اینفلوئنسر مارکتینگ در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. اغلب برندها در تلاش برای توسعه کسب و کارشان اقدام به همکاری با دست کم یک اینفلوئنسر مشهور در سطح شبکه های اجتماعی نموده اند. این امر رقابت بسیار زیادی را به همراه داشته است بنابراین اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی شرایط بسیار خوبی را تجربه می کنند. این امر از یکسو همراه با توجه مخاطب هدف به آنها و از سوی دیگر پیشنهادهای مالی هنگفت از سوی کسب و کارهای مختلف است.
تاثیرگذاری اینفلوئنسرها بر روی مخاطب هدف برندها یکسان نیست. براساس گزارش موسسه Convince & Convert، نسل جوان بیشترین تاثیرپذیری از اینفلوئنسرها را دارد. این امر موجب همکاری هرچه بیشتر برندهایی با دامنه وسیع مشتریان جوان با اینفلوئنسرها شده است. یکی از نکات اساسی در این مورد مربوط به میانگین سنی جوان اینفلوئنسرهاست بنابراین تاثیرگذاری بالای آنها بر روی گروه همسالان امری طبیعی خواهد بود.
اگرچه اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه جذابی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود، اما برای تمام کسب و کارها مناسب نیست. این امر در مورد هرگونه الگوی بازاریابی صحت دارد. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی تناسب الگوی بازاریابی فوق با ماهیت کسب و کارهای کوچک است.
نیاز مشتریان چیست؟
مشتریان کسب و کارهای کوچک در پایان روز نیازهای ساده و روشنی دارند. آنها نیاز به زندگی بهتر و ساده تر دارند بنابراین هرگونه محصولی که به آنها برای تحقق هدف فوق کمک نماید، مورد استقبال شان قرار خواهد گرفت. برخی از برندها در فرآیند شناسایی نیازهای اساسی مشتریان درگیر روندهای پیچیده می شوند. کارآفرینان در بازارهای محلی نیازی به همکاری با اینلوئنسرهای بینالمللی ندارند. این امر علاوه بر بار مالی سنگین، نتیجه مناسبی نیز در پی نخواهد داشت.
شاید در نگاه نخست نیاز برندها به اینفلوئنسرها در سطح کسب و کارهای کوچک بسیار اندک باشد. نکته مهم در این میان همکاری با اینفلوئنسرهای مناسب برای کسب و کارهای کوچک است. کاربران در شبکه های اجتماعی بسیار سخت به برندها اعتماد می کنند. همین امر موجب همکاری میان اینفلوئنسرها و برندها می شود. مهمترین مسئله در این میان همکاری میان برندهای کوچک با اینفلوئنسرهای محلی است. فقط در این صورت همکاری موردنظر سوده خواهد بود.
مطلب مرتبط: چالش همکاری با اینفلوئنسرها
چه زمانی از اینفلوئنسرها استفاده کنیم؟
اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی گونه های مختلفی دارند. متاسفانه اغلب برندها فقط به دنبال همکاری با اینفلوئنسرهای مشهور و دارای فالوورهای چند میلیونی هستند. مهمترین مسئله در این میان انتخاب اینفلوئنسری با توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر در مورد کسب و کارهای کوچک با حوزه فعالیت محلی شامل اینفلوئنسرهای محلی می شود.
زمان مناسب برای همکاری با اینفلوئنسرها براساس شرایط هر کسب و کار متفاوت است. برخی از برندها از همان ابتدا شروع به همکاری با اینفلوئنسرها می کنند، با این حال برخی دیگر به دلیل تجربه و اعتبار بالا در بازارهای محلی نیازی به همکاری موردنظر ندارند بنابراین ماهیت همکاری با اینفلوئنسرها براساس نیاز کسب و کار تعیین می شود. اشتباه برخی از برندها تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرها به هر قیمتی است. رقابت گسترده در این عرصه و مطالعه مطالبی پراکنده در مورد اهمیت این حوزه مهمترین دلیل بروز چنین رفتارهایی از سوی برندهاست. هرچه توانایی یک کسب و کار برای پرهیز از چنین رفتارهایی بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در عرصه بازاریابی کسب خواهد کرد.