صنعت گیم در طول دهه های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. براساس پیشبینی انجمن بازی های دیجیتال ایالات متحده تا سال 2025 ارزش این حوزه به 300 میلیارد دلار خواهد رسید. همین امر موجب افزایش تمایل غول های بزرگی نظیر گوگل و اپل برای راهاندازی پلتفرم های گیم شده است. نکته جالب اینکه هر دو آنها دارای پلتفرم های فعال گیم هستند. برندهای هوشمند به خوبی از تاثیر صنعت گیم بر روی زندگی روزمره مردم آگاهی دارند. آنها از همین نکته برای تغییر شیوه برندسازی و ارتباط نزدیکتر با مخاطب هدف استفاده می کنند.
موسسه JWT در آخرین گزارش اش از افزایش تمایل برندهای مختلف به حضور در صنعت گیم خبر داده است. یکی از نشانه های افزایش اهمیت این صنعت در نگاه برندها حضور سلبریتی های مختلف در بازی های ویدئویی است. شاید تا پیش از این ما چندان انتظاری از سلبریتی ها برای حضور در صنعت گیم نداشتیم، با این حال افزایش جذابیت های این حوزه و سود سرشار برندها موجب حضور گسترده سلبریتی ها شده است.
شاید هیچ بازی به اندازه فورتنایت برای مخاطب امروزی جذابیت نداشته باشد. این بازی آنلاین امکان رقابت با دیگر بازیکنان از سراسر دنیا را فراهم می سازد. نکته جالب این بازی امکان دسترسی به آن از طریق تمام کنسول های بازی است. به این ترتیب حتی در اتوبوس و از طریق گوشی های همراه نیز امکان شرکت در این بازی وجود دارد. برند آدیداس در پی افزایش محبوبیت این بازی اقدام به همکاری تجاری نزدیک با تیم طراحی فورتنایت کرده است. به این ترتیب باید انتظار مشاهده تبلیغات بیشتر از این برند در جریان بازی را داشته باشیم.
مطلب مرتبط: موفق ترین برندهای عرصه صنعت بازی آنلاین
برند نایک همیشه در عرصه برندسازی سلیقه منحصر به فردی داشته است. این برند در طول سال های اخیر به طور جدی در فکر ایجاد بستری برای حضور در صنعت گیم بوده است. به این ترتیب در دهه پیش روی ما شاهد نخستین پلتفرم بازی از سوی نایک خواهیم بود. اگرچه در این زمینه اخبار رسمی وجود ندارد، اما شایعه های قوی در مورد طراحی یک پلتفرم بازی از سوی این غول دنیای ورزش شنیده می شود.
برندهای حوزه تولید لوازم بهداشتی و آرایشی نیز در زمینه همکاری با برندهای مشهور صنعت گیم فعالیت زیادی دارند. این امر شامل همکاری با برخی از گیمرهای حرفه ای برای تبلیغ محصولات یا حتی طراحی بنر برای تبلیغات درون بازی هاست. جالب ترین نمونه تبلیغاتی در این زمینه مربوط به تعیین جایزه برای برندگان بازی های آنلاین تحت عنوان بن تخفیف گسترده برای محصولات برندهای آرایشی و بهداشتی است.
برندهای گوناگون با زمینه های فعالیت مختلف در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف هستند. این امر شامل حضور گسترده در صنعت گیم نیز می شود بنابراین مشاهده همکاری هرچه بیشتر برندها با شرکت های تولید گیم عجیب نخواهد بود. نکته مهم در این میان آگاهی از نحوه همکاری مناسب با برندهای فعال در حوزه گیم است. ما باید سرمایه گذاری مطمئنی در این حوزه انجام دهیم. در غیر این صورت بودجه بازاریابی و تبلیغاتی مان را به هدر خواهیم داد. همچنین کمترین نتیجه دلخواه در زمینه برندسازی را نیز کسب خواهیم کرد.
برندسازی موفق با حضور در صنعت گیم
شاید در نگاه نخست همکاری برندها با تیم های طراحی گیم غیرممکن به نظر برسد، با این حال در طول سال های اخیر موارد بسیار زیادی از این همکاری ها را مشاهده کرده ایم. بدون تردید همکاری میان برندهای تجاری و تیم های فعال در صنعت گیم به همین سادگی ها هم نیست. به همین خاطر بسیاری از برندها در عمل در زمینه چنین همکاری هایی شکست می خورند. وقتی ما در تلاش برای همکاری با چنین تیم هایی هستیم، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشیم. برخی از این نکات مهم به شرح ذیل است:
• شناخت مخاطب هدف: ما باید شناخت درستی از مخاطب هدف مان داشته باشیم. اشتباه برخی از برندها تلاش برای همکاری با یک تیم طراحی بازی بدون شناسایی سلیقه مخاطب هدف شان است. شاید مخاطب هدف ما علاقه چندانی به بازی مورد نظر نداشته باشد. در این صورت سرمایهگذاری ما بینتیجه باقی خواهند ماند. همچنین اگر در تلاش برای همکاری با گیمرهای حرفه ای هستید، هماهنگی میان شخصیت آنها و ویژگی های برندتان را مدنظر قرار دهید.
• خلاقیت حداکثری: برندها به هنگام تلاش برای حضور در کنار تیم های بازاریابی یا حمایت مالی از آنها باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند. درج بنرهای تبلیغاتی درون بازی ایده کافی برای جلب نظر گیمرها نیست بنابراین ما در این زمینه نیاز به خلاقیت و نوآوری بیشتری خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: اصول موفقیت تبلیغات در سال 2020
• ایده های کوچک همیشه بد نیست: در دنیای گیم نکات کوچک نیز مدنظر گیمرها قرار می گیرد بنابراین ما با طراحی ایده های کوچک نیز امکان کسب موفقیت در حوزه برندسازی را خواهیم داشت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای موفقیت با استفاده از ایده های بزرگ و پرهزینه است. این امر اغلب به دلیل عدم آشنایی بازاریاب ها و برندها با ویژگی های صنعت گیم همراه با ناکامی خواهد بود بنابراین پیش از طراحی یا اجرای ایده های برندسازی تان به نحوه تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف فکر کنید.