تجارت الکترونیک اغلب به عنوان راهکاری برای تعامل با مشتریان از پیش موجود مورد بحث قرار می گیرد. بر این اساس تیم فروش پس از جلب نظر مشتریان تازه و ترغیب آنها برای خرید محصولات کار را به بخش تجارت الکترونیک می سپارد. وظیفه اصلی در گام دوم نیز ارائه خدمات پس از فروش و تلاش برای حفظ مشتریان قلمداد می شود. در این دیدگاه نهایت کاربرد فرآیند تجارت الکترونیک کمک به وضعیت برندها در شرایط دشواری مانند شیوع کروناست. ما در این مقاله قصد بررسی بیشتر این دیدگاه و ارائه نکات کاربردی برای دستیابی به چشمانداز وسیع تری را داریم.
خرید اولیه
برخلاف تصور عمومی، امکان جلب نظر مشتریان تازه از طریق فرآیندهای تجارت آنلاین نیز وجود دارد. این امر شامل طراحی سایت های فروش برای تعامل با مشتریان است. فرآیند موردنظر به طور رایج نیازمند ثبت نام کاربران و سپس تعیین شماره حساب مشخص برای خرید محصولات مختلف می شود. این امر در حوزه کسب و کارهای B2B اهمیت بالایی دارد. اغلب کارشناس ها وضعیت کسب و کارهای B2B را خاص قلمداد می کنند. بر این اساس برندها در حوزه B2B برای فروش مناسب نیازمند ملاقات های حضوری و شاید بحث های طولانی هستند. این دیدگاه در عین کاربرد بسیار زیادی نقطه ضعف هایی نیز دارد.
مطلب مرتبط: حقیقت کمتر شناخته شده در بازاریابی B2B
امروزه بسیاری از کارآفرینان به طور آنلاین تمام نیازهای کسب و کارشان را پیش می برند بنابراین تلاش برای تمرکز بر روی کسب و کارهای حضوری با جهتگیری عمومی دنیای کسب و کار سازگاری ندارد. هدف اصلی در جلب نظر مشتریان در کسب و کارهای B2B تبدیل شان به مشتریان ثابت است. همیشه خرید اولیه برای جلب نظر مشتری هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. در این زمینه توجه به عنصر تبلیغات ضروری خواهد بود.
تبلیغات آنلاین و آفلاین
تبلیغات در دنیای آنلاین تاثیر مستقیمی بر سرنوشت برندها دارد. این امر حتی در حوزه کسب و کارهای B2B نیز به خوبی قابل مشاهده است. امروزه شمار هرچه بیشتری از برندها در تلاش برای بهبود شرایط شان از طریق تبلیغات آنلاین هستند. دلیل این امر حضور هرچه بیشتر مردم در فضای آنلاین است. همچنین هزینه تبلیغات در دنیای آنلاین بسیار کمتر از سایر نمونه ها ارزیابی می شود بنابراین برند ما در تحلیل نهایی فرصت بهتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
وقتی ما از تبلیغات در دنیای آنلاین صحبت می کنیم، این امر به معنای فراموشی کامل حوزه تبلیغات آفلاین نیست. هنوز هم بسیاری از برندها علاقه مند به فعالیت در حوزه تبلیغات آفلاین هستند. این امر در کنار توجه پایدار مشتریان به این حوزه دارای اهمیت فراوانی است.
کسب و کارهای B2B نوع خاصی از خدمات را ارائه می کنند. حجم مبادلات و قراردادهای تجاری در این حوزه به طور معمول از الگوی B2C (تعامل میان برندها و مشتریان نهایی) بیشتر است بنابراین وسواس برندها برای خرید محصولات در حوزه موردنظر طبیعی خواهد بود. برخی از برندها برای موفقیت در عرصه فروش B2B اقدام به حضور در برخی از حوزه های خاص مانند مطبوعات و مجلات تخصصی می کنند. این امر به طور کلی شامل درج تبلیغات در مجلات تخصصی می شود بنابراین هنوز هم تبلیغات آفلاین تاثیرگذاری نهایی اش را حفظ کرده است.
نکته مهم در اینجا استفاده از تبلیغات آفلاین و آنلاین به طور همزمان برای افزایش تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. در غیر این صورت ما به طور مداوم برخی از مشتریان مان را از دست خواهیم داد.
طراحی الگوی بازاریابی محتوایی
تولید محتوا برای جلب نظر مشتریان راهکاری سنتی محسوب می شود. با این حساب ما نیازمند تولید محتوا برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم بود. بدون تردید توضیح برخی از ویژگی های محصولات در قالب ویدئو یا سایر محتواهای تعاملی برای فروش بیشتر ضروری است. طراحی استراتژی یکسان و یکپارچه در این بخش امکان جلب نظر مشتریان به صورت پایدار را فراهم خواهد کرد.
موفقیت در زمینه فروش B2B پیوند نزدیکی با سطح توانایی برندها برای بازاریابی آنلاین دارد. ما در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در این زمینه خواهیم پرداخت.
1. ضرورت شخصیسازی محتوا
بدون تردید در هر حوزه ای محصولات مشابه زیادی وجود دارد. ما با شخصی سازی کمپین های بازاریابی مان امکان جلب نظر مخاطب هدف به محصولات مان را خواهیم داشت. وقتی ما در حوزه B2B با برندها و شرکت های دیگر در تعامل هستیم، باید به دنبال ارائه محتوای بازاریابی در قالبی جذاب برای آنها باشیم. در غیر این صورت توجه آنها به صورت پایدار به ما جلب نخواهد شد.
2. توجه به حساب های مهم در شبکه های اجتماعی
بازاریابی حسابمحور مبتنی بر هدفگذاری بر روی برخی از حساب های مهم در شبکه های اجتماعی است. نکته مهم درباره تفاوت میان بازاریابی در کسب و کارهای B2B و B2C مربوط به همین امر است. در بازاریابی B2B ما باید به دنبال برخی از اکانت های خاص در شبکه های اجتماعی باشیم. این امر در بازاریابی B2C دقیقا برعکس است. هرچه توانایی ما برای جلب نظر شرکت های موردنظرمان برای توجه به محتوای بازاریابی بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در زمینه فروش کسب خواهیم کرد.
3. تحلیل بلندمدت بازخوردها
واکنش مخاطب هدف پیرامون محتوای بازاریابی ما دارای اهمیت بسیار زیادی است. هدف از تحلیل سطح بازخورد مخاطب هدف بهبود کیفیت کمپین های بعدی است. البته امکان اصلاح در لحظه محتوای بازاریابی نیز وجود دارد. به این ترتیب ما در حین اجرای کمپین در صورت مشاهده واکنش های منفی مخاطب هدف اقدام به اصلاح به روز رسانی سریع محتوای بازاریابی خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی برتر بازاریابی در حوزه B2B
بهترین راهکار برای مشاهده نوع واکنش مخاطب هدف به محتوای بازاریابی برندمان استفاده از اطلاعات مربوط به ترافیک سایت رسمی و همچنین کمپین های بازاریابی ایمیلی است. تحلیل اطلاعات در این حالت ها بسیار راحت تر از دیگر الگوها خواهد بود.
شما باید به طور مداوم به دنبال ترغیب دیگران برای به اشتراکگذاری تجربه شان به عنوان مشتری یا حتی بازاریاب و فروشنده حوزه B2B باشید. گاهی اوقات تجربه بازاریاب های حرفه ای امکان نجات کمپین ها از شکست را فراهم می سازد. اگر ما به این نکات توجه نداشته باشیم، امکان جلب نظر مداوم مخاطب هدف را از دست خواهیم داد.