در زمینه بازاریابی اگرچه همواره با گزینه های متنوعی مواجه هستیم، با این حال اگر بهترین ها را مورد توجه خود قرار ندهیم، در بازار به شدت رقابتی حال حاضر نتایج لازم را هم به دست نخواهیم آورد. با این حال استراتژی ها مواردی همیشگی نبوده و به صورت مداوم، تغییر می کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که حداقل از بهترین های آن در سال جاری، آگاهی داشته باشید. در این زمینه بدون شک اگر از اطلاعات دیگران استفاده نکنید، محکوم به آزمون و خطا خواهید بود که خود مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد. این مسئله خصوصا برای مدیران برندهای کوچک، یک چالش بزرگ محسوب می شود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که آنها به خاطر آنکه تازه کار هستند و یا بودجه محدودی دارند، از قدرت ریسک پایینی نیز برخوردار هستند. به همین خاطر در ادامه 15 اقدام بازاریابی موثر برای کسب و کارهای کوچک را بررسی خواهیم کرد که نتیجه بخش بودن آنها، تضمین شده است.
1-مشتریان اصلی خود را بشناسید
اگرچه در اکثر شیوه های بازاریابی و ایجاد مشتری، تمایل به جذب حداکثری وجود دارد. با این حال اگر شما در ابتدا افرادی را مورد توجه قرار دهید که شانس تبدیل شدن به مشتری بیش از 50 درصد را دارند، بدون شک نتایج بهتری را به دست خواهید آورد. برای مثال در حالت عادی برای ایجاد 100 مشتری، ما به بازاریابی برای بیش از 10 هزار نفر نیاز خواهیم داشت. با این حال اگر مشتریان اصلی خود را بشناسید، حتی با مورد توجه قرار دادن 100 نفر نیز می توان به این آمار دست پیدا کرد. در این رابطه همه چیز دیگر به نحوه عملکرد شما بستگی خواهد داشت. این موضوع باعث می شود تا سرعت رشد به مراتب بالاتری را داشته باشید و از اقدامات خود نتایج بهتری را هم به دست آورید. شناخت مشتریان اصلی و افرادی که بالاترین احتمال خرید از جانب آنها وجود دارد، شکل دهنده اقدامات شما خواهد بود. درواقع هنگامی که جامعه آماری شما محدود باشد، شناخت سلایق و نیازها، به مراتب ساده تر خواهد بود. بدون شک چنین اقدامی برای تیم های کوچک با بودجه و تعداد کارمندان کم، کاملا امکان پذیر است. پس از طی کردن این مرحله شما می توانید در صورت تمایل به دیگر فرصت های موجود در بازار توجه داشته باشید. با این حال چنین اقدامی کمک می کند تا از اقدامات خود بالاترین حد نتایج را به دست آورده و سود واقعی یک سال خود را تضمین نمایید. در پیدا کردن جامعه هدف واقعی، استفاده از تکنولوژی خصوصا ابزارهای تحلیل، کاربرد بسیاری را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی کسب و کارهای کوچک
2-تکنیک هایی که موثر نیستند را شناسایی کنید
اشتباه بزرگ بسیاری از مدیران این است که تصور می کنند اگر یک تکنیک در سال گذشته نتایج خوبی را به همراه داشته، حتما امسال هم می تواند چنین تاثیری را داشته باشد. با این حال در بسیاری از موارد این تصور درست نیست و شما نمی توانید اطمینان داشته باشید که شیوه موردنظر، بهترین گزینه محسوب می شود. به همین خاطر بسیار مهم است که به صورت مداوم بازنگری در تکنیک های خود داشته باشید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که شما نباید از هزینه فرصت غافل شوید. براساس این مقوله، هنگام پرداختن به این اقدام درواقع شما فرصت پرداختن به اقدامی دیگر را از دست خواهید داد. به همین خاطر بسیار مهم است که از نتیجه بخش بودن آن، اطمینان داشته باشید. این موضوع نیز برای برندهای کوچک به مراتب مهمتر است. دلیل آن نیز به این خاطر است که اگر از هر اقدام خود بالاترین نتایج را به دست نیاورند، بدون شک دیگر بودجه آن را حداقل تا پایان سال نخواهند داشت. با بازنگری نسبت به تکنیک ها، متوجه بسیاری از اقدامات بی اثر و یا کم اثر خواهید شد که لازم است تا سریعا کنار گذاشته شوند. در این زمینه فراموش نکنید که کنار گذاشتن یک تکنیک به معنای فراموش کردن آن نبوده و ممکن است در سال آینده، وضعیت آن کاملا دگرگون شود. به همین خاطر توصیه می شود که آمارها و تجربیات خود را پیرامون هر تکنیک، حذف نکنید.
