صنعت بازی سازی در طول سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی کرده است. امروزه اغلب مردم دنیا برای سرگرمی و سپری کردن اوقات فراغت شان به سراغ کنسول های بازی می روند. براساس گزارش موسسه استاتیستا، صنعت بازی دارای ارزشی معادل 130 میلیارد دلار است. نکته جالب اینکه هیچ نشانه ای از کاهش روند صعودی این صنعت به چشم نمی خورد. معرفی نسل جدید کنسول های بازی از سوی سونی و مایکروسافت هیجان تازه ای در میان گیمرها ایجاد کرده است. این امر حتی با شیوع ویروس کرونا نیز موجب کاهش روند صعودی صنعت بازی نشده است. با این حساب بازاریابی بر محور بازی های رایانه ای ایده جذابی خواهد بود. شاید در نگاه نخست این امر غیرممکن به نظر برسد، اما شمار بالایی از برندها در طول سال های اخیر اقدام به بازاریابی با همکاری استودیوهای بازی سازی و گیمرهای مشهور کرده اند.
شبکه های اجتماعی سالانه به هنگام برگزاری رویداد E3 (بزرگترین رویداد مربوط به صنعت بازی) شاهد تولید محتوای متنوع از سوی طرفداران این صنعت است. بسیاری از گیمرهای مشهور دارای توانایی جلب نظر مخاطب هدف حتی بیشتر از اینفلوئنسرهای معمولی هستند. تمام این نکات بازاریابی در این صنعت برای برندهای دیگر را منطقی جلوه می دهد. همین امر موجب توجه هرچه بیشتر شبکه های اجتماعی به صنعت بازی شده است. توییتر به عنوان یکی از نمونه های مطرح بخش خاصی برای بارگذاری توییت های مربوط به صنعت بازی اختصاص داده است. کاربران به این ترتیب امکان بارگذاری محتوای مربوط به بازی های محبوب شان در بخش موردنظر را خواهند داشت.
بدون شک بازاریابی با تمرکز بر روی صنعت بازی مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد. نکته مهم در این میان چگونگی بازاریابی در این فضاست. بسیاری از برندها در عمل به چنین نکته مهمی توجه ندارند. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از استراتژی های کاربردی برای بازاریابی در این فضاست.
استراتژی های بازاریابی در صنعت بازی
فضای شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی برای رونمایی از بازی ها در اختیار استودیوها قرار می دهد. درست به همین خاطر اغلب استودیوهای تولید بازی در طول سال های اخیر اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی کرده اند. این امر علاوه بر کاهش هزینه های جاری موجب جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران نیز می شود. فضای تعاملی شبکه های اجتماعی بهترین گزینه برای آگاهی بدون واسطه از نظرات گیمرهای مختلف خواهد بود. برندهای معمولی نیز در این میان برای جلب نظر گیمرها به محصولات شان اقدام به همکاری با استودیوهای بازی سازی یا فعالیت مستقل در این فضا می کنند.
مطلب مرتبط: موفق ترین برندهای عرصه صنعت بازی آنلاین
مهمترین نکته در مورد بازاریابی در صنعت بازی مربوط به ماهیت کسب و کارهاست. این حوزه برای تمام برندها مناسب نیست بنابراین شما پیش از ورود به آن باید دست کم نوعی ارتباطی حداقلی با حوزه سرگرمی و بازی های رایانه ای داشته باشید. در غیر این صورت همکاری با در صنعت بازی نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. به عبارت دیگر، کسب و کار شما مانند صنعت گیم باید برای مخاطب هدف جذابیت و هیجان داشته باشد. اگر چنین هیجانی در ماهیت کسب و کار شما وجود ندارد، باید به دنبال حوزه های دیگر باشید.
