به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک چه نوع بازاریابی را انجام می دهید و انجام آن را به چه کسی محول کرده اید؟ مطالعات متعدد نشان داده است که صاحبان کسب و کارهای کوچک از مزایایی که فرصت های بازاریابی دیجیتال در اختیارشان قرار می دهد، نهایت استفاده را نمی برند، احتمالاً به این دلیل که سعی می کنند تمام کارها را خودشان انجام دهند.
اگر می خواهید، مطمئن شوید که بازاریابی کسب و کار کوچک تان را به درستی انجام می دهید، در ادامه با ما همراه باشید.
براساس مطالعه ای که بر روی صاحبان کسب و کارهای کوچک انجام شده است، اکثر کسب و کارهای کوچک، حدود 47 درصد، سالانه کمتر از 10 هزار دلار برای بازاریابی دیجیتال هزینه می کنند و تعداد کارکنان بخش اعظم آنها 10 نفر یا کمتر است. یک چهارم نیز مبلغی بین 100/000 تا 10/01 دلار را به بازاریابی دیجیتال تخصیص می دهند.
این مبلغ صرف چه کاری می شود؟ نتایج یک نظرسنجی حکایت از آن دارد که رسانه های اجتماعی و وب سایت دو روش محبوب بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک هستند که هر یک به ترتیب 62 درصد و 61 درصد بودجه در نظر گرفته شده برای بازاریابی را به خود اختصاص می دهند. روش های پرطرفدار بعدی بازاریابی ایمیلی (39 درصد) و بهینه سازی موتورهای جست وجو (25درصد) هستند.
فرصت های از دست رفته
کارآفرینان فرصت های بی شماری را که بازاریابی کسب و کارهای کوچک در اختیارشان قرار می دهد، از دست می دهند. این فرصت های از دست رفته به سه ناحیه زیر مربوط می شود:
1ـ صاحبان کسب و کارهای کوچک وب سایت ندارند: تقریباً از هر 10کسب و کار کوچک شرکت کننده در یک نظرسنجی، چهار مورد از وب سایت به عنوان یک ابزار نظرسنجی استفاده می کردند. درست است که هنوز هم خریدارانی هستند که از خدمات آنلاین استفاده نمی کنند و علاقه ای به خرید اینترنتی ندارند، اما تعداد آنها با سرعت فزاینده ای رو به کاهش است. به این دلیل است که بر داشتن وب سایت تاکید می کنیم.
وب سایت کارآمد وب سایتی است که صفحات آن ریسپانسیو و مناسب نمایش بر روی موبایل (موبایل فرندلی) باشد، استفاده از آن آسان باشد و طراحی جذابی داشته باشد. دلیل اهمیت وب سایت این است که مانند شالوده راهبرد بازاریابی دیجیتال عمل می کند. کارآمدی دیگر روش های بازاریابی دیجیتال، ایمیل، رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا، همه تابعی از مناسب بودن وب سایت کسب و کار است.
2ـ صاحبان کسب و کارهای کوچک از بازاریابی محتوا استفاده نمی کنند: درصد قابل توجهی از صاحبان کسب و کارهای کوچک مورد مطالعه (حدود 80 درصد) از بازاریابی محتوا استفاده نمی کنند و فقط 24 درصد در حال برنامه ریزی برای استفاده از آن هستند. نادیده گرفتن بازاریابی محتوا اشتباه بزرگی است، چون این روش یکی از سریع ترین و آسان ترین روش ها برای بهینه سازی موتورهای جست وجو (SEO) با حداقل هزینه است. به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوا انواع مختلف محتوا، شامل پست های وبلاگ، مقاله سفید، کتاب الکترونیک، فیلم و ... را شامل می شود.
در واقع فقط تنها کانال بازاریابی دیجیتال که صاحبان کسب و کارهای کوچک کمتر از بازاریابی محتوا از آن استفاده می کنند، بازاریابی واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده است. اجرا کردن بازاریابی محتوا بسیار آسان تر است. هر نوع محتوایی را که فکر می کنید برای مخاطبین هدفتان جذاب تر است، از مقاله سفید گرفته برای یک شرکت B2B تا پست های وبلاگ یا فیلم برای یک شرکت B2C، تولید کنید و آن را در وب سایت خود یا از طریق رسانه های اجتماعی منتشر کنید. با استفاده از بازاریابی محتوا توجه دیگران را به کسب و کارتان جلب کنید و مشتریان احتمالی را جذب وب سایت تان کنید.
