تاسیس اکانت رسمی در اینستاگرام برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف یکی از استراتژی های رایج در میان برندها محسوب می شود. امروزه اغلب برندها دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی هستند. دامنه گسترده کاربران حاضر در پلتفرم های اجتماعی موجب افزایش انگیزه برندها برای صرف هزینه و بازاریابی در چنین فضایی شده است. اینستاگرام در این میان جایگاه ویژه ای دارد. اغلب کاربران در اینستاگرام واکنش مثبتی به محتوای بصری دارند. این امر تا حد زیادی ناشی از ماهیت عکس محور این پلتفرم است. هماهنگی این امر با گرایش کاربران برای مشاهده محتوای بصری موجب محبوبیت روزافزون اینستاگرام در میان کاربران شده است. مدیریت فالوورهای برند در اینستاگرام اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد. بازاریاب ها به طور مداوم در تلاش برای طراحی و تولید کمپین های جذاب هستند. اگر در این میان برندها توانایی حفظ و تعامل بهینه با فالوورهای شان را ندشته باشند، شرایط فعالیت شان بسیار دشوار خواهد شد.
مدیریت مناسب فالوورهای برند در اینستاگرام به معنای توجه به وضعیت افزایش تعداد دنبال کنندگان برند نیست. شما باید ارزیابی دقیقی از وضعیت برندتان و نحوه تعامل با مخاطب هدف در راستای حفظ هرچه بیشتر آنها داشته باشید. برخی از مهمترین نکات در این زمینه به شرح ذیل است:
• تعامل مداوم با فالوورهای فعلی برند
• سرمایه گذاری بر روی فرآیند بازاریابی و تلاش برای جلب نظر فالوورهای بیشتر
• ایجاد انجمنی هرچند کوچک اما سرزنده و پویا از علاقه مندان به برند
• مدیریت پیام های اسپم و آزاردهنده
• فالو یا آنفالو کردن اکانت های دیگران
بدون تردید مدیریت فالوورهای برند تفاوت های معناداری با مدیریت اکانت های ساده دارد. وقتی شما به عنوان یک برند در اینستاگرام فعالیت دارید، باید نسبت به جزییات مختلف توجه نشان دهید. این امر در مورد فعالیت ساده و بدون نظم کاربران عادی دارای اهمیت نیست. هدف اصلی ادامه مقاله حاضر بررسی دقیق تر موارد فهرست شده از مدیریت فالوورهای برند در این بخش است بنابراین در ادامه موارد موردنظر را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: اقداماتی ساده برای افزایش فالوور در اینستاگرام
مدیریت کارآمد و تاثیرگذار فالوورهای اینستاگرام
شاید هدف اصلی برخی از بازاریاب ها و برندها از حضور در اینستاگرام و مدیریت فالوورها جذب شمار هرچه بیشتری از مخاطب هدف باشد. این امر با هدف افزایش اعتبار یا شهرت کسب و کار صورت می گیرد. وقتی تعداد بالایی از کاربران از سراسر دنیا در اینستاگرام حضور دارند، افزایش شهرت کسب و کار هدف منطقی خواهد بود. تنوع اهداف برندها در زمینه فعالیت در اینستاگرام قابل درک است. نکته مهم در این میان استفاده از تکنیک های مختلف مدیریت فالوور در راستای دستیابی به اهداف متنوع برند است.
1. انتشار محتوای باکیفیت و تعاملی
انتشار محتوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی برای افزایش شهرت کسب و کار دارد. بسیاری از برندها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را ندارند بنابراین مشاهده ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف طبیعی خواهد بود. برخی از برندها در اینستاگرام دارای فالوور و تعامل بسیار بالا با کاربران هستند. این امر به معنای کاربست استراتژی های متفاوت از سوی آنها و دریافت نتیجه بهتر در مقایسه با سایر برندهاست. اگر در یک نگاه کوتاه به وضعیت مدیریت فالوور چنین برندهایی نگاه کنیم، اغلب آنها توانایی جلب تعامل و واکنش کاربران با استفاده از محتوای باکیفیت را دارند.
