اینستاگرام در طول یک دهه گذشته به طور مداوم در زندگی مردم نفوذ بیشتری پیدا کرده است. امروزه اغلب مردم ساعت های زیادی از روز را به گشت و گذار در اینستاگرام اختصاص می دهند. بسیاری از برندها نیز به دنبال جلب نظر مخاطب هدف اقدام به فعالیت در این فضا می کنند. هدف اصلی برندها از فعالیت در اینستاگرام ارائه چهره ای جذاب از خود و جلب نظر مخاطب هدف است. در این راستا هیچ ابزاری به اندازه راه اندازی کمپین های تبلیغاتی تاثیرگذار نیست.
بدون تردید برندها برای سرمایه گذاری در بخش تبلیغات اینستاگرام دلایل خاص خود را دارند. به هر حال تبلیغات در یک پلتفرم اجتماعی هزینه های خاص خود را دارد. دلیل اصلی برندها برای صرف هزینه های متعدد در زمینه تبلیغات اینستاگرامی حضور بیش از یک میلیارد کاربر است. نکته جالب اینکه از یک میلیارد کاربر فعال اینستاگرام به طور میانگین هر کدام 53 دقیقه در روز را به کار با آن اختصاص می دهند. به این ترتیب ما در اینجا با یک پلتفرم بسیار مشهور و موفق در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه هستیم.
برخی از برندها از مدت ها قبل به فکر بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام افتاده اند. چنین برندهایی به طور معمول برنامه های جذابی برای تعامل با مخاطب هدف و تولید محتوای مورد پسند آنها دارند، با این حال برخی از برندها به تازگی قصد حضور در عرصه تبلیغات اینستاگرام را دارند. در هر دو حالت مقاله کنونی نکات تازه زیادی برای بازاریاب ها و برندها وجود دارد. هدف اصلی در اینجا بررسی فرآیند کامل ایجاد کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام و اجرای آن است.
تبلیغات اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام در سال 2013 از سوی فیس بوک خریداری شد. این امر آغاز برنامه های گسترده فیس بوک برای افزایش درآمد این پلتفرم بود. به این ترتیب از همان سال ارائه گزینه های تبلیغاتی برای برندها در دستور کار اینستاگرام قرار گرفت. فعالیت تبلیغاتی به طور عمومی برای تمام برندها از سال 2015 آغاز شد. به این ترتیب اکنون هر برندی با هر اندازه و سطح فعالیتی امکان استفاده از گزینه های تبلیغاتی اینستاگرام را دارد. براساس آمار رسمی بخش فنی اینستاگرام تا سال 2017 این پلتفرم به عدد خیره کننده یک میلیون برند تبلیغاتی دست یافته است.
مطلب مرتبط: نگاهی به کمپین های تبلیغاتی برتر دنیا
نکته مهم درخصوص بخش تبلیغات اینستاگرام مدیریتش از طریق فیس بوک است. به این ترتیب طراح های تبلیغات یا برندها برای نمایش کمپین شان باید یک حساب معتبر در فیس بوک داشته باشند. همچنین در صورت نیاز برندها امکان اجرای همزمان کمپین شان در اینستاگرام و فیس بوک را خواهند داشت.
نحوه کارکرد بخش تبلیغات اینستاگرام مبتنی بر نمایش تبلیغات در بخش جست وجوی کاربران یا میان استوری های شان است. به این ترتیب برند ما بدون هرگونه تلاش یا جست وجوی اضافی از سوی کاربران در کنار آنها قرار خواهد گرفت. بدون شک نمایش محتوای تبلیغاتی غیرمرتبط با سلیقه کاربران برای برندها نتیجه مناسبی در پی ندارد. به همین خاطر اینستاگرام گزینه نمایش تبلیغات به مخاطب علاقه مند به کسب و کار را معرفی کرده است. بر این اساس محتوای تبلیغاتی برندها فقط به کاربران علاقه مند نمایش داده می شود. این امر نقش مهمی در کاهش نارضایتی کاربران از مشاهده محتوای تبلیغاتی دارد.
