: 7 گام برای بازاریابی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی
8. ناتوانی در جذب مشتریان و تعامل با آنها
مشتریان نیازمند یک پلتفرم به منظور تعامل با برند ما هستند، بنابراین زمانی که آنها برای دستیابی به شما تلاش می کنند، فرار نکنید. بسیاری از برندها اشتباه های مهلکی در زمینه عدم فالو، پاسخگویی به کامنت و مشاهده مطالب همراه با تگ اکانت شان از سوی مخاطب ها انجام می دهند. مزیت اصلی تعامل فعالانه با مخاطب های هدف برندمان امکان جلب وفاداری آنهاست. به این ترتیب مقدمات تبدیل آنها به مشتریان وفادار برندمان فراهم خواهد شد. وقتی سطح تعامل ما با مشتریان برندمان بالا باشد، پس از مدتی بدون نیاز به گفتوگوی مستقیم با آنها نسبت به نیازهای تازه شان آگاهی خواهیم یافت. تاکید من بر روی فالو مشتریان برندمان به منظور شناخت بهتر سلیقه و نیازهای شان است. بدون تردید اغلب ما در شبکه های اجتماعی نسبت به سلیقه و انتظارات مان از محصولات مختلف حرف های زیادی می زنیم. البته این حرف ها بیشتر در قالب پست های همراه با تصویر یا فیلم بیان می شود.