بازاریابی در شبکه های اجتماعی دیگر یک گزینه دلبخواهی برای کسب و کارها نیست. این امر به طور ویژه ای در مورد کسب و کارهای کوچک مصداق دارد. شاید تا همین چند سال پیش و قبل از شیوع کرونا بازاریابی در شبکه های اجتماعی دست کم برای کسب و کارهای کوچک نوعی گزینه دلبخواهی و لوکس بود، اما امروزه بدل به نیازی ضروری شده است.
اگر یک کسب و کار در بازاریابی بر روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری مناسبی انجام ندهد، شانسی برای معرفی برندش به مشتریان نخواهد داشت. این امر به معنای ناتوانی برای فروش هرچه بیشتر نیز خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از توصیه ها و تکنیک های بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ایجاد حساب رسمی در پلتفرم های مختلف
امروزه شمار بالایی از پلتفرم های اجتماعی در دسترس کاربران قرار دارد. برخی از کسب و کارها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تمرکزشان را فقط بر روی یک پلتفرم معطوف می کنند. این امر شاید بهترین گزینه ممکن نباشد، اما رواج بسیار زیادی در میان برندها دارد. نکته مهم در این میان اشتباه بودن چنین تصمیم گیری ای است. اگر شما فقط در یک پلتفرم اجتماعی حضور داشته باشید، فقط با برخی از کاربران محدود در تعامل خواهید بود.
حضور در شبکه های اجتماعی مختلف برای معرفی هرچه بهتر برند به مشتریان امری ضروری محسوب می شود. شما با حضور در هر کدام از پلتفرم های مشهور امکان جلب نظر بخشی از مشتریان را خواهید داشت بنابراین باید بهترین عملکردتان در این زمینه را نشان دهید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با آنها در دنیای بازاریابی نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کارهای کوچک با سرویس ریلز اینستاگرام
امروزه پیدا کردن بهترین شبکه های اجتماعی کار چندان سختی نیست. اغلب کاربران در پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و تیک تاک حضور دارند بنابراین سرمایه گذاری شما برای حضور در چنین پلتفرم هایی امری منطقی خواهد بود. در غیر این صورت باید به طور مداوم نگران نحوه تعامل با مخاطب هدف باشید. اشتباه برخی از بازاریاب ها تلاش برای حضور در تمام پلتفرم های اجتماعی است. به عنوان مثال، پلتفرم تویچ را در نظر بگیرید. این پلتفرم مخصوص گیمرها طراحی شده و حضور برندها در آن امر منطقی نیست بنابراین اگر شما در تلاش برای حضور در پلتفرم های کمتر شناخته شده هستید، باید به طور کامل در این راستا تجدیدنظر نمایید.
تعیین اهداف مشخص
هدف گذاری دقیق برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هیچ برنامه و هدفی ندارند. این امر منجر به ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و شکل دهی به روند تعامل با آنها می شود.
امروزه اهداف رایج در زمینه بازاریابی شامل افزایش ترافیک سایت رسمی، آگاهی بخشی درباره برند به مشتریان و همچنین تعامل با مشتریان است. در این میان شاید به فروش بیشتر محصولات به عنوان یک هدف کلان نیز بشود نگاه کرد بنابراین در نگاه نخست شما دردسری برای پیدا کردن هدف تان به بهترین شکل ممکن نخواهید داشت.
شاید انتخاب اهداف ترکیبی برای یک کمپین بازاریابی ایده جذابی به نظر برسد. این امر برای کسب و کارهای کوچک با بودجه های محدود یکی از بهترین انتخاب های ممکن را رقم می زند. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به هدف گذاری چندگانه ندارند. دلیل این امر سختی های مدیریت یک کمپین با اهداف چندگانه است بنابراین شما باید نسبت به تعیین یک هدف مشخص برای کمپین بازاریابی تان اقدام نمایید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
تعیین هدف در یک گام امکان پذیر نیست. بسیاری از بازاریاب ها بدون مشورت های لازم در تلاش برای تعیین هدف شان هستند. این امر شاید به اندازه کافی هیجان انگیز و سریع به نظر برسد، اما امکان کارشناس اهداف را از بین می برد. شما باید به طور مداوم از همکاران تان در دیگر بخش ها برای نظر دادن درباره کیفیت محتوای بازاریابی و همچنین هدف اصلی اش درخواست نمایید. این امر شما را نسبت به اجرای یک کمپین بازاریابی به طور مطمئن دلگرم خواهد کرد.
تولید محتوا به طور روزانه
امروزه برندهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی وجود دارند. بسیاری از کاربران برای ارتباط با برندها گزینه های زیادی پیش رو داشته و فقط به بهترین ها توجه نشان می دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای هر برند به همراه دارد. اگر شما در زمینه تعامل با مخاطب هدف دردسرهای زیادی پیش روی تان مشاهده می کنید، به احتمال زیاد تولید محتوا به طور روزانه را مدنظر قرار نداده اید.
بسیاری از برندها برای تولید محتوا به طور کاربردی زمان زیادی را صرف می کنند. این امر با توجه به شرایط سخت تولید محتوا و پیدا کردن ایده ای جذاب منطقی به نظر می رسد. نکته مهم در این میان عدم توجه کاربران به چنین امری است. اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با تولید محتوا به طور روزانه را نداشته باشید، باید به طور کامل موفقیت در بازاریابی را فراموش کنید. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در مسیر تعامل با مخاطب هدف با شکست های سنگین مواجه می شوند.
برنامه ریزی برای تولید محتوا به طور روزانه امر سختی به نظر می رسد، اما شما باید آن را برای خودتان ساده کنید. این امر با طراحی روندهای مشخص برای تولید محتوا به بهترین شکل ممکن فراهم می شود. شما در این میان باید به بازدید فراوان از پست های تان نیز توجه نشان دهید
مطلب مرتبط: توصیه های بازاریابی در اینستاگرام
بهترین راهکار برای جلب بازدید فراوان به محتوای برند نیز بازنشر محتوا در سایت و وبلاگ رسمی شرکت است. این امر نظارت را به طور قابل ملاحظه ای به محتوای تولیدی در شبکه های اجتماعی جلب خواهد کرد.
متاسفانه امروزه بسیاری از برندها به تولید محتوا به طور روزانه توجه ندارند. این امر برای شما یک فرصت طلایی به منظور پیشی گرفتن از دیگر کسب و کارها خواهد بود. شما با تولید محتوای باکیفیت به طور روزانه خیلی راحت امکان تبدیل شدن به برند مورد علاقه مشتریان را خواهید داشت.
قانع کردن مشتریان برای فالو کردن برند
کاربران در شبکه های اجتماعی بی دلیل هیچ اکانتی را فالو نمی کنند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن هستید، باید چنین نکاتی را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت.
کاربران در تعامل با برندها سختگیری بسیار بیشتری در زمینه فالو کردن نشان می دهند بنابراین کار شما بسیار سخت تر از آنچه فکرش را می کنید، است. براساس مطالعه موسسه هاب اسپات، 57 درصد از کاربران در تعامل با برندها به دنبال محتوای جذاب و تاثیرگذاری در رابطه با محصولات هستند. در واقع قصد اصلی مشتریان از تعامل با برندها پیدا کردن محصولات مناسب برای خرید است بنابراین اگر شما محتوای مناسبی در زمینه معرفی محصولات تان در اختیار آنها قرار دهید، بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات تان حل و فصل خواهد شد.
گام بعدی برای اقناع مشتریان به منظور فالو کردن برند مربوط به ارائه مشاوره های مناسب در مورد خرید محصولات است. شما باید بهترین گزینه ها برای خرید را پیش روی مشتریان قرار دهید. اگر در این میان مقایسه ای از محصولات تان با دیگر نمونه های بازار نیز منتشر نمایید، توجه مشتریان بیش از هر زمان دیگری جلب خواهد شد. این امر به معنای فراتر رفتن از سطح محدود تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و ترغیب مشتریان برای فالو کردن برندتان خواهد بود.
ضرورت تعامل با اینفلوئنسرها
هیچ کسب و کاری بدون تعامل با اینفلوئنسرها امکان موفقیت در بازاریابی را ندارند. اگر شما به دنبال ایجاد تصویری حرفه ای از برندتان در شبکه های اجتماعی و میان کاربران هستید، باید همیشه تعامل با اینفلوئنسرها را مدنظر قرار دهید. دلیل این امر اعتبار بالای اینفلوئنسرها در میان کاربران و تاثیرگذاری شان بر روی تصمیم گیری کاربران برای خرید است.
بدون تردید یک کسب و کار کوچک فقط با بازاریابی ارگانیک شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ ندارند بنابراین باید بخشی از بودجه بازاریابی تان را به همکاری با اینفلوئنسرها اختصاص دهید. در غیر این صورت دردسرهای بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر جذاب ترین بخش در زمینه تعامل با مخاطب هدف نیست و برای بسیاری از برندها مشکلات عمده ای به همراه خواهد داشت. بحث مالی در زمینه تعامل با مخاطب هدف همیشه دردسرساز است. همچنین باید نسبت به انتخاب اینفلوئنسر مناسب نیز توجه نشان دهید. در غیر این صورت شاید کارتان به همکاری با یک اینفلوئنسر نامناسب کشیده شود.
بیتردید هیچ کسب و کاری تمایل به سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی و همکاری با اینفلوئنسرها بدون دریافت نتیجه مناسب را ندارد. این امر موجب ناامیدی بسیاری از برندها از فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ می شود. مهمترین مسئله در اینجا تلاش برای توجه ویژه به اعتبار یک اینفلوئنسر به جای تعداد فالوورهای وی است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها به همراه داشته و باید به طور مداوم نسبت به آن توجه نمایند. در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل مناسب با مخاطب هدف نخواهید داشت.
استفاده از ابزارهای اتوماسیون در بازاریابی
استفاده از اتوماسیون در بازاریابی شاید ایده بسیار عجیبی به نظر برسد، اما نوعی نیاز به روز بازاریاب ها و تیم های بازاریابی محسوب می شود. کسب و کارها بدون استفاده از اتوماسیون شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته و زمان زیادی برای تعامل با آنها باید اختصاص دهند.
مطلب مرتبط: انواع شیوه های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک
امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای تعامل با مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن در دسترس برندها قرار دارد. برخی از تیم های بازاریابی در این میان از ابزارهای بسیار ساده ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر شانس آنها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
شما با جست وجویی ساده در فضای اینترنت امکان آشنایی با چندین ابزار برای اتوماسیون در بازاریابی را دارید بنابراین تنها وظیفه اصلی شما در این میان تلاش برای پیدا کردن یک ابزار مناسب براساس نیازهای تان در بازاریابی است. این امر به شما برای تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
استفاده از محتوای تولیدی کاربران
استفاده از محتوای تولیدی کاربران امر ساده ای محسوب می شود. اگر کسب و کار شما دارای دامنه ای مناسب از مشتریان باشد، شانس تان برای دریافت محتوای تولیدی از سوی آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی کاربران دارد. دلیل این امر اعتماد بسیار بیشتر کاربران به محتوای تولیدی از سوی اشخاص حقیقی یا به عبارت بهتر کاربران دیگر است. در این میان سطح اعتماد و باور به برندها بسیار کمتر است. دلیل این امر سابقه نامناسب برخی از برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف و ارائه محتوای بی کیفیت به آنهاست.
بازنشر محتوای تولیدی کاربران برای کسب و کارهای کوچک بسیار ساده است. برخی از برندها در این میان کار را برای خودشان بیش از اندازه سخت و دشوار می کنند. این امر به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. شما باید به ساده ترین شکل ممکن در تلاش برای بازنشر بهترین محتوای دریافتی از سوی کاربران باشید. البته در این میان عدم بازنشر محتوای برخی از کاربران دردسرساز خواهد بود.
