شبکه های اجتماعی سرعت توسعه و جذب کاربر بسیار زیادی داشته اند . هیچ پلتفرم دیگری ، مانند تلویزیون یا رادیو، چنین سرعت رشدی را تجربه نکرده است. امروزه مردم در سراسر دنیا نسبت به عضویت و مشاهده محتوای مختلف در این فضا اقدام می کنند. اکنون اغلب مردم در سراسر جهان به لطف شبکه های اجتماعی با هم در پیوند هستند . هرچه فرآیند دیجیتال سازی زندگی افراد بیشتر پیش می رود، فعالیت برندها نیز باید با آن سازگار شود.
یکی از مزیت های اصلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان کسب نتیجه مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن است. هدف اصلی ما در اینجا بررسی 4 شیوه مناسب برای استفاده بازاریابی از شبکه های اجتماعی است. خوشبختانه بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی دشواری چندان زیادی ندارد بنابراین تمام برندها امکان بهره مندی از مزیت های این شیوه را دارند.
1. معرفی شرکت تان
استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای معرفی برند امر بسیار منطقی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل اصلی این امر ناتوانی برندها برای معرفی کسب و کارشان به شیوه مناسب است. وقتی مخاطب هدف اطلاع دقیقی از برند ما نداشته باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی وی نیز کاهش خواهد یافت. ما باید پیش از هر نکته دیگری در تلاش برای معرفی شرکت مان و ماهیت کسب و کارش باشیم. این امر از همان لحظه نخست ثبت نام در شبکه های اجتماعی باید مدنظر ما قرار گیرد. در غیر این صورت هزینه های بازاریابی مان بی هیچ نتیجه مشخصی از دست خواهد رفت.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
درج اطلاعات کاربردی برندمان در بخش بیوگرافی اکانت ضروری است. کاربران در صورت تمایل برای اطلاع دقیق تر نسبت به کسب و کار ما باید آدرس سایت، محل دفتر مرکزی و همچنین شماره تماس ما را داشته باشند. این امر نقش مهمی در ترغیب آنها برای تعامل هرچه بیشتر با برند ما خواهد داشت. ایراد اصلی برخی از کسب و کارها فقدان فراهم سازی شرایط مناسب برای آگاهی مشتریان از وضعیت کاری شان است. وقتی مشتریان اطلاع دقیقی از حضور ما در بازار کسب و کار نداشته باشند، امکان جلب نظر مخاطب هدف فراهم نخواهد شد.
2. مطالعه پیرامون مخاطب هدف
امروزه ابزارهای بسیار زیادی در اختیار برندها برای مطالعه و تحقیق پیرامون مخاطب هدفش قرار دارد. بسیاری از برندها از این ابزارها برای شناخت بهتر مشتریان شان استفاده می کنند. مزیت اصلی این امر فراهم شدن امکان بهتر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید همراه با دقت بسیار زیادی باشد. به عنوان مثال، اگر محتوای بازاریابی ما برای مخاطب بی علاقه به کسب و کارمان نمایش داده شود، امکان تاثیرگذاری روی آنها وجود نخواهد داشت. خوشبختانه شبکه های اجتماعی امکان نمایش محتوای تبلیغاتی برندها به مخاطب علاقه مند را فراهم کرده است. البته استفاده از چنین گزینه ای نیازمند پرداخت هزینه اضافی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی خواهد بود.
یکی از راهکارهای رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه برای یافتن مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی و ارائه محتوای بازاریابی به آنها استفاده از هشتگ های مرتبط است. بسیاری از برندها برای ارائه محتوای مناسب به مخاطب هدف از هشتگ های درستی استفاده نمی کنند. نکته مهم در زمینه انتخاب هشت توجه به سلیقه مخاطب هدف است بنابراین ما پس از طراحی تیپ شخصیتی مناسب برای مشتریان هدف برندمان باید به دنبال تحلیل وضعیت استفاده آنها از هشتگ ها باشیم. فقط در این صورت امکان نمایش محتوای بازاریابی به مخاطب هدف علاقه مند به برندمان فراهم خواهد شد. توصیه پایانی در این بخش مربوط به استفاده درست از هشتگ هاست. بسیاری از برندها برای افزایش تاثیرگذاری محتوای بازاریابی شان اقدام به استفاده از دامنه وسیعی از هشتگ ها می کنند. این امر در عمل تاثیرگذاری هشتگ ها را به شدت کاهش می دهد. بنابراین هدف اصلی شما باید استفاده از تعداد محدودی هشتگ در هر پست باشد. توصیه ما در این بخش استفاده از 5 تا 15 هشتگ برای هر پست است.
3. تولید محتوای تعاملی
شبکه های اجتماعی با تعامل نزدیک کاربران معنا پیدا میکند. اغلب پلتفرمهای اجتماعی در طول سال های اخیر در تلاش برای افزایش فضای تعاملی شان بوده اند. با این حساب صنعت بازاریابی نیز باید نسبت به تعامل با مخاطب هدف تجدیدنظر نماید. اکنون دیگر دوره تولید محتوا و انتظار برای مشاهده آن از سوی مخاطب هدف سپری شده است. اگر ما قصد موفقیت بازاریابی داریم، باید تعامل مخاطب هدف را نیز جلب نماییم. این امر نیازمند تولید محتوای تعاملی برای مخاطب هدف خواهد بود.
امروزه کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به محتوای تبلیغاتی تعاملی واکنش بسیار بهتری نشان می دهند بنابراین شما نیز باید به سوی تولید چنین محتوایی حرکت نمایید. در غیر این صورت امکان رقابت با دیگر برندها را نخواهید داشت. نکته مهم دیگر در این میان توجه به کیفیت محتوا به جای معیارهای کمی است. برخی از برندها صرفا به تهیه ویدئوهای بازاریابی کوتاه یا استفاده از تعداد مشخصی کاراکتر اصلی توجه می کنند. مهمترین مسئله در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی توجه به هماهنگی میان ایده کمپین مان با سلیقه مشتریان است. سایر نکات در درجه بعدی اهمیت قرار خواهد گرفت.
4. اهمیت عنصر تداوم
آخرین توصیه ما در این مقاله مربوط به تداوم در حوزه بازاریابی است. بسیاری از برندها پس از چند بار تولید محتوا و اجرای کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی به طور کلی ناپدید می شوند. ما باید بودجه بازاریابی مان را به طور هماهنگ برای تمام مدت سال تقسیم بندی کنیم. در غیر این صورت در میان راه با مشکلات مالی گسترده ای مواجه خواهیم شد.
مطلب مرتبط: بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی با اقداماتی 5 دقیقه ای
همچنین همیشه باید به فکر ناتوانی در زمینه پیشبرد مناسب امور فکر کنیم. بسیاری از برندها پس از مواجهه با شکست در زمینه بازاریابی به دلیل صرف هزینه گزاف در این حوزه توانایی ادامه مسیر را ندارند. بدون تردید مواجهه با ورشکستگی کامل پس از سرمایه گذاری وسیع در حوزه بازاریابی یکی از تلخ ترین تجربه های ممکن در دنیای کسب و کار خواهد بود.
برنامه ریزی درست برای توسعه گام به گام کمپین های بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها مدت زمانی زیادی در صنعت بازاریابی دوام آورده اند. دلیل این امر پیشبرد گام به گام اهداف شان است. بازی بازاریابی نیازمند اختصاص زمان مناسب است بنابراین شما باید اهدافتان را در بلند مدت پیگیری نمایید.