ایمیل مارکتینگ بعد از گذشت چند دهه از عمرش هنوز هم گزینه ای است که کمتر بازاریابی می تواند دست رد به آن بزند و مثل سوپراستارهای سینمایی حسابی در حال گرد و خاک کردن است. خب هرچه باشد اینجا پای الگویی وسط است که آرزوی قدیمی کارآفرینان برای بازاریابی با کمترین بودجه ممکن را بدل به واقعیت کرده و از طرفی دریچه ای طلایی به سوی میلیاردها کاربر فعال در سراسر دنیا محسوب می شود. پس اگر پیش خودتان فکر کرده اید در دوره و زمانه شبکه های اجتماعی دیگر خبری از ایمیل مارکتینگ نیست، باید همین اول کاری حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه این الگوی دوست داشتنی تازه اول راه است!
بی شک حرف زدن درباره ایمیل مارکتینگ یکی از راحت ترین کارهای دنیاست، اما وقتی نوبت به طراحی یک کمپین و تعامل با مخاطب هدف می شود، خیلی از بازاریاب ها کنار کشیده و کلا قید این الگو را می زنند. شاید پیش خودتان فکر کنید چنین وضعی بیشتر شبیه سکانس های ماندگار فیلم های ترسناک است، اما راستش را بخواهید نه عرصه بازاریابی شباهتی به سالن سینما دارد و نه شما قرار است فیلمی را تماشا کنید.
احتمالا هر کسی برای شانه خالی کردن از بار ایمیل مارکتینگ دلیل خاص خودش را دارد و حسابی هم روی آن پافشاری خواهد کرد. با این حال اگر نظر ما را بخواهید، اغلب بازاریاب ها به خاطر سختی های اجرای کمپین های بازاریابی قید آن را می زنند و ماجرا اصلا ربطی به بهانه های رنگارنگ شان ندارد!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی خودمان را هم دقیقا مثل بقیه استراتژی های دنیای کسب و کار می شود خیلی ساده و بدون دردسر یاد گرفت. از همه مهمتر اینکه شما لازم نیست در این مسیر با یک عالمه چالش ریز و درشت طرف شوید یا شاخ غول را بشکنید. خب اگر قرار بود بازاریابی ایمیلی اینقدر سخت و نفسگیر باشد، پس چرا کلی از برندهای بزرگ دنیا مثل نایک و آدیداس کلی روی آن سرمایه گذاری کرده اند؟
مطلب مرتبط: شخصی سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ با راهکارهای حرفه ای
قبول دارم سوال بالا مثل مرحله آخر بازی های کامپیوتری سخت و چالش برانگیز است. پس اجازه دهید قبل از اینکه کاملا ناامید شوید مثل یک مربی دلسوز به کمک تان بیاییم. باور کنید یا نه، تنها تفاوت شما با برندهایی که قهرمان ماراتن بازاریابی ایمیلی هستند در استفاده از ابزارهای حرفه ای نهفته است. همانطور که یک قهرمان فرمول یک برای اینکه همه مسابقات فصل را ببرد به یک ماشین کاملا سرحال و تیمی حرفه ای نیاز دارد، شما هم برای قهرمانی در عرصه ایمیل مارکتینگ باید ابزاری حرفه ای و کار درست دم دست تان باشد. حالا دیگر ماجرا خیلی تیره و تار به نظر نمی رسد، مگر نه؟
وقتی صحبت از انتخاب ابزارهای حرفه ای برای ایمیل مارکتینگ می شود، کلی اسم رنگارنگ جلوی پای آدم سبز می شود و انتخاب بهترین ابزار تبدیل به یک پا معمای حل نشدنی خواهد شد. ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کار شما خیلی سخت نشود و سرتان هم درد نگیرد، یک راست رفته ایم سراغ یکی از بهترین گزینه های دنیا تا بتوانید مثل آب خوردن در ایمیل مارکتینگ برای خودتان اسم و رسمی پیدا کنید. ابزاری که می تواند مثل قهرمان های افسانه ای به داد برند شما برسد، چیزی نیست به غیر از میلرلایت (MailerLite).
بی شک ابزار میلرلایت آنقدر مشهور هست که چند باری اسمش به گوش تان خورده باشد و شاید حتی وسوسه شده باشید تا شانس تان را با این ابزار جذاب امتحان کنید. در این صورت مقاله فعلی همان سکوی پرتابی است که برای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ به آن احتیاج دارید. پس کوله پشتی تان را جمع کنید تا به دل یک ماجراجویی هیجان انگیز برای تبدیل شدن به یک بازاریاب کاربلد در دنیای ایمیل مارکتینگ بزنیم.