چرا باید از تبلیغات اینستاگرام استفاده کنیم؟
امروزه بسیاری از برندها بدون استفاده از گزینه تبلیغات اینستاگرام مشغول فعالیت در این پلتفرم هستند. دستیابی به مخاطب هدف به صورت ارگانیک یکی از اهداف برندها محسوب می شود. در این زمینه برندهای باتجربه و بزرگ موفقیت بیشتری دارند. استفاده از گزینه تبلیغات اینستاگرام بیشتر برای نمایش ویژه محصولات مان به مخاطب هدف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده اصلی از بخش تبلیغات اینستاگرام به هنگان ایجاد تغییرات در الگوریتم این پلتفرم صورت می گیرد. به این ترتیب برندها با مشاهده اعمال تغییرات از سوی تیم فنی اینستاگرام اقدام به استفاده از گزینه های تبلیغاتی برای حفظ وضعیت پایدار برندشان می کنند. به علاوه، این گزینه برای برندها مزیت دسترسی ساده و سریع به مخاطب هدف را دارد بنابراین در صورت هماهنگی فعالیت تبلیغاتی با بودجه برند باید آن را مدنظر قرار داد.
یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی توجه همزمان به الگوی فعالیت ارگانیگ و استفاده از تبلیغات در صورت نیاز است. به این ترتیب برند ما فعالیت مناسب و پایداری خواهد داشت. اشتباه بسیاری از برندها تمرکز صرف بر روی گزینه های تبلیغاتی و بی توجهی به تولید محتوا به صورت ارگانیک است. ایراد این شیوه ناتوانی در زمینه حفظ مخاطب هدف بدون تبلیغات است. اگر پس از اجرای چندین کمپین تبلیغاتی ما اقدام به کاهش تعداد تبلیغات مان کنیم، حجم وسیعی از مخاطب مان از دست می رود بنابراین ما باید فعالیت ارگانیک را نیز مدنظر داشته باشیم.
اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم بصری امکانات متعددی در زمینه نمایش محصولات در اختیار برندها قرار می دهد. این امر باید به طور ویژه ای مدنظر برندها قرار گیرد. همچنین با افزودن امکان خرید مستقیم دیگر نیازی به استفاده از سایت های خارج از اینستاگرام برای فروش محصولات نخواهد بود. این فناوری به طور کلی خرید از برندها را ساده تر می کند. به این ترتیب دیگر بهانه ای برای عدم فعالیت بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام باقی نخواهد ماند.
تبلیغات در اینستاگرام چقدر هزینه دارد؟
یکی از مهم ترین بحث ها برای هر برندی در زمینه تبلیغات میزان هزینه موردنیاز است. بدون تردید اینستاگرام امکانات بسیار زیادی در اختیار برندها قرار می دهد، با این حال اگر هزینه تبلیغات در این فضا بسیار بالا باشد، هیچ برندی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. مزیت اصلی تبلیغات در اینستاگرام و به طور کلی شبکه های اجتماعی امکان دسترسی به دامنه وسیع تری از مخاطب هدف و کاهش هزینه های تبلیغاتی است. درست به همین خاطر اغلب برندها از این الگو به عنوان جایگزین سایر شیوه های تبلیغاتی استفاده می کنند.
مهم ترین عامل در تعیین هزینه تبلیغات مرتبط با مخاطب هدف است. ما باید آمار دقیقی از مخاطب هدف مان داشته باشیم. این امر به کاهش هزینه های تبلیغاتی کمک می کند. نکته مهم در اینجا دسترسی به آمارهای اینستاگرام و امکان فهم آنها به صورت ساده است. بسیاری از برندها به اطلاعات مربوط به اکانت شان در اینستاگرام دسترسی دارند، اما توانایی مطالعه دقیق و فهم این اطلاعات برای آنها فراهم نیست. فهم آمارهای اکانت در اینستاگرام کار چندان دشواری نیست. در این زمینه استفاده از کارشناس های تبلیغات آنلاین یا دست کم جست وجوی معنای مفاهیمی مانند Reach یا Impression ضروری خواهد بود. همچنین بسیاری از پلتفرم های آماری به صورت رایگان یا در ازای دریافت هزینه ای اندک آمارهای بسیار کاربردی و بیشتری در اختیار برندها قرار می دهند.
یکی دیگر از نکات مهم در زمینه تعیین هزینه تبلیغات محل قرارگیری آن است. در فیس بوک برخی از محل های هزینه بسیار بیشتری برای برندها دارد. این امر به طور مشابه در اینستاگرام نیز مشاهده می شود. به این ترتیب بخش Feed و استوری یکی از ارزان ترین گزینه های تبلیغاتی (بین 0.80 دلار تا 1.30 دلار در ازای هر بازدید کاربران) محسوب می شود.
