بدون شک مهمترین بستر حال حاضر برای انجام اقدامات بازاریابی، شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. در این رابطه همواره تاکید شده است که با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشید. درواقع آنها پادشاهان شبکه های اجتماعی محسوب شده و عمده توجهات به سمت آنها در جریان است. با این حال موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است این است که در این رابطه به چه نکاتی باید توجه داشت. همین امر نیز باعث شده است تا در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.
1-مخاطب هدف خود را بشناسید
در ابتدا شما باید مخاطب هدف خود را بشناسید تا بهترین اینفلوئنسرها را انتخاب کنید. برای مثال آیا می دانید که چند درصد از جامعه هدف شما، یک اینفلوئنسر را دنبال میکنند؟ بدون آگاهی در این رابطه، هر اقدامی ریسک بالایی را به همراه خواهد داشت. درواقع همکاری با این افراد، هزینه بر بوده و یک انتخاب اشتباه، به معنای از دست دادن فرصت همکاری با فردی به مراتب مناسب تر خواهد بود. در این رابطه پرسش مستقیم نیز یک راهکار مناسب بوده و می توانید نظرسنجی هایی را انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که شما می توانید بر روی یکی از کارمندان خود نیز سرمایه گذاری کرده و او را به اینفلوئنسر خود تبدیل کنید. مزیت این امر، در اختیار داشتن فردی است که کاملا مطابق با انتظارات شما است.
2-اهداف خود را تعیین کنید
شما باید به خوبی بدانید که هدف شما از همکاری با یک یا چند اینفلوئنسر چه است. بدون تعیین هدف، امکان برنامه ریزی درست وجود نخواهد داشت. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در رابطه با اهداف خود با اینفلوئنسر مذکور، گفت و گو کرده و اجازه دهید تا وی نیز بتواند به درک خوبی برسد. این امر باعث خواهد شد تا آنها بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. درواقع بدترین اقدام در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها این است که اقدام به تبلیغ مستقیم نمایند. این مورد کاملا منسوخ شده بوده و لازم است تا در کار خود ظرافت داشته باشید. درواقع اگر در زمینه اصول بازاریابی، آگاهی ندارید، بهتر است که در ابتدا سطح اطلاعات خود را بهبود بخشید. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که در حال حاضر، محتواهای ویدئویی، در صدر علایق افراد قرار دارد. به همین خاطر بسیار مهم است که اولویت اول شما، فعالیت در این زمینه باشد. همچنین لازم است تا به دنبال همکاری های طولانی مدت باشید. در غیر این صورت نتیجه بسیار کم و مقطعی را به دست خواهید آورد.
مطلب مرتبط: همکاری با اینفلوئنسرها با استفاده از هدیه های جذاب
3-موارد را با یکدیگر مقایسه کنید
برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر، لازم است تا تحقیقات خوبی را داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا در نهایت، موارد منتخب را وارد یک فهرست کنید. در این رابطه صرفا توجه به تعداد مخاطبین، کافی نبوده و شما باید نرخ تعامل و سبک کاری آنها را نیز مدنظر قرار دهید. درواقع یکی از دلایلی که ممکن است باعث شود که مخاطبین یک صفحه زیاد باشد، خرید فالوورهای تقلبی است. به همین خاطر این معیار چندان مناسب نخواهد بود. همچنین سعی کنید که پیشنهاد خود را به افراد متعددی بدهید. این امر باعث خواهد شد تا با مقایسه مواردی نظیر قیمت، بتوانید تصمیم بهتری را بگیرید. در بسیاری از مواقع ممکن است هزینه همکاری با یک نفر، برابر با قرارداد با چند اینفلوئنسر دیگر باشد. تحت این شرایط انتخاب چند نفر، منطقی تر خواهد بود. همچنین تلاش کنید تا با برندهایی که سابقه همکاری داشته اند، گفت و گو داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا به کیفیت کار آنها، امتیاز واقع گرایانه تری را بدهید.
4-بسته پیشنهادی خود را ارسال کنید
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به دنبال توافق باشید، ممکن است فرد موردنظر، مواردی را مطرح کند که خارج از توان شما باشد. در کنار این موضوع چنین اقدامی، زمانبر خواهد بود. برای مثال مذاکره کردن با 100 نفر، بدون شک اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. در این راستا بهتر است که یک بسته پیشنهادی برای افراد ارسال کنید تا افرادی که تمایلی به همکاری با شما را ندارند، کنار گذاشته شوند. در این رابطه فراموش نکنید که موارد، می تواند تغییراتی را داشته باشد. به همین خاطر در این رابطه بیش از حد سختگیر نباشید. در رابطه با تعیین قیمت، بهتر است که از قبل، تحقیق نموده و نرخی منطقی را ارائه دهید.