تمام بازاریاب ها در سراسر دنیا به خوبی از اهمیت اینستاگرام برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و کسب اعتبار برای برندشان آگاهی دارند. اگر شما به عنوان بازاریاب یا کارآفرین هنوز به ضرورت حضور در اینستاگرام با دیده تردید می نگرید، باید تجدیدنظر اساسی در وضعیت بازاریابی تان صورت دهید. امروزه اینستاگرام یکی از پلتفرم های مطرح در سراسر دنیا محسوب می شود. همچنین اغلب مردم نیز در این پلتفرم عضویت دارند بنابراین حضور کسب و کار شما در اینستاگرام جای تردید ندارد.
اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در میان کاربران و همچنین بازاریاب ها برخی ویژگی های جذابی را ارائه می کند. شما به احتمال زیاد از مدت ها قبل با بخش استوری اینستاگرام آشنایی دارید. امروزه بسیاری از محتوای بازاریابی برندها در این بخش به دست مخاطب هدف می رسد بنابراین اگر شما تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف در بخش استوری را مدنظر قرار دهید، سطح موفقیت بسیار بالاتری در مقایسه با هر زمان دیگری خواهید داشت.
شاید در نگاه نخست تولید محتوا در بخش استوری بسیار ساده و سرراست تر از هر زمان دیگری باشد، اما واقعیت خلاف این امر را ثابت می کند. بسیاری از برندها با تصور ساده از بازاریابی در بخش استوری وارد حوزه رقابت با دیگر برندها می شوند، اما خیلی زود شکست به سراغ شان می آید. بازاریابی در هر بخشی نیازمند استفاده از برخی تکنیک ها و توصیه های کاربردی است.
مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده تجاری از قابلیت استوری
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از تکنیک ها و توصیه های کاربردی برای بازاریابی در بخش استوری اینستاگرام است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف و نتیجه بخشی فرآیند بازاریابی تان کمک خواهد کرد در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. در ادامه برخی از مهمترین تکنیک ها در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
افزودن لینک به استوری
اینستاگرام در طول یک دهه اخیر به عنوان پلتفرمی سختگیر در زمینه اجازه به کاربران برای انتشار لینک خارجی شناخته شده است. این امر حتی گاهی اوقات موضوع شوخی های مختلف در فضای آنلاین نیز بوده است. خوشبختانه اکنون اینستاگرام سختگیری بسیار کمتری در این رابطه دارد. کسب و کارها امکان افزودن لینک به استوری شان را دارند. این امر در صورت تمایل کاربران و بالا کشیدن صفحه آنها را به سوی لینک موردنظر هدایت خواهد کرد.
شاید تنها نکته مهم در رابطه با افزودن لینک به استوری نیاز به داشتن فالوور بالاتر از 10 هزار نفر است. اگر این نکته برای کسب و کار شما مشکل ساز نباشد، هیچ مشکل دیگری پیش روی تان قرار نخواهد گرفت. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به تعامل با مشتریان حتی فراتر از فضای اینستاگرام دارند. به عنوان مثال، اگر شما تمایل به هدایت کاربران به سایت رسمی برندتان و افزایش ترافیک آن داشته باشید، بارگذاری محتوا در بخش استوری بهترین ایده ممکن خواهد بود.
توجه به پس زمینه استوری
گاهی اوقات یک پست برای کسب و کار شما دارای اهمیت بسیار زیادی است. این امر موجب تمایل بازاریاب ها برای بازنشر آن در قالب استوری می شود. امروزه هر اکانتی با هر سطحی از فالوور امکان بازنشر پست ها در قالب استوری را دارد. این امر از سوی بازاریاب ها برای جلب توجه هرچه بیشتر کاربران به برخی از پست ها استفاده می شود.
اگر شما به رنگ پس زمینه پست ها در قالب استوری نگاه کنید، براساس ترکیب کلی رنگ های پست موردنظر یک پس زمینه تصادفی برای استوری شما مشخص می شود. این امر از سوی هوش مصنوعی اینستاگرام صورت می گیرد. اگر شما می خواهید رنگ پس زمینه خاص خودتان را داشته باشید، باید آیکون قلمو را انتخاب کرده و پس از انتخاب رنگ موردنظر انگشت تان را برای چند ثانیه بر روی پس زمینه استوری نگه دارید. با این کار رنگ پس زمینه به طور کامل تغییر خواهد کرد.
ایده موردنظر در این بخش شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما دارای تاثیرگذاری بالایی بر روی کاربران است. هرچه ترکیب رنگ های استوری شما به رنگ های اصلی برندتان نزدیک تر باشد، سطح تعامل کاربران با شما به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت بنابراین همیشه باید به این نکته مهم در فرآیند بازاریابی تان توجه نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران نخواهید داشت.
به اشتراک گذاری محتوای مهم با برخی از مشتریان
بدون تردید همه شما قابلیت کلوز فرندز اینستاگرام را به خوبی می شناسید. این قابلیت برای انتشار استوری و نمایش آن برای شمار محدودی از دوستان نزدیک هر کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر کسب و کار شما دارای برخی از مشتریان وفادار است، باید این تکنیک را به خوبی مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
بدون شک بازاریاب ها باید برخورد ویژه ای با مشتریان وفادار برند داشته باشند. در غیر این صورت شاید مشتریان موردنظر به راحتی به سراغ یک کسب و کار دیگر بروند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها و تاثیرگذاری بر روی وضعیت شان دارد بنابراین اگر شما در اینستاگرام برای کسب و کارتان لیستی از مشتریان وفادار ندارید، باید همین حالا دست به کار شوید، در غیر این صورت خیلی از زمان تان را از دست داده اید.
مطلب مرتبط: چگونه از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده بهتری داشته باشیم
برنامه ریزی پیش از موعد برای بارگذاری استوری
بدون تردید کاربران عادی در لحظه اقدام به خلق محتوا و بارگذاری در بخش استوری می کنند. این امر برای برندها کاملا متفاوت است. شما امکان پیروی از این شیوه را ندارید. به هر حال محتوای برندها باید بسیار حرفه ای و تاثیرگذار باشد. این امر موجب توجه بسیاری از بازاریاب ها به مفهوم برنامه ریزی پیش از موعد برای استوری ها شده است.
برنامه ریزی پیش از موعد به شروع فرآیند خلق محتوا و سپس بارگذاری اش در زمان مناسب گفته می شود. این امر فرصت ویرایش محتوا به بهترین شکل را فراهم می کند. اگر کسب و کار شما به این نکته مهم توجه نداشته باشد، واکنش های کاربران به پست های شما به شدت افت خواهد کرد. این امر بسیاری از برندها را از فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان به طور کامل بیرون می برد.
شما برای برنامه ریزی پیش از موعد نیاز به کار خیلی سختی ندارید. مهمترین نکته در این میان انتخاب تصویر یا ویدئوی موردنظرتان و سپس اعمال برخی از ویرایش های ساده با استفاده از اپ های رایج ویرایش محتوای بصری است. این امر جلوه ای حرفه ای به محتوای شما می دهد.
طراحی استوری های سه گانه
اغلب کاربران استوری های سه قسمتی همراه با عکس یکسان و متن متفاوت را دیده اند. این استوری ها برای بیان نکات مهم در سه بخش طراحی می شود. شاید در نگاه نخست این کار کسل کننده باشد، اما برای کاربران جذابیت بسیار زیادی دارد. اگر شما ایده یا نکته مهمی برای بیان به مشتریان تان دارید، باید از این شیوه به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت.
مهمترین نکته در این میان افزودن متن به استوری اول و سپس ذخیره سازی اش پیش از انتشار است. سپس همین کار را باید برای استوری دوم نیز انجام داد. اگر شما قصد انتشار تمام سه بخش در یک زمان را دارید، باید ابتدا هر سه استوری را ذخیره کرده و سپس به طور همزمان منتشر نمایید. این امر تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.
خلق استوری های دارای چند عکس
استوری فقط بخشی برای بارگذاری یک عکس نیست. شما امکان ترکیب عکس های مختلف و ایجاد جلوه های بصری جذاب را دارید. البته موضوع مورد نظر شما باید به طور کامل مشخص باشد. در غیر این صورت کاربران از آن استقبال چندانی نخواهند کرد. یکی از ایده های جذاب برای انتشار استوری همراه با عکس های ترکیبی مربوط به قدردانی از مشتریان یا کارمندان است. این امر جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد.
اگر شما به طور مداوم نگران سطح تعامل میان برندتان و مشتریانش هستید، باید قدردانی از آنها را مدنظر قرار دهید. شاید این امر در مراحل ابتدایی خیلی خسته کننده باشد، اما پس گذشت مدت زمانی اندک بدل به عادتی ساده برای کسب و کارتان می شود. شما به هر حال باید از همراه های همیشگی کسب و کارتان یعنی مشتریان و کارمندان تان به خوبی قدردانی کنید در غیر این صورت اعتماد هر دو گروه را از دست خواهید داد.
مخفی کردن هشتگ و منشن ها
استفاده از هشتگ برای دسترسی ساده تر کاربران به استوری ها امر تازه ای نیست. این تکنیک با افزایش حجم استوری ها در اینستاگرام به طور قابل ملاحظه ای مدنظر بازاریاب ها قرار گرفته است. نکته مهم در این میان عدم نیاز به درج هشتگ های بسیار بزرگ در استوری است. اگر شما هشتگ های مدنظرتان را خیلی ساده از دید عمومی کاربران مخفی کنید، نه تنها جلوه زیباتری از استوری تان خواهید داشت، بلکه امکان جلب نظر مخاطب هدف نیز به بهترین شکل ممکن فراهم می شود. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها و تاثیرگذاری بر روی کاربران براساس محتوای جذاب و چشم نواز به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: استوری اینستاگرام به سبک برندهای بزرگ
ماجرای فوق در مورد منشن کردن کاربران و دیگر برندها نیز مصداق دارد. شما نیازی به منشن کردن دیگر اکانت ها با فونت بسیار بزرگ ندارید. هرچه فونت شما کوچک تر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی کاربران خواهید داشت. این امر در میان بسیاری از کاربران به خوبی شهرت پیدا کرده است. اغلب اوقات منشن کردن دیگر کاربران برای ایجاد فرصت به منظور بازنشر استوری از سوی آنها صورت می گیرد بنابراین اگر منشن موردنظر خیلی کوچک هم باشد، ایراد چندانی نخواهد داشت.
خود واقعی تان را نشان دهید
کسب و کارها اغلب اوقات در تلاش برای استفاده از جلوه های حرفه ای و پرهیز از نمایش خود واقعی شان هستند. این امر هیچ دلیلی از نقطه نظر بازاریابی ندارد. هرچه شما خود واقعی ترتان را نشان دهید، جذابیت بیشتری برای کاربران خواهید داشت بنابراین هرگونه ایده ای برای تاثیرگذاری بر روی کاربران با استفاده از ایده های متفاوت را فراموش کنید.
هر کسب و کاری دارای برخی ارزش ها و معیارهای خاص برای فعالیت در بازار کسب و کار است. اگر شما چنین معیارهایی را به بهترین شکل ممکن در استوری های تان نشان دهید، مشتریان بیشتر با کسب و کار شما آشنا خواهند شد. این امر به معنای توانایی تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مشتریان بدون نیاز به پرهیز از بیان خود واقعی برند است.
استفاده از فونت های متنوع
اینستاگرام برای مدت زمانی طولانی فقط از چند فونت بسیار محدود پشتیبانی می کرد. معنای این امر نیاز به استفاده از اپها یا نرم افزارهای جانبی برای افزودن متن با فونت متفاوت به استوری بود. بی شک این امر حوصله هر کاربری را سر می برد. خوشبختانه اینستاگرام در آپدیت های اخریش مسئله فونت ها را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار داده است. این امر به معنای امکان استفاده از فونت های مختلف در بخش استوری است. شما دیگر محدود به استفاده از چند فونت ساده نیستید. همچنین امکان تاثیرگذاری بر روی کاربران با فونت های متفاوت بدون نیاز به استفاده از نرم افزارهای جانبی را خواهید داشت. این امر یعنی صرفه جویی در زمان شما به عنوان بازاریاب.
استفاده از سایه برای متن استوری
افزودن سایه به متن یکی از تکنیک های جذاب برای افزایش زیبایی متن است. این امر پیش از این در اینستاگرام امکان پذیر نبود، اما اکنون جلوه های بسیار متنوعی پیدا کرده است. بدون تردید استفاده از سایه متن با استفاده از تنظیمات خودکار اینستاگرام سادگی زیادی دارد، اما همیشه بهترین انتخاب ممکن نیست.
شما به عنوان بازاریاب با قرار دادن یک کپی از متن اصلی تان بر روی متن اولیه امکان ایجاد سایه برای متن تان را خواهید داشت. این امر نمای بسیار حرفه ای تری برای متن شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین دیگر نیازی به انتخاب سایه اتوماتیک اینستاگرام نیست.
مطلب مرتبط: چرا هر بازاریابی باید از استوری در شبکه های اجتماعی استفاده کند؟
مهمترین مسئله در رابطه با این تکنیک توجه به کوتاهی متن است. اگر متن شما خیلی بلند باشد، شیوه مورد بحث کارایی لازم را نخواهد داشت.
تبدیل استوری به بخش فروش
پست های دارای گزینه فروش برای کسب و کارها انقلابی بزرگ در زمینه فروش محسوب می شود. نکته مهم در این میان توجه به استوری به عنوان یکی از بخش های مهم برای فروش محصولات است. اینستاگرام از سال 2019 به طور آزمایشی فروش محصولات در بخش استوری را مدنظر قرار داده است. امروزه اغلب برندها امکان استفاده از این گزینه جذاب را دارند بنابراین اگر شما قصد رونمایی از محصولات تان در بخش استوری را دارید، باید حتما این نکته را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت.
وقتی اغلب برندها به دنبال فروش محصولات شان در استوری اینستاگرام هستند، شما هم باید در این راستا عملکرد مناسبی داشته باشید. در غیر این صورت نتیجه فعالیت بازاریابی تان چندان مناسب نخواهد شد. بسیاری از برندها در این زمینه هیچ تجربه ای ندارند. خبر خوش برای کسب و کار شما امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون نیاز به اطلاعات و مهارت خاص در استوری است. این امر در مورد فروش محصولات نیز مصداق دارد.
استفاده از گیف های بیشتر
استفاده از گیف های مختلف در اینستاگرام دیگر یک رویا نیست. شما اکنون به گیف های بسیار متنوعی در این پلتفرم دسترسی دارید بنابراین دلیلی برای عدم استفاده از آنها در فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیست. مهمترین مسئله در این میان استفاده از گیف های مرتبط با وضعیت برند و محتوایتان است. در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت.
جست وجوی گیف در بخش استوری مثل سایر شبکه های اجتماعی است. شما با درج کلیدواژه موردنظرتان به هزاران گیف متنوع دسترسی پیدا خواهید کرد.
پاسخ به پرسش های کاربران در لایو
برگزاری ویدئوی لایو یکی از استراتژی های جذاب و هیجان انگیز برای تعامل با کاربران محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف این استراتژی را مدنظر قرار می دهند. اگر شما هم علاقه مند به استفاده از این الگو هستید، باید پیش از اجرای ویدئوی لایو به برخی از پرسش های احتمالی توجه نشان دهید. در غیر این صورت شاید با یک پرسش حسابی غافلگیر شوید.
مرور ویدئوهای لایو برخی از برندهای بزرگ ایده های خوبی در زمینه نحوه پاسخگویی به پرسش های کاربران به شما می دهد. همچنین شما را با برخی از پرسش های متداول نیز آشنا خواهد کرد.
استفاده از فیلترهای اینستاگرام
اینستاگرام مثل اسنپ چت دارای شمار بالایی فیلتر برای جذاب تر ساختن بخش استوری است. این امر برای برندها به معنای امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور متفاوت است. اگر شما در استوری تان از هیچ فیلتری استفاده نمی کنید، بخش قابل ملاحظه ای از کاربران تان را از دست خواهید داد.
مطلب مرتبط: استفاده از استوری های اینستاگرام برای بهبود کسب و کار ( ویدئو )
فیلترها در بخش استوری اینستاگرام جلوه ای جذاب به استوری تان می دهد. بنابراین همیشه برخی از فیلترهای مناسب را ذخیره داشته باشید. این امر شما را از دردسر جست وجوی مداوم برای یافتن فیلترهای مناسب خلاص خواهد کرد.