شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه دنیای دیجیتال به فضایی مملو از برندها و کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است. در این فضای شلوغ و پرهیاهو، جلب توجه مخاطبان و متمایز شدن از رقبا، چالشی بزرگ برای برندها محسوب می شود. وضعیت تقریبا شبیه دنیای فوتبال است که در آن هر کسی طرفدار تیم خاصی است. به طوری که اگر همین امروز کسی بخواهد طرفدار یک تیم شود، با کلی گزینه رنگارنگ رو به رو خواهد شد. 

معمایی که در این میان اغلب کارآفرینان با آن رو به رو هستند، نحوه ایجاد تمایز میان برندشان با رقباست. خب تا وقتی شما شبیه کسب و کارهای کلیشه ای فعالیت کنید، حتی یک مشتری نیز نگاهش به سوی شما نمی چرخد. فکر می کنم حالا دیگر دلیل ناکامی بسیاری از برندها در بازار را متوجه شده باشید. 

مسئله کلیدی در اینجا نحوه متفاوت ساختن برند از رقباست. به طوری که مشتریان در همان نگاه اول جذب کسب و کارتان شوند. اگرچه در اولین نگاه ایجاد تمایز در بازارهای امروزی خیلی راحت به نظر می رسد، اما به خاطر تعدد رقبا تقریبا راهی نیست که کسی تا انتها نرفته باشد. به همین خاطر کار شما از همین اول کمی سخت خواهد شد. 

اگر به سناریوی بالا دنیای دیجیتال و شلوغی های آن را اضافه کنیم، آن وقت یک معمای تمام عیار خواهیم داشت. خب امروزه فاصله میان ایده استارت آپی و شروع برندینگ فقط یک ثبت نام ساده در شبکه های اجتماعی است. اگر کمی با دقت به وضعیت اکانت های مختلف در شبکه های اجتماعی نگاه کنید، کلی برند را مشاهده می کنید که حتی اسم شان هم به گوش تان نخورده است. این دقیقا همان دلیلی است که رقابت شدیدی در بازار به همراه آورده است. حالا اگر در این میان شما نتوانید حساب خودتان را از رقبا جدا کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

شما در این مقاله اول از همه با دلایل اهمیت تمایز برند آشنا خواهید شد. به زبان خودمانی، چرا یک برند باید حسابش را از دیگران جدا کند. در وهله بعد سراغ راهکارهای عملی برای ایجاد تمایز در دنیای دیجیتال خواهیم رفت.

مطلب مرتبط: چگونه برند خود را از دیگران متمایز کنیم

خب این روزها اغلب تعاملات میان کسب و کارها با مشتریان در بستر دیجیتال دنبال می شود. درست به همین دلیل شما باید خودتان را برای تعاملی نفسگیر در این فضا آماده سازید. اجازه دهید با همین توضیحات کوتاه و بدون اتلاف وقت یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم ماجراجویی در دنیای ایجاد تمایز برای برند در عرصه دیجیتال. 

چرا تمایز برند مهم است؟

چرا تمایز برند مهم است؟

تمایز برند، مزایای متعددی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد. این عبارت به طور معمول از سوی بازاریاب ها و حتی کارشناس های مارکتینگ به گوش می خورد. با این حال کمتر کسی به طور دقیق درباره مزایای آن صحبت می کند. 

از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با حرف های بی سر و ته یا کلی نداریم، اول از همه سراغ موشکافی دلایل اهمیت تمایز برند رفته ایم. خب وقتی شما یک برند کاملا متمایز در دنیای دیجیتال داشته باشید، دقیقا چه فایده ای برای تان خواهد داشت؟ این سوالی است که ما در ادامه سعی می کنیم جواب درست و حسابی به آن دهیم.

افزایش وفاداری به برند

افزایش وفاداری به برند

مشتریان به برندهایی که از رقبا متمایز هستند، وفاداری بیشتری نشان می دهند. این امر به دلیل ایجاد یک رابطه عاطفی قوی ‎تر بین برند و مشتریان است.