دغدغه اصلی برندها در زمینه استفاده از گزینه تبلیغاتی نحوه افزودن آن به برنامه های بازاریابی شان است. این امر همراه با نگرانی در زمینه افزایش ناگهانی هزینه های تبلیغاتی است. توصیه من در این بخش توجه به نکات کلیدی در تبلیغات برندمان است. به این ترتیب ما فرصت انتخاب محورهای اصلی تبلیغات و سپس تصمیم گیری برای حذف برخی از جزییات را خواهیم داشت. به این ترتیب فضای کافی برای فعالیت تبلیغاتی برند ما ایجاد خواهد شد. اشتباه اغلب برندها تلاش برای استفاده از گزینه تبلیغاتی اینستاگرام بدون حذف برخی از جزییات عادی کسب و کارشان است.
مطلب مرتبط: 21 آژانس تبلیغاتی برتر در اینستاگرام
امروزه بودجه بازاریابی و تبلیغات برندها بسیار محدودتر از هر زمان دیگری است. این امر نیاز به برنامه ریزی دقیق برای فعالیت مناسب در این فضا و دریافت نتیجه مناسب را افزایش می دهد. برنامه ریزی در زمینه تبلیغات نیمی از مسیر موفقیت در این حوزه است. بسیاری از برندها بدون توجه به ضرورت های این حوزه و برنامه ریزی اقدام به اجرای کمپین های تبلیغاتی می کنند. این امر در اغلب موارد نتایج کوتاه مدتی برای برندها به همراه دارد بنابراین در صورت تمایل به بهره مندی از نتایج پایدار باید برنامه ای متفاوت و دقیق تر را در دستور کارمان قرار دهیم. این برنامه شامل تلاش برای بهره مندی از گزینه تبلیغات به صورت اصولی است.
استفاده از گزینه تبلیغاتی فقط در صورت تلاش برای تولید محتوای جذاب و متفاوت توصیه می شود. در غیر این صورت ما با استفاده از تبلیغات و نمایش محتوای مان به مخاطب بیشتر نیز موفق به جلب توجه آنها نخواهیم شد. امروزه بسیاری از کاربران مهارت بالایی در زمینه نادیده گرفتن تبلیغات برندها دارند. به این ترتیب در صورت استفاده از شیوه های سنتی در زمینه نمایش محتوا یا تولید محتوای کلیشه ای به سرعت در فهرست سیاه کاربران قرار خواهیم گرفت. بسیاری از کاربران در اینستاگرام برندهای مختلف را بلاک می کنند. در این صورت دیگر هیچ راهی برای ما در زمینه ارائه محتوای مان به مخاطب هدف وجود ندارد. در نهایت نیز ما باید توجه ویژه ای به بهبود مداوم عملکرد برندمان داشته باشیم. این امر توسعه و پیشرفت دائمی ما را تضمین خواهد کرد.
چگونه تبلیغات اینستاگرامی ایجاد کنیم؟
ایجاد تبلیغات در اینستاگرام اندکی پیچیده تر از هر نوع تبلیغات دیگری است. در این زمینه ما باید ابتدا یک اکانت معتبر در فیس بوک داشته باشیم. اغلب فرآیندهای مدیریت تبلیغاتی در اینستاگرام از طریق همان اکانت فیس بوک رقم خواهد خورد. نکته مهم در این میان امکان مدیریت ساده و سریع کمپین های تبلیغاتی از طریق فیس بوک است. همچنین آمارهای مربوط به کمپین نیز در هر دو پلتفرم قابل دسترسی خواهد بود.
به منظور شروع فرآیند ایجاد کمپین تبلیغاتی وارد اکانت فیس بوک تان شده و گزینه مدیریت تبلیغات را انتخاب کنید. سپس براساس راه حل زیر موضوع و ویژگی های اکانت تان را انتخاب کنید.
