بازاریابی در اینستاگرام برای هر کسب و کاری دارای اهمیت است. بسیاری از برندها برای موفقیت بازاریابی در فضای اینستاگرام به دنبال راهکارهای سریع و مطمئن هستند. بدون تردید موفقیت بازاریابی یک امر کوتاه مدت نیست بنابراین کسب و کارها باید در تلاش برای برنامهریزی و عملکرد مناسب در بازه های زمانی طولانی باشند. در غیر این صورت چالش های بسیار زیادی پیش روی آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
شروع فرآیند بازاریابی در اینستاگرام ساده به نظر می رسد. ایجاد حساب کاربری رسمی برای برند و تبدیل آن به حساب تجاری برای ایجاد اعتبار کافی خواهد بود. سپس امکان تولید محتوای بازاریابی و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود خواهد داشت. اگر در این میان از توصیه های حرفهای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کنیم، فرآیند بازاریابی مان همراه با تاثیرگذاری بیشتر و هزینه کمتر خواهد بود. بحث هزینه برای بسیاری از برندها دارای اهمیت بالایی است. برخی از کسب و کارها به دلیل ارزیابی بازاریابی در اینستاگرام به عنوان یک فرآیند نیازمند بودجه فراوان در عمل از آن صرف نظر می کنند. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین توصیه ها برای بازاریابی بهینه در اینستاگرام بدون نیاز به هزینه بالا خواهد بود.
شناخت مخاطب هدف
اگر تا به حال در شبکه های اجتماعی کمپین بازاریابی اجرا نکرده اید، باید نکات بسیار زیادی را یاد بگیرید. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به یادگیری اصول متعددی دارند. یکی از اصول اساسی در زمینه بازاریابی شناخت درست مخاطب هدف است. هر برند براساس زمینه فعالیتش دارای دامنه مشخصی از مخاطب هدف است. تلاش برای شناخت سلیقه مخاطب هدف و تولید محتوا براساس موجب افزایش تاثیرگذاری محتوای بازاریابی برند خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی بهتر در سال 2021
گردآوری اطلاعات کاربردی در مورد مخاطب هدف کار سختی نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به اطلاعات پایه و بنیادی دارند. برخی از نکات مهم در این میان به شرح ذیل است:
• دامنه سنی
• موقعیت مکانی یا محل سکونت
• حوزه های اصلی فعالیت شغلی
• جنسیت
• هر آنچه در زمینه کاری آنها را جلب می کند
• نکات جذاب و تعامل برانگیز در زمان استراحت
• مشکلات اصلی که آنها دارند
• منابع کسب اطلاعات مخاطب هدف در زمینه خرید محصولات مختلف
• هرگونه اطلاعات اضافی که به نظرتان در فرآیند تولید محتوا کاربردی خواهد بود
بسیاری از بازاریاب ها در فرآیند جلب نظر مخاطب هدف به این نکات مهم توجه لازم را ندارند بنابراین ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر عجیبی نخواهد بود. وقتی یک برند پیش از تولید محتوا نسبت به گردآوری اطلاعات مورد بحث در سطر فوق اقدام کند، نظم خاصی در فرآیند بازاریابی اش ایجاد خواهد شد. بسیاری از برندها ابتدا اقدام به تولید محتوا و سپس گردآوری اطلاعات پیرامون مشتریان می کنند. این امر هیچ تاثیری بر روی بهبود کیفیت محتوای بازاریابی نخواهد داشت. کسب و کارها باید پیش از تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسبت به شناخت آنها اقدام نمایند. در غیر این صورت اطلاعات گردآوری شده هیچ کاربردی نخواهد داشت.
توجه به بخش بیوگرافی
وقتی کاربران به اکانت یک برند یا موسسه مراجعه می کنند، ابتدا بخش بیوگرافی را مدنظر قرار می دهند. این امر تمام مشخصات یک کسب و کار را بازنمایی می کند. اگر کسب و کارها به این بخش توجه مناسب را نشان دهند، امکان معرفی کسب و کار به صورت جذاب را خواهند داشت. در غیر این صورت باید با سطح پایین مراجعه کاربران دست و پنجه نرم کنند.