اجازه دهید با یک مثال ساده بحث را روشن کنیم. مثلا برند فراری را در نظر بگیرید؛ این برند در میان غول های خودروسازی جهان همیشه جایگاه خاصی داشته است. فرقی ندارد اوضاع اقتصادی جهانی چطور است یا حتی رقبا چه محصولات خوبی روانه بازار کرده اند، در هر صورت ماشین های فراری همیشه مشتریان خاص خودش را دارد. دلیل این امر تفاوت معنادار فراری با سایر برندهاست. به طوری که همیشه جای مخصوصی در قلب ماشین بازها دارد. 

اگر شما در دنیای دیجیتال عملکرد متفاوتی داشته باشید، به مرور زمان کاربران حساب ویژه ای روی شما خواهند کرد. بدین معنا که سایر برندها به حاشیه رفته و شما یکه تاز میدان خواهید شد. آن وقت بدون هیچ دردسری فرصت بازاریابی و جلب نظر مشتریان را خواهید داشت. 

آیا کارآفرینی را سراغ دارید که میانه خوبی با مشتریان وفادار نداشته باشد؟ خب این دسته از مشتریان که همین طور بی مقدمه سراغ برندتان نمی آیند. در عوض خودتان باید جریان بازی را عوض کرده و سراغ آنها بروید. 

افزایش سهم بازار

افزایش سهم بازار

برندهای متمایز، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهند. دلیل این امر، تمایل بیشتر مشتریان به خرید از برندهایی است که منحصر به فرد و خاص هستند.

مطلب مرتبط: چه چیزی برندهای موفق را متمایز می کند؟

اجازه دهید یک آزمایش کوچک داشته باشیم. همین حالا به محصولات برندهایی مثل گوچی نگاه کنید. صرف نظر از کیفیت این محصولات، هزینه ساخت شان هیچ فرقی با محصولات معمولی بازار ندارد. نکته کلیدی در این میان هویت منحصر به فرد و حتی طراحی خاص محصولات است. این امر باعث شده تا با بودجه ای اندک، امکان بازگشت سرمایه وحشتناک بالا فراهم شود. این نکته ای است که معمولا برندهای چینی از آن محروم هستند. در حالی که تمام محصولات غول های اروپایی و آمریکای شمالی در همین کشور تولید می شود!

افزایش سودآوری

افزایش سودآوری

برندهای متمایز، به دلیل وفاداری بیشتر مشتریان و سهم بیشتر از بازار، سودآوری بیشتری نیز دارند. این دقیقا نتیجه منطقی دو مزیت قبلی محسوب می شود. 

اگر نگاهی به فهرست برندهای پرسود دنیا بیندازید، متوجه حجم تولیدات پایین آنها می شوید. خب برندی مثل اچ پی شبانه روز مشغول تولید تجهیزات اداری یا لپ تاپ نیست. در عوض شهرت متمایز این برند در بازار موجب شده تا مشتریان برای همین محصولات اندکش نیز صف بکشند. به طوری که همیشه محصولات اچ پی زودتر از بقیه برندها تمام می شود. 

وقتی شما برندی متمایز از رقبا داشته باشید، مشتریان سخت تر در قبال خرید از شما مقاومت نشان خواهند داد. این یعنی خیلی راحت تر امکان فروش محصولات تان را خواهید یافت. در نتیجه سود خوبی نصیب تان می شود. ماجرا جالب شد، نه؟

حفظ نیروی کار

حفظ نیروی کار

یک برند متمایز فقط برای مشتریان دارای جذابیت ذاتی نیست. وقتی شما برندی متمایز داشته باشید، کارمندان نیز تمایل بیشتری برای ادامه همکاری با شما خواهند داشت. این امر خودش را در تعاملات روزمره نشان می دهد. به علاوه، نیروی کار از سراسر دنیا برای همکاری با شما پیشقدم خواهد شد. این یعنی دیگر لازم نیست با زحمت فراوان سراغ نیروی کار رفته و شرایط سفت و سخت آنها در زمینه همکاری را قبول کنید. 