3-فهرست ایمیلی برای خود ایجاد نمایید
بستر اینترنت باعث شده است تا محدودیت زمانی، مکانی و حتی پولی از بین برود. برای مثال ممکن است در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی، شما بودجه لازم را نداشته باشید. با این حال روش های بازاریابی اینترنتی به حدی مقرون به صرفه هستند، که استفاده از آنها برای هر برندی امکان پذیر است. در این زمینه فراموش نکنید که شما تنوع بالایی در شیوه پرداخت نیز خواهید داشت. برای مثال می توانید به ازای هر بار کلیک بر روی لینک قرار داده شده، مبلغی را پرداخت کنید. در این زمینه بهترین راهکار استفاده از اینترنت، ایجاد خبرنامه است. درواقع تبلیغ مستقیم در جهان امروز، یک عامل مزاحم تلقی می شود و مربوط به اقتصاد کلاسیک است که در دوران منسوخ شدن به سر می برد. درواقع در جهان به شدت متغیر و پیشرفته امروز، طبیعی است که در هر زمینه ای شاهد تغییرات جدید و کنار گذاشتن شیوه های قدیمی باشیم. در این رابطه با توجه به این امر که هر فردی حداقل یک ایمیل را دارد، استفاده از این بستر می تواند موقعیت طلایی باشد. در این راستا فراموش نکنید که شما باید جامعه هدفی برای خود مشخص کرده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر به صورت مداوم باشید.
برای مثال ممکن است پس از ارسال اولین پیام، برخی از مخاطبان در نظرسنجی شرکت کرده و حوزه های مورد علاقه خود را مشخص کنند. تحت این شرایط دیگر ارسال محتواهایی خارج از این محدوده ها، عاقلانه نخواهد بود. در این زمینه فراموش نکنید که ارزش کار شما باید بالا باشد. این امر به معنای اشتراک گذاری اطلاعات کاربردی و مطابق نیاز روز است، در غیر این صورت نتیجه لازم را به دست نخواهید آورد. همچنین لازم است تا میان اقدامات خود ارتباط لازم را برقرار کنید. برای مثال در ایمیل ها، اقدام به ارائه کدهای تخفیف و معرفی صفحات شما در شبکه های اجتماعی نمایید تا با این اقدام ترافیک آنها نیز افزایش پیدا کند. یکی از ترندهای مهم در این زمینه، استفاده از اینفوگرافی است. درواقع شما باید تا حد امکان موضوعات و اخبار موردنظر خود را در قالب اینفوگرافی مطرح نمایید. علت این امر به این خاطر است که شما باید اصل اختصار را رعایت نمایید و آمارها در این زمینه حاکی از آن است که مخاطب امروز، چندان تمایلی به مطالعه متن خصوصا موارد طولانی ندارد. در این زمینه ممکن است تصور کنید که استفاده از ویدئو، گزینه بهتری محسوب می شود. با این حال این اقدام حجم بالایی را اشغال خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که ابدا مورد توجه قرار نگیرد. با این حال اینفوگرافی ها به علت ترکیب متن با عکس، سرعت انتقال مفاهیم به شیوه ای بسیار ساده را دارند و آمارها نیز در این رابطه بیانگر جذابیت آن برای بیش از 80 درصد کاربران است.