اگر شما یک محتوای خاص از سوی کاربران را بازنشر نمی کنید، باید دلیل مشخصی برای آن داشته باشید. در غیر این صورت کاربران به شدت از عملکرد برند شما دلخور خواهند شد. این امر شاید در نگاه نخست برای شما هیچ مسئله ای نداشته باشد، اما در درازمدت بخش قابل ملاحظه ای از مشتریان را نسبت به شما ناامید خواهد کرد.
برخی از برندها تعداد بسیار بالایی از محتوای تولیدی کاربران را دریافت می کنند. این امر بازنشر همه آنها به طور جداگانه را امری غیرممکن می سازد. یک ایده جذاب در این میان ترکیب تمام محتوای دریافتی از سوی مخاطب هدف و ترکیب شان برای تاثیرگذاری هرچه بهتر است. این امر نه تنها محتوای جذابی برای مخاطب هدف ایجاد می کند، بلکه دیگر همراه با نارضایتی برخی از کاربران نسبت به عدم بازنشر محتوای شان هم نخواهد بود بنابراین برنده اصلی در این میان کسب و کار شماست.
توجه به محتوای موقتی
گاهی اوقات یک رویداد در لحظه یا مناسبت برای تولید محتوای بازاریابی بسیار مناسب به نظر می رسد. شاید شما در این موارد به دلیل پروسه به نسبت طولانی تولید محتوا قید رویداد موردنظر را بزنید. این امر موجب توجه مشتریان تان به برندهای دیگر با عملکرد بهتر در زمینه تولید محتوای مناسبتی می شود.
پیش از این بر روی ایجاد روندهای مشخص برای تولید هرچه ساده تر و سریع تر محتوای بازاریابی اشاره کردیم. اگر شما قصد تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای یک اتفاق در لحظه را دارید، هیچ چیز به اندازه انتشار پست موقت تاثیرگذاری نخواهد بود. این امر موجب جلب سریع توجه کاربران به محتوای شما و پوشش ضعف های احتمالی اش به دلیل طراحی بسیار سریع اش می شود بنابراین دیگر مشکلی پیش روی شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
مطلب مرتبط: راهکارهای موفقیت در بازاریابی کسب و کارهای کوچک
بارگذاری ویدئوهای لایو
ویدئوهای لایو بخش مهمی از تجربه کاربران در تعامل با برندها محسوب می شود. اگر کسب و کار شما نیز در این رابطه عملکرد مناسبی داشته باشد، به خوبی امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهد داشت. مهمترین مزیت کسب و کارهای کوچک در این میان امکان اطلاع رسانی سریع به تمام مخاطب ها بدون دردسرهای رایج است. متاسفانه این امر برای برندهای بزرگ به طور کامل برعکس است بنابراین شما باید از این مزیتتان برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید.
یکی از بهترین ایده ها برای بارگذاری ویدئوی لایو مربوط به پرسش و پاسخ است. این امر شامل دریافت پرسش های مختلف مشتریان و تلاش برای پاسخگویی به تمام آنها در یک برنامه لایو است. حضور مدیران ارشد شرکت یا مدیرعامل در این لایو تاثیرگذاری اش را دوچندان خواهد کرد بنابراین همیشه نسبت به حضور در برنامه های لایو اقدام نمایید.
مطلب مرتبط: ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک
خوشبختانه امروزه اغلب شبکه های اجتماعی از قابلیت لایو پشتیبانی می کنند. این امر به معنای امکان تاثیرگذاری بسیار ساده و سریع بر روی مخاطب هدف است. اگر شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مشکلات زیادی دارید، استفاده از برخی چهره های مشهور مانند اینفلوئنسرها ایده جذابی خواهد بود. شما به این ترتیب جذابیت مضاعفی برای کاربران به منظور تعامل با کسب و کارتان ایجاد خواهید کرد.
بی شک بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک امر بسیار سختی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شوند، اما شما نیازی به استفاده از چنین راهکاری ندارید. اگر به نکات مورد بحث در این مقاله به خوبی عمل کنید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین و کم هزینه ترین شکل ممکن را خواهید داشت.