حفظ نیروی کار یکی از مهمترین دغدغه های کارآفرینان در دنیای مدرن محسوب می شود. خب در جهانی که همه چیز در شبکه های اجتماعی خلاصه شده، کارمندان برتر شما به راحتی فرصت تعامل با سایر برندها و یافتن موقعیت های کاری مناسب را دارند. در این میان به غیر از بحث مالی، یک هویت متمایز نیز نقش مهمی در انتخاب نهایی کارمندان خواهد داشت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم توانایی شما برای سازمان دهی هویتی متمایز برای برندتان در دنیای آنلاین نقشی کلیدی در حفظ نیروی کار خواهد داشت. 

فراموش نکنید، هویت برند شما در فضای دیجیتال باید پیوند واقعی با وضعیت کنونی تان داشته باشد. به عبارت بهتر، شما نمی توانید هرچه دوست دارید در این حوزه بیان کرده و سپس نیروی کار را به یک وجهه خیالی از برندتان رو به رو کنید این امر خیلی زود دست شما را رو می کند. تازه اینجاست که کلی کمپین علیه برندتان به راه خواهد افتاد. پس بهتر است حواس تان را حسابی جمع کنید . 

همانطور که می بینید، برند متمایز مزایای جذابی دارد، اما به شرط اینکه این استراتژی را درست اجرا کنید . این دقیقا همان فرآیندی است که ما سعی می کنیم در بخش بعد دقیق تر زیر ذره بین ببریم. 

تکنیک های متمایز کردن برند

تکنیک های متمایز کردن برند

برای متمایز کردن برند خود از رقبا، می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.با این حال بهتر است سراغ تکنیک هایی بروید که امتحان شان را پس داده باشند. اینطوری خیال تان از بابت نتیجه کار راحت خواهد بود. 

مطلب مرتبط: نحوه ارائه تمایز در جایگاه سازی برند

ما در این بخش سعی می کنیم تکنیک هایی را به شما معرفی کنیم که امتحان شان را پس داده باشند. اگر دوست دارید از این فرصت به مثابه میانبری برای متمایز کردن برندتان استفاده کنید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. این امر به شما کمک می کند تا سریع تر از رقبا فوت و فن های امتحان شده برای متمایز ساختن برند را یاد بگیرید. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا کارمان را شروع کنیم. 

داستان برند: موقعیتی برای ایجاد تمایز

داستان برند موقعیتی برای ایجاد تمایز

داستان برند، روایتی منحصر به فرد از هویت، ارزش ها و رسالت برند شما ارائه می دهد. با خلق یک داستان برند جذاب و متقاعدکننده، می توانید با مخاطبان خود در سطحی عمیق تر ارتباط برقرار کنید.

اگر دقت کرده باشید، امروزه کمتر برندی داستانی برای خودش دارد. انگار که همه دوست دارند بدون اتلاف وقت وارد بازار شده و چوب حراج به محصولات شان بزنند. اگر نظر ما را بخواهید، این کار در نهایت نتیجه ای به غیر از شکست در بازار نخواهد داشت. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع حسابی به هم بریزد، داستانی جذاب برای خود دست و پا کنید. 

یک داستان خوب به مشتریان فرصتی برای آشنایی با هویت برندتان می دهد. خب در دنیای دیجیتال و فوق سریع امروز بسیاری از مشتریان اصلا فرصت آشنایی با برندها را پیدا نمی کنند. درست به همین خاطر انتخاب از میان کلی برند بی هویت بدل به کاری ملال آور می شود. 

معمولا یک داستان استاندارد باید مقدمه، بدنه اصلی و پایان بندی داشته باشد. اشاره به ارزش ها و تعهدات برند در قالب داستان ایده خوبی محسوب می شود. بد نیست برای شروع داستانی درباره تاریخچه برند و دلایل ورودتان به بازار بیان کنید. 

اگر بخواهیم برای روند بالا یک مثال ساده بزنیم، وضعیت برند دالر شیو کلاب (Dollar Shave Club) جالب خواهد بود. این برند از همان اول برای رقابت با ژیلت راهی بازار شد. ماجرا از این قرار بود که مدیران دالر شیو کلاب با شعار خرید تیغ های اصلاح ارزان تر با کیفیتی بهتر کارشان را شروع کردند. خب این ایده به اندازه کافی جذاب بود که در طول کمتر از یک دهه کلی از مشتریان طرفدار دوآتیشه اش شوند. 

همانطور که می بینید، در بالا خبری از داستان حیرت انگیزی نیست. در عوض روی دغدغه و نیازهای مشتریان تاکید شده است. همین دغدغه ها به طوری هنرمندانه بدل به ارزش و ماموریت برند شده است. به همین خاطر مشتریان زیادی در آمریکا فقط به خرید از دالر شیو کلاب عادت کرده اند. 

تجربه کاربری: نکته ای کلیدی در دنیای دیجیتال

تجربه کاربری نکته ای کلیدی در دنیای دیجیتال

تجربه کاربری به تمام تعاملات مخاطبان با برند شما، از وب سایت و اپلیکیشن گرفته تا خدمات مشتریان، اشاره دارد. با ارائه تجربه ای منحصر به فرد و رضایت بخش، می توانید برند خود را از رقبا متمایز کنید.

امروزه اغلب مردم بیشتر از دنیای واقعی، در فضای دیجیتال با هم تعامل دارند. فکر می کنم شما هم چند تا دوست داشته باشید که فقط در اینستاگرام یا واتس اپ از یکدیگر خبر می گیرید. خب این نکته باید به اندازه کافی برای شما سوال برانگیز باشد تا سراغ تعامل دیجیتال با مشتریان تان بروید. 

تجربه کاربری به تمام تعاملات دیجیتال یک مشتری با برند شما اشاره دارد. بنابراین در وهله نخست باید دستی به سر و گوش سایت تان بکشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا از همان لحظه نخست وضعیت تان را بهبود بخشیده و کاربران را به تعامل بیشتر با برندتان ترغیب کنید. 

اگر برند شما به اندازه ای در بازار رشد کرده که نیاز به او رسمیت داشته باشد، باید این فضا را به طور خلاقانه ای مدیریت کنید. خب خیلی از برندها عملا آپ شان را بدل به فضایی برای بازنشر محتوای سایت می کنند. یک مثال خوب در این میان برند آدیداس است. شما در اپ رسمی این برند امکان مشاهده انواع برنامه های تمرین ورزشی را خواهید داشت. خب این یک ایده ساده برای جلب نظر کاربران در دنیای شلوغ دیجیتالی است. اگر شما هم از برنامه های مختلف تمرین خسته شده اید، قطعا آدیداس نکات تازه و جذابی برای تان در چنته دارد!

مطلب مرتبط: راه هایی برای متمایز کردن برند از رقبا

نوآوری: ایده ای چالش برانگیز

نوآوری ایده ای چالش برانگیز

در دنیای دیجیتال، نوآوری کلید موفقیت است. با ارائه محصولات، خدمات و ایده های نوآورانه، می توانید خود را به عنوان یک برند پیشرو در صنعت خود معرفی کنید. البته این کار چندان ساده یا بی دردسر نیست. 

یک ایده جالب درباره نوآوری مربوط به اسپاتیفای است. این برند همگام با افزایش تب هوش مصنوعی در میان کاربران، یک ابزار کمکی برای رفع نیازهای کاربرانش طراحی کرده است. بر این اساس شما هر سوالی درباره حوزه موسیقی داشته باشید، هوش مصنوعی اسپاتیفای جواب دقیقی برای آن خواهد داشت. 

گاهی اوقات نوآوری های یک برند لازم نیست کاملا تازه یا انقلابی باشد. همین که از فرصت های موجود به سود خودتان استفاده کنید، به اندازه کافی جذاب خواهد بود. در این میان وظیفه کلیدی شما در شناسایی حوزه های کلیشه ای و تلاش برای حرکت برخلاف آنهاست. خب هر کسی با کمترین تجربه در دنیای کسب و کار می تواند دنباله روی کلیشه ها باشد چون هنر شما به عنوان یک کارآفرین در این میان خلق ایده های تازه یا ترکیب فرصت های طلایی برای بهبود تجربه مشتریان از برندتان است. 