1. تمرکز بر روی رونمایی از رویدادهای تازه
استودیوهای بازی سازی در طول زمان اقدام به انتشار آپدیت برای بازی های شان می کنند. این امر اهمیت بالایی برای حفظ جذابیت عنوان های بازی برای مخاطب هدف دارد. یکی از گزینه های مناسب برای همکاری میان برندها و استودیوهای بازی سازی در عرصه بازاریابی انتشار اخبار مربوط به آپدیت بازی ها از سوی شرکت هاست. این امر توجه دامنه وسیعی از کاربران را به همکاری میان برند شما و استودیو بازی سازی موردنظر جلب خواهد کرد.
امروزه اغلب استودیوهای بازی سازی دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی هستند. همکاری میان برندها با آنها شکل های متنوعی به خود می گیرد بنابراین اگر در زمینه رونمایی از عنوان های رسمی بازی ناکام ماندید، تگ کردن اکانت شما از سوی استودیوهای موردنظر نیز ایده مناسبی خواهد بود.
امروزه بخش قابل توجهی از هیجان بازی های رایانه ای مربوط به بخش آنلاین است. این بخش امکان رقابت میان کاربران در سراسر دنیا را فراهم می سازد. شما در صورت همکاری نزدیک با استودیو طراحی بازی های موردنظر امکان اعلام اخبار تازه یا حتی مشارکت در فرآیند طراحی مرحله های بازی را خواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها کمپین های بازاریابی شان را در بازی های پرطرفدار برگزار می کنند. شاید این امر در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری خاص خود را بر روی مخاطب هدف در پی دارد.
یکی از بازی های آنلاین مناسب برای سرمایه گذاری برندها Rocket League Esports است. این بازی به صورت آنلاین در میان کاربران برگزار می شود. طراحان این بازی بیلبوردهای مختلفی در حاشیه زمین برای برندهای مختلف طراحی کرده اند بنابراین شما امکان نمایش محتوای تبلیغاتی برندتان به میلیون ها گیمر را خواهید داشت.
برخی از همایش های مهم در صنعت بازی سازی مانند E3 برای رونمایی از اخبار مربوط به صنعت بازی اقدام به همکاری با برندهای مختلف می کنند. این امر شامل طراحی تبلیغات اختصاصی برای بازی موردنظر است. به عنوان مثال، رونمایی از نسخه جدید بازی Halo همراه با سر و صداهای زیادی در زمینه همکاری E3 با برند پپسی بود. اگر شما نیز در تلاش برای بهبود اعتبار برندتان از طریق تبلیغات تاثیرگذاری هستید، باید نسبت به بهبود سطح همکاری تان با دیگر برندها اقدام نمایید.
2. همکاری با گیمرهای حرفه ای
برخی از افراد در صنعت بازی به عنوان گیمر حرفه ای شناخته میشوند. دلیل این شهرت توانایی بالای آنها برای انجام بازی ها و شکست دیگران است. این امر در مورد بازی های آنلاین بیش از هر نوع دیگری به چشم می خورد. اغلب گیمرهای مطرح دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی هستند. این امر آنها را بدل به گزینه های جذابی برای بازاریابی برندها می کند بنابراین اگر شما به دنبال بازاریابی با ترکیب هیجان و صنعت گیم هستید، باید به همکاری با این افراد توجه داشته باشید. این امر نه تنها دامنه تازه ای مخاطب هدف برای برند شما به ارمغان می آورد، بلکه تواناییتان برای ادامه همکاری با گیمرهای دیگر را نیز تقویت خواهد کرد.
یافتن گیمرهای حرفه ای برای برندهای فاقد تخصص و شناخت کافی از حوزه بازی کار دشواری خواهد بود. شما به طور کلی چند راهکار در این زمینه دارید. راهکار نخست شامل یافتن اکانت های ویژه بازی است. چنین اکانت هایی به طور معمول از گیمرهای مشهور محتوای بازنشری پست می کند. همچنین فهرست فالوهای آنها نیز شامل گیمرهای مختلفی است. راهکار بعد، همکاری با یک یا چند فرد حاضر در صنعت گیم است. این افراد نیازی به دانش تخصصی ندارند، بلکه فقط باید شناخت نسبی از فضای بازی های مختلف و گیمرهای مطرح در آن داشته باشند.