شاید در نگاه نخست تولید محتوای جذاب و باکیفیت کار ساده ای باشد. نکته مهم در این میان ضرورت شناخت درست کاربران و سپس ترکیب المان های مورد علاقه آنها با ترندهای روز است. این امر به سادگی امکان پذیر نیست. درست به همین خاطر اغلب برندها توانایی مدیریت کسب و کارشان به صورت کاربردی را ندارد. برخی از نکات مهم برای انتشار محتوای باکیفیت و تعاملی به شرح ذیل است:
• انتخاب محتوای بصری باکیفیت بالا به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف
• استفاده از اینفوگرافی ها و انواع جدول ها برای انتقال بهتر مفاهیم
• ویرایش تصاویر پیش از انتظار آنها در اکانت رسمی برند
• استفاده از فیلترهای جذاب و پویای اینستاگرام پیش از انتشار استوری
• استفاده از کپشن برای افزایش توجه کاربران به محتوای بازاریابی برند
برند کوتپاکسی یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از جلوه های بصری جذاب و باکیفیت است. این برند به طور مداوم در اینستاگرام تصاویری از جلوه های طبیعی و منظره های چشم نواز را منتشر می کند. زمینه اصلی فعالیت این برند در حوزه گردشگری و طبیعت گردی است بنابراین محتوای موجود در اکانت اینستاگرام آنها انطباق بسیار زیادی با ماهیت کسب و کار و سلیقه کاربرانش دارد. همین امر موجب تعامل مداوم کاربران با این برند شده است.
برند داو نیز عملکردی مشابه دارد. آنها در زمینه استفاده از نمودارها و اینفوگرافی ها مهارت بالایی دارند. همانطور که پیش از این نیز بیان شد، استفاده از اینفوگرافی نقش مهمی در زمینه انتقال مفاهیم به مخاطب هدف دارد بنابراین داو با استفاده از این رویکرد امکان بازاریابی مناسب را به دست آورده است.
بارگذاری محتوا در اینستاگرام به صورت مداوم کار دشواری محسوب می شود. اغلب برندها دارای برنامه ای منظم برای بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی نیستند. این امر دشواری های بسیار زیادی برای آنها ایجاد می کند. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از جدول بارگذاری محتواست. این جدول امکان درج زمان های مناسب برای انتشار محتوا و تلاش برای تولید محتوای موردنظر با روز مشخص شده را فراهم می سازد. نتیجه استفاده از چنین جدولی افزایش نظم در فرآیند بازاریابی و مدیریت فالوورهای برند خواهد بود.
2. تعامل با فالوورها و ایجاد انجمنی پویا
تعامل با کاربران مهمترین وظیفه هر برند محسوب می شود. اینستاگرام فقط فضایی برای فروش بیشتر برندها نیست. شما باید برنامه ای دقیق برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز داشته باشید. در غیر این صورت شانس چندانی برای ادامه مسیر تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها در اینستاگرام به دنبال ایجاد انجمن مشتریان هستند. نتیجه چنین گرایش هایی امکان تعامل نزدیک با فالوورها و تبدیل شان به مشتریان برند است.
امروزه تعامل با فالوورها در شبکه های اجتماعی بسیار دشوار شده است. یکی از دلایل اصلی این امر حضور برندهای متنوع است. وقتی کاربران گزینه های بسیار زیادی پیش روی داشته باشند، تمایل شان برای وفاداری به یک برند کاهش خواهد یافت بنابراین کار برای بازاریاب ها بی نهایت دشوار خواهد شد. نکته هم در این میان ایجاد انجمنی از مشتریان به منظور ارتقای تجربه کاربری از سوی آنهاست.
مطلب مرتبط: 8 راز کسب فالوور میلیونی در شبکه های اجتماعی
3. پاسخگویی سریع به پرسش های کاربران
تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی به معنای پاسخگویی سریع به پرسش های آنها نیز هست. امروزه کاربران انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. یکی از انتظارات اصلی آنها امکان تعامل و دریافت پاسخ های موردنظرشان در کمترین زمان ممکن است. استفاده از کارشناس های متعدد برای پاسخگویی به فالوورها شیوه سنتی برای مدیریت برند محسوب می شود. امروزه به لطف توسعه فناوری هوش مصنوعی امکان کاربست این فناوری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود دارد.
پارک ملی المپیک به عنوان یکی از سرمایه های جهانی مثال جذابی از مدیریت بهینه فالوورها محسوب می شود. ادمین های صفحه رسمی این پارک در اینستاگرام استفاده مناسبی از فناوری هوش مصنوعی و دیگر تکنیک های مدیریت فالوور دارند. البته پاسخگویی به برخی از پرسش های کاربران نیازمند ارزیابی کارشناسی است. بر همین اساس کاربران در صورت درج پرسش در ذیل پست های این پارک به سرعت با پاسخ های دقیق و کاربردی مواجه خواهند شد.
