امروزه سرویس استوری بدل به یکی از پرطرفدارترین بخش های اینستاگرام و بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی شده است. براساس آمار رسمی پلتفرم اسنپ چت به طور روزانه 10 میلیارد استوری از سوی کاربران مورد بازدید قرار می گیرد. استوری به تصاویر و ویدئوهای کوتاه گفته می شود. ویژگی اصلی بخش استوری ناپدیدشدن محتوا پس از گذشت 24 ساعت است. این سرویس نخستین بار از سوی اسنپ چت رونمایی شد. با این حال به زودی سایر شبکه های اجتماعی نیز از این الگوی موفق الگوبرداری کردند.
وقتی یک حوزه از شبکه های اجتماعی رشد سریعی پیدا می کند، سرمایه گذاری برندها بر روی آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود. به همین خاطر امروزه برندهای بزرگ و کوچک حساب ویژه ای روی بخش استوری اینستاگرام باز می کنند. دلیل این امر دامنه وسیعی کاربران پلتفرم موردنظر است. بی تردید داستان سرایی همیشه بخش جدایی ناپذیر بازاریابی و تبلیغات بوده است. در دنیای دیجیتال استفاده از ابزارهایی نظیر شبکه های اجتماعی و بخش استوری برای توسعه داستان برندها ضروری خواهد بود. در غیر این صورت امکان توسعه برند و معرفی آن به مخاطب های مختلف امکان پذیر نمی شود.
هدف اصلی من در این مقاله اشاره به راهکارهای استفاده بازاریابی و تبلیغاتی از بخش استوری اینستاگرام است. بدون شک اشاره به تکنیک های مختلف ساده ترین کار خواهد بود، با این حال هدف من بررسی نحوه استفاده از شیوه های مختلف در عمل است. به همین خاطر به سراغ بررسی و تحلیل عملکرد برندهای بزرگ در اینستاگرام رفته ام. در این مسیر برندهای مورد نظرم همگی جزو موفق ترین ها در سطح بین المللی و دارای شهرت فراگیر هستند. در ادامه به بررسی 14 برند مطرح در زمینه استفاده مناسب از بخش استوری خواهیم پرداخت.
1. ناسا
شیوه استفاده سازمان ناسا از بخش استوری اینستاگرام بسیار جذاب و هیجان انگیز است. ادمین های صفحه ناسا بخش استوری را به بیان داستان هایی عمیق و دقیق پیرامون هر پست اختصاص می دهند. به این ترتیب کاربران امکان آشنایی به داستان های جذاب در مورد فضا، سیاره های مختلف و شیوه انجام تحقیقات فضایی را خواهند داشت.
مطلب مرتبط: چرا استوری اینستاگرام برندمان تاثیرگذاری لازم را ندارد؟
یکی از تفاوت های اینستاگرام با اسنپ چت مربوط به وجود اکانت اصلی در اینستاگرام است. به این ترتیب امکان تولید محتوایی فراتر از استوری در این پلتفرم وجود دارد. همین امر امکانات بیشتری در اختیار برندها قرار می دهد. به این ترتیب هر برند علاوه بر تولید محتوا در بخش استوری امکان استفاده از امکانات بخش تولید پست را نیز دارد.
اخیرا در سطح آسمان یکی از پدیده های زیبای کیهانی به نام بارش شهاب سنگ رخ داد. اکانت ناسا به خوبی این پدیده را مورد بررسی قرار داد. به این ترتیب از چند روز مانده به شروع این پدیده توضیح و تحلیل آن از سوی کارشناس های ناسا شروع شد. سپس اکانت رسمی ناسا اقدام به گزارش مصاحبه اش با دانشمندان نجوم و علوم کیهانی کرد. در نهایت نیز استوری های زیبایی از بارش شهاب سنگ در نقاط مختلف جهان بارگذاری گردید.
یکی از تکنیک های جالب اکانت ناسا گزارش از پشت صحنه تولید محتواست. به این ترتیب مخاطب امکان همذات پنداری عمیق به برند ناسا را خواهد داشت.
2. لافت
برند لافت یکی از مشهورترین شرکت های تولید پوشاک خانم ها محسوب می شود. این برند از زمان تولد نوزاد تا بزرگسالی طرح های جذابی برای لباس ارائه می کند. به همین خاطر نیز گزینه کاملا مناسبی محسوب می شود. یکی از کمپین های جذاب این برند مربوط به دعوت از دو دوست صمیمی برای خرید رایگان از فروشگاه مرکزی لافت بود. این جریان به صورت نوعی مسابقه برگزار شد. به این ترتیب هرکدام وظیفه انتخاب لباسی که طرف مقابل آن را نمی پسندید داشتند. در نهایت نیز هر کدام از شرکت کنندگان فرصت انتخاب لباس مورد علاقه اش و دریافت آن به عنوان هدیه را داشت.
بدون تردید برگزاری مسابقه همیشه راهکاری جالب برای جلب توجه مخاطب محسوب می شود. استراتژی برند لافت استفاده از بخش استوری برای پوشش برگزاری مسابقه هیجان انگیزش بود. خوشبختانه امروزه بخش ویدئو زنده (Live) نیز به اینستاگرام اضافه شده است. به این ترتیب کاربران اینستاگرام فرصت مشاهده کمپین لافت در این بخش را نیز داشتند.
3. هافینگتن پست
هافینگتن پست یکی از خبرگزاری های معتبر در سطح جهان محسوب می شود. این برند براساس ماهیت کسب و کارش از بخش استوری برای اطلاع رسانی در مورد آخرین اخبار جهان استفاده می کند. نکته مهم فعالیت این خبرگزاری استفاده از انواع اموجی و امکانات جانبی بخش استوری اینستاگرام است. به این ترتیب کاربران فرصت مشاهده اخبار دنیای پیرامون در قالبی شاد و سرگرم کننده را دارند.
مطلب مرتبط: 6 راهکار برای افزایش بازدید برندها در استوری اینستاگرام
یکی از بخش های جذاب کار برند هافینگتن پست بازنشر اخبار کاربران است. این امر موجب تبدیل هر کاربر به خبرنگار می شود. بدون تردید یکی از رویاهای دوران کودک هر کدام از ما فعالیت به عنوان خبرنگار است. هافینگتن پست با اطلاع از این امر به خوبی در راستای تحقق آن گام برداشته است.
4. تک چرچ
در اینجا نیز ما با یک برند مشابه هافینگتن پست مواجه هستیم. تک چرچ نیز از بخش استوری اینستاگرام به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی اخبار کوتاه استفاده می کند. این برند این کار را با طراحی قالب ویژه برای خود انجام می دهد. به این ترتیب در صورت بازنشر استوری موردنظر لوگو تک چرچ کاملا مشخص خواهد بود. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه بسیاری از استوری های مربوط به برندها بازنشر گسترده پیدا می کند. در این میان نمایش لوگو برندمان موجب اعتبار و اهمیت فرآیند بازنشر محتوا خواهد شد.
اگر شما در زمینه اخبار (در اینجا اخبار حوزه فناوری) فعالیت دارید، استفاده از بخش استوری اینستاگرام اهمیت دوچندانی خواهد داشت. اهمیت نخست این امر امکان نمایش اخبار کوتاه به مخاطب است. از نقطه نظر بعدی ما امکان نمایش محتوای برندمان در قالبی نوآورانه را خواهیم داشت. بی تردید یک برند فعال در زمینه اخبار فناوری باید مهارت گسترده ای در زمینه استفاده از ابزارهای جدید داشته باشد. به همین خاطر استفاده از بخش استوری از سوی ما ضروری خواهد بود. در غیر این صورت ماهیت برند ما برای مخاطب باورپذیر نخواهد شد.
5. گری واینرچاک
گری واینرچاک از همان روزهای نخست فعالیت اینستاگرام شروع به فعالیت در این پلتفرم کرد. زمینه تخصصی وی تولید ویدئوهای آموزشی و مصاحبه با افراد موفق است. درست به همین خاطر نیز شمار مخاطب های صفحه وی بسیار زیاد است. وی در این راستا اقدام به استفاده از یک تکنیک بسیار جذاب کرده است. او در طول روز استوری های معینی را به بیان نقطه نظرات شخصی اش اختصاص می دهد. همچنین نمایش پشت صحنه کسب و کار و زندگی روزمره اش نیز بخش مهمی از فعالیتش در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. به این ترتیب وی موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها در سراسر جهان شده است.
مطلب مرتبط: استفاده از استوری های اینستاگرام برای بهبود کسب و کار ( ویدئو )
6. کریس بوکارد
کریس بوکارد یکی از ماهرترین عکاس های دوران ماست. وی برنده جوایز متعدد در حوزه عکاسی است. به همین خاطر طرفدارهای زیادی در سراسر جهان دارد. وی از اینستاگرام برای انتشار تصاویر برتر خود استفاده می کند. بخش استوری نیز به دلیل قالب بزرگتر برای بارگذاری تصویر مورد علاقه کریس قرار دارد.
امروزه بازنشر استوری ها نقش مهمی در افزایش شهرت اکانت ها دارد. کریس بوکارد نیز به خوبی از این امر اطلاع دارد، بنابراین انتشار تصاویر جذاب در بخش استوری با هدف تسهیل فرآیند بازنشر از سوی دیگر کاربران نیز صورت می گیرد. به این ترتیب روز به روز بر شهرت کریس افزوده می شود.
7. دانشگاه نیویورک
انتظار ما از یک دانشگاه به طور معمول از فعالیت در شبکه های اجتماعی فاصله دارد. دانشگاه نیویورک یکی از مراکز علمی مطرح در سطح جهان محسوب می شود. هر ساله این دانشگاه تورهای تفریحی و علمی متعددی برای دانشجویان برگزار می کند. به این ترتیب سوژه های مناسبی برای مانور در اختیار ادمین صفحه این دانشگاه قرار دارد.
کاربران شبکه های اجتماعی همیشه علاقه مند به مشاهده ساختمان و بخش های مختلف یک دانشگاه هستند. این الگو نخست از سوی دانشگاه آکسفورد و هاروارد در اینستاگرام شروع شد. با این حال دانشگاه نیویورک به خوبی از آن برای تحقق اهدا فش استفاده می کند. یکی از بخش های مهم استوری این اکانت مربوط به معرفی شهر نیویورک است. این کار اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان قرار می دهد.
8. گو پرو
گو پرو یکی از برندهای فعال در زمینه توسعه نوع خاصی از نگاه به طبیعت و دنیاست. این برند به شیوه ای هیجان انگیز روحیه ماجراجویی را در مخاطب فعال می کند. به این ترتیب طرفدارهای این برند به طور معمول ورزشکاران حرفه ای هستند. بخش اصلی استوری های این برند در اینستاگرام مربوط به بازنشر محتوای تولیدی کاربران است. نکته مهم در این میان استفاده از محصولات گو پرو برای ثبت فیلم و عکس های موردنظر است. با توجه به کیفیت بالای محصولات گو پرو این امر مشکل خاصی برای کاربران ایجاد نخواهد کرد. اگر شما نیز در زمینه ورزش و سرگرمی فعالیت دارید، استراتژی بازنشر محتوای تولیدی کاربران گزینه مناسبی برای بازاریابی و تبلیغ برندتان خواهد بود.
9. هنگامی که من کار می کنم
هنگامی که من کار می کنم (When I Work) یک استارت آپ جذاب در زمینه کسب و کار است. این نرم افزار به افراد در زمینه برنامه ریزی برای فعالیت و کارشان کمک می کند. به این ترتیب آنها فرصت کافی برای برنامه ریزی دقیق و رسیدگی به تمام کارهای موجود در حیطه فعالیت شان را خواهند داشت.
مطلب مرتبط: 4 سرویس کاربردی اینستاگرام
صفحه اصلی این برند در اینستاگرام به طور کامل معطوف به اشتراک گذاری تجربه موفق مشتریانش است. هدف از این کار جلب اعتماد هرچه بیشتر کاربران برای استفاده از نرم افزار هنگامی که من کار می کنم است.
10. شاپیفای
بسیاری از علاقه مندان به یک برند، تمایل بالایی به مشاهده نحوه فعالیت آن دارند. این امر مزیت خاصی برای برندهای فعال در عرصه خرده فروشی ایجاد می کند، با این حال وضعیت برای تمام برندهای فعال در عرصه خرده فروشی یکسان نیست. خرده فروشی های آنلاین فرصت کافی برای نمایش وضعیت فروشگاه های شان به مخاطب را ندارند. دلیل این امر نیز کاملا روشن است: در مورد این فروشگاه ها محل واقعی برای فروش و فعالیت موجود نیست. بنابراین فعالیت چنین برندهایی با ماهیت غیرحضوری توسعه می یابد. شاپیفای به عنوان یکی از برندهای فعال در این حوزه ایده جالبی برای رفع ایرادش پیدا کرده است. آنها تصاویر و فیلم های جذابی از نحوه ارسال سفارش ها برای مشتریان تهیه می کنند. به این ترتیب مشتریان این برند فرصت مشاهده نحوه تهیه، بسته بندی و سپس ارسال سفارش های شان را خواهند داشت. بی تردید این امر برای سایر کاربران نیز جذابیت های خاص خود را خواهد داشت. به این ترتیب شمار وسیعی از کاربران فرصت مشاهده وضعیت برند شاپیفای به صورت آنلاین را خواهند داشت.
یکی از ایده های جذاب شاپیفای نمایش آنلاین وضعیت مرسولات است. این امر به مشتریان و سایر کاربران امکان پیگیری وضعیت سفارش ها را می دهد. نکته جالب اینکه تمام این فرآیندها از طریق بخش استوری اینستاگرام صورت می گیرد. به این ترتیب کاربران بسیاری در سراسر جهان عادت به مشاهده استوری های شاپیفای در اینستاگرام پیدا کرده اند.
11. سازمان جهانی المپیک
امروزه رویدادهای ورزشی بسیار زیادی در سطح جهان اتفاق می افتد. با این حال هیچ کدام به اندازه المپیک مهم نیست. دلیل این امر ترکیب چندین رشته ورزشی و برگزاری همزمان آنها در کنار هم است. در دوران برگزاری المپیک نگاه تمام جهان به زمین های مسابقه دوخته می شود. اغلب ورزشکاران جهان از سراسر دنیا فرصت زورآزمایی در برابر رقبا را خواهند داشت. همیشه صحنه مسابقات المپیک رقابت های جذابی را رقم زده است. اکانت رسمی این سازمان در اینستاگرام از بخش استوری برای پیگیری اخبار دقیق و گزارش آخرین وضعیت مسابقات استفاده می کند. به این ترتیب علاقه مندان به این رشته امکان بررسی آخرین تغییرات و اخبار را خواهند داشت.
یکی از نکات جالب در مورد اکانت سازمان المپیک در اینستاگرام تلاش برای توسعه اخلاق ورزشی است. به این ترتیب آنها گاهی با رقبای اصلی در یک رشته به صورت همزمان مصاحبه می کنند. این امر با هدف کاهش سطح تنش میان کشورها در زمینه بازی های ورزشی روی می دهد. همچنین در زمینه نژادپرستی نیز سازمان المپیک فعالیت گسترده ای دارد. این امر با هدف کاهش سطح رفتارهای غیرورزشی و تبدیل عرصه ورزش به حوزه عمومی و مطلوب برای تمام افراد، به ویژه کودکان، صورت می گیرد.
12. 9gag
بدون تردید همه ما با صفحه اینستاگرامی 9gag آشنایی داریم. این صفحه یکی از بزرگترین پایگاه های سرگرمی در سراسر دنیا را شامل می شود. البته فعالیت این برند فقط محدود به اینستاگرام نیست. آنها حتی اپ مخصوص به خود را نیز دارند. همانطور که انتظار می رود، مسئولان این برند از اکانت 9gag برای تولید محتوای خنده دار و سرگرم کننده استفاده می کنند، بنابراین باید ماهیت استوری های این برند نیز از پیش مشخص باشد. در بخش استوری اغلب محتوای مربوط به کاربران با اندکی دستکاری بازنشر می شود. این امر هم موجب علاقه کاربران به تولید محتوا برای 9gag می شود، هم خلاقیت و شوخ طبعی مدیران این مجموعه را به رخ می کشد. در هر صورت فعالیت این برند در بخش استوری بسیار جذاب برآورد می شود. استفاده از نرم افزارهای تخصصی نظیر فوتوشاپ برای اعمال تغییرات جالب بر روی تصاویر اجتناب ناپذیر است. به این ترتیب بخشی از استوری های این صفحه نیز به آموزشی نحوه ویرایش خنده دار و طنز تصاویر اختصاص دارد.
مطلب مرتبط: خداحافظی با بازدیدکنندگان تقلبی استوری در اینستاگرام
اگر شما نیز در زمینه سرگرمی و طنز فعالیت دارید، علاوه بر بازنشر محتوای تولیدی کاربران باید به فکر ایجاد فضایی برای ویرایش آنها نیز باشید. به این ترتیب مخاطب با مشاهده محتوای موردنظر شگفت زده خواهد شد. امروزه بسیاری از محتواها به صورت عمده در دسترس هستند. مزیت یک برند موفق در زمینه سرگرمی توان اعمال تغییرات جالب و هیجان انگیز بر روی محتوای موردنظر است. به این ترتیب کاربران به سوی مشاهده آن محتوا جلب می شود.
13. سین مک کیب
سین مک کیب یکی از هنرمندهای بسیار مشهور در زمینه نگارش متن های دست نویس به شیوه خاص و هنری است. او مهارت بالایی در زمینه بازی با انواع شیوه های نگارش و خط های مختلف دارد. به همین خاطر نیز به سرعت در شبکه های اجتماعی مشهور شد. زمین اصلی فعالیت وی طراحی دیوار نوشت های جذاب با خطر های رنگارنگ بود. سین پس از فعالیت چند ساله در این زمینه تصمیم به راه اندازی پادکست تصویری خود گرفت. در این پادکست سین شیوه های دیوارنویسی و تقویت توانایی خطاطی را به کاربران آموزش می دهد.
بی تردید پادکست های بسیار زیادی در دنیای آنلاین وجود دارد، با این حال پادکست سین مک کیب به دلیل مهارت و شهرتش بسیار جذاب است. وی از بخش استوری اینستاگرام برای توسعه پادکستش استفاده می کند. به این ترتیب خبری از بارگذاری قائل پادکست نیست. بدون تردید حذف پادکست پس از 24 ساعت برای زحمات سین بسیار عجیب به نظر می رسد. به همین خاطر سین تمام پادکست های خود را در بخش هایلایت قرار می دهد. به این ترتیب امکان دسترسی کاربران مختلف به پادکست های سین فراهم می شود.
مطلب مرتبط: 6 راهکار برای افزایش بازدید برندها در استوری اینستاگرام
سین در زمینه پاسخگویی به پرسش های کاربران نیز فعالیت بسیار عمده ای دارد. به این ترتیب اغلب پرسش های کاربران در مدت زمانی کوتاه پاسخ داده می شود. گاهی اوقات نیز در مورد پرسش های جذاب سین یک استوری کامل را به آن اختصاص می دهد. اگر شما نیز در زمینه تولید پادکست فعالیت دارید، پاسخگویی به مخاطب را از یاد نبرید. به این ترتیب امکان فعالیت مناسب و مداوم برندتان فراهم خواهد شد.
14. ترک ماون
ترک ماون یک استارت آپ موفق در زمینه توسعه نرم افزار تحلیل کمپین های بازاریابی است. هدف اصلی از طراحی این نرم افزار کمک به بازاریاب ها در راستای اتخاذ تصمیم های بهتر است. این امر از طریق تحلیل وسیع داده ها و ارائه راهکارهای مناسب صورت می گیرد.
صفحه رسمی اینستاگرام این برند به بیان اخبار پیرامون نرم افزارش اختصاص دارد. در بخش استوری نیز اخبار مهم حوزه بازاریابی و تبلیغات مرور می شود. گاهی اوقات نیز مقاله های تحلیل اعضای شرکت در قالب لینک جانبی در این بخش بارگذاری می شود. به این ترتیب کاربران امکان مشاهده تحلیل های دقیق و کاربردی را خواهند داشت.