اینستاگرام یکی از مهمترین پلتفرم های اجتماعی برای بازاریاب ها محسوب می شود. اغلب برندها دارای اکانت رسمی در این شبکه اجتماعی محبوب هستند. کاربران نیز تمایل بالایی برای تعامل با برندها در این فضا دارند. یکی از دلایل اصلی شهرت اینستاگرام اتکایش به محتوای بصری است. این امر در طول سال های اخیر با به روز رسانی های مداوم اینستاگرام موجب ایجاد فضایی جذاب برای کاربران و برندها شده است. بسیاری از برندها برای شناسایی مشتریان علاقه مند به حوزه فعالیت شان و همچنین فروش مستقیم اقدام به حضور در اینستاگرام می کنند. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از ابزارهای حرفه ای به منظور تحلیل درست رفتار کاربران، وضعیت محتوا و همچنین ترندهای مختلف است. برندهای بزرگ همیشه نسبت به استفاده از داده های مناسب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف اقدام می کنند. این امر کمتر مدنظر برندهای تازه تاسیس قرار می گیرد.
اغلب کسب و کارها به هنگام استفاده از ابزارهای مطمئن برای بهبود وضعیت بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف با چالش هایی جدی مواجه می شوند. این امر مربوط به ناتوانی برندها برای یافتن ابزارهای مناسب است. با این حساب بررسی برخی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در این بخش دارای ضرورت خواهد بود. در ادامه برخی از ابزارهای مناسب برای بازاریابی مناسب و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ابزار اینستاگرام (Insight)
اینستاگرام یک ابزار درون برنامه ای بسیار کاربردی در اختیار کسب و کارهای مختلف و به طور کلی اکانت های تجاری قرار داده است. این ابزار داده ها و اطلاعات بسیار مهمی در مورد هر اکانت تجاری در اختیار صاحبانش قرار می دهد. بدون تردید اطلاعات موردنظر کمک قابل ملاحظه ای به بهبود وضعیت بازاریابی برندها خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی با ابزارهای تحلیلی
یکی مزیت های اصلی ابزار اینستاگرام عدم نیاز به پرداخت هزینه برای استفاده از آن است. این نکته مدنظر بسیاری از برندها قرار دارد. امروزه کسب و کارها توانایی صرف هزینه های بالا برای حوزه بازاریابی را ندارند بنابراین کار با ابزارهای ارزان و حتی رایگان بهترین ایده خواهد بود. اگر کسب و کار شما به دنبال آگاهی از میزان لایک، کامنت و همچنین بازنشر محتوایش از سوی کاربران است، به سادگی امکان مراجعه به بخش Insight اکانت تجاری اش را خواهید داشت. این ابزار علاوه بر اطلاعات اساسی فوق در زمینه بیشترین میزان تعامل با کاربران، ساعت های مناسب برای بارگذاری محتوا و همچنین برخی از کلید واژه های مرتبط با کسب و کار نیز توصیه هایی را ارائه می کند. همین امر موجب انتخاب ابزار درون برنامه ای اینستاگرام از سوی برندهای مختلف شده است.
ابزار تحلیل Hootsuite
یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای ارزیابی وضعیت برند در اینستاگرام مربوط به موسسه معتبر Hoosuite است. این ابزار امکان مرور و دسترسی کامل به اطلاعات برند را فراهم می سازد. نکته مهم در این میان نیاز به پرداخت حق عضویت برای بهره مندی از مزیت های ابزار فوق است بنابراین برندها باید مقدار مشخصی برای استفاده از خدمات این برند هزینه نمایند. در غیر این صورت توانایی دسترسی به اطلاعات موردنیازشان را نخواهند داشت.
اگر شما سابقه فعالیت در حوزه بازاریابی را داشته باشید، به خوبی با اعتبار بالای ابزار موسسه Hootsuite آشنایی دارید. بسیاری از برندها به خاطر همین اعتبار موسسه Hootsuite اقدام به استفاده از ابزار تحلیل و ارزیابی اش می کنند.
خدمات پس از فروش و پشتیبانی مداوم از ابزار Hootsuite اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از بازاریاب ها تمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی به طور مداوم دارند. ابزار Hootsuite در این زمینه بهترین خدمات را ارائه می کند. بنابراین مشاهده گرایش بندهای مختلف نسبت به استفاده از خدمات این موسسه امری طبیعی خواهد بود.
ابزار Inconosqure
ابزار Inconosqure یکی از ابزارهای جذاب برای بازاریابی بهتر در شبکه های اجتماعی است. این ابزار برای نخستین بار از پلتفرم فیس بوک پشتیبانی می کرد. با این حال پس از گذشت چند سال به سوی پشتیبانی از سایر شبکه های اجتماعی نیز جهت گیری کرد. استفاده از این ابزار به 2 صورت رایگان و پولی امکان پذیر است. نسخه رایگان برای مدت زمان 10 روز در اختیار کاربران قرار دارد. سپس برای ادامه استفاده از خدمات این ابزار باید حق اشتراک ماهانه پرداخت کرد. در غیر این صورت دسترسی به خدمات موردنظر قطع خواهد شد.
مزیت اصلی Inconosqure محیط کاربری ساده اش است. این امر برای بازاریاب های تازه کار یا افراد فاقد مهارت در این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر شما دارای مهارت اندکی در این حوزه هستید، انتخاب این ابزار بهترین گزینه خواهد بود.
مطلب مرتبط: امکانات جدید برای دهمین سالگرد تاسیس اینستاگرام
ابزار Square Lovin
استفاده از ابزارهای مختلف برای بهبود وضعیت بازاریابی در میان برندها رواج زیادی دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از ابزارهای مختلف می کنند. این امر شاید در نگاه نخست جذابی بسیار زیادی داشته باشد، اما به مرور زمان موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه مدیریت داده های مختلف می شود. ایده اصلی Square Lovin در ابتدا برای ایجاد هماهنگی میان ابزارهای بازاریابی مختلف مدنظر قرار گرفت، با این حال پس از مدت زمانی کوتاه این ابزار بدل به یک نرم افزار مستقل شد. امروزه Square Lovin طرفدارهای بسیار زیادی در زمینه مدیریت حوزه بازاریابی دارد. نکته مهم در این میان امکان استفاده از نسخه رایگان این ابزار با امکانات محدود بدون محدودیت زمانی است بنابراین برای بازاریاب های تازه کار گزینه جذابی خواهد بود.
ابزار Keyhole
ابزار Keyhole در زمینه ارزیابی گفت و گوهای مرتبط با برند فعالیت دارد. اگر یک برند تمایل به آگاهی از نظرات کاربران در مورد نحوه فعالیتش داشته باشد، این ابزار بهترین گزینه ممکن خواهد بود. امروز برخی از برندها برای اطلاع از وضعیت بازاریابی شان هزینه همکاری سنگینی به موسسه های بازاریابی می دهند. استفاده از ابزار Keyhole نیاز به صرف هزینه های گزاف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
ابزار Keyhole به تمام کاربران برای 2 ماه نخست دسترسی رایگان به امکاناتش را ارائه می کند. سپس کاربران باید برای بهره مندی از امکانات این ابزار حق اشتراک پرداخت نمایند.
ابزار Hyper Auditor
همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای بهبود وضعیت بازاریابی برند دارای اهمیت است. برخی از برندها برای دسترسی بهتر به این حوزه اقدام به استفاده از توصیه های حرفه ای کارشناس ها می کنند. اگر برند شما تمایل به یافتن اینفلوئنسرها بدون کمک دیگر کارشناس ها دارد، استفاده از ابزار Hyper Auditor ضروری خواهد بود. این ابزار به طور تخصصی در زمینه بهبود دسترسی کاربران، به طور مشخص برندها، به اینفلوئنسرهای موردنظرشان طراحی شده است. پس از درج مشخصات برند در این ابزار امکان مشاهده اینفلوئنسرهای مختلف براساس سطح شهرت و موفقیت شان برای تعامل با مخاطب هدف وجود دارد.
نکته مهم درخصوص ابزار Hyper Auditor مربوط به دریافت هزینه استفاده از ابزار پس از آشنایی به اینفلوئنسر موردنظر است بنابراین برندها علاقه بالایی برای استفاده از خدمات این ابزار نشان می دهند. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما یکی از شیوه های بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف از سوی Hyper Auditor محسوب می شود. جالب اینکه این شیوه تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف به همراه داشته است.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی بهتر در سال 2021
امروزه بازاریابی در اینستاگرام بدل به چالشی اساسی شده است. حضور دامنه وسیعی از برندها در این فضا کار هر برندی را دشوار خواهد کرد. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای کاربردی به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. اگر این نکته مدنظر برندها قرار داشته باشد، فرآیند بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف ساده تر خواهد شد. استفاده از ابزارهای مورد بحث در این مقاله نقش مهمی در راستای بهبود وضعیت برندها و سرمایه گذاری مطمئن در حوزه بازاریابی خواهد داشت.