امروزه کمتر برندی حوصله پاسخگویی به تمام پرسش های فالوورها را دارد. این امر در مورد پارک ملی المپیک به طور کامل برعکس است. آنها در کمترین زمان ممکن (به طور معمول کمتر از 15 دقیقه) پاسخ های مناسب را به کاربران می دهند. بدون تردید همه ما تجربه دریافت پاسخ های اشتباه از سوی ادمین صفحات مختلف را داشته ایم. نکته مهم در این میان میزان اشتباه بسیار اندک ادمین های صفحه پارک ملی المپیک است بنابراین ما با ارزیابی صفحه ای پارک یکی از بهترین عملکردها در زمینه مدیریت فالوورها را مشاهده می کنیم.
4. نگارش کپشن جذاب برای افزایش سطح تعامل با فالوورها
اینستاگرام یک پلتفرم بصری است. استفاده از محتوای بصری در این شبکه اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی است. شاید این امر در نگاه نخست به معنای عدم نیاز به هرگونه محتوای دیگری باشد. نکته مهم در این میان نقش کپشن در موفقیت پست های بازاریابی است. نگارش کپشن باید کوتاه و در عین حال تعامل برانگیز باشد. بسیاری از برندها توانایی ترکیب این دو عامل را ندارند. به همین خاطر اغلب اوقات سطح تعامل کاربران با محتوای بازاریابی برندها بسیار اندک است. یکی از راهکارهای مناسب در این میان تلاش برای بازاریابی براساس نگارش کپشن های جذاب است. ویژگی اصلی یک کپشن مناسب ترغیب کاربران برای ارائه بازخورد است.
یکی از بهترین عملکردها در زمینه نگارش کپشن مربوط به کلوپ کتال ریزی است. این کلوپ در زمینه انتشار و معرفی کتاب های پرفروش فعالیت دارد. اگر قصد انتخاب یک کتاب برای مطالعه یا حتی ارائه آن به عنوان هدیه به دیگران را دارید، مشاهده پست های این اکانت شما را به سوی بهترین انتخاب سوق خواهد داد. استفاده از کپشن در پست های این کلوپ بسیار هوشمندانه است. شما امکان مشاهده بخش هایی از متن اصلی کتاب در قالب کپشن را دارید. نکته جالب اینکه ادمین این صفحه رعایت اختصار را فراموش نکرده است بنابراین شما نیازی به مرور مداوم مطالب تکراری نخواهید داشت. امروزه یکی از دغدغه های برندها تولید محتوای تازه به طور مداوم است. مشاهده اکانت های تجاری با تعداد محتوای تازه اندک هر کاربری را دلسرد خواهد کرد بنابراین شما باید دست کم هر 2 تا 3 روز نسبت به انتشار پستهای تازه اقدام نمایید.
5. کاربست درست منشن و هشتگ
کپشن محتوای برندها امکان تعامل کاربران برای ارائه واکنش را دارد. این امر باید با احتیاط بسیار زیادی دنبال شود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به دلیل استفاده از کپشن های نامناسب مورد انتقاد و سرزنش شدید کاربران قرار گرفته اند. اگر شما به دنبال ایجاد موجی از پست های جذاب از سوی کاربران پیرامون برندتان هستید، رونمایی از کمپین مسابقه محور با ایجاد هشتگ مناسب گزینه جذابی خواهد بود. امروزه اغلب برندها تمایل به مشارکت با برندها در فرآیند بازاریابی دارند. این امر انگیزه بازاریاب ها برای طراحی مسابقات مبنی بر شبکه های اجتماعی را دوچندان می کند.
بهترین برند در زمینه ایجاد هشتگ و ترغیب کاربران برای تولید محتوا موسسه مِک است. این موسسه با اجرای یک کمپین یک هفته ای از فالوورهایش درخواست به اشتراک گذاری خاطرات شان پیرامون بهترین تجربه کمپین شان در طبیعت را مطرح کرد. این کمپین در طول یک هفته با بازخورد فوق العاده کاربران مواجه شد. موسسه مک کمپین موردنظر را به مدت یک ماه تمدید کرد حجم محتوای تولیدی پیرامون این برند به شکل باورنکردنی افزایش یافت. شاید کمتر برندی امکان دریافت بازخوردهای فراوان در شبکه های اجتماعی را داشته باشد. با این حال مک به خوبی از پس این کار برآمد. هشتگ TheBigCamping در طول مدت یک ماه بدل به مهمترین ترند در اینستاگرام شد. این امر حتی توجه کاربران ساده را نیز به خود جلب کرد بنابراین موسسه مک علاوه بر جلب نظر مخاطب هدفش امکان تاثیرگذاری بر روی سایر کاربران را نیز پیدا کرد.
مطلب مرتبط: خرید فالوور چه تاثیری بر روی برندمان دارد؟
6. پاسخگویی به پیامهای خصوصی کاربران
ارسال پیام خصوصی برای برندها گزینه ای رایج در میان کاربران است. گاهی اوقات پرسش های کاربران به صورت عمومی قابل طرح نیست. همچنین برخی از کاربران احساس مناسبی نسبت به انتشار نظرات و بازخوردهای شان به صورت عمومی ندارند. این امر موجب توجه به بخش دایرکت در اینستاگرام می شود. اگر شما علاقه مند به مدیریت مناسب فالوورهای برندتان هستید، باید به طور مداوم دایرکت تان را چک کنید. در غیر این صورت حجم بازخوردهای کاربران به سرعت افزایش خواهد یافت.
در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب به کاربران برندها به سرعت جایگاه شان در اینستاگرام را از دست خواهند داد. امروزه برندهای بسیار زیادی منتظر لغزش از سوی رقبا برای تصاحب جایگاه شان هستند. با این حساب شما نباید فرصت مورد نظر را در اختیار دیگران قرار دهید. در غیر این صورت با وضعیت بسیار دشواری برای حفظ و مدیریت فالوورهای آن مواجه خواهید شد.
موسسه Hootsuite یکی از بهترین عملکردها در زمینه مدیریت فالوورها را دارد. این امر موجب ارائه بازخوردهای متعدد از سوی کاربران شده است. اگر شما نیز در مدیریت فالوورهای تان نسبت به پاسخگویی سریع به آنها اقدام کنید، وضعیت بازاریابی تان به سرعت بهبود خواهد یافت.
گاهی اوقات شما امکان پاسخگویی سریع به کاربران را ندارید. دلیل این امر مواردی مانند نیاز به زمان برای پاسخگویی یا عدم دسترسی به کارشناس مورد نظر برای بخش پشتیبانی است. توصیه راهبردی در بخش کنونی ارائه پیامی مانند «پیام شما دریافت شد، پاسخ موردنظر پس از بررسی کارشناس موردنظر ارائه خواهد شد» است. این امر بیانگر توجه شما به وضعیت فالوورهاست. دست کم شما در این صورت واکنشی مقطعی به پیام کاربران داده اید.
7. خوشامدگویی به فالوورهای تازه
اگر برند شما در اینستاگرام تازه کار است، مدیریت فالوورهای برند باید همراه با یک پیام خوشامدگویی باشد. شاید در نگاه نخست این امر بیش از اندازه عجیب به نظر برسد، اما در صورت تداوم مسیر موردنظر از سوی شما تعداد فالوورهای تان در مدت زمانی اندک افزایش خواهد یافت. نکته دیگر در این میان مربوط به سطح تعامل شما با مخاطب هدف است. ارائه پیام خوشامدگویی همیشه نقش مهمی در زمینه تعامل با مخاطب هدف دارد. اغلب کاربران در شبکه های اجتماعی در صورت پا پیش گذاشتن برندها برای تعامل واکنش مثبتی خواهند داشت. این امر در صورت توجه مناسب برندها موجب ایجاد تنوع در وضعیت بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف خواهد شد.
اگر شما دارای دامنه وسیعی از کاربران در شبکه های اجتماعی هستید، تعامل با آنها و شناخت هرچه بهتر سلیقه شان باید در اولویت تان باشد. بسیاری از برندها و اینفلوئنسرهای مطرح در سطح جهان پس از گذشت مدت زمانی اندک دیگر شناختی از مخاطب هدف شان ندارند. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و تعامل بهینه با وی خواهد شد.
بسیاری از برندها به دنبال کسب فالوورهای میلیونی در شبکه های اجتماعی هستند. این امر در صورت بی توجهی برندها به جلب نظر مرحله به مرحله و ارگانیگ فالوور شاید بدل به فرآیند خرید فالوور فیک شود. خرید فالوور فیک در نگاه نخست اعتبار برند را افزایش می دهد. نکته مهم در این میان امکان تشخیص اکانت هایی با فالوور فیک است. اغلب کاربران در یک بررسی ساده از وضعیت یک اکانت به واقعی یا فیک بودن فالوورهای آن پی میبرند بنابراین در صورت استفاده از فالوورهای فیک اعتبار برند شما به شدت خدشه دار خواهد شد.
8. ایجاد محدودیت بر روی ربات ها و پیام های اسپم
مشاهده کامنت های منفی در ذیل پست ها امر رایجی است با این حال استفاده از ربات ها و توهین های نامناسب در ذیل پست قابل تحمل نخواهد بود. شما باید میان انتقاد از کسب و کارتان و توهین های شدید تفاوت قائل شوید. توصیه بخش کنونی مسدودسازی امکان ارسال پیام اسپم، توهین و فعالیت ربات ها در زمینه درج کامنت در ذیل پست های تان است. این امر فضایی مناسب برای کاربران به منظور فعالیت و انتشار محتوای در ذیل پست های شما فراهم خواهد کرد.
بسیاری از برندها برای بهبود عملکردشان در زمینه مدیریت فالوور از کاربران کمک می گیرند. این امر شامل موارد ذیل است:
• درخواست از کاربران برای گزارش اکانت های مشکوک
• گزارش کامنت های منفی به طور مداوم
• گزارش فعالیت های نامناسب به تیم اینستاگرام به منظور پیگیری هرچه بهتر
خوشبختانه اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی برای امنیت اخلاقی و محیط سالم پلتفرم شان قائل هستند بنابراین برندها امکان مراجعه به تنظیمات اکانت شان و فعال سازی گزینه مسدودسازی پیام های توهین آمیز را خواهند داشت. این تنظیمات موجب عدم نمایش کامنت های همراه با واژه های توهین آمیز خواهد شد. همچنین شما امکان مسدودسازی برخی از کلمات را نیز خواهید داشت. به این ترتیب کامنت هایی با ترکیب واژگان مشخص هرگز در ذیل پست های شما نمایش داده نخواهد شد.
9. ارزیابی وضعیت رشد فالوورها
رشد تعداد فالوورهای برند اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها به دنبال راهکاری برای افزایش تعداد فالوورهای برندشان هستند. این امر موجب اعتماد به نفس بیشتر در میان بازاریاب ها و آگاهی از وضعیت فعالیت برند می شود. اگر شما به این نکته توجه نداشته باشید، به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه ارزیابی استراتژی بازاریابی تان مواجه خواهید بود.
ارزیابی وضعیت رشد فالوورهای برند به معنای تضمین توسعه دامنه مخاطب هدف برند نیست. شاید شما در طول ماه های اخیر استراتژی های نامناسبی را به کار بسته باشید در این صورت نباید انتظار افزایش تعداد فالوورهای تان را داشته باشید. اگر شما در چنین وضعیتی بر روی تداوم استراتژی های قبلی تاکید نمایید، با دست خودتان جذابیت های باقیمانده برندتان برای فالوورها را نابود خواهید کرد.
توانایی انعطاف و اتخاذ رویکردهای تازه در زمینه بازاریابی و مدیریت فالوورها اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در این زمینه عملکرد قابل توجهی ندارند. درست به همین خاطر روزانه به تعداد کاربران ناراضی از عملکرد برندها در شبکه های اجتماعی افزوده می شود.
مطلب مرتبط: چگونه تعداد فالوور های برندمان در اینستاگرام را افزایش دهیم؟
امروزه ارزیابی وضعیت فالوورها امر دشواری نیست. شما امکان استفاده از ابزارهای متنوع برای بازاریابی و ارزیابی وضعیت مخاطب هدفتان را دارید. یکی از نکات مهم در این میان مربوط به انتخاب ابزارهای مناسب است. توصیه شخصی من در این بخش استفاده از ابزار بازاریابی و مدیریت کمپین Hootsuite است. این ابزار امکانات بسیار متنوعی در اختیار کاربران قرار می دهد. یکی از امکانات مهم این ابزار امکان مشاهده وضعیت رشد یا ریزش فالوورهای برند است. اگر شما از وضعیت برندتان آگاهی داشته باشید، بسیار راحتتر امکان ارزیابی وضعیت را خواهید داشت.
10. استفاده از هشتگ رسمی برای برند
استفاده از هشتگ رسمی برای برند اقدام جذابی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای افزایش جذابیت محتوای بازاریابی شان همیشه از هشتگ های یکسان استفاده می کنند. مزیت اصلی این امر امکان مشاهده ساده محتوای قبلی برند از سوی کاربران است. امروزه بسیاری از کاربران برای جست وجوی محتوای مورد علاقه شان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این امر رواج بسیار زیادی در میان برندهای بزرگ دارد. اگر شما نیز به دنبال عملکرد مشابه با برندهای بزرگ هستید، باید این گزینه را مدنظر داشته باشید.