مطلب مرتبط: راهکارهای موفقیت در بازاریابی کسب و کارهای کوچک
4-اقدامات خود را شخصی سازی نمایید
واقعیت این است که در جهان امروز دیگر اقدامات کلی، بالاترین نتایج ممکن را به همراه ندارد. درواقع هر مشتری تمایل دارد که به شیوه مورد علاقه خود، شاهد رفتارهایی باشد. در این راستا شما باید به صورت مداوم اطلاعات خود را از مشتریان و حتی جامعه هدف افزایش دهید تا با توجه به این اصل بتوانید در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، بالاترین حد نتایج را به دست آورید. برای مثال ممکن است فردی تمایل داشته باشد که هر روز از مهمترین اخبار حوزه کاری شما مطلع شود و برای فردی دیگر تنها کدهای تخفیف جذابیت داشته باشد. درک این موضوع به افزایش تاثیر اقدامات شما نیز کمک خواهد کرد. در نهایت چنین استراتژی ای باعث خواهد شد تا بانک اطلاعاتی شما از مشتری، در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد که خود زمینه را برای فعالیت های دیگر به همراه خواهد داشت.
5-در تلاش برای متفاوت بودن باشید
یکی از نکات منفی در بازار امروز این است که اختلاف برندها، بسیار کم شده است. با این حال تا 50 سال قبل، کیفیت غول های هر صنعت با برندهای کوچک تر، کاملا محسوس بود. در این راستا سوال اصلی این است که چگونه می توان تفاوت و مزیت رقابتی لازم را ایجاد کرد. درواقع اگرچه در رابطه با محصول ممکن است قدرت تغییر و اقدامات جدید شما کم باشد، با این حال فراموش نکنید که در کسب و کار شما بخش های دیگری نظیر خدمات رسانی به مشتری وجود دارد که می توانید خلاقیت های نامحدودی را در آنها به اجرا بگذارید. این موارد خود می تواند مزیت رقابتی برند شما باشد و به عاملی برای جذب بیشتر، تبدیل شود. در این زمینه شما باید به صورت مداوم، موقعیت های جدید را شناسایی کرده و در تلاش برای استفاده از آنها برای ایجاد تمایز برند خود با سایر رقبا باشید. درواقع این تفاوت ها، دلایلی است که مخاطب برای انتخاب شما خواهد داشت که طبیعتا هرچه بیشتر و مهمتر باشند، نتایج بهتری را هم به دست خواهید آورد.
6-کسب و کار خود را در گوگل ثبت نمایید
گوگل به عنوان بزرگترین مرورگر جهان، امکانات متنوعی را دارد و به کسب و کارها نیز توجه ویژه ای را نشان داده است. به همین خاطر ثبت شرکت در آن، می تواند موقعیت های فوق العاده را ایجاد نماید. نمونه ساده آن، اپلیکیشن نقشه گوگل است که محبوب ترین در جهان محسوب می شود و به صورت پیش فرض در گوشی های اندرویدی شاهد آن هستیم. بدون شک اگر کسب و کار شما در این بستر وجود داشته باشد، طبیعی است که شانس رشد بالاتری را هم خواهید داشت. نکته جالب این است که اکثر اقدامات گوگل رایگان بوده و موارد پولی نظیر بخش تبلیغات آن، با گزینه های مختلف پرداختی مواجه است که در کنار آن، قیمت آنها نیز کاملا مقرون به صرفه است.
7-از سئو غافل نشوید
از دیگر اقداماتی که باید به آن توجه نمایید، مقوله سئو است. درواقع این موضوع به تمامی روش هایی اطلاق می شود که باعث خواهد شد تا سایت شما در موتورهای جست و جو، بهتر دیده شود. در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که بیش از 80 درصد جست و جوهای افراد به صفحه اول محدود می شود. به همین خاطر اگر سئو حرفه ای انجام ندهید، طبیعی است که شانس دیده شدن شما نیز بسیار کم خواهد بود که این امر به معنای از دست رفتن تلاش های شما است. درواقع سئو از جمله روش هایی است که باعث خواهد شد تا ترافیک سایت شما به صورت طبیعی رشد کند. در این زمینه نیز آمارها حاکی از آن است که بیش از 70 درصد کاربران گوشی های هوشمند، در طول روز حداقل از یک کسب و کار جدید بازدید می کنند. خوشبختانه امروزه دوره های آموزشی متنوعی وجود دارد که حتی به صورت آنلاین نیز می توانید از آن استفاده کنید. با این حال در صورت عدم زمان کافی برای پرداختن به این موضوع، توصیه می شود که استخدام سئو کار حرفه ای را در اولویت قرار دهید.
مطلب مرتبط: 5 روش برای بهینه سازی بازاریابی کسب و کارهای کوچک
8-از تجربیات دیگران استفاده کنید
برای شناسایی اقداماتی که کاربردی هستند یکی از تکنیک های هوشمندانه این است که به اقدامات برندهای دیگر توجه داشته باشید. درواقع اگر برند رقیب اقدامی را انجام داده که نتایج خوبی را داشته است، طبیعی است که تکرار آن توسط شما نیز کاربرد لازم را داشته باشد. این موضوع تنها از بررسی رقبای مستقیم به دست نمی آید و می توانید حتی فعالیت های جهانی را هم رصد کنید. با چنین اقدامی شما از تجربیات برندهای دیگر که ممکن است ماه ها برای آن زمان صرف کرده باشند و شکست هایی را نیز برای آنها به همراه داشته باشد، به سادگی استفاده کنید. در این زمینه ممکن است تصور نمایید که تکرار یک اقدام، نتایج اولیه را به همراه نخواهد داشت. با این حال این موضوع کاملا به شیوه پرداخت شما بستگی دارد. مثال بارز این موضوع، برند اینستاگرام است که اگرچه قابلیت استوری را از اسنپ چت کپی برداری کرد، با این حال در پرداخت آن به حدی خوب عمل کرد که نتایج آن در مقایسه با بندی که این طرح را ابداع کرده، به مراتب بیشتر بوده است.
9-تولید محتوا داشته باشید
با نگاهی به اکثر سایت های تجاری موفق، متوجه این امر خواهید شد که آنها بخشی تحت عنوان وبلاگ را دارند که در آن تولید محتوا انجام می دهند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مشتری احتمال دارد که صرفا به کسب و کار شما علاقه مند باشد و احساس نیاز به محصول شما در آنها وجود نداشته باشد. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تولید محتوا با تبلیغ تفاوت بسیاری را داشته و لازم است که در آن، تنها به انتشار محتواهای موردنیاز و به روز بازار، توجه داشته باشید. رعایت تنوع در فرمت ها نیز از دیگر اصل ها محسوب می شود. برای مثال جدیدترین آمارها حاکی از آن است که محتواهای ویدئویی، محبوب ترین محسوب می شود. با این حال بیشترین سرعت رشد، متعلق به پادکست است. در این زمینه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی موضوعات، اهمیت یکسان نداشته و لازم است تا ترندها و کلمات کلیدی را بشناسید که در این زمینه نیز انواع نرم افزارها وجود دارد.
10-از به روز رسانی محتواها غافل نشوید
بدون شک هر برندی برای تولید محتواهای خود تلاش بسیاری می کند. با این حال پس از انتشار آن، این موضوع به صورت کامل کنار گذاشته می شود. تحت این شرایط آیا طبیعی است که برای محتواهایی که در بهترین حالت تنها تا یک هفته مشاهده خواهد شد، تا این حد زحمت را متحمل شد؟ در این زمینه واقعیت این است که هر محتوایی را می توان به صورت مداوم مورد استفاده مجدد قرار داد. با این حال این امر تنها زمانی امکان پذیر است که به روز رسانی داده ها و موارد مطرح شده، صورت گیرد. برای مثال اگر محتوایی تحت عنوان پرفروش ترین محصولات در ماه قبل را منتشر کرده اید، می توانید این اقدام را برای ماه های دیگر نیز انجام دهید. در این مقالات تنها کافی است تا آمار فروش و ترتیب ها تغییر کند. با این اقدام شما با کمترین زحمت، محتواهای جدید و جذابی را سریعا در دسترس خواهید داشت.