انتخاب موضوع کمپین
پس از ورود به فیس بوک باید موضوع کلی تبلیغ مان را انتخاب کنیم. این امر دسته بندی و نمایش محتوا به مخاطب علاقه مند را تسهیل خواهد کرد. نگرانی اغلب برندها مربوط به نمایش محتوای بازاریابی شان به مخاطب بی علاقه است. به این ترتیب علاوه بر صرف هزینه بی مورد توانایی آنها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
خوشبختانه اکنون دسته های موضوعی بسیار متفاوتی برای طبقه بندی تبلیغات وجود دارد. این موضوعات در سه عنوان کلی قرار می گیرند. این عنوان ها عبارتند از افزایش آگاهی مخاطب از برند، ترغیب مخاطب و افزایش بازدید برند. به طور کلی برخی از اهداف برندها در زمینه تبلیغات در اینستاگرام به شرح ذیل است:
افزایش آگاهی پیرامون برند: در این وضعیت هدف اصلی از اجرای کمپین بازاریابی و تبلیغات افزایش شهرت برند و آشنایی بیشتر کاربران با ماست. به این ترتیب ما فرصت جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم داشت. امروزه بسیاری از برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف دشواری های زیادی دارند. این گزینه امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف و آشنایی بیشتر آنها با ویژگی های ما را فراهم می کند.
دستیابی به مخاطب تازه: دستیابی به مخاطب تازه برای هر برندی اهمیت دارد. بدون جلب نظر مخاطب تازه برند ما در زمینه فروش مشکلات بسیار زیادی خواهد داشت. دستیابی به مخاطب تازه امکان افزایش بازدید محصولات و فروش بیشتر را فراهم می سازد.
افزایش ترافیک سایت: شبکه های اجتماعی یکی از محیط های مناسب در زمینه دسترسی به مخاطب به منظور افزایش ترافیک سایت رسمی برند است. افزایش ترافیک سایت در زمینه مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر اغلب برندها باید برنامه ویژه ای در این زمینه داشته باشند.
تعامل نزدیک با مخاطب: هدف از تولید برخی محتواهای تبلیغاتی و کمپین ها آشنایی بیشتر با مخاطب هدف و افزایش سطح تاثیرگذاری برندمان بر آنهاست. این امر در آینده فروش بیشتر ما را تضمین خواهد کرد.
نصب اپ های خاص: امروزه اغلب برندها دارای اپ های مخصوص هستند. برخی از کمپین ها در شبکه های اجتماعی با هدف ترغیب مخاطب برای نصب اپ برند انجام می شود. به این ترتیب ما فرصت انتقال پیام مان به صورت مستقیم از طریق اپ رسمی برند را خواهیم یافت.
مطلب مرتبط: تبلیغات و برندینگ
ترغیب مخاطب برای خرید: ترغیب مخاطب برای خرید از برند یکی از اهداف اصلی در راستای تولید هر محتوای بازاریابی است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. به هر حال اغلب برندها در زمینه فروش محصولات با مشکلات زیادی مواجه هستند. بخشی از این امر به دلیل رقابت فزاینده در بازارهای مختلف است. استفاده از کمپین های تبلیغاتی برای فروش نقش مهمی در زمینه بهبود فروش برند دارد.
انتخاب نام کمپین تبلیغاتی
انتخاب نام برای هر کمپینی ضروری است. ما بدون انتخاب نام توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت. این امر در زمینه افزایش تاثیرگذاری برند اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه برندها توانایی تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف با استفاده از گزینه های تبلیغاتی دارند. این امر مشروط به توانایی به یادآوری کمپین ها از سوی مخاطب است. انتخاب نام مناسب گامی ضروری در راستای بهبود وضعیت کمپین برند محسوب می شود. به این ترتیب مخاطب به راحتی کمپین ما را به ذهن خواهد سپرد.
نکته مهم در زمینه انتخاب نام کمپین توجه به ماهیت آن است. برخی از برندها اقدام به تولید تبلیغات سریالی می کنند. در این زمینه ما باید از قبل اطلاعات موردنیاز را در اختیار مخاطب قرار دهیم. همچنین استفاده از نام یکسان برای قسمت های مختلف مجموعه ضروری است. در غیر این صورت مخاطب هدف ما دشواری زیادی در زمینه فهم منظورمان خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها در زمینه انتخاب نام اقدام به نظرسنجی از مشتریان می کنند. این امر تاثیر مثبتی بر روی ذهنیت مخاطب از ما خواهد داشت. به این ترتیب مخاطب پیش از مشاهده کمپین اصلی آشنایی با نام آن خواهد داشت. این امر به هنگام انتشار رسمی کمپین مخاطب را بیشتر جذب خواهد کرد.
انتخاب محل نمایش کمپین
انتخاب محل مناسب برای نمایش کمپین اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که پیش از این نیز بیان شد، محل نمایش محتوای تبلیغاتی نقش مهمی در قیمت تمام شده دارد. به این ترتیب ما باید براساس سطح نیاز برندمان اقدام به انتخاب محل مناسب کنیم. اینستاگرام در این زمینه دو گزینه در اختیار برندها قرار می دهد. گزینه نخست انتخاب اتوماتیک محل نمایش محتواست. در این حالت ما با پرداخت هزینه مشخص تصمیم گیری درباره محل نمایش محتوای تبلیغاتی را به اینستاگرام واگذار می کنیم. گزینه دوم شامل انتخاب محل نمایش محتوا همراه با فهرست قیمت مختلف برای هر بخش است. این امر برای برندهای دارای برنامه دقیق در زمینه نمایش محتوای شان توصیه می شود. به این ترتیب ما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به گونه ای منحصر به فرد را خواهیم داشت.
انتخاب مخاطب هدف
انتخاب مخاطب هدف نقش مهمی در موفقیت کمپین های تبلیغاتی دارد. در اینستاگرام دامنه وسیعی از کاربران فعالیت دارند. این امر انتخاب مخاطب هدف برای برندها را دشوار می کند. هرچه دامنه مخاطب ما دقیق تر انتخاب شود، میزان تاثیرگذاری کمپین بیشتر خواهد شد. معیارهای مهم در زمینه انتخاب مخاطب هدف سن، جنسیت، محل سکونت و علاقه آنها به حوزه فعالیت برندمان است. به این ترتیب موفقیت و تاثیرگذاری کمپین ما تا حد زیادی تضمین می شود.
یکی از نکات مهم برای برندها در زمینه تبلیغات جهانی انتخاب زبان مخاطب هدف است. گاهی اوقات برندها بدون انتخاب زبان مشخص برای مخاطب هدف در عمل محتوای شان را برای افرادی با زبان متفاوت به نمایش درمی آورند. به این ترتیب مخاطب موردنظر هیچ درکی از تبلیغات ما نخواهد داشت.
تعریف بودجه کمپین و برنامه ریزی
تعریف بودجه در حین اجرای کمپین نیز اهمیت دارد. گاهی اوقات ما در میانه راه نیازمند تمدید مدت زمان نمایش محتوای مان هستیم. در این صورت باید بودجه لازم برای اجرای این تصمیم را داشته باشیم. ایراد برخی از برندها عدم پیش بینی اتفاقات ناگهانی برای برندهاست. به این ترتیب آنها در زمان موردنیاز بودجه مناسب را در دسترس نخواهند داشت. به عنوان مثال، اگر ما نیاز به استفاده از بودجه اضطراری برای تمدید مدت زمان نمایش محتوای مان به دلیل تاثیرگذاری مطلوب را داشته باشیم، بدون برنامه ریزی قبلی و تعیین بودجه مناسب با مشکل مواجه خواهیم شد.
انتخاب فرمت تبلیغاتی
انتخاب فرمت تبلیغاتی آخرین گام در راستای اجرای یک کمپین موفق است. در این زمینه اینستاگرام سه حالت کلی دارد. این حالت ها شامل وضعیت معمولی، عکس یا ویدئو تکی و مجموعه محتواست. ما براساس نیازمان امکان استفاده از گزینه های فوق را خواهیم داشت. نکته مهم در این میان عدم انتخاب وضعیت اشتباه است. این امر نمایش محتوای ما برای مخاطب هدف را دشوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
استفاده از فرمت مناسب میزان تاثیرگذاری کمپین ما را نیز افزایش می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به صرف هزینه بیشتر برای اجرای کمپین های متعدد نخواهد بود.
ضرورت استفاده از گزینه تبلیغاتی اینستاگرام
اینستاگرام یکی از محبوب ترین پلتفرم های بازاریابی و تبلیغات در دنیای کنونی محسوب می شود. اغلب برندها برنامه دقیقی برای حضور در اینستاگرام دارند. در این میان گزینه تبلیغات در این پلتفرم کمتر مورد توجه برندها، به ویژه برندهای تازه تاسیس، قرار دارد. بررسی نکات مختلف در این مقاله با هدف نمایش اهمیت تبلیغات در اینستاگرام و شیوه های آن بود، بنابراین به عنوان توصیه نهایی باید حضور هرچه سریع تر در اینستاگرام و استفاده از گزینه تبلیغاتی اش در کنار فعالیت ارگانیک را یادآور شوم.