امروزه برندهای زیادی در اینستاگرام حضور دارند. شمار بالای کاربران این پلتفرم جذابیت های زیادی برای اهالی دنیای کسب و کار ایجاد کرده است. به همین دلیل شاهد برگزاری کمپین های بازاریابی متعددی در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی هستیم. هرگاه یک حوزه دیجیتال برای فعالیت تجاری و کسب و کار مزیت پیدا می کند، حضور سودجویان در آن اجتناب ناپذیر خواهد بود. این امر در مورد اینستاگرام نیز صحت دارد. مسئله خرید و فروش فالوور تقلبی در شبکه های اجتماعی بیش از همه بر روی اینستاگرام تمرکز دارد. به این ترتیب برخی از سودجویان در ازای دریافت مبالغ مشخص فالوور، لایک، کامنت و حتی بازدید ویدئو و استوری را به فروش می رسانند. تمام این فرآیند از طریق اکانت های فیک و با کمک سیستم های خودکار انجام می شود. به این ترتیب فقط در ظاهر با سیستم های افزایش فالوور یا بازدید استوری امکان توسعه اکانت وجود دارد.
اخیرا اینستاگرام پس از اقدام موثر در راستای کاهش میزان استفاده از فالوور فیک متوجه یک حوزه جدید از فعالیت سودجویان شده است. بر این اساس امکان خرید بازدید برای استوری های اینستاگرام به وجود آمده است. اگر شما نیز شاهد حضور اکانت های بی نام و نشان با فالوورهای بیش از اندازه و حتی نمایش میزان بازدید بالای استوری شان هستید، این پدید را به خوبی درک خواهید کرد.
بدون تردید در فضایی که خرید فالوور و به ویژه بازدید استوری به صورت تقلبی جریان دارد، کار برای کسب و کارهای معمولی دشوار خواهد شد. این امر موجب برهم خوردن فرآیند رقابت سالم میان کسب و کارها در شبکه های اجتماعی می شود. به همین دلیل اینستاگرام در جدیدترین اقدام خود اکانت های دارای بازدید فیک را با محدودیت و در مرحله پیشرفته حذف اکانت مواجه می کند.
مطلب مرتبط: 6 راهکار برای افزایش بازدید برندها در استوری اینستاگرام
بازدیدهای فیک از کجا می آیند؟
براساس تحقیق موسسه TechChurch اغلب سیستم های توزیع و فروش فالوور تقلبی به منظور جلوگیری از برخورد اینستاگرام اقدام به هدایت اکانت های تقلبی شان به سوی مشاهده استوری های عمومی سایر کاربران می کنند. به این ترتیب امکان مخفی سازی هویت جعلی این اکانت ها فراهم خواهد شد. این اقدام پس از استراتژی کارآمد اینستاگرام در راستای حذف روبات ها و سیستم های تبادل لایک تقلبی در سال گذشته رواج پیدا کرد. ایده اصلی در این میان بسیار ساده است. وقتی یک اکانت به مشاهده استوری دیگر کاربران بپردازد، دیگر با شک و تردید تیم بازرسی اینستاگرام پیرامون ماهیت تقلبی مواجه نخواهد بود. به همین دلیل کاربران دارای اکانت عمومی در طول چند ماه گذشته شمار بسیار زیادی بازدید از سوی اکانت های عجیب و غریب دریافت می کنند.
چه کسی مسئول این ماجراست؟
براساس مطالعه تیم TechChurch اغلب این بازدیدهای تقلبی از سوی نرم افزارهای توزیع فالوور و لایک تقلبی صورت می گیرد. به این ترتیب نباید نگران هک شدن اکانت یا سرقت اطلاعات مان باشیم، با این حال تجربه مشاهده استوری مان از سوی اکانت های بی نام و نشان چندان لذت بخش نخواهد بود.
اغلب تیم های فروش فالوور فیک از طریق هکرهای مبتدی در اروپای شرقی مدیریت می شود. به علاوه برخی از آژانس های بازاریابی و کارشناس شبکه های اجتماعی نیز به منظور افزایش مشتریان شان اقدام به راه اندازی چنین سیستم هایی می کنند.
بدون تردید استفاده از خدمات چنین سیستم ها و آژانس هایی راهکار مناسب برای توسعه برند و کسب و کار در اینستاگرام نیست. علاوه بر عدم نتیجه بخشی این فرآیند، اینستاگرام نیز به سرعت اکانت چنین برندهایی را مسدود می کند. شاید در مرحله نخست امکان ادامه فعالیت اکانت مان بدون اخطار اینستاگرام باشد، اما دیر یا زود فعالیت برندمان در اینستاگرام با مشکل مواجه می شود. هیچ چیز در شبکه های اجتماعی به اندازه فعالیت طبیعی و درست برندها اهمیت ندارد. فقط در این صورت امکان توسعه پایدار و سالم برندمان وجود خواهد داشت.
چه اقداماتی برای مقابله با بازدید تقلبی صورت گرفته است؟
اینستاگرام در پاسخ به پرسش موسسه TechChurch مبتنی بر گزارش بازدیدهای تقبلی استوری اقدام به تایید صحت این امر کرده است. براساس توضیحات ارائه شده تیم فنی اینستاگرام از ماه ها قبل نسبت به رواج این پدیده آگاهی دارد. راهکار مقابله اینستاگرام با این نوع سوء استفاده ها ارائه الگویی جدید در ارزیابی مقدار تاثیرگذاری استوری ها برای کاربران است. جالب اینکه تیم فنی اینستاگرام از اظهار هرگونه نظر بیشتر و بیان ویژگی های الگوی تازه اجتناب کرده است، بنابراین باید منتظر اقدام تازه اینستاگرام برای مواجهه با این پدید باشیم.
اکنون تنها راهکار برای جلوگیری از بازدید اکانت های عجیب و غریب از حساب کاربری شخصی یا کسب و کارمان تغییر آن به حالت شخصی است. بدون شک این امر برای برندها امکان پذیر نیست، با این حساب در صورت مشاهده بازدیدهای عجیب بهترین گزینه گزارش آن اکانت ها خواهد بود. همچنین به عنوان یک برند همکاری با شرکت های فروش فالوور تقلبی به معنای درگیری در فرآیند مسدودسازی اکانت شرکت مان خواهد بود. خوشبختانه در اغلب موارد گزارش اکانت های غیرعادی منجر به حذف آنها می شود. به هر حال تشخیص ماهیت تقلبی اکانت ها برای کاربران عادی و البته تیم فنی اینستاگرام بسیار راحت خواهد بود.
مطلب مرتبط: چرا استوری اینستاگرام برندمان تاثیرگذاری لازم را ندارد؟
بدون تردید اینستاگرام برنامه تازه ای برای مقابله با روند توسعه فروش فالوورهای تقلبی دارد، با این حال هنوز جزییات برنامه تازه آنها در دسترس نیست. در این میان بهترین راهکار برای برندها و موسسات تجاری ادامه فعالیت در اینستاگرام به صورت کاملا طبیعی و بدون استفاده از فالوورهای فیک است. استفاده از فالوورهای تقلبی علاوه بر برخورد اینستاگرام موجب بی اعتمادی کاربران به برندمان نیز خواهد شد.