نکته مهم درخصوص همکاری با گیمرها عدم تمایل آنها برای همکاری با برندهای بی ارتباط با صنعت بازی است بنابراین شما باید دست کم اطلاعات تان در حوزه گیم را تقویت نمایید. در غیر این صورت جلب همکاری گیمرها فرآیند بسیار دشواری خواهد بود.
3. نقش شوخی و طنز در بازاریابی بازی محور
صنعت بازی پیوند نزدیکی با شوخی و طنز دارد. بسیاری از عنوان های بازی جذاب در دل خود دارای شوخی های جذابی هستند. این امر با مشاهده اغلب ویدئوهای مربوط به بازی های آنلاین به خوبی قابل مشاهده خواهد بود بنابراین شما باید به خوبی در این زمینه آماده رقابت با دیگر برندها باشید.
مشکل اصلی بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی با محوریت صنعت بازی ناتوانی در زمینه شناخت سلیقه مخاطب هدف است. گیمرها سلیقه متفاوتی نسبت به مردم عادی دارند بنابراین شما باید این تفاوت را به خوبی مورد شناسایی قرار دهید. یکی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی جذاب برای مخاطب گیمر گفت وگو با برخی از گیمرهای مطرح است. شما با استفاده از چنین گفت وگوهایی اطلاعات دقیقی در مورد سلیقه آنها به دست خواهید آورد. شاید این امر در ابتدا بسیار پیش پا افتاده باشد، اما تاثیرگذاری قابل توجهی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
مطلب مرتبط: برندسازی با همکاری صنعت گیم
اغلب برندها در فضای بازاریابی در صنعت گیم جلوه بسیار جذابی از خود ارائه می دهند. شاید این امر در بازارهای مختلف نقطه قوت برندها باشد، اما گیمرها به هیچ وجه میانه خوبی با برندهای جدی ندارند. شما باید نهایت تلاش تان برای تاثیرگذاری مثبت بر روی مخاطب هدف را به خرج دهید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.
شوخی با باگ های موجود در سری بازی های مختلف ایده مناسبی برای بهبود وضعیت بازاریابی برندها محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها در عمل از چنین شوخی هایی برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند.
4. تقویت انجمن گیمرهای مرتبط با برند
همکاری با گیمرها محدود به زمان یا مکان خاصی نیست. فضای شبکه های اجتماعی امکان همکاری گسترده میان برندها و دست اندرکاران صنعت گیم را فراهم ساخته است. مهمترین نکته در این میان بازنمایی پیام های مرتبط از سوی شما و گیمرهای موردنظر است. این امر موجب یادآوری همزمان گیمرهای مورد نظر و برند شما در نظر مخاطب هدف خواهد شد.
یکی از ایده های مناسب برای تقویت انجمن گیمرهای مرتبط با برند ایجاد مسابقات خاص برای گیمرهای طرف قرارداد برندمان است. این امر شامل شرکت برخی از گیمرهای مطرح از جانب برندمان در مسابقات و دعوت از سایر کاربران برای مسابقه با آنها خواهد بود. چنین رویدادهایی بیشترین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. اطلاع رسانی برای برگزاری چنین رویدادهایی، با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش حضور مردم در فضای آنلاین، کار چندان دشواری نخواهد بود بنابراین شما باید نهایت تلاش تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به خرج دهید. اطلاع رسانی دقیق در این زمینه اهمیت بالایی دارد. امروزه برخی از برندها علی رغم ساماندهی رویدادهای مناسب توانایی لازم برای اطلاع رسانی درباره آن را ندارند. همین امر موجب بروز مشکلات عمده در مسیر بازاریابی آنها خواهد شد.