مسئولیت اجتماعی: انتظار هر روزه مشتریان 

مسئولیت اجتماعی انتظار هر روزه مشتریان 

امروزه مخاطبان به طور فزاینده ای به برندهایی تمایل دارند که به مسئولیت های اجتماعی خود عمل می کنند. با تعهد به یک هدف اجتماعی و فعالیت در راستای آن، می توانید برند خود را از رقبا متمایز کنید.

شاید برای کسانی که خیلی در جریان وضعیت بازارهای جهانی نیستند، مسئله تعهدات اجتماعی کمی عجیب به نظر برسد. خب اصلا چرا یک برند باید چنین تعهداتی داشته باشد. این سوالی است که معمولا کارآفرینان از خودشان می پرسند. در جواب باید به افزایش میزان انگیزه انتظارات مشتریان از برندها اشاره کنیم. خب شما این روزها نمی توانید بی خیال از انتظارات مشتریان همین طور به فعالیت در بازار ادامه دهید. نکاتی مثل حفاظت از محیط زیست یا تولید محصولاتی با ضررهای کمتر برای سلامتی مشتریان از جمله نکاتی است که باید رعایت شود.

در دنیای دیجیتال بحث تعهدات اجتماعی در قالب نکاتی مثل حفاظت از اطلاعات کاربران و مقابله با حملات سایبری خلاصه می شود. خب اگر اطلاعات مشتریان شما در کمترین زمان ممکن در سطح اینترنت پخش شود، آن وقت دیگر اعتباری برای شما باقی نخواهد ماند. این در حالی است که امروزه اعتبار برندها در دنیای آنلاین به توانایی شان در حفاظت از اطلاعات مشتریان بسته است. 

از آنجایی که برندها معمولا مهارت زیادی در بحث امنیت سایبری ندارند، شاید بد نباشد از همین امروز با یک موسسه خوشنام در این حوزه شروع به همکاری کنید. اینطوری با مشکلات کمتری در زمینه عمل به تعهدات تان رو به رو خواهید شد. 

پرهیز از کلیشه ها: گام نهایی

پرهیز از کلیشه ها گام نهایی

در دنیای دیجیتال کلیشه ها به سرعت تکراری و خسته کننده می شوند. برای متمایز شدن از رقبا، از استفاده از کلیشه ها در تبلیغات، محتوای وب سایت و سایر تعاملات خود با مخاطبان پرهیز کنید. این امر شاید ساده به نظر برسد، اما قدرت بسیار خوبی به شما و کسب و کارتان می ‎دهد. 

شما حتی اگر ایده های تازه ای هم نداشته باشید، همین که دور کلیشه ها را خط بکشید، به طور خودکار توجه عمومی را جلب خواهید کرد. پس یک لطفی به خود و برندتان کرده و سراغ کلیشه ها نروید! 

مطلب مرتبط: ایجاد تمایز برای برند در عرصه B2B

نکته ای که در این میان باید رعایت کنید، نه تنها دوری از کلیشه ها، بلکه تلاش برای جایگزینی شان با ایده های بهتر است. قبول دارم این امر خیلی سخت به نظر می رسد. به همین خاطر بد نیست کارتان را با مرور عملکرد برندهای بزرگ دنیا شروع کنید. چه بسا ترکیب ایده های آنها با یکدیگر شما را به موفقیت خوبی برساند. یادتان نرود، شما نمی توانید بدون تلاش در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین امروز دست به کار شوید. 

سخن پایانی

آشنایی با راه و رسم متمایز کردن برند در دنیای دیجیتالی امروز

متمایز کردن برند، یک فرآیند مداوم و پویا است. برای اینکه در دنیای دیجیتالِ دائماً در حال تغییر از رقبا پیشی بگیرید، باید به طور مداوم به دنبال راه های جدیدی برای متمایز کردن خود باشید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از راه های کلیدی در این میان را به شما یاد دهیم. فعلا نکته دیگری برای طرح و بررسی وجود ندارد. پس فعلا همین موارد را تمرین کنید تا خیلی زود با دست پر دوباره مهمان تان شویم. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با راه و رسم متمایز کردن برند در دنیای دیجیتالی امروز کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، می توانید با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند، پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در تعامل باشید. 

منابع:

https://www.linkedin.com

https://odatomarketing.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ix7NgcWe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه