همواره در رابطه با مواردی صحبت می شود که باعث خواهد شد تا یک مدیر موفق باشیم، با این حال یکی از مباحثی که کمتر به آن پرداخته شده است، اقداماتی است که شما را به یک کارمند فوق العاده تبدیل خواهد کرد. درواقع برای موفقیت در عرصه کاری، لازم است تا نظر مدیر شرکت را به سمت خود جلب نمایید. در ادامه 18 موردی را بررسی می کنیم که شما را به سمت این هدف نزدیک خواهد کرد.
1-توجه به مهارت ها
یک کارمند موفق نه تنها به مهارت های حال حاضر توجه دارد، بلکه آموزش خود را متوقف نکرده و همواره در تلاش است تا به سطحی بالاتر دست پیدا کند. این امر در حالی است که اکثر کارمندها سطح فعلی را کافی دانسته و تصور می کنند که تنها باید براساس میزان درآمد خود تلاش کنند. نتیجه این امر تنها باقی ماندن در وضعیت حال حاضر تا آخر عمر خواهد بود. درواقع این امر تنها حالت خوشبینانه بوده و معمولا مدیران کارمندانی را که پیشرفتی ندارند، با افراد باانگیزه جایگزین می کنند تا قدرت تیم شرکت افزایش پیدا کند. به همین خاطر شما باید همواره تلاش کنید تا بدون توجه به شرایط، خود را قدرتمندتر نمایید. این امر حتی اگر با واکنش مثبت مدیر شرکت همراه نباشد، زمینه پیداکردن شغل های بهتر را به همراه خواهد داشت. درواقع درست به مانند تیم های ورزشی که درخشش یک بازیکن حتی در تیم های ضعیف باعث جلب توجه مربیان سایر تیم ها می شود، این وضعیف برای شما نیز صادق خواهد بود.
مطلب مرتبط: برترین کارمندان چه عادت ها و رفتارهایی دارند
2-صحبت کردن در جلسات
از دیگر اقدامات نادرست این است که افراد در جلسات صحبت نکرده و این امر باعث می شود تا تفاوت آنها با دیگران احساس نشود. درواقع مدیران همواره به کارمندهای شجاع و با اعتماد به نفس، علاقه دارند. در این رابطه ضروری است تا خود را فردی فعال نشان دهید. در نهایت مهارت صحبت کردن در جمع باعث خواهد شد تا به شما پیشنهاد اقداماتی جدید نظیر مدیریت یک مجموعه و یا پیشرفت های شغلی شود. درواقع بسیار مهم است که نام شما در ذهن مدیر شرکت تکرار شود. درواقع افرادی که در جلسات صحبت می کنند معمولا انتخاب اول سایر کارمندها برای انتخاب نماینده نیز خواهند بود.
3-توجه به ظاهر
نخستین چیزی که در برخورد با دیگران توجهات را به سمت خود جلب می کند، ظاهر شما است. دراقع شما باید به فرهنگ شرکت خود توجه داشته باشید و با هر ظاهری در شرکت حضور پیدا نکنید. در این رابطه آراستگی اصل اول محسوب شده و ممکن است قوانینی نیز وجود داشته باشد. پایبند بودن به آنها بیانگر روحیه حرفه ای شما خواهد بود.
4-روابط اجتماعی قوی
کارمندان موفق روابط اجتماعی بسیار خوبی را داشته و تقریبا در بین تمامی افراد شرکت محبوب هستند. قدرت روابط اجتماعی آنها باعث می شود که حتی با مدیران شرکت نیز روابط خوبی را برقرار کنند که این امر در نهایت زمینه پیشرفت آنها را به همراه خواهد داشت. همچنین این افراد به خوبی می دانند که نحوه ارتباط با افراد مختلف، به چه صورت باید باشد.
5-استفاده از زمانهای مرده
یکی از معیارهای ساده برای شناسایی کارمندان موفق این است که به عملکرد آنها در زمان های بیماری توجه داشته باشید. درواقع افرادی که مطالعه می کنند معمولا بهترین های یک شرکت را تشکیل می دهند. درواقع این امر طبیعی است که یک کارمند خوب، عادت های مثبتی را نیز داشته باشد.
6-روحیه جنگندگی
در شرایط سخت دو دسته افراد وجود دارند. آنهایی که سریعا ناامید شده و آنهایی که با تمام توان تلاش می کنند. بدون شک کارمندان خوب در گروه دوم قرار داشته و آنها در شرایط سخت، کمک بسیار خوبی برای مدیران هستند. طبیعی است که پس از طی کردن یک بحران، آنها با ارتقای شغلی مواجه شوند. درواقع اگر در برابر سختی ها آستانه تحمل بالایی را نداشته باشید و مداوم گلایه کنید، بدون شک شانس دستیابی به عنوان ارزشمندترین کارمند شرکت را از دست خواهید داد.
7-قدرت رهبری
کارمندان حرفه ای همواره نسبت به پیشنهادهای جدید، داوطلب بوده و کاملا ریسک پذیر هستند. آنها به خوبی می دانند که اقدامات جدید، آموزه ها و دستاوردهای متفاوتی را نیز به همراه دارد که در نهایت رزومه آنها را غنی خواهد کرد. همچنین این افراد به خوبی می دانند که یک تیم را چگونه باید مدیریت کرد. به همین خاطر نیز همواره آنها به عنوان جانشین و نماینده مدیر شرکت انتخاب می شوند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چیزی به نام استعداد مدیریتی وجود نداشته و هر فردی می تواند در این زمینه به سطوح بالا دست پیدا کند. درواقع هیچ گاه نباید خود را دست کم بگیرید.
8-توجه ویژه به کار تیمی
کارمندان موفق در کنار همکاری با تمامی افراد حاضر در شرکت، یک گروه کوچک را ایجاد کرده و با این اقدام انجام کارها را ساده می کنند. درواقع آگاهی از اصول کار تیمی و فعالیت درخشان در این زمینه، از مواردی است که این افراد در آن کاملا درخشان ظاهر می شوند.
مطلب مرتبط: عادت های اشتباه صبحگاهی کارمندان
9-شنونده های خوب
بدون شک خوب شنیدن از صحبت کردن نیز به مراتب مهمتر است. به همین خاطر افراد موفق همواره تلاش دارند تا شنونده های خوبی باشند. درواقع افرادی که به خوبی به صحبت های دیگران توجه دارند، معمولا با کمترین مشکل مواجه شده و می توانند واکنش خوبی را از خود نشان دهند. به همین خاطر نیز معمولا کارمندانی که بیش از حد صحبت می کنند، جزو بهترینها نیستند.
10-قدرت سازگاری بالا
برای یک کارمند موفق، شرایط تفاوتی ندارد. وی قادر است تا سریعا خود را هماهنگ سازد. همین امر نیز باعث می شود تا رزومه آنها کاملا درخشان باشد. درواقع اگر کارمند جدید شرکت به سرعت خود را با شرایط وقف داده است، میتوانید تا حدود زیادی اطمینان داشته باشید که جزو بهترین ها خواهد بود.
11-وقت شناسی
کارمندان حرفه ای نسبت به زمان توجه ویژهای را دارند. نمود اولیه آن حضور به موقع در شرکت است. درواقع مدیران اطمینان دارند که اگر زمانی برای تحویل یک پروژه تعیین شده باشد، این افراد در زمان تعیین شده اقدامات را به اتمام خواهند رساند. برای این امر که اهمیت خود نسبت به زمان را افزایش دهید، یک راهکار مناسب این است که از زنگ هشدار استفاده کرده و در عین انجام کار خود، به اقدامات دیگری نپردازید. درواقع رمز اصلی در انجام سریع اقدامات، حفظ تمرکز است.
12-بررسی عملکرد
آخرین بار چه زمانی عملکرد خود را مورد بررسی قرار داده اید؟ بدون شک پاسخ اکثر افراد به این سوال هیچ وقت خواهد بود. درواقع تصور بسیاری از کارمندان این است که تا زمانی که مدیر شرکت عذر آنها را نخواسته است همه چیز در وضعیت خوبی قرار داشته و نیازی به توجه به عملکرد خود وجود ندارد. این امر در حالی است که شما باید آمارهای خود را به صورت روزانه ثبت کرده و در آخر هفته یک جدول کلی را ایجاد کنید. این امر باعث خواهد شد تا با مقایسه جدول هفته آینده، نسبت به پیشرفت خود اطمینان داشته باشید. درواقع اگر پیشرفت مداومی را تجربه نکنید، شانس موفقیت بسیار کمی را خواهید داشت.
13-توجه به نتایج
آیا تصور می کنید که به علت فعالیت چند ساعته خود حتما در وضعیت خوبی قرار دارید؟ این امر کاملا اشتباه بوده و افراد باید به نتایج اقدامات خود توجه داشته باشند. برای مثال ممکن است دو ساعت فعالیت شما، به اندازه نیم ساعت اقدامات یک کارمند حرفه ای، نتیجه نداشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا زمان را فراموش کرده و نتایج اقدامات خود را مورد بررسی قرار دهید. تا زمانی که به استاندارد خود نرسیده اید، یک فعالیت به پایان نرسیده است.
14-کمک به دیگران
تفاوت بزرگی بین افرادی وجود دارد که تنها به دنبال موفقیت خود بوده و افرادی که پیشرفت کل تیم شرکت را مدنظر قرار می دهند. درواقع با نگاهی واقع بینانه، پیشرفت حتی یک نفر در شرکت در نهایت به بهبود کل تیم و بهبود شرایط شما منجر خواهد شد. به همین خاطر کارمندان حرفه ای همواره در تلاش هستند تا به همکاران خود کمک کنند و از انتقال تجربیات واهمه ای ندارند. درواقع آنها تنها گذشته خود را به عنوان رقیب میدانند و این امر باعث خواهد شد تا کمک به دیگران به معنای از دست رفتن جایگاه خود، تصور نکنند. همچنین این افراد به خوبی می دانند که هر فردی متفاوت بوده و دلیلی برای مقایسه وجود ندارد.
15-انتقاد پذیری
اگر حتی از انتقاد ساده ترین و جوان ترین کارمند شرکت احساس بدی را پیدا نمی کنید، بدون شک یکی از ویژگی های مهم کارمندان حرفه ای را دارید. درواقع این افراد ایمان دارند که انتقاد زمینه پیشرفت آنها را مهیا کرده و امری کاملا مفید محسوب می شود. به همین خاطر بهترین واکنش ها را نسبت به آن دارند.
مطلب مرتبط: 5 تغییر در عادات صبحگاهی و بهبود کیفیت فعالیت های روزانه
2-با همکاران خود صحبت و احوالپرسی نمی کنید
16-عدم توجه به شایعات
شایعات تنها جو سالم شرکت را نابود می کند. به همین خاطر کارمندان حرفه ای ابدا به آن توجهی نداشته و این امر باعث خواهد شد تا زنجیره شیوع چنین مواردی قطع شود. درواقع یک کارمند حرفه ای، اخلاق مدار نیز محسوب می شود.
17-کنترل احساسات
اگرچه این امر طبیعی است که افراد شرایط مختلفی را تجربه کنند، با این حال کارمندان حرفه ای به خوبی می توانند احساسات خود را کنترل کرده و رفتاری مناسب را حتی در سخت ترین شرایط داشته باشند. این امر در حالی است که سایرین با رفتارهایی نظیر بروز خشم، شرایط را بسیار سخت می کنند.
18-علاقه
در نهایت کارمندان حرفه ای نسبت به کار خود علاقه زیادی را داشته و این امر باعث خواهد شد تا روحیه آنها حفظ شود. درواقع بدون علاقه به کار، بهترین شدن غیرممکن خواهد بود. در این راستا ضروری است که حوزه ای را انتخاب کنید که کاملا نسبت به آن تمایل دارید.