11-تنها به یک بستر برای اشتراک گذاری محتواهای خود محدود نشوید
اکر تصور می کنید که برای اشتراک گذاری محتواهای خود تنها به سایت و صفحات موجود در شبکه های اجتماعی محدود هستید، بدون شک در حال از دست دادن فرصت های بازار هستید. در این زمینه بسیاری از سایت ها وجود دارد که اقدام به بازنشر محتوا می کنند و پذیرای پست مهمان هستند. همچنین بسترهایی نظیر یوتیوب وجود دارد که شانس دیده شدن شما را چندین برابر خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی کسب و کارهای کوچک
12-خدماتی رایگان را انجام دهید
یکی از راهکارهای تضمینی برای افزایش دستاوردها این است که فراتر از انتظار معمول بازار باشید. این اقدام را می توان به سادگی با انجام حداقل یک اقدام دور از انتظار و به صورت رایگان انجام دهید. همچنین ارسال هدیه نیز در این گروه قرار می گیرد. طبیعی است هنگامی که مزیت بیشتری برای مشتری داشته باشید و تاثیر اولیه بالاتری را به جا بگذارید، انتخاب شما در اولویت قرار گیرد.
13-با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشید
این امر یک واقعیت است که اگر یکی از کارمندان شرکت پشت دوربین برود و حتی درباره موضوعی بسیار خوب بحث نماید، جذابیت لازم را برای جامعه هدف نداشته باشد. دلیل این امر نیز به این خاطر است که کارمند شما ابدا در شبکه های اجتماعی شناخته شده محسوب نمی شود و طبیعی است که نظرات نسبت به او خنثی باشد. با این حال اگر یک اینفلوئنسر این اقدام را انجام دهد، به این خاطر که در مرکز توجه کاربران در شبکه های اجتماعی قرار دارد، طبیعی است که بالاترین حد نتایج را به دست آورد. درواقع تنها تولید محتوا مهم نبوده و نحوه بیان و خصوصا اینکه توسط چه کسی مطرح شود نیز بسیار مهم است. این امر در حالی است که بیشتر برندها از اینفلوئنسرها تنها برای تبلیغات استفاده می کنند که در موارد گذشته نیز عنوان شد که این موضوع دیگر کاربرد لازم را ندارد. در این راستا توصیه می شود که از اینفلوئنسرها در جریان تولید محتوا، استفاده کنید. در بتن این تولیدهای محتوا، می توان تبلیغات غیرمستقیم را هم شاهد بود. نمونه بارز این موضوع را می توان در آنباکس کردن محصولات مشاهده کرد که برندها محصول را به صورت رایگان در اختیار اینفلوئنسر قرار می دهند تا در کنار آنباکس، تجربه کار با آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.
14-محتواهای جهانی را مورد توجه قرار دهید
در زمینه اشتراک گذاری محتوا شما صرفا به تولید آن محدود نبوده و می توان از موارد محبوب جهانی نیز استفاده کرد و نمونه ساده آن ترجمه کردن محتواهای برتر به زبان جامعه هدف است. با این حال شما می توانید از محتواهای برتر داخلی نیز استفاده کنید. این موارد با توجه به اینکه موضوعاتی بسیار جذاب هستند که شانس دیده شدن بالایی را هم خواهند داشت. در این رابطه شما فراموش نکنید که مخاطب، فراموش نخواهد کرد که محتوا را در چه سایتی، مشاهده کرده است و این موضوع می تواند کنجکاوی آنها را برای مشاهده کامل سایت و یا شبکه های اجتماعی شما به همراه داشته باشد. درواقع از این اقدام می توانید برای آشناسازی افراد با برند خود، اقدامات و محصولات استفاده کنید.
مطلب مرتبط: راهبردهای بازاریابی برای کسب و کار های خانگی
15-با سایر برندها زمینه همکاری تعریف نمایید
این امر یک واقعیت است که به تنهایی نمی توان به موفقیت های بزرگ دست پیدا کرد. این موضوع خصوصا برای برندهای کوچک مطرح است. در این راستا بسیاری از برندها وجود دارد که شما می توانید با آنها زمینه همکاری تعریف کرده و رشد متقابل داشته باشید. با چنین اقدامی زمینه برای انجام سریع تر، بهتر و بیشتر کارها مهیا خواهد شد. از این اقدام حتی می توان برای ایجاد زمینه جهت فعالیت در بازار سایر کشورها نیز استفاده کرد. به همین خاطر هم ارزش بسیار بالایی را دارد.