میلرلایت چیست؟ آشنایی با جذاب ترین ابزار ایمیل مارکتینگ
همانطور که می شود حدس زد، میلرلایت ابزاری است که به تیم های بازاریابی برای مدیریت کمپین های ایمیل مارکتینگ کمک می کند. از این نظر میلرلایت مثل سرمربی فوتبالی است که به بازیکنان کمک می کند تا به جای ترس از حریفان با قدرت وارد زمین مسابقه شوند و مثل آب خوردن هر رقیبی را حذف کنند.
شکی نیست که تا اینجای کار میلرلایت هم مثل خیلی از ابزارهای بازاریابی دیگر است و شاید شما حتی گزینه های بهتری هم در سر داشته باشید. با این حال تفاوت میلرلایت و بقیه ابزارهای بازاریابی ایمیلی از آنجایی شروع می شود که با شعار اصلی اش آشنا شویم. اجازه دهید قبل از اینکه سراغ شعار این ابزار دوست داشتنی برویم، از یک مثال کاربردی استفاده کنیم تا کلاس درس مان خیلی خشک بی روح نشود. خلبان تازه کاری را تصور کنید که برای اولین بار قرار است بعد از کلی کلاس درس هدایت یک هواپیما را برعهده بگیرد و کارش را به طور رسمی شروع کند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که در چنین شرایطی خلبان بخت برگشته ما از شدت استرس تمام نکاتی که یاد گرفته است را کاملا فراموش خواهد کرد. حالا اگر در این بین یک خلبان کارکشته پیدا شود و همه راه و چاه های مدیریت هواپیما را به شخصیت اصلی قصه مان یاد بدهد، آن هم به زبان خودمانی و کلی شوخی جذاب، احتمالا پروازی که تا همین الان یک پا کابوس تمام عیار بود، تبدیل به بهترین تجربه زندگی خلبان تازه کار داستان مان می شود.
اگر بخواهیم از مثال بالا استفاده کنیم، باید گفت که میلرلایت دقیقا نقش همان خلبان کارکشته را دارد و خیلی ساده و خودمانی شما را در دنیای وسیع ایمیل مارکتینگ همراهی می کند و اجازه نخواهد داد تا احساس آلیس در سرزمین عجایب را پیدا کنید. با این حساب اگر از دست ابزارهای پیچیده و بی نهایت حرفه ای ایمیل مارکتینگ کلافه شده اید، قبل از این مثل خیلی از بازاریاب های دیگر قید این الگوی دوست داشتنی را بزنید با ما همراه شوید تا کار با میلرلایت را یاد بگیرید. قول می دهم این ابزار جادویی طوری ایمیل مارکتینگ را برای تان ساده کند که دیگر بدون آن حتی دست به سیاه و سفید هم نزنید!
مطلب مرتبط: نقاط ضعف ایمیل مارکتینگ که باید رفع شان کنید
چرا میلرلایت؟
حالا که متوجه شدید میلرلایت تمام اصطلاحات و فرآیندهای پیچیده ایمیل مارکتینگ را در یک چشم به هم زدن برای تان ساده می کند، بد نیست دنبال مزایای دیگر این ابزار جذاب هم بگردیم. به هر حال انتخاب یک ابزار کمکی در ایمیل مارکتینگ شوخی بردار نیست و اگر با دقت بالا این کار را انجام ندهید، خیلی زود از لیگ قهرمانان کسب و کار حذف خواهد شد.
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما بی خود و بی جهت استراتژی یا ابزاری را به شما معرفی نمی کنیم. به همین خاطر در اینجا قصد داریم تا بعضی از مزایای اصلی میلرلایت را با شما در میان بگذاریم تا خیال تان بابت استفاده از آن در مسیر ایمیل مارکتینگ و تبدیل شدن به یک برند بی عیب و نقص راحت شود. اجازه دهید بدون هرگونه حرف اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب؛ این شما و این هم مزایای میلرلایت برای تیم های بازاریابی ایمیلی.