ایده پایانی این بخش برای بازاریابی در صنعت گیم شامل بازنشر محتوای جذاب از سوی گیمرهای مطرح است. این امر جذابیت خاصی در حوزه بازاریابی دارد. اگر شما همکاری نزدیک با گیمرها دارید، تقاضا از آنها برای انتشار محتوای پیرامون برندتان در شبکه های اجتماعی ایده جالبی خواهد بود. این امر موجب توجه هرچه بیشتر طرفداران صنعت بازی به کسب و کار شما خواهد شد.
5. هرگز ناامید نشوید
اهالی صنعت بازی علاقه و امیدواری بسیار زیادی برای ادامه حضور در این حوزه دارند. این امر الگوی بسیار مناسبی برای برندها در زمینه مواجهه با مشکلات شان است. اغلب برندها در مواجهه با مشکلات جدی اقدام به تغییر حوزه تخصصی فعالیت شان می کنند. این امر نتیجه نامناسبی برای برندها به همراه دارد.
یکی از مثال های مناسب در زمینه بروز چالش در کسب و کار استودیوهای بازی سازی مربوط به باگ های مختلف بازی هایشان است. اصلاح باگ مربوط به کاستی های موجود در طراحی بازی هاست. چنین کاستی هایی موجب بروز صحنه های غیرمنتظره و تعریف نشده برای گیمرها می شود. یکی از مشهورترین عناوین بازی دارای باگ های متعدد بازی فیفاست. این بازی از سوی استودیو EA عرضه می شود. باگ های مختلف آن دست مایه شوخی های مختلف در شبکه های اجتماعی شده است. نکته جالب نحوه مواجهه استودیو EA با چنین امری است. آنها علاوه بر تلاش برای رفع این مشکل اقدام به بازنشر ویدئوهای جذاب در این حوزه نیز کرده اند. این امر یک شیوه جذاب برای عبور از مشکلات صنعت بازی سازی محسوب می شود. کمتر برندی اعتماد به نفس کافی برای رویارویی با مشکلاتش به مانند برند EA را دارد.
6. اهمیت چهره یکسان برند در زمینه طراحی ترول
طراحی ترول های جذاب در مورد گیمرها و بازی های محبوب نقش مهمی در جلب نظر طرفداران این حوزه دارد. بسیاری از برندها برای بازاریابی در صنعت گیم به سوی طراحی ترول های جذاب می روند. نکته مهم در این میان استفاده از ایده های جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف است. همچنین شما باید دست کم آگاهی اندکی با بازی های مدنظرتان برای ساخت ترول داشته باشید. این امر باید همیشه مدنظر تیم بازاریابی برند قرار گیرد. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کار شما ایجاد خواهد شد.
گاهی اوقات برخی از برندها اقدام به استفاده از ترول های موجود در شبکه های اجتماعی برای کمپین بازاریابی شان می کنند. اگر شما آگاهی دقیقی از معنای ترول های موردنظر نداشته باشید، شاید به اشتباه یک ترول نامناسب را بازنشر دهید بنابراین همیشه دست کم با یک گیمر حرفه ای یا آگاه از وضعیت این صنعت در مورد ترول های مدنظرتان مشورت نمایید.
7. آگاهی از تفاوت شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی مختلفی در اختیار برندها برای فعالیت بازاریابی وجود دارد. این امر نیازمند تولید محتوای متفاوت برای بارگذاری در هر کدام از پلتفرم هاست. اشتباه برخی از برندها بازنشر محتوای یکسان شان در شبکه های اجتماعی مختلف است. وقتی شما برای سلیقه متفاوت کاربران شبکه های اجتماعی گوناگون اهمیت قائل نباشید، توانایی تان برای جلب نظر آنها به شدت کاهش خواهد یافت.
فعالیت در تمام شبکه های اجتماعی در ابتدای امر ایده جذابی به نظر می رسد. نکته مهم در این میان توجه به بودجه در دسترس برند است. آیا شما توانایی صرف هزینه بازاریابی در تمام شبکه های اجتماعی را دارید؟ پاسخ بسیاری از برندها به چنین پرسشی منفی خواهد بود بنابراین باید به دنبال راهکاری دیگر برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باشید. انتخاب شمار محدودی از شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید در زمینه انتخاب شبکه های اجتماعی به نیازهای برندتان توجه نمایید. برخی از شبکه های اجتماعی میزبان گیمرهای بیشتری است. این امر شامل اینستاگرام، توییتر و یوتیوب است. با این حساب سرمایه گذاری برای بازاریابی در چنین پلتفرم هایی نتیجه بهتری برای شما به همراه خواهد داشت.
موسسه اپیک گیمز یکی از توسعه دهندگان مشهور بازی های رایانه ای است. این موسسه در اینستاگرام و توییتر فعالیت قابل توجهی دارد. اغلب اخبار مربوط به آپدیت بازی ها یا معرفی عناوین تازه از طریق اکانت توییتر و اینستاگرام این برند منتشر می شود. بسیاری از برندها در مسیر بازاریابی انتخاب های نادرستی در مورد پلتفرم های مدنظرشان دارند. اگر شما پیش از انتخاب نهایی شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی اقدام به مشورت با برخی از کارشناس ها یا گیمرهای مطرح نمایید، تصمیم نهایی بسیار بهتری اتخاذ خواهید کرد.
امروزه اینستاگرام به دلیل سازگاری با محتوای بصری مورد توجه بیشتر گیمرها و برندهای فعال در زمینه توسعه بازی های رایانه ای قرار دارد. اگر شما نیز علاقه مند به بازاریابی و تولید محتوا در این زمینه هستید، باید اینستاگرام را مورد توجه قرار دهید.
8. بارگذاری مداوم محتوا
بازاریابی یک امر مقطعی و کوتاه مدت نیست. شما باید محتوای برندتان را به طول مداوم بهروز رسانی نمایید. امروزه برخی از برندها پس از مدت زمانی محدود بازاریابی در شبکه های اجتماعی و همکاری با گیمرهای به طور کامل ناپدید می شوند. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی ذهنیت مخاطب هدف دارد. شما باید همیشه نسبت به بازاریابی در بلند مدت اقدام نمایید. مزیت این امر کاهش هزینه های بازاریابی در طول زمان است. اگر شما نسبت به این نکته توجه کافی داشته باشید، دیگر نیازی به صرف هزینه بالا برای همکاری با گیمرهای معتبر ندارید. امروزه برخی از برندها به دلیل همکاری مداوم با استودیوهای بازی سازی و گیمرهای مشهور به خوبی از سوی طرفدارهای بازی های رایانه ای شناخته شده اند.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی
اگر کسب و کار شما توانایی حضور در زمینه طراحی و تولید بازی های رایانه ای را دارد، باید به این عرصه به عنوان شانسی بزرگ برای کسب و کارتان نگاه کنید. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ با ایجاد استودیوهای حرفه ای بازی سازی به طور رسمی وارد این حوزه می شوند. دلیل این امر سودآوری بالای صنعت گیم و همچنین امکان توسعه اعتبار و نام کسب و کار است.
جمع بندی
مخاطب گیمر برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از مخاطب ها تمایل بالایی برای صرف هزینه در حوزه گیم و سرگرمی دارند. اگر شما در چنین حوزه ای فعالیت دارید، باید تبلیغات و محتوای بازاریابی تان را در دسترس مخاطب هدف قرار دهید. این امر مستلزم همکاری با استودیوهای بازی سازی و دیگر دست اندرکاران این صنعت بزرگ است. بدون تردید گام های نخست در این زمینه بسیار دشوار خواهد بود، اما پس از مدتی شما به خوبی با وضعیت این عرصه آشنا خواهید شد.