2ـ صاحبان کسب و کارهای کوچک از بازاریابی ایمیلی استفاده نمی کنند: شش مورد از هر 10کسب و کار کوچک از بازاریابی ایمیلی استفاده نمی کنند. بهره گیری از بازاریابی ایمیلی نیز بسیار ساده است و برای کسب و کارهای B2B و B2C ، هر دو مفید است؛ با این توصیف چشم پوشی کردن از آن اشتباه بزرگی است. خدمات بازاریابی ایمیلی متعددی وجود دارند که ایجاد ایمیل های حرفه ای با استفاده از قالب های جذاب و ارسال آنها به مشتریان هدف را آسان کرد ه اند. نکته مهم این است که همواره قبل از ارسال ایمیل به مشتریان از آنها اجازه کتبی بگیرید. فهرست مخاطبین ایمیل را بخش بندی کنید و برای هر گروه از مشتریان ایمیلی را ارسال کنید که بیشترین تناسب را با آنها دارد.
بازاریابی کسب و کار کوچک خود را به چه کسی می سپارید؟
آیا تمام امور مربوط به بازاریابی کسب و کار کوچک تان را خودتان به عهده می گیرید؟ اگر این طور است، باید بدانید که فقط شما نیستید که این روش را اتخاذ کرده اید. اگرچه قبول مسئولیت تمام و کمال بازاریابی روال مرسومی در بین صاحبان کسب و کارهای کوچک است، اما این حرکت عاقلانه ترین روش ممکن نیست.
اکثر کسب و کارهای کوچک بررسی شده در یک نظرسنجی تمام امور مربوط به بازاریابی را خودشان انجام می دادند. با این حال 30 درصد از به اصطلاح گروه های بازاریابی داخلی این کسب و کارها فقط از یک نفر و 28 درصد از دو نفر تشکیل می شد. با توجه به در نظر گرفتن عملکرد معمول کسب و کارهای کوچک بعید به نظر می رسد که فرد مسئول بازاریابی فقط این وظیفه را به عهده داشته باشد.
در پژوهش دیگری که بر روی 2700 نمایندگی فروش، فروشنده یا توزیع کننده برندهای ملی و بین المللی انجام شد، مشخص شد که تقریباً دوسوم (64 درصد) صاحبان کسب و کارهای کوچک تمام کارهای بازاریابی را خودشان انجام می دهند. فقط 7درصد از این شرکت ها، کارکنان داخلی مخصوص بازاریابی داشتند و فقط 3درصد، بازاریابی را به افراد کارشناس برون سپاری کرده بودند. 26درصد باقیمانده به هر روش ممکنی که به نظرشان مناسب می آمد، کار بازاریابی را انجام می دادند و مسئولیت های مربوطه را به چندین نفر در شرکت واگذار کرده بودند، بدون آن که هیچ کس رهبری این گروه را به عهده گرفته باشد.
کسب و کارهای کوچکی که سعی می کنند خودشان بازاریابی را به تنهایی انجام دهند، فشار بیش از حدی را به خودشان تحمیل می کنند. اگر بازاریابی را خودتان به عهده گرفته اید، چون از نظر مالی امکان استخدام کردن نیروی متخصص را ندارید یا این که فکر می کنید هیچ کس به خوبی خودتان نمی تواند این کار را انجام دهد، باید بدانید که در واقع دارید به خودتان آسیب می زنید.
حتی اگر چند نفر از کارکنان خود را مسئول بازاریابی کرده اید، برون سپاری بخشی از بازاریابی حرکت هوشمندانه ای خواهد بود. به این ترتیب می توانید با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از هزینه لازم برای استخدام یک کارمند جدید، از مهارت ها و تجربیاتی برخوردار شوید که احتمالاً کارکنان داخلی تان فاقد آن هستند.
برون سپاری روش های مختلفی، از فریلنسر فردی تا شرکت های ارتباطی بازاریابی محلی، را در اختیارتان قرار می دهد. به علاوه بسیاری از شرکت های طراحی وب و هاستینگ در حال حاضر خدمات بازاریابی دیجیتال را نیز در قالب پکیج های خود ارائه می دهند.
با توجه به روش های مختلفی که برای کمک کردن به بازاریابی کسب و کارهای کوچک وجود دارد، واقعاً دلیلی ندارد که تمام مسئولیت را خودتان به عهده بگیرید.