بدون تردید بخش بیوگرافی امکان نگارش متن های طولانی را فراهم نمی کند. همین امر موجب ضرورت خلاصه نویسی و انتقال مفاهیم در قالب کاراکترهای کوتاه می شود. یکی از نکات جالب در این میان استفاده برخی از برندها از اموجی برای بخش بیوگرافی است. اگر اموجیهای مدنظر شما امکان بیان مفاهیم به طور مستقیم را ایجاد می کند، باید از آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کرد. در غیر این صورت اموجی ها فقط موجب سردرگمی مخاطب هدف می شود.
خوشبختانه امروزه برندهای بسیار زیادی در اینستاگرام فعالیت دارند. این امر به معنای امکان استفاده از تجربه دیگر برندها برای بهبود وضعیت بیوگرافی برند خودمان است. برندهای بزرگ به طور معمول نیازی برای معرفی خود در بخش بیوگرافی ندارند. این امر به دلیل شهرت بالای آنها روی می دهد. چنین کسب و کارهایی به جای معرفی خود اقدام به ثبت شعار تبلیغاتی اصلی شان در بخش بیوگرافی می کنند. این امر موجب آشنایی سریع مخاطب با برند آنها می شود. به عنوان مثال، برند نایک را در نظر بگیرید. شعار «فقط انجامش بده» به خوبی از سوی هر کاربری در شبکه های اجتماعی مورد شناسایی قرار می گیرد بنابراین استفاده از آن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
استفاده از هشتگ های مرتبط
استفاده از هشتگ ها نقش مهمی در دسترسی مناسب کاربران به محتوای بازاریابی برندها دارد. امروزه اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تعاملی دارای جذابیت های بسیار زیادی برای مخاطب هدف است. این امر موجب تولید محتوای متعدد در این پلتفرم می شود بنابراین استفاده از هشتگ های کاربردی و مرتبط با کسب و کار موجب جست وجوی ساده آنها از سوی کاربران خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی با ابزارهای تحلیلی
یکی از اشتباهات رایج بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف تلاش برای کاربرد هشتگ های متعدد است. اینستاگرام برای هر پست امکان استفاده از حداکثر 30 هشتگ را تعیین کرده است. این امر به معنای ضرورت استفاده از 30 هشتگ در هر پست نیست. اغلب برندها به طور معمول از 3 تا 5 هشتگ برای هر پست استفاده می کنند بنابراین استفاده درست از هشتگ ها نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها خواهد داشت.
اگر یک برند از هشتگ های غیرمرتبط با عرصه کسب و کارش استفاده کند، واکنش بسیار منفی از سوی کاربران دریافت خواهد کرد. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد بنابراین باید تعداد مشخص و البته مرتبط با موضوع فعالیت برند را مدنظر قرار دهیم.
یکی از راهکارهای ساده برای یافتن هشتگ های مناسب در زمینه کسب و کارمان مراجعه به اکانت رسمی رقبای مان است. این امر بدون هیچ گونه هزینه و زمان اضافی امکان آشنایی با برخی هشتگ های مرتبط با کسب و کارمان را فراهم خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها توانایی کافی طراحی پروژه های مطالعاتی برای یافتن هشتگ های مناسب بازاریابی را ندارند بنابراین باید تا جای ممکن از راهکارهای جایگزین استفاده نماییم.
بدون تردید عرصه کسب و کار B2B با B2C دارای تفاوت های زیادی است. این امر استفاده از هشتگ های متفاوت از سوی کسب و کارها را ضروری می سازد. اگر برخی از کسب و کارها نسبت به این نکته توجه لازم را نشان ندهند، در عمل برای جلب نظر مخاطب هدف مشکلات زیادی خواهند داشت. همچنین در برخی از موارد بازاریاب ها هشتگ های اشتباهی از نظر انطباق با ساختار کسب و کارشان را انتخاب می کنند بنابراین نظرخواهی از برخی کارشناس ها یا همکاران در بخش بازاریابی و تبلیغات گزینه مناسبی به منظور کاهش اشتباهات این چنینی خواهد بود.
تعامل با مخاطب هدف
کمپین های بازاریابی باید تعامل برانگیز باشند. این نکته در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به اطلاعات مشخصی دارند. این اطلاعات بدون تعامل نزدیک با مخاطب هدف به دست نخواهد آمد بنابراین در هر موقعیتی باید نسبت به تعامل نزدیک با مخاطب هدف اقدام نماییم. در غیر این صورت احتمال تولید محتوای بازاریابی متفاوت از سلیقه و انتظارات مخاطب هدف زیاد خواهد بود.
تعامل با مخاطب هدف موجب بهبود جایگاه برند در بازار نیز می شود. این امر از مدت ها پیش مدنظر بازاریاب ها قرار داشته است. شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل میان کاربران است بنابراین تلاش برای بازاریابی به شیوه های سنتی در این فضا هرگز همراه با موفقیت نخواهد بود. بسیاری از برندها هنوز هم به شیوه های سنتی برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف اقدام می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. یکی از مشکلات ابتدایی در این راستا کاهش شدید تمایل کاربران برای مشاهده محتوای برندهای موردنظر خواهد بود. درست به همین خاطر امروزه برندهایی با دامنه بسیار محدود مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است.
ایجاد تعامل با مخاطب هدف همیشه امری دشوار است. این نکته به طور ویژه ای برای برندها مصداق دارد. کاربران در فضای شبکه های اجتماعی تعامل بسیار ساده تری با یکدیگر دارند، با این حال وقتی پای یک برند در میان باشد، همیشه موضع گیری های خاص وجود خواهد داشت بنابراین یک برند باید جلوه ای انسانی یا به عبارت دیگر حقیقی از خود به نمایش بگذارد. این امر در زمینه انتخاب سفیر برای برند به خوبی قابل مشاهده است. استفاده از سلبریتی های مختلف و همچنین تلاش برای همکاری با آنها در شبکه های اجتماعی گزینه بسیار مطلوبی خواهد بود. بدون تردید این امر هزینه های بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد بنابراین کسب و کارهای کوچک و دارای بودجه های محدود امکان بهره گیری از این گزینه را نخواهند داشت.
انتخاب جایگزین همکاری با سلبریتی ها شامل تعامل با اینفلوئنسرهای محلی است. این امر هزینه های بسیار کمتری برای کسب و کارها به همراه دارد. همچنین امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف محلی را نیز فراهم می سازد بنابراین کسب و کارهای دارای بودجه های محدود نیز امکان بازاریابی و همکاری مناسب با چهره های شناخته شده در اینستاگرام را دارند.
همکاری با دیگر برندها برای اعطای هدیه به مشتریان
اعطای هدیه به مشتریان (Give Away) یکی از راهکارهای مناسب برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. اغلب اوقات کسب و کارها برای اعطای هدیه به مشتریان نوعی مسابقه یا دست کم فرآیندهای مشخصی را تعیین می کنند. کاربران به این ترتیب با طی مراحل تعیین شده امکان شرکت در قرعه کشی یا برنده شدن جوایز به صورت مستقیم را خواهند داشت. مزیت اصلی هدیه های موردنظر امکان جلب تعامل مخاطب هدف و همچنین ماندگاری طولانی مدت در ذهن مشتریان است بنابراین باید نسبت به این نکته به مثابه یک راهکار بازاریابی مناسب نگاه کنیم. در غیر این صورت شاید فقط هدیه هایی بدون تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف به آنها اعطا نماییم.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی به شیوه اکانت های سرگرمی
همکاری با دیگر برندها برای اعطای هدیه به مشتریان در ابتدا ایده عجیبی به نظر می رسد. بسیاری از برندها به تنهای نیز امکان انتخاب هدیه های جذاب برای مشتریان را ندارند بنابراین همکاری با دیگر برندها امر عجیبی به نظر می رسد. بدون شک هر برند دارای دامنه مشخصی از مشتریان است. اکنون اگر در زمینه اعطای هدیه اقدام به همکاری با یک برند دارای زنجیره تولید مشترک با کسب و کارمان کنیم، در عمل امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی آن مشتریان را نیز خواهیم داشت. این نکته برای بسیاری از برندها به معنای دسترسی به دامنه تازه ای از مشتریان خواهد بود. نکته جالب اینکه چنین همکاریای برای تمام طرفین ماجرا سودآور محسوب می شود بنابراین دلیلی برای مخالفت از سوی برخی از برندها با این مسئله نخواهد بود. البته این امر به معنای تلاش برای همکاری با برندهای بسیار بزرگ و بین المللی در این زمینه نیست. دلیل این امر عدم تمایل چنین برندهایی برای همکاری با کسب و کارهای کوچک و محلی است. با این حساب همیشه باید به هماهنگی اندازه کسب و کارها در زمینه همکاری برای اعطای هدیه به مشتریان توجه کرد. در غیر این صورت با پاسخ های منفی در نتیجه ارائه درخواست مان رو به رو خواهیم شد.
انتقال کاربران به سایت رسمی برند
استفاده از لینک ها در اینستاگرام ماجرای جالبی دارد. اینستاگرام برای تاکید بر روی اجتماع کاربران در پلتفرمش از بارگذاری لینک های جانبی در قالب پست جلوگیری می کند. تنها لینک هایی که اکانت ها توانایی به اشتراک گذاری آنها را دارند، در بخش بیوگرافی و استوری اکانت های تجاری دارای بیش از 10 هزار فالوور است بنابراین اینستاگرام فضایی بسیار محدود برای به اشتراک گذاری محتوای خارج از خودش طراحی کرده است.
اغلب کسب و کارها دارای سایت رسمی هستند. تولید محتوا در سایت رسمی یکی از راهکارهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر امکانات تازه ای برای نمایش محتوا و تعامل نزدیک با مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت.
اغلب کسب و کارها در بخش استوری اخبار مهم سایت شان را بازنشر می کنند. این امر شامل درج مهمترین نکات و همچنین افزودن لینک مطلب اصلی در سایت خواهد بود. کاربران به این ترتیب امکان مطالعه بخشی از مطلب و بالا کشیدن صفحه برای مراجعه به سایت رسمی برند را خواهند داشت.
افزایش ترافیک سایت رسمی برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. این امر موجب بهبود رتبه بندی سایت ها در موتورهای جست وجو می شود بنابراین باید تمام نکات را در این رابطه مدنظر قرار داد. شاید در نگاه نخست تولید محتوا در سایت رسمی برند در ارتباط با مسئله کوتاهی مطلب نباشد، اما واقعیت متفاوت از این امر است. محتوای بازاریابی در هر قالبی باید به اندازه کافی کوتاه باشد. در غیر این صورت مخاطب هدف حوصله مطالعه محتوا را نخواهد داشت.
همکاری با اینفلوئنسرها
همکاری با اینفلوئنسرها در زمینه بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به ایده های جذاب و استفاده از چهره های شناخته شده دارند. این مزیت در قالب همکاری با اینفلوئنسرها فراهم می شود. شاید در نگاه نخست بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها نیازمند هزینه بسیار زیادی باشد. این امر در مورد همکاری با چهره های جهانی صحت دارد. با این حال اگر اینفلوئنسرهای محلی مدنظر کسب و کارمان قرار گیرند، ماجرا به طور کلی متفاوت خواهد بود. این امر شامل همکاری با اینفلوئنسرهای محلی برای جلب نظر مشتریان بازارهای خاص است. بدون شک این امر مزیت های جلب نظر دامنه وسیع مشتریان در قالب همکاری با اینفلوئنسرهای بین المللی را نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام
یکی از نکات مهم در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها در اینستاگرام توجه به اهداف مدنظر کسب و کارمان است. اگر یک برند در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در یک بازار محلی است، نباید به سراغ اینفلوئنسرهای بین المللی برود. این امر هزینه های فراوان و نتیجه بخشی اندکی به همراه خواهد داشت. بنابراین در همه موارد همکاری با اینفلوئنسرها یا چهره های بسیار مشهور ایده جذابی نخواهد بود.
تعیین اهداف مشخص و دقیق
تعیین هدف به فرآیند بازاریابی هر برندی نظم خواهد داد. این امر در مورد کسب و کارهای بزرگ و کوچک به یک اندازه صحت دارد. برندهای بزرگ به طور معمول از یک ماه مانده به شروع سال جدید میلادی اقدام به برنامه ریزی برای سال جدید می کنند. این امر امکان تعیین اهداف مشخص برای تمام سال و سپس طراحی کمپین های دنباله دار را فراهم می کند. بسیاری از برندها در زمینه طراحی کمپین های بازاریابی در اینستاگرام به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه ارتباط معنایی میان کمپین های مختلف مواجه هستند. این امر انگیزه مخاطب هدف برای دنبال کردن محتوای بازاریابی برند را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بهترین راهکار در این میان توجه به اهداف اصلی برند و طراحی کمپین حول آنهاست. این امر موجب افزایش جذابیت کمپین های بازاریابی و همچنین جلب نظر مخاطب هدف برای دنبال کردن کمپین برند خواهد شد.
اعطای چهره انسانی به برند
کسب و کارها همیشه در مقایسه با شخصیت های حقیقی دارای مشکلات بیشتری برای تعامل با مخاطب هدف هستند. این امر در مقایسه میان برندها و سلبریتی ها به خوبی نمایان می شود. درست به همین خاطر اغلب برندها برای اعطای چهره انسانی به کسب و کارشان به دنبال همکاری با سلبریتی ها هستند.
همانطور که پیش از این نیز بحث شد، همکاری با سلبریتی ها مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. این امر نیاز به استفاده از راهکارهای جایگزین را مطرح می سازد. یکی از بهترین گزینه ها در این میان تلاش برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران پیرامون برند است. چنین امری بدون نیاز به صرف هزینه اضافی امکان ارتقای جلوه انسانی کسب و کار را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
اینستاگرام مانند دیگر پلتفرم ها امکان بازنشر مستقیم محتوا را فراهم نمی کند. بنابراین استفاده از اپ های خاص برای این کار ضروری خواهد بود. همچنین باید تگ کردن کاربران در ذیل پست های بازنشری را نیز مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت آنها نسبت به بازنشر محتوای شان از سوی برند آگاهی نخواهند یافت.
استفاده از آمارهای اینستاگرام
اکانت های تجاری در اینستاگرام امکان استفاده از آمارهای جانبی را دارند. این امر به معنای دسترسی به داده های معتبر در مورد برند خواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به داده های معتبر دارند. یکی از مشکلات استفاده از داده های معتبر مربوط به بحث پر دازش شان است بنابراین استفاده از اطلاعات و آمارهای معتبر اینستاگرام دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما نباید موجب تردید نسبت به کیفیت این اطلاعات شود. امروزه برندهای بزرگ نیز از اطلاعات اینستاگرام برای بهبود فرآیند بازاریابی شان استفاده می کنند بنابراین تردید نسبت به صحت اطلاعات اینستاگرام فقط به معنای نیاز به صرف هزینه برای همکاری با آژانس های بازاریابی خواهد بود.
دعوت به همکاری کاربران
در فضای اینستاگرام تمایل بالایی برای تعامل با برندها دارند. این امر در صورت سرمایه گذاری درست از سوی برندها موفقیت بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. برندهایی که توانایی اجرای کمپین بازاریابی با کمک مخاطب هدف را دارند، همیشه مورد توجه ویژه کاربران قرار می گیرند. این امر در فضای اینستاگرام نیز دارای اهمیت است بنابراین باید به طور رسمی از مشتریان وفادار یا کاربران اینستاگرام برای همکاری در قالب کمپین بازاریابی تان دعوت به عمل آورید.
مطلب مرتبط: 7 گام برای بازاریابی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی
امروزه بازاریابی در اینستاگرام نیاز به استفاده از توصیه ها و تکنیک های خاصی دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از مهمترین توصیه ها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف بود. با استفاده از نکات مورد بحث در بخش های فوق امکان بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف در اینستاگرام فراهم خواهد شد.