کاربری ساده و بی دردسر
فرقی ندارد شما بازاریابی کاملا حرفه ای باشید یا اولین روز کاری تان را به عنوان بازاریاب پشت سر می گذارید، به هر حال ایمیل مارکتینگ دنیای پرخطری است که خیلی ها اصلا ریسک ورود به آن را نمی کنند. اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، بازاریاب ها حق دارند که خیلی شیک از کنار بازاریابی ایمیلی عبور کنند. هرچه باشد طراحی محتوا، ارسال ایمیل در ابعاد چند هزارتایی و از همه کلافه کننده تر جواب دادن به یک عالمه مشتری کار مورد علاقه هیچ کسی در دنیا نیست. خب اگر کسی را سراغ دارید که عاشق چنین کاری است، ما را هم بی خبر نگذارید!
میلرلایت در این میان با هدف کمک به بازاریاب ها وارد میدان شده. البته در این بین خبری از کمک های خشک و خالی نیست و توسعه دهندگان میلرلایت سعی کرده اند تا ابزاری ساده و سرراست جلوی مشتریان قرار دهند. اگر نظر ما را بخواهید، میلرلایت در این زمینه واقعا گل کاشته است. چراکه در این ابزار دوست داشتنی اصلا خبری از تنظیمات پیچیده یا رابط کاربری گیج کننده نیست. اگر به این موضوع پشتیبانی بی عیب و نقص تیم فنی آن را هم اضافه کنیم، آن وقت دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای فرار از ایمیل مارکتینگ باقی نخواهد ماند. اگر شما هم از سختی های ایمیل مارکتینگ حسابی کلافه شده اید، میلرلایت گزینه خوبی است تا یکبار برای همیشه از شر دردسرهای بازاریابی ایمیلی راحت شوید.
هزینه مقرون به صرفه برای بازاریاب ها
میلرلایت برخلاف خیلی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ اصلا دوست ندارد بازاریاب ها را به زحمت بیندازد و در ازای اجرای یک کمپین ساده طوری جیب شان را خالی کند که به مرز ورشکستگی برسند. از آنجایی که مدیران ارشد این ابزار خودشان تجربه فعالیت در دنیای بازاریابی ایمیلی را داشته اند، خیلی خوب با دغدغه تیم های بازاریابی درباره بودجه آشنا هستند. به همین خاطر از همان اول کار دور قیمت های گزاف و سرسام آور برای خدمات شان با خودکار قرمز خط کشیده اند.
مطلب مرتبط: نمونه های موفق ایمیل مارکتینگ در دنیا: کلاس درسی با کیفیت جهانی
شاید باورتان نشود، اما میلرلایت برای کسب و کارهای کوچک امکان استفاده کاملا رایگان از ابزارش را فراهم کرده است. البته به شرط اینکه فهرست ایمیل شما کمتر از هزارتا باشد و در ماه حداکثر 12 هزار ایمیل برای مخاطب های تان ارسال کنید. اینطوری می توانید با خیال راحت از ابزار میلرلایت بدون حتی یک سنت هزینه استفاده کنید. خب مگر یک بازاریاب تازه کار به غیر از یک ابزار بی عیب و نقص و صدالبته رایگان چیز دیگری هم می خواهد؟
دسترسی به دنیای بی نظیر اطلاعات
وقتی یک سرمربی مثل گواردیولا یا کلوپ می خواهد تیمش را برای یک مسابقه حساس آماده کند، احتمالا به غیر از تاکتیک های هوشمندانه به اطلاعاتی درباره عملکرد بازیکنان خودشان و صدالبته تیم رقیب نیاز خواهد داشت. به هر حال شکست دادن بقیه غول های فوتبال جهان بدون آنالیز دقیق بازی های قبلی و همینطور اندکی تغییر در استراتژی تیم خودی فقط در حد رویایی خام باقی خواهد ماند، نه چیزی بیشتر.
یکی از دلایلی که ما در روزنامه فرصت امروز میلرلایت را خیلی دوست داریم، به همین مثال بالا برمیگردد. البته منظور ما این نیست که میلرلایت اطلاعات مورد نیاز سرمربیهای فوتبال را فراهم می کند، بلکه در دنیای بازاریابی به شما کمک خواهد کرد تا دقیقا بدانید کمپین های تان چطور عمل کرده اند. سلیقه مشتریان چگونه است. شما را نمی دانم و ولی من که با داشتن اطلاعات کافی درباره مشتریان تا حد زیادی خیالم بابت طراحی یک کمپین راحت خواهد شد. یادتان باشد بدون اطلاعات کافی وضعیت شما برای ایمیل مارکتینگ شبیه به داستان فیل در تاریکی خواهد شد. پس در انتخاب یک ابزار خوب باید همیشه نیم نگاهی به ارائه اطلاعات از سوی آن داشته باشید. وگرنه کلاهتان حسابی پس معرکه خواهد بود.
میلرلایت در زمینه ارائه اطلاعات جانبی به برندها هم مثل همیشه بی عیب و نقص عمل کرده است. شما به راحتی و فقط با چند کلیک ساده امکان مشاهده وضعیت کمپین تان و همینطور دسترسی به گنجینه ای ارزشمند از اطلاعات مربوط به سلیقه مشتریان و ترندهای بازاریابی را خواهید داشت. در این بین اصلا هم لازم نیست نسبت به کیفیت اطلاعات موردنظر شک کنید. چراکه یکی از معتبرترین موسسه های دنیا در زمینه ایمیل مارکتینگ آنها را به شما می دهد!
سازگاری با تجربه کاربران گوشی های هوشمند
ایمیل مارکتینگ در دنیایی که با شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند محاصره شده، هنوز هم الگویی بی نهایت جذاب است. البته این امر به معنای بی اهمیتی پلتفرم های اجتماعی و انواع اسمارت فون های رنگارنگ نیست. کافی است نگاهی گذرا به دور و اطراف تان بیندازید تا خیلی خوب متوجه اهمیت شبکه های اجتماعی شوید. اغلب مردم دنیا در طول روز از لحظه به لحظه زندگی شان استوری و پست تهیه می کنند. وقتی هم صحبت از گشت و گذار در پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام یا تیک تاک می شود، هیچ دستگاهی به گرد پای گوشی های هوشمند نمی رسد. با این حساب شبکه های اجتماعی و اسمارت فون ها دو روی یک سکه محسوب می شوند و شما چاره ای به غیر از سازگاری با این تحولات تازه دنیا ندارید. البته مگر اینکه در عصر باستان مشغول بازاریابی باشید!
شاید باورتان نشود، اما با همه توضیحاتی که درباره گوشی های هوشمند دادیم، هنوز هم بعضی از برندها کمپین های شان را طوری طراحی می کنند که برای کاربران اسمارت فون ها به معنای واقعی کلمه شلخته و درهم نمایش داده شود. البته در این ماجرا فقط برندها مقصر نیستند، بلکه پای ابزارهای ایمیل مارکتینگ هم گیر است. خب وقتی بیشتر ابزارهای ایمیل مارکتینگ هنوز هیچ فکری به حال سازگاری محتوا با تجربه کاربری گوشی های هوشمند نکرده اند، مگر می شود فقط بازاریاب ها را به عنوان مقصر نشان داد؟
اگر شما از همین حالا نسبت به دردسرهای طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ برای موبایل بازها نگران شده اید، باید خیال تان را راحت کنیم. چراکه میلرلایت فکر تمام ماجرا را کرده است. شما بدون اینکه لازم باشد حتی یک کلیک اضافه انجام دهید، تمام محتوای بازاریابی تان در میلرلایت به طور خودکار برای گوشی های هوشمند نیز بهینه سازی می شود. این یعنی نه تنها خبری از کابوس اعتراض های کاربران موبایل نیست، بلکه شما حتی نیازی به یک سنت هزینه اضافه یا حتی دست زدن به سیاه و سفید ندارید؛ به همین سادگی!
مطلب مرتبط: طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ: 6 نکته ای که هر بازاریابی باید بداند!
صفر تا صد کار با میلرلایت: هر آنچه برای شروع کار باید بدانید!
خب تا اینجای کار شما با میلرلایت به عنوان یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ آشنا شدید و خیلی خوب امکانات آن برای زیر و رو کردن وضعیت برندتان مرور کردید. شما الان مثل بازیگری هستید که حسابی درباره نقشی که قرار است در فیلم جدید تارانتینو بازی کند تعریف و تمجید شنیده، اما هنوز خبری از جزییات ماجرا و نحوه اجرای آن نقش نیست. ما در ادامه می خواهیم به زبانی ساده و خودمانی شما را با صفر تا صد کار با میلرلایت آشنا کنیم. خیال تان راحت، در کلاس درس ما هیچ نکته ای از قلم نمی افتد. پس لطفا تمام کارهای تان را کنار بگذارید و شش دانگ حواس تان را به این کلاس کاربردی بدهید. قول می دهیم آخر سر هیچ جوره بابت همراهی با ما در این کلاس پشیمان نشوید.
ثبت نام اولیه و شروع به کار: مراحل ضروری که هیچ کس دوست شان ندارد!
اگر یادتان باشد در ابتدای این مقاله گفتیم که میلرلایت شعارش ساده سازی تمام کارها در ایمیل مارکتینگ است. البته در این بین یک استثنا وجود دارد و آن هم فرآیند ثبت نام اولیه در این سرویس کاربردی است. بی شک هر بازاریابی سرعت عمل و انجام دادن کارها در یک چشم به هم زدن را دوست دارد، اما میلرلایت دست کم درباره ثبت نام برندها اصلا میانه خوبی با این عقیده بازاریاب ها ندارد. ماجرا سخت شد، نه؟
اجازه دهید قبل از اینکه کلی پیش داوری درباره میلرلایت کنید، اندکی درباره دلیل چنین سخت گیری هایی صحبت کنیم. شما لازم نیست یک بازاریاب حرفه ای با ده ها سال تجربه کار باشید تا ایمیل های تبلیغاتی گاه و بی گاه طوری روی اعصاب تان رژه برود که به کلی بیخیال استفاده از سرویس هایی نظیر جیمیل شوید. اگرچه گوگل و دیگر سرویس های ایمیل قوانین سفت و سختی درباره مزاحمت برای کاربران شان دارند، اما باز هم گاهی اوقات حساب کار از دست شان درمی رود و نتیجه اش میلیون ها ایمیل بازاریابی است که روزانه کلی آدم در چهار گوشه دنیا را کلافه می کند. دقیقا به همین خاطر میلرلایت درباره ثبت نام برندها در سرویس اش خیلی سختگیر است و به این سادگی ها اجازه شروع کار به شما نمی دهد.
شما برای اینکه از شر بخش ثبت نام میلرلایت خلاص شوید، باید اول از همه در کادر ثبت نام اندکی درباره کسب و کار یا سازمان تان توضیح دهید. اگر در این بین برنامه های ایمیل مارکتینگ تان را هم به طور فهرست وار ارائه نمایید، دیگر مو لای درز کارتان نمی رود. اینطوری می توانید مطمئن باشید که در طول کمتر از یک روز کاری حساب تان فعال خواهد شد؛ به همین سادگی!
اگر دارید پیش خودتان فکر می کنید که بعد از تایید ثبت نام تان دیگر هیچ کسی جلودارتان نیست و می توانید مثل لوئیس همیلتون تمام رقبا را جا بگذارید، باید از شما بخواهیم که پای تان را روی ترمز فشار دهید. چراکه هنوز ماجرا تمام نشده است. در آخرین مرحله برای شروع به کار با میلرلایت شما باید دامنه فرستنده (Sender Domain) خود را مشخص سازید. اگر دامنه سازنده شما سرویس هایی مثل گوگل یا یاهو باشد، فرآیند تایید آن در حد چند ثانیه طول می کشد. با این حال اگر کلاس کارتان کمی بالاتر است و از دامنه اختصاصی خودتان استفاده می کنید، شاید ماجرا در حد یک روز کاری هم طول پیدا کند. دلیل این امر باز هم همان مسائل امنیتی و اطمینان از فیک نبود فعالیت تان است.
امیدوارم تا اینجای کار خیلی خسته نشده باشید، چراکه عبور از این دو مرحله به معنای تایید نهایی اکانت شما در میلرلایت است و می توانید به سادگی هرچه تمام تر فعالیت تان در این سرویس را شروع کنید. این یعنی بخش جذاب ماجرا تازه از این مرحله به بعد شروع می شود.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت ایمیل مارکتینگ: چطور در بازاریابی ایمیلی بی رقیب باشید؟
اضافه کردن مخاطب ها: ساماندهی کارها در یک چشم به هم زدن
هیچ کمپین ایمیل مارکتینگی بدون اضافه کردن مخاطب ها یا به زبان خودمانی داشتن فهرستی از ایمیل مشتریان حتی شروع هم نمی شود. پس جای تعجب ندارد که ما دومین بخش از کلاس درس مان را به آموزش ایجاد یا اضافه کردن مخاطب هدف در میلرلایت اختصاص دهیم. برای این کار کافی است از منو مشترکین همان (Subscribers) گزینه وارد کردن (Import) را انتخاب کنید تا کلی روش گوناگون برای اضافه کردن فهرست ایمیل ها جلوی چشم تان ظاهر شود.
اگر شما هنوز فکر می کنید اضافه کردن فهرست های ایمیل در ابزارهای بازاریابی سخت ترین کار دنیاست، میلرلایت بی برو برگشت شگفت زده تان خواهد کرد. شما در این ابزار حرفه ای می توانید انواع فایل های ورد و اکسل را به عنوان فهرست ایمیل بارگذاری کنید و از همه جالب تر اینکه حتی امکان لینک کردن فهرست میل چیمپ را نیز خواهید داشت. به زبان خودمانی، میلرلایت برای اینکه دل مشتریان ثابت میل چیمپ (یکی دیگر از ابزارهای محبوب ایمیل مارکتینگ) را به دست بیاورد، یک راست روی دردسر اصلی تغییر ابزار ایمیل مارکتینگ دست گذاشته و امکان لینک کردن فهرست ایمیل در میل چیمپ را بدون هیچ دردسری فراهم ساخته است. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که این اقدام میل چیمپ از هر بازاریابی یا تبلیغات چند میلیون دلاری هم تاثیرگذارتر است (بازاریاب های باتجربه در دنیای ایمیل مارکتینگ خیلی خوب اهمیت این کار را درک می کنند!).
یادتان باشد شما بعد از اضافه کردن مخاطب ها می توانید سراغ منو بغل دستی تان یعنی فورمز (Forms) بروید و برای هر کدام از فهرست های مخاطبان قالب حرفه ای و صدالبته رایگان انتخاب کنید. اینطوری محتوای شما برای هر گروه از مخاطب ها به طور شخصی سازی شده و با قالبی مخصوص ارسال خواهد شد. در این بین اگر دوست داشتید به جز قالب های رایگان میلرلایت به بعضی از نمونه های حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید، به راحتی امکان استفاده از منوی سمت راستتان برای خرید قالب های ویژه همراه با کلی تخفیف متنوع را خواهید داشت. اینطوری بدون اینکه درگیر فرآیند کسل کننده طراحی قالب شوید، کار حرفه ای ترین طراح های دنیا با کمترین قیمت ممکن پیش روی تان قرار خواهد گرفت. خب هرچه باشد امروزه نصف موفقیت کمپین های بازاریابی در استفاده از جلوه های بصری جذاب نهفته است و در مورد ایمیل مارکتینگ هم قالب ها اصلا شوخی بردار نیستند؛ به ویژه اگر پای قالب های رایگان هم وسط باشد!
ارسال ایمیل: جذاب ترین بخش ماجرا
تا اینجای کار ما بیشتر مثل مجری های تلویزیونی برای اصل ماجرا مقدمه چینی کرده ایم و هنوز خبری از مراسم اصلی نیست. خب مگر می شود اسم میلرلایت را آورد و فکر آدم فورا به سراغ ارسال ایمیل های رنگارنگ برای مخاطب هدف نرود؟ اگر شما هم کلی منتظر مانده اید تا با امکانات میلرلایت برای ارسال ایمیل آشنا شوید، این بخش از مقاله به صبرتان پایان خواهد داد.
اجازه دهید قبل از اینکه سراغ انواع گزینه های ارسال ایمیل در میلرلایت برویم، کمی مقدمه چینی مان را ادامه دهیم و به اتوماسیون این ابزار بی عیب و نقص هم اشاره کنیم. امروزه تقریبا هیچ بازاریابی دیگر ایمیل هایش را به طور دستی ارسال نمی کند؛ البته مگر اینکه ماشین زمان داشته باشد و هنوز در دهه 90 میلادی زندگی کند. آنچه در این بین به شما کمک می کند تا از شر ارسال زمانبر ایمیل ها خلاص شوید، اتوماسیون است. این فناوری به زبان خودمانی به جای شما تمام ایمیل ها را ارسال کرده و در صورت نیاز حتی جواب مشتریان را هم می دهد. این طوری شما کلی در وقتتان صرفهجویی کرده و زمان کافی برای طراحی محتوای بهتر را خواهید داشت.
همانطور که محصولات اپل از زمین تا آسمان با محصولات دیگر برندها فرق دارد، در اینجا هم روش های ارسال ایمیل و انواع آن در میلرلایت کاملا غافلگیرکننده است. شما به طور کلی امکان استفاده از چهار مدل ارسال ایمیل بازاریابی برای فهرست مخاطب های تان را دارید. لطفا با دقت به این توضیحات زیر درباره این روش ها توجه کنید:
• ایمیل های معمولی: این گروه شامل کمپین های معمولی است که امکان ارسال گروهی ایمیل ها به طور دستی را فراهم کرده و در صورت نیاز می توانید ساعت ارسال ایمیل ها را نیز تنظیم نمایید.
• گروه بندی آ/ب: شما با انتخاب این بخش خیلی راحت می توانید نتیجه دو ایده نسبتا متفاوت تان در عمل را مشاهده کنید. این امر هم به لطف اطلاعات جانبی میلرلایت که برای هر کمپین در دسترس قرار می گیرد، خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ اگر ایده های جالبی برای بازاریابی دارید، خیلی راحت با این گزینه می توانید تاثیرگذاری هر کدام را امتحان کرده و دست آخر بهترین گزینه را انتخاب کنید.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
• ارسال مجدد به طور خودکار: گاهی اوقات بعضی از ایمیل های شما بدون اینکه باز شوند به دست فراموشی سپرده شده یا اینکه سر از صندوق ایمیل های حذف شده درمی آورند. در این صورت استفاده از بخش ارسال مجدد خودکار در میلرلایت به شما کمک می کند تا با استفاده از اتوماسیون و بدون هیچ زحمت اضافه ای دوباره آن ایمیل ها را برای مخاطب تان ارسال کنید یا اینکه محتوای شخصی سازی شده تری را پیش روی شان قرار دهید.
• ایمیل های RSS: RSS یا همان خوراک سایت برای جلب نظر کاربران ایمیل و افزایش ترافیک سایت مثل طلا ارزشمند است. شما با ارسال ایمیل های دارای خوراک خلاصه ای از محتوای تازه سایت تان را به مخاطب معرفی خواهید کرد. بی شک چنین ایمیل هایی یک عالمه جذابیت برای طرفدارهای برندها دارد. با این حساب مشاهده بخشی ویژه در میلرلایت برای ارسال چنین ایمیل هایی نباید خیلی تعجب آور باشد، مگر نه؟
آمارها و ارزیابی های دقیق: به وقت بررسی همه جانبه ایمیل ها
شما هر چقدر هم که بازاریاب حرفه ای باشید، آخر سر باز هم به اطلاعات دقیق درباره کمپین تان نیاز خواهید داشت. خب اگر بازاریابی را سراغ داری که بدون اطلاعات دقیق و معتبر درباره کمپینش همچنان می تواند مثل آب خوردن نظر هر کاربری را جلب کند، ما را هم بی خبر نگذارید!
اگر تا اینجای کار کلی از امکانات رایگان میلرلایت خوش تان آمده، متاسفانه در اینجا اصلا خبری از اطلاعات و آمارهای کاملا رایگان نیست. میلرلایت در این بخش کمی هم به فکر جیب خودش بوده و اطلاعات و ارزیابی های دقیق درباره کمپین ها را در ازای دریافت هزینه اشتراک ارائه می دهد. البته لازم نیست خیلی نگران شوید، چراکه هنوز هم بعضی از اطلاعات مثل نرخ بازشدگی ایمیل و نرخ انتقال کاربران به سایت برند هنوز هم در دسترس شماست. با این حال نباید زیاد از حد ذوق زده شوید، چراکه اینجا خبری از اطلاعات شگفت انگیز و میخکوب کننده نیست. پس شاید بد نباشد برای بهره مندی از بانک اطلاعاتی کاملا میلرلایت کمی دست به جیب شوید و به قول معروف بی گدار به آب بزنید.
احتمالا آن دسته از بازاریاب هایی که حسابی همه ابزارهای ایمیل مارکتینگ را زیر و رو کرده اند، پیش خودشان فکر می کنند دسترسی به منوی اطلاعات جانبی کمپین در میلرلایت هم مثل خیلی دیگر از ابزارهای دیگر با کلی دردسر همراه است. در این صورت باید خیال تان را کاملا راحت کنیم، چراکه شما فقط با یک کلیک ساده بر روی بخش کمپین امکان مشاهده دامنه وسیعی از اطلاعات تخصصی تیم میلرلایت درباره کمپین تان را خواهید داشت؛ همینقدر ساده و کاربردی!
شکی نیست که میلرلایت یکی از ابزارهای دوست داشتنی دنیای ایمیل مارکتینگ است، اما راستش را بخواهید در مورد اطلاعات کمپین خیلی نظر ما در روزنامه فرصت امروز را جلب نکرد. اجازه دهید با هم روراست باشیم، ما انتظار مشاهده اطلاعاتی نظیر نرخ کلیک بر روی ایمیل، عملکرد کمپین در تاثیرگذاری بر روی کاربران موبایل و رایانه های شخصی و از همه مهمتر پشتیبانی 24 ساعته به منظور به روز رسانی لحظه به لحظه اطلاعات را داشتیم. ماجرا در اینجا شبیه وقتی است که شما با پرداخت یک عالمه پول اضافه بلیت بخش VIP سینما را تهیه می کنید، اما تجربه مشاهده فیلم آنطور که باید و شاید به دل تان نمی چسبد و شاید حتی بعضی از صحنه ها را هم خیلی خوب مشاهده نکنید.
قیمت خدمات: جایی که میلرلایت به رقبا رحم نمی کند!
فرض کنید شما به تماشای مسابقه بسکتبالی دعوت شده اید که قیمت بلیتش به طرز باور نکردنی در مقایسه با بقیه مسابقات مشابه پایین است. شاید خیلی ها پیش خودشان فکر کنند این یک موقعیت عالی است و بدون هرگونه اتلاف وقتی در سالن برگزاری مسابقه حاضر شوند. با این حال اگر شما بخواهید کمی مثل شرلوک هولمز رفتار کنید، ماجرا کمی پیچیده تر خواهد شد. خب چرا یک تیم ورزشی باید از خیر سود بلیت فروشی اش بگذرد؟ آیا واقعا مسابقه بسکتبالی که بلیتش را گرفته اید، کیفیت یک بازی خوب و پر از هیجان را دارد؟ بی شک جفت و جور کردن یک جواب قطعی برای چنین سوالی دست کمی از صعود به قله اورست ندارد.
مطلب مرتبط: نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ
اگر بخواهیم از مثال بالا برای میلرلایت استفاده کنیم، باید گفت که میلرلایت به جای اینکه با عجله بخواهد یک شبه جیبش را پر پول کند، برنامه ای بلندمدت در سر دارد. به همین خاطر هم کلا دور قیمت گذاری گزاف برای خدماتش را خط کشیده تا بازاریاب ها یک نفس راحت در فرآیند ایمیل مارکتینگ بکشند. پس اگر شما هم به قیمت های پایین میلرلایت شک دارید، وقت آن رسیده تا عینک بدبینی را کنار گذاشته و با خیال راحت از خدمات این ابزار کاربردی استفاده کنید.
همانطور که قبل از این گفتیم، میلرلایت دو نسخه رایگان و پرمیوم برای بازاریاب ها تدارک دیده است. اگر مخاطب هدف شما کمتر از هزار نفر باشند، میلرلایت مثل یک میزبان سخاوتمند به طور رایگان از شما میزبانی خواهد کرد. بعد از آن هم این سرویس در ازای 5 هزار کاربر ماهانه 30 دلار، 10 هزار تا 50 دلار و بالای 50 هزار کاربر هم 210 دلار در ماه برای شما آب می خورد. اگر هم برندتان خیلی بزرگ باشد و فهرست ایمیل های مشتریان تان به بالای 100 هزار کاربر برسد، باید کمی بیشتر دست به جیب شوید و ماهانه 360 دلار پرداخت کنید.
قبول دارم سرویس میلرلایت، با همه تخفیف ها و ارزان بودنش در مقایسه با رقبا، هنوز هم برای بعضی از کسب و کارها گران است. با این حال یادتان نرود که این هزینه نوعی سرمایه گذاری بلندمدت است و بعد از این دیگر قرار نیست هزینه اضافی دیگری از جیب تان کسر شود.
جمع بندی نهایی
زنگ پایان کلاس درس ما درباره ابزار دوست داشتنی میلرلایت دیگر به صدا درآمده است. حالا نوبتی هم باشد، نوبت شماست تا نظرتان را درباره این ابزار بیان کنید. آیا میلرلایت انتظارات تان از یک ابزار حرفه ای ایمیل مارکتینگ را برآورده کرده است؟
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با میلرلایت و کار با آن کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره کار با این ابزار داشتید، همینجا آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناس های ما در یک چشم به هم زدن مشکل تان را رفع کنند.
منابع: