جهان در سال 2020 سر و صدای بسیار زیادی داشت. بسیاری از برندها از همان ابتدای سال توانایی جلب نظر مخاطب هدف را از دست دادند. اغلب تیم های بازاریابی پیش از شروع سال جدید اقدام به طراحی کمپین های بازاریابی و ارزیابی الزامات سال نو می کنند. مشکل اساسی در سال 2020 وقوع اتفاقات غیرمنتظره بود. همین امر اغلب بازاریاب ها را سردرگم ساخت. عرصه بازاریابی B2B در طول سال 2020 شرایط مساعدی نداشت. اکنون با نزدیک شدن به پایان سال فرآیند ارزیابی الزامات سال آینده میلادی شروع شده است.
امروزه شفافیت و صداقت برندها با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها به طور مداوم در پایان سال گزارش هایی از نتایج بازاریابی شان منتشر می کنند. بی تردید امسال بسیاری از برندها گزارش های نامناسبی را منتشر خواهند کرد. دلیل این امر ناکامی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعطیلی طولانی مدت بسیاری از برندهای عرصه B2B است. اگرچه توجه به شکست های اخیر در حوزه بازاریابی مهم است، اما باید به ناچار فکری برای سال آینده نیز کرد. یکی چالش های اصلی پیش روی برندها در عرصه B2B نمایش جلوه ای انسانی از کسب و کارشان است. بازاریابی در این عرصه به دلیل حضور برندها و تعامل آنها با هم، به جای مشتریان، دشواری های خاصی دارد. الزام اصلی کسب و کارهای این حوزه برای سال آینده نمایش جلوه ای انسانی تر از خود در عرصه بازاریابی خواهد بود. در این زمینه توجه به تولید محتوای چند فرهنگی ضروری خواهد بود.
یکی از اشتباهات برندها در زمینه بازاریابی B2B عدم توجه به ماهیت جهانی بازار است. امروزه برندها در سطح بین المللی با هم تعامل دارند. همین امر تمرکز بر روی تولید محتوا براساس یک فرهنگ مشخص را همراه یا ریسک های بسیار زیادی می کند. در ادامه موضوع موردنظر را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: چالش ها و راهکارهای بازاریابی B2B
چرا بازاریابی چند فرهنگی مهم است؟
تفاوت های فرهنگی یکی از موضوعات مهم در عرصه مطالعات اجتماعی را شکل می دهد. هدف اصلی در اینجا بررسی تفاوت های فرهنگی به طور محض نیست. بازاریابی در دنیای کنونی باید با توجه به تفاوت های فرهنگی و تلاش برای تولید محتوایی مناسب در این زمینه صورت گیرد. بسیاری از برندها در زمینه طراحی کمپین های B2B در سطح جهانی با مشکل عدم تطابق فرهنگی مواجه می شوند. این امر در صورت تولید محتوا بدون توجه به مخاطب خارج از کشور یک برند پیش می آید.
امروزه تمام برندها امکان تاثیرگذاری در سطح جهانی را دارند. این نکته در صورت بی توجهی مشکلات بسیار عمیقی در حوزه B2B پیش خواهد آورد. وقتی در عرصه B2B شرکت های مختلف به عنوان مشتریان شما فعالیت دارند، کسب شهرت منفی به معنای پایان کارتان در این بازار خواهد بود. شاید رفع شهرت منفی در زمینه تولید محتوای بازاریابی در کسب و کارهای B2C راحت تر باشد، اما در حوزه B2B شهرت منفی یا مثبت کسب و کارها برای مدت زمانی طولانی پایدار خواهد ماند.
مهمترین مسئولیت بازاریاب ها در شرایط کنونی تلاش برای شناسایی تعلق فرهنگی مشتریان مختلف و تولید محتوایی چند فرهنگی است. امروزه یافتن نقاط اشتراک در میان فرهنگ های مختلف امری جذاب برای پژوهشگران محسوب می شود بنابراین بازاریاب ها باید از نتایج مطالعات پژوهشگران در عرصه های مختلف نهایت استفاده را ببرند.
اعتبار محتوای بازاریابی در گرو توانایی کسب و کارها برای نمایش جلوه ای انسانی از برندشان است. این امر عرصه بازاریابی و برندسازی را به هم نزدیک می کند. متاسفانه امروزه برخی از برندها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را ندارند. بنابراین به طور مداوم در زمینه تولید محتوای مناسب و نمایش جلوه انسانی از کسب و کارشان دچار مشکل می شوند. راهکار این امر ایجاد نزدیکی در میان تیم بازاریابی و برندسازی است. البته آگاهی از ضرورت نمایش جلوه ای انسانی از کسب و کار در عرصه بازاریابی پیش نیاز هرگونه اقدامی در این زمینه خواهد بود.
تکنیک های بازاریابی برای مخاطب چند فرهنگی
کسب و کارها در زمان ورود به بازارهای تازه همیشه با مخاطب ناشناس مواجه هستند. یکی از تردیدهای برندها برای ورود به بازارهای تازه مربوط به ناتوانی در زمینه شناخت مخاطب جدید است. بسیاری از برندها در طول سال های متمادی با مخاطب داخلی آشنایی مناسبی پیدا کرده اند. این امر در کنار قرابت فرهنگی میان برندهای داخل یک کشور ایده بازاریابی بین المللی را نگران کننده خواهد کرد. امروزه باتوجه به افزایش نیاز کسب و کارها در عرصه B2B برای حضور در بازارهای جهانی باید بر تردیدهای این چنینی غلبه کرد. در ادامه برخی از تکنیک های مناسب برای بازاریابی چند فرهنگی با استفاده از جلوه انسانی بهتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
توجه به محتوای تولیدی کاربران
ورود به بازاری جدید همیشه همراه با نکات ناشناخته بسیار زیادی است. این امر موجب انفعال برخی از برندها در بازارهای تازه می شود. کسب و کارهای فعال در عرصه B2B برای موفقیت فوری در بازارهای جدید به شدت تحت فشار هستند. اگرچه برای موفقیت در بازارهای جدید باید اندکی شکیبایی داشت، اما سرعت عمل تیم های بازاریابی نیز مهم است. راه اندازی کمپین بازاریابی در ابتدای ورود به بازاری جدید امر غیرممکنی به نظر می رسد. اگر یک کسب و کار در ابتدای ورود به بازاری تازه قصد طراحی و اجرای کمپین بازاریابی را داشته باشد، باید با احتیاط بسیار زیادی عمل نماید.
ارزیابی عملکرد دیگر برندها یکی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی در بازارهای تازه است، با این حال توصیه فعلی ما در این بخش توجه به ایجاد فرآیندهای مشارکت میان برند و مخاطب هدف در فرآیند بازاریابی است. تولید کمپین های بازاریابی تعاملی بهترین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر در عرصه B2B با توجه به عدم آشنایی کسب و کارها با بازارهای جدید اهمیت بالایی دارد. استفاده از این شیوه دست کم ناکامی در بدو ورود به بازار را کاهش می دهد.
همکاری با بازاریاب های محلی
هر فرهنگ به شیوه ای منحصر به فرد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از فرهنگ ها به دلیل تفاوت های قابل ملاحظه ای که دارند، بازاریاب ها را دچار دردسر می کنند. اگر یک برند در تلاش برای بازاریابی در یک کشور دیگر است، باید همکاری با برخی از بازاریاب ها یا کارشناس های کسب و کار محلی را مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت موفقیت در عرصه بازاریابی برای برند موردنظر بسیار دشوار خواهد بود.
امروزه بازاریاب های محلی تمایل بسیار زیادی برای همکاری با برندهای خارجی دارند. با این حساب تعامل نزدیک میان برندهای خارجی و بازاریاب های محلی به توسعه هرچه بهتر تعامل های بین المللی در سطح تجاری کمک خواهد کرد. اغلب برندها برای همکاری با بازاریاب های محلی به شیوه های ساده ای بسنده می کنند. این امر شامل ارسال کمپین نهایی برای بازاریاب موردنظر و درخواست اظهارنظر از سوی وی است. اگر بازاریاب محلی محتوای موردنظر را تایید کند، امکان اجرای آن در سطحی وسیع بدون نیاز به دغدغه نسبت به شکست فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی برتر بازاریابی در حوزه B2B
طراحی محتوای بازاریابی از گفت وگوها در شبکه های اجتماعی
کاربران در شبکه های اجتماعی گفت وگوهای عمومی بسیار زیادی با هم دارند. بازاریاب ها برای ورود به یک بازار تازه باید توجه ویژه ای به گفت وگوی کاربران در شبکه های اجتماعی داشته باشند. بسیاری از برندها برای ایجاد جلوه ای انسانی از کسب و کارشان اقدام به حضور در شبکه های اجتماعی می کنند. اگر یک برند به دنبال ایجاد جلوه ای انسانی است، باید مانند کاربران واقعی در شبکه های اجتماعی فعالیت نماید.
طرح پرسش های دارای پاسخ باز از مخاطب هدف برند نقش مهمی در گردآوری اطلاعات اساسی در مورد فرهنگ بومی یک بازار دارد. این امر جلوه انسانی کسب و کار را نیز به خوبی توسعه می دهد بنابراین تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی یکی از پیش شرط های حضور موفق در بازاری جدید